Meny

.

17 kortlivade

Det finns mĂ„nga kluriga husbilskonstruktörer pĂ„ Europas husbilsfabriker. Även hos tillverkare som kan kĂ€nnas trĂ„kiga och enformiga dyker det ibland upp modeller som bryter ny mark.

Ibland blir de succéer, klassiker till och med, och ibland lever de blott en sÀsong, om ens det.

Det finns ocksÄ en del som tror att de kan göra bÀttre husbilar Àn de som tillverkas hos de stora koncernerna. Ibland lyckas de. Se pÄ Carthago. Men oftast faller de platt.

HÀr blickar vi tillbaka pÄ modeller och tillverkare som blev kortlivade. En del av uppenbara skÀl, andra Àr svÄrare att förstÄ varför de inte hade framgÄng.

Av Stefan Janeld

Den uppmĂ€rksamme lĂ€gger mĂ€rke till att de flesta bilarna Ă€r frĂ„n 2014 eller tidigare. Det tycks vara sĂ„ att kreativiteten, klurigheten och innovationslystnaden – eller galenskapen? – försvann nĂ€r husbilsmarknaden mognade.

Runt 2015-2016 hade alla spÄr av finanskrisen försvunnit. Tillverkarna gick för högtryck  (precis som de fortfarande gör) och fokuserade pÄ att ta fram de storsÀljande modellerna. Behovet att ta fram nischmodeller för att hitta nya mÄlgrupper försvann.

Inte för att kunderna inte fanns, det finns alltid en skara kunder som lockas av det udda, finurliga och innovativa. Men tillverkarna behöver inte lĂ€ngre dessa kunder, ty de har fullt upp att hinna tillgodose ”de vanliga” kundernas behov.

En faktor till spelar in. De allt större koncernerna. Vi har idag förtvivlat fÄ fristÄende tillverkare. De flesta fabrikat Àr en del av en större koncern. Och inom stora koncerner letas stordriftsfördelar. Det likriktar sortimentet. PÄ gott och ont.

Det positiva Àr att serierna blir lÀngre sÄ man kan anvÀnda lite exklusivare material utan att priserna skenar. Utvecklingen av trÀfria bodelskonstruktioner skulle knappast vara sÄ spridd utan de stora koncernerna.

För oss som vandrar mÄnga mil i till synes oÀndliga mÀsshallar Àr utvecklingen lite trist. Det Àr alltid en kick att se nÄgot riktigt udda eller innovativt. Jag mÄste erkÀnna att jag saknar de lite galna bilarna.

Pilote Aventura A656 UA 2009 - 2010

NÀr den lanserades var vi eld och lÄgor över modellen. Kunde en familj bo bÀttre?

En husbil med en alkovbÀdd Ät barnen, en dinette som matplats, en U-soffa att mysa i och en taksÀng ovanför till mamma och pappa.

Idag Àr liknande planlösning högsta mode. Men 2010, nÀr denna bil lanserades, var marknaden inte mogen. Pilote var helt enkelt före sin tid.

Det som fÀllde modellen var avsaknaden av ett stort utvÀndigt stuv för campingmöblerna.

Hade Pilote haft lite mer tÄlamod med modellen och monterat en utvÀndig lucka till utrymmet under U-soffan kan modellen ha blivit en lÄngkörare.

Seitz Tikro 2005 - 2009

Tikro har svenska kopplingar. Det var ett fabrikat inom Seitz, fönster- och taklucketillverkaren, som sedan 2000 Àr en del av Dometic koncernen.

Tikros bilar utmÀrkte sig genom att vara mycket kompakta och av hög kvalitet. De fick mycket uppmÀrksamhet och en trogen kundkrets. Men finanskrisen gjorde att man pausade tillverkningen. En paus som tycks ha blivit permanent, tyvÀrr.

Totalt byggdes fÀrre Àn 400 bilar.

PĂ„ bilderna visas Tikro K3B1. 5,37 meter lĂ„ng och 2,07 meter bred med en hjulbas pĂ„ 3,45 meter Ă€r det en supersmidig husbil. Fyra sovplatser tack vare alkov. Är det mĂ„nne den minsta familjebil som tillverkats?

Om man fÀller upp sÀngarna bak kan man via den stora lastluckan pÄ bakstammen lasta in en hel del.

