De är barnfamiljernas och uthyrarnas favorit. Praktiska som få och historiskt har de varit billiga. Men idag kostar de närmare miljonen, vissa betydligt mer. Det är en prislapp få barnfamiljer och uthyrningsföretag mäktar med.
Bra då att vi har vaskat fram begagnatpärlor för max 500 000 kronor.
Av Stefan Janeld
Det finns ett problem när man letar alkovbilar. Deras storhetstid var för tjugo år sedan. Därefter har försäljningen minskat drastiskt, flera tillverkare har helt strukit biltypen från sin modellflora. Att hitta bra alkovbilar från 2007 eller senare är en utmaning eftersom de är förhållandevis
få.
Varför blev det så?
Jag tror det är tre huvudsakliga faktorer som samverkat:
- 1: Dieselmotorerna var på 90- och 00-talet inte lämpade för det extra luftmotståndet alkoven ger. De hade en vridmomentkurva som en alptopp och fick jobba hårt. Särskilt i motvind. Lägg till det att man för att hålla nere prislappen ofta undermotoriserade bilarna. Trist att köra och törstig är en oattraktiv kombination. Många valde bort alkovbilen med följd att handlarna slutade lagerhålla. Minska beställningar gjorde att tillverkarna lade ner tillverkningen.
- 2: De flesta som köper husbil är ett äldre par. De vill inte klättra upp och ner för en stege för att ta sig i och ur sängen. Att alkoven är en perfekt barnkammare till barnbarnen och mellan deras besök är en bra plats att kasta upp lätta saker spelar ingen roll. Valet blir allt som oftast en halvintegrerad med taksäng istället. Att den är ett på alla vis sämre val än alkovbilen rent praktiskt spelar ingen roll, den är ju snyggare.
- 3: Man köper det man ser att andra har. När alkovbilarna en bit in på 00-talet föll i onåd hos köparna lade flera tillverkare ner tillverkningen av alkovbilar. Produktionskapaciteten gavs till helintegrerade modeller av mellanklass istället. Försäljningen av hel- och halvintegrerade husbilar formligen exploderade 2008-2011 och tillverkarna hade fullt upp med att hinna med efterfrågan. De behövde helt enkelt inte bygga alkovbilar för att hålla sina volymer uppe.
Man skulle kunna ange en fjärde anledning. En i mina ögon lika trist som absurd anledning. Men jag hör den ofta i mina samtal med husbilsägare. Alkovbilarna anses fula och gammalmodiga. Att ha en alkovbil på uppfarten är helt enkelt låg status.
Personligen är jag svag för alkovbilar. De ger ofta mer rymd och att i en husbil få tre extra kvadratmeter boyta utan att bilen växer är genialiskt.
Med dagens motorer är de heller inte törstiga eller trötta. Från 2007 är skillnaden i körupplevelse mellan en halvintegrerad husbil och en alkovbil försumbar. Likaså är skillnaden i bränsleförbrukning. Vi har duelltestat och fann att det skiljer cirka en deciliter/mil mellan biltyperna. Med tanke på hur mycket den genomsnittliga husbilen körs betyder det en extra tankning per år.
Undersök exemplaret noga
Om du läst del 1 och 2 är detta stycke ren repetition. Jag skriver det ändå eftersom det hela tiden tillkommer nya läsare.
Man ska alltid funktionskontrollera en begagnad husbil innan köp. Likaså är det viktigt med fuktmätning, servicehistorik och att man provkör med sinnena på helspänn.
Alkovbilar är ofta prispressade instegsbilar och därför enklare byggda. Det ställer större krav på skötsamma ägare.
Läs våra köpguider för detaljerad information som hjälper dig i köpet.
Ett gott råd är att inte köpa av en privatperson. Inte för att de luras eller säljer sämre husbilar. Men du har inte samma skydd som när du köper av en handlare. Konsumentköplagen är en god vän när något händer.
Urvalskriterier
Med alkovbilar är det svårt att ha kvalitetskänsla som kriterium eftersom vi oftast pratar om instegsbilar där man ansträngt sig för att få en låg prislapp. Alkovbilar i premiumklassen är svårfunna och de som finns har svårt att klara pristaket på en halv miljon som vi har i denna artikel om de ska vara från 2007 eller senare.
Eftersom tillgången varit begränsad genom åren har vi också testat relativt få alkovbilar. Så kriteriet att vi ska ha testat bilen har vi fått tulla på denna gång. Det betyder inte att vi inte känner bilarna väl. Men tyvärr kan vi inte erbjuda en fördjupande läsning så som vi kunnat när det gällde hel- och halvintegrerade modeller vi tipsat om i del 1 och 2.
Ett kriterium vi normalt är stenhårda på är lastvikten. Normalt kräver vi minst 500 kg för att rekommendera en husbil. Men när det gäller lite äldre alkovbilar är det i princip omöjligt att finna en 3,5 tons alkovbil med god lastvikt. Vissa har förhöjd totalvikt, vissa kan vägas upp. Något som är värt att kontrollera innan köp. Men eftersom denna biltyp riktar sig till en yngre målgrupp är det få som kan köra tyngre husbil än 3,5 ton på sitt B-kort. Likaså är uthyrare inte pigga på att ha tyngre bilar än 3,5 ton eftersom det begränsar kundkretsen.