Bilderna Ă€r frĂ„n Caravan Salon i DĂŒsseldorf 2008. Det var sista gĂ„ngen vi sĂ„g en Tikro husbil.

Hymer S 790 2008 - 2009

Hymers klassiska toppserie, S-Klass, lades ner 2009. Den baserades pÄ Mercedes Sprinter och var en riktig lÄngkörare, de första S-Klass modellerna lanserades pÄ Ättiotalet.

En av de sista S-Klass modellerna var S 790. En bil med en udda sÀnglösning som inte föll kunderna pÄ lÀppen. Efter bara ett Är i produktion lades den ner.

Att man lade ner S-Klass Àr lite svÄrt att förstÄ. SÀrskilt i ljuset av att man idag storsatsar pÄ just Mercedes Sprinter som basbil. I flera Är har vi journalister förvÀntat oss en ny S-Klass. Det har till och med visats en designstudie pÄ Caravan Salon för nÄgra Är sedan.

Dethleffs Globetrotter XXL Premium Liner 2009 - 2014

2008 visade Dethleffs upp en prototyp av en ny toppmodell. Den kallades XXL, men nÀr serieproduktionen startade Äret dÀrpÄ var namnet Àndrat till Globetrotter XXL Premium Liner.

Nio meter lÄng, sju ton tung och baserad pÄ Iveco. Den största och lyxigaste modellen som lÀmnat Dethleffs fabrik i Isny.

Först sÄg det ut att bli succé. Men nÀr den första hypen lagt sig sjönk försÀljningen. Dethleffs höll ut, men till sist var försÀljningen för lÄg för att motivera den extra tillverkningslinan. Produktionskapaciteten behövdes till volymmodellerna i de lÀgre serierna.

Varför uteblev succén?

Kanske var det ett för stort steg för Dethleffs att ge sig in i den översta premiumklassen. Det krÀvs mer Àn ett Iveco chassi och lyxig interiör för att tillfredsstÀlla denna kundkategori.

Alligro 2009 - 2009

Ett exempel pÄ hur en entusiastisk privatperson, Bernd Wenzel frÄn Ravensburg, tar saken i egna hÀnder och bygger bilen han tycker marknaden saknar.

Bernd var inte ensam, han tog hjÀlp av ett företag vid namn Kleinknecht Systemtechnik GmbH för sjÀlva byggandet.

Byggd pÄ Iveco, solida snickerier, stora glasytor runt föraren sÄ man har fri sikt i korsningar och rondeller.

Mycket ombord var vÀl genomtÀnkt, Bernd var en erfaren husbilist. Som det utvÀndiga köket och den rymliga skoförvaringen. Den största motorluckan i en helintegrerad husbil var en viktig detalj pÄ en marknad dÀr motorluckorna i det nÀrmaste var brevinkast.

Det mest uppseendevĂ€ckande ombord var en ”slide-in” duschkabin. NĂ€r man vill duscha drar man fram kabinen ur vĂ€ggen. En smart lösning som vi faktiskt sett ett par gĂ„nger pĂ„ senare Ă„r. Om Ă€n i enklare utförande Ă€n Alligros pĂ„kostade lösning.

Alligro byggdes i Ravensburg, samma ort dĂ€r Carthago tillverkades vid denna tidpunkt. Och nog andas det lite Carthago ombord – runt bord, de beige dynorna. SĂ„ sĂ„g det ut i Carthago pĂ„ den tiden.

I broschyren stÄr att lÀsa att de bygger bilen precis som du vill ha den. I lÀngder frÄn 6,5 till 12 meters lÀngd pÄ chassi frÄn Mercedes, Iveco, MAN eller Volvo.

Planerna var onekligen grandiosa, men sÄ vitt vi vet byggdes bara ett exemplar.

Kanske var det designen som knÀckte Alligro. Snygg Àr den inte!

Alligros budget var skral. NÀr bilen var byggd fans inte pengar att hyra monter pÄ Caravan Salon. IstÀllet visade man den pÄ mÀsscampingen.

Mobilvetta S-Yacht 2011 - 2012

Italienska Mobilvetta var en gĂ„ng i tiden Italienska husbilsindustrins kronjuvel. En position de försökt Ă„terta i decennier. Det mest ambitiösa försöket var med denna modell – S-Yacht.

En helintegrerad bil med AL-KO chassi och en front med förstÀrkningar i Kevlar för bÀttre krocksÀkerhet. En aerodynamisk design för att hÄlla nere brÀnsleförbrukning och vindbrus. Massage i framstolarna skulle fÄ de som hade finessen i sin personbil att kÀnna sig som hemma.

InvÀndigt var det effektfull belysning och möbler i marin design. Det sÄg onekligen mycket exklusivt ut.

MÄlgruppen var de som köpte Hymer B-Klass och Carthago C-Line. Men kunderna lÀt sig inte övertygas. Den visades pÄ ett antal mÀssor och anvÀndes i för att köra journalister runt Toscana pÄ PR resor. NÄgon serieproduktion kom aldrig igÄng.

Country Coach Veranda 2008 - 2009

Country Coach frĂ„n Junction City i Oregon var en av USA:s exklusivaste husbilstillverkare. Veranda presenterades 2008 för att fira företagets 35 Ă„rs jubileum. Namnet hĂ€nvisar till att istĂ€llet för en slideout lĂ€ngs höger sida fĂ€llde man ner vĂ€ggen sĂ„ den blev ett dĂ€ck, en veranda. Fönstren bildade ett balkongrĂ€cke i glas – jodĂ„, det Ă€r helt sant.

PĂ„ kvĂ€llen drog man för ett glasparti för att hĂ„lla myggor och nattkyla ute. Glaspartiet var i orkansĂ€kert glas


Det krÀvs ett rejÀlt chassi för att stÄ emot hÀvstÄngseffekten av verandan. Den var klassad att tÄla 1 300 kg belastning i nedfÀllt lÀge.

Veranda sÄldes i ett flertal planlösningar mellan 13 och 14 meters lÀngd. 2008 började priset pÄ 2,5 miljoner kronor men ett vÀlutrustat exemplar gick lös pÄ det dubbla.

TyvÀrr klarade inte företaget finanskrisen. Under en tid höll man sin serviceverkstad igÄng men till sist gav man upp Àven den. Idag Àger Winnebago fabriken och bygger stora husvagnar i den.

Dethleffs Eighty T6901 2011 - 2011

NÀr Dethleffs firade 80 Är tog man fram tvÄ jubileumshusbilar. De döptes i folkmun till Eighty I och Eighty II. Den senare var effektfullt svartlackerad och inredd med fransk hörnsÀng och halvdinette och blev en stor succé. Bland annat denna tidning hyllade den som en av de bÀsta modellerna med fransk sÀng som nÄgonsin byggts.

Eighty I gick ett annat öde till mötes. Den hette egentligen T6901. Tanken var att den skulle sĂ€ljas i en begrĂ€nsad upplaga om 280 exemplar. En unik grön lackering gjorde att bilen stack ut bland andra husbilar pĂ„ stĂ€llplatsen. Planlösningen var unik. Även denna har en fransk hörnsĂ€ng bak, men dinetten Ă€r en midskepps placerad, lĂ€ngsgĂ„ende, U-soffa. Lite som de soffor man ibland ser i stora alkovbilar frĂ„n samma tid.

Undertecknad föll som en fura, jag Àlskade bilen frÄn första sekunden. Men det var jag tÀmligen ensam om. En bil sÄldes till Sverige sÄ vitt jag vet. Och nÄgra 280 bilar byggdes aldrig.

Varför den floppade? Min gissning Àr att de flesta föredrar att anvÀnda framstolarna som tevefÄtöljer istÀllet för att sitta i en soffa. Det blir dessutom mer utrymmeseffektivt.

Men jag Àr av en annan Äsikt. NÀr framstolarna inte kan snurras runt blir de nÄgra centimeter lÀgre eftersom det inte finns nÄgon snurrplatta under sitsen. Den lÀgre sittstÀllningen gör mycket för komforten under fÀrd.

 

LMC Grand Breezer 2015 - 2016

Alkovbilar har I mÄnga Är fort en tynande tillvaro. Treaxlade alkovbilar Ànnu mer sÄ. MÄnga höjde nog pÄ ögonbrynen nÀr LMC lanserade sin Grand Breezer pÄ CMT MÀssan 2015.