Varför har vi valt modeller från 2007 och framåt?
Det var då husbilar med Fiats common-rail motorer började levereras. De har en betydligt trevligare vridmomentkurna än motorerna hade tidigare. Det gör dem inte bara trevligare att köra. Det gör även att de hanterar det ökade luftmotståndet som en alkov ger utan att dieselförbrukningen ökar nämnvärt.
Det finns även en del husbilar på Renault och Ford. De var tidigare ute med common-rail motorer. Så 2007 är inte en skarp gräns, den varierar lite med chassiet. Som ni kommer se i listan.
Ett tips till er som letar alkovbil är att provligga alkoven. Ibland är de klaustrofobiska historier med låg takhöjd. Minst 70 cm mellan madrass och tak är vårt riktmärke. Då känns det luftigt och fint.
Vilka fabrikat ska du söka efter?
Tillverkare som satsat mer på alkovbilar 2007 och framåt och därför är lite lättare att hitta som begagnade:
- Carado
- Chausson/Challenger
- Ci/RollerTeam
- Dethleffs
- Eura Mobil
- Etrusco
- Hobby
- McLouis
- Nordic
- Rimor
- Sun Living
- Sunlight
Några av dessa har saknat importör eller haft importör som inte tagit hem alkovbilar under en tid. Därför är de ovanliga på begagnatmarknaden.
Andra har relativt nyligen börjat sälja lite bättre med alkovbilar så de saknas bland våra tips eftersom de kostar mer än 500 000 kronor. Men de finns relativt gott om som begagnade. Har du en budget på 700 000 – 800 000 kr växer helt klart utbudet.
Många premiumtillverkare har haft alkovbilar i sitt sortiment, som Hymer, Frankia, Concorde, Laika och säkert andra som jag inte kommer på just nu. Men det är ännu mer udda fåglar på marknaden än de jag listar här ovanför. Hittar du en inom din budget är den troligen ett bra köp.
Rubriken, modellnamnet, är en länk till test av modellen (i de flesta fall), klicka om du vill ha mer information. Vi har sorterat i bokstavsordning.
Inte många tillverkare har valt att bygga på Renault Master. Men Adria har haft stor framgång med modeller på detta chassi. Senast var det halvintegrerade Matrix Supreme som i ett antal år var deras bäst säljande modellserie. Izola var föregångaren och även den sålde bra.
När vi testade en begagnad från 2006 var vi imponerade av åkkomforten och den trevliga interiören. Detta är en husbil som idag kostar väl under en halv miljon men kan mäta sig med en modern alkovbil.
Starka sidor
- Trevlig att köra
- Väl genomtänkt planlösning
Svaga sidor
- Lastvikten
Bürstner Argos Time
(Tyvärr har vi inte testat denna modellserie)
Argos är Bürstners namn på alkovbilar. Tillägget Time betyder att det är en prispressad version, en instegsmodell. Det är med andra ord en enkel husbil. Men enkel är inte detsamma som låg kvalitet. Det man sparat in på är en enklare bodelsdörr, utanpåliggande fönster och en kortare tillvalslista. Fördelen med detta är att det blir en lätt husbil så man får en god lastvikt.
Starka sidor
- God lastvikt
- Trivsam interiör som inte känns billig
Svaga sidor
- Husvagnsfönster
Dethleffs A5881
(Tyvärr har vi inte testat denna modell)
En av de vanligaste alkovbilarna på begagnatmarknaden. Helt enkelt för att den är en lyckad modell. Dethleffs goda kvalitet i en välplanerad bodel utan krusiduller räcker långt. Att de idag kostar under 400 000 kronor gör inte saken sämre.
Våningssäng bak, fyrsittsdinette, kök och badrum midskepps. Alkoven är rymlig med god takhöjd. 6 bältade platser och sex sovplatser om man bäddar dinetten gör bilen till lite av en tusenkonstnär. Dock krävs en förhöjd totalvikt för att man ska kunna untnyttja bilens fulla potential.
Gick att få med Alde värme. Standard var dock Truma luftburen värme.
Starka sidor
- Mångsidig
- Endast 643 cm kort
Svaga sidor
- Simpel bodelsdörr utan fönster
Här har vi en rejäl alkovbil för barnfamiljen som vill ligga ute länge i god komfort året runt. Det är minst sagt gott om plats ombord och i dubbelgolvet får man inte massor av prylar. Men du hittar ingen med 3,5 tons totalvikt. Det är helt enkelt inte möjligt med tre axlar.
Planlösningen har genom åren haft flera olika modellnamn – Advantage 7870-2 är samma bil men med delat badrum. Planlösningen har även funnits i Dethleffs Esprit, XXL_A och Trend modellserier genom åren. Men Advantage versionen är den du finner under halvmiljonen.