En kompromisslös, 8,31 meter lÄng familjebil med boyta som i en mindre villa.

Det var koncernkollegan Dethleffs som byggde bilen Ät LMC. TyvÀrr försvann modellen lika fort som den dök upp.

Varför den försvann Àr ganska enkelt att förstÄ. För samma slant fick man en helintegrerad bil, om Àn inte med samma volym.

P.L.A. Bruneleschi Live 2015 – 2016

En husbil I monocoque till ett pris som en panelbyggd mellanklasshusbil. Det lÄter för bra för att vara sant. Men P.L.A. lanserade just detta, i hel- och halvintegrerat utförande. Succén borde varit given. Men icke. Endast ett fÄtal byggdes. 

Nu ska man i Àrlighetens namn sÀga att det inte hade med modellen i sig att göra. I samma veva som P.L.A. lagt ut en lÄngsiktig plan för sitt modellprogram klev Rapido Gruppen in och köpte företaget. De lade ner de flesta modellserier eftersom de trampade pÄ andra fabrikat och modellserier inom koncernen. P.L.A.:s roll inom Rapido Gruppen skulle bli ett renodlat lÄgprisfabrikat. DÀr passade Bruneleschi Live inte in.

Adria Coral 670 SLL 2010 - 2012

En modell framtagen för den brittiska marknaden, men nÄgra exemplar hittade Àven till Sverige.

FrÀmre halvan Àr som vilken Adria Coral som helst. Men i sovrummet kan du fritt möblera inredningen som U-soffa, lÄga lÄngbÀddar eller gigantisk dubbelsÀng. En minst sagt flexibel husbil.

Att den inte sÄlde bÀttre Àr för mig en gÄta. Men troligen var det avsaknaden av ett stort garage som fick kunderna att avstÄ.

Ibland dyker ett exemplar upp pÄ begagnatmarknaden, men dÄ endast ett fÄtal sÄldes Àr det vÀldigt sÀllan.

Hobby 60 KL Van Exclusive 2011 – 2012

Detta var Hobbys idĂ© om den perfekta halvintegrerade familjebilen. LĂ€ngsmonterad vĂ„ningssĂ€ng till barnen jĂ€mte badrummet. Ett stort kök, en rymlig sittgrupp och ett sĂ€ngskĂ„p istĂ€llet för taksĂ€ng. Japp! Ni lĂ€ste rĂ€tt, ett sĂ€ngskĂ„p. Lösningen Ă€r inte helt ovanlig i husbilar pĂ„ andra sidan Atlanten, dĂ€r kallas den för ”Murphy bed”. Men i Europa var det första gĂ„ngen vi sĂ„g lösningen. Och den Ă€r faktiskt inte sĂ„ dum.

Modellen Àr en sÄ kallad Van modell. Det betyder att den Àr smalare Àn en vanlig husbil.

Man kÀnner igen den pÄ den stora obrutna vÀggytan framför bodelsdörren. Det Àr dÀr sÀngskÄpet har sin plats.

Att det inte blev en succé Àr nog inte sÀngskÄpets fel. Halvintegrerade husbilar med vÄningssÀng har aldrig varit nÄgra storsÀljare.

BĂŒrstner Grand panorama 2012 – 2015

En uppseendevÀckande modell som ger överlÀgsen koll vid rödljusen. Vindrutan vÀlver sig i överkant och ansluter vÄgrÀtt mot taket. PÄ pressvisningen surrades det om hur dyrt det skulle bli att byta vindruta om man fÄr ett stenskott.

I stort Ă€r det en BĂŒrstner Elegance vilket innebĂ€r AL-KO chassi, Alde vĂ€rme och en pĂ„kostad inredning. I Sverige togs bilen emot vĂ€l, hĂ€r hemma har BĂŒrstner hög status. Men i Tyskland ses BĂŒrstner som ett utprĂ€glat mellanklassfabrikat och lyxbilar som denna köper man frĂ„n andra tillverkare.

Efter blott tre sĂ€songer lades modellserien ner. FörsĂ€ljningsvolymen motiverade helt enkelt inte produktionen. Jag kan passa pĂ„ att nĂ€mna att BĂŒrstners Elegance serie inte sĂ€ljs i Tyskland lĂ€ngre. Den Ă€r en ren exportprodukt. Bland annat till Sverige dĂ€r det Ă€r en av BĂŒrstners populĂ€raste modeller.