Starka sidor
- AL-KO chassi
- Rejäla installationer
- Trevlig att köra
Svaga sidor
- Lite klen värmare för denna storlek på husbil
Det här är lite av en sleeper. Det enda på utsidan som skvallrar om att det är en lite mer kompetent husbil än flertalet alkovbilar är de ramförsedda rutorna.
När du kliver in gör bilen ett ganska mediokert intryck. Men tittar du närmare ser du att bilen har ett rymligt dubbelgolv med rejäla installationer. Det rymmer såväl last som teknik. Vintertid är allt uppvärmt och du kan utan vidare fricampa. Värmesystemet är dessutom välplanerat med en centralt placerad luftburen värmare. En kompetens inte alla alkovbilar besitter.
Starka sidor
- Rejält dubbelgolv
- Värmesystemet
- Trevlig att köra
Svaga sidor
- Svårjobbat gasolutryme
Hobby Siesta A
(Tyvärr har vi inte testat denna husbilsserie)
Hobby har en lång historia av alkovbilar. Stora som små. De nyare modellerna, från 2014/15 och framåt är mycket trevliga. Men de ligger oftast högre i pris än vårt pristak. Då och då dyker det dock upp ett exemplar inom budgeten och därför har jag valt att ha med dem i denna lista.
Siesta är ett modellnamn som använts av Hobby i många år. De modeller jag vill tipsa om i denna artikel är årsmodell 2014 och framåt. De är inte lika många på begagnatmarknaden som de äldre versionerna. Men de har mindre bekymmer med fuktskador. Särskilt modellerna med välvd bakstam har en historia av fuktskador.
Starka sidor
- Rymlig alkov
- Ljus bodel
Svaga sidor
- Utanpåliggande husvagnsfönster
LMC Liberty Start A698
(Vi har testat föregångaren till denna modell)
En unik husbil såtillvida att det är den enda bakhjulsdrivna modellen i denna lista. Fördelen med bakhjulsdriften är att med vikten över drivhjulen tar den sig fram på hala vintervägar och våta gräsmattor på ett sätt en framhjulsdriven husbil inte gör.
LMC hade under många år ett unikt värmesystem där man kombinerade en luftburen värmare med vattenburen golvvärme. En bra lösning vintertid. Detta i kombination med bakhjulsdriften gör detta till en lämplig åretrunthusbil.
Starka sidor
- Bakhjulsdrift med tvillinghjul
- Välutrustad från start
Svaga sidor
- Gasolutrymmet är placerat i lastutrymmet
- Passar inte långa förare
McLouis Glamys
Den serie alkovbilar från McLouis som sålt bäst här hemma är Glamys. Det är en lite nyare modellserie. Vill minnas att den såg dagens ljus 2014. Det gör att få exemplar klarar vårt pristak, men de finns. Det stora flertalet ligger dock runt 600 000 kronor.
Flera olika planlösningar har erbjudits genom åren. Vi testade en långbäddarsversion från 2020 och berömde McLouis för att ha lagt pengarna på rätt saker, funktion istället för bling.
Starka sidor
- Ramfönster
- Bodelsdörr med dubbla lås
- Välutrustad från start tack vare importörens All Inclusive koncept
Svaga sidor
- Låg lastvikt, 400 kg (varierar beroende på modell)
- Svårjobbat gasolutrymme
Idag är McLouis ett välrenommerat mellanklassfabrikat med ett antal bestsellers på marknaden. Men så var det inte när denna bil presenterades. Då var McLouis ett fabrikat andra såg ned på. Därför var det extra roligt att se hur väl bilen klarat åren. Bevisligen var kvaliteten bättre än ryktet.
Planlösningen är inte den vanligaste i en alkovbil. Men min egen favorit. Att ha långbäddar i sovrummet gör att bilen fungerar även när barnen flyttat ut. Ett litet barn kan dessutom sova mellan mamma och pappa.
Starka sidor
- Planlösningen
- Golv utan nivåskillnader
Svaga sidor
- Vek bodelsdörr
- Lastvikten
Sunlight A
Carado A/Solifer Action A
(Tyvärr har vi ej testat dessa modeller)
Sunlight och dess helsyskon Carado och Solifer har haft flera vettiga alkovmodeller på programmet genom åren. Från korta tvärbäddsmodeller till stora sexsittsiga med dubbla dinetter. Oavsett vilken modell som passar dina behov får du en välbyggd husbil som är känd för att vara välbyggd och problemfri. Dessutom är det en trevligt ljudkomfort under färd.
Det finns relativt gott om Sunlight/Carado/Solifer alkovbilar på marknaden. Du kan även finna bilarna under namn som Glücksmobil, Orange Camp och på senare år Etrusco.
Starka sidor
- Byggkvaliteten
- Ljudkomforten
- Lätta att leva med
Svaga sidor
- Ofta sparades det in på säkerhetsutrustningen på de tidiga modellerna. Särskilt på exemplar som såldes i Tyskland. Svensksålda är som regel bättre utrustade.