Laika Rexosline 2013 - 2015

Rex betyder kung, Rexosline var menad att bli kungen i Laikas modellprogram. Och det var en vÀrdig kung. SÀllan har en husbil haft mer exklusiva finesser. Eller vad sÀgs om följande axplock:

– en garderob som med en elmotor hissas upp ur sĂ€nggaveln

– en hundbĂ€dd integrerad i soffans sockel

– istĂ€llet för soffa kunde man fĂ„ tvĂ„ fĂ„töljer

– skoskĂ„p för 4 par skor bakom spegelvĂ€ggen i hallen

– ljusterapi i sovrummet

– unik bordlösning i dinetten som gjorde det enkelt att fĂ„ undan bordet inför avfĂ€rd

– som tillval kunde frontmasken bestĂ€llas i kolfiber

SjÀlvklart var det AL-KO chassi, dubelgolv och möjlighet att fÄ Alde vÀrme. Materialvalen var förstklassiga.

Kanske att modellen överlevt om den byggts pÄ Iveco, det hade passat den exklusiva bodelen bÀttre. Men det som knÀckte bilen var nog snarare att Laika pÄ den tiden hade en vÀldigt tungrodd produktion. Tillverkningen var spridd i flera byggnader och en modell av denna dignitet tar mer tid Àn övriga modeller att bygga. Den blev en bromskloss helt enkelt.

Arca America 1 2015 – 2016

Italienska Arca hade stora planer 2015. Efter ett antal tuffa Är vÀdrade man morgonluft och lanserade tvÄ nya helintegrerade modeller, America 1 och 2.

AL-KO chassi, dubbelgolv, Alde vÀrme och exklusiva material var receptet. Ett recept mÄnga tillverkare anvÀnder sig av. För att sticka ut och locka kunder behövs nÄgot mer, sÀrskilt om man inte Àr ett av de mer namnkunniga fabrikaten.

America 2 var en standardbetonad bil med drottningsÀng i sovrummet, vinkelkök, vinkelsoffa och ett samlat badrum. Inte mycket att höja pÄ ögonbrynen för. DÄ var America 1 en helt annan femma. HÀr var det U-soffa bak, liten fikadinette fram, ett kompakt kök och en spektakulÀr badrumslösning. Det spektakulÀra var att garderoben och duschkabinen delade utrymme. Dagtid var det en fullhöjdsgarderob. Ville man duscha tryckte man pÄ en knapp och garderoben gled ut ur duschkabinen.

TyvÀrr startade aldrig serieproduktionen av America modellerna. Anledningen var att man flyttade produktionen till SEA Gruppens fabrik i Poggibonsi. Samma fabrik dÀr man Àven bygger Mobilvetta och McLouis. Efter en del projekteringsarbete insÄg man att kapaciteten i fabriken inte rÀckte till, det var bÀttre att lÀgga all kraft pÄ Mobilvettas modeller.

Sverige var en av marknaderna man siktade pÄ med America 1 och 2. Jag var till och med inbjuden till fabriken för att göra ett test inför lanseringen. Men nÀr jag kom till fabriken hade man samma dag tagit beslut att lÀgga projektet pÄ is.

Galen eller genial?

2011 var Autostars stora nyhet en halvintegrerad husbil med tvÄ taksÀngar och tvÄ dinetter. Den lystrade till namnet Axea 65LP+, byggdes pÄ Fiat, var 7,4 meter lÄng och kostade lite över en halv miljon.

Den frÀmre dinetten Àr en fikaplats med minimalt bord. Under fÀrd ett bra baksÀte. I taket en elektriskt nedfÀllbar sÀng.

Bak i bilen en U-soffa med fast bord. Sex personer fÄr ledigt plats. Bordet görs enkelt om till stort matbord. I framkant ett fast sideboard med barskÄp. Enkelt att duka buffé. I taket hÀnger en drottningsÀng som pÄ elektrisk vÀg hissas och sÀnks.

”C’est different” sĂ€ger den kvinnliga sĂ€ljaren nĂ€r hon hissar ner drottningsĂ€ngen frĂ„n taket. Tydligt trött pĂ„ frĂ„gor om tanken bakom den udda lösningen.

Kentucky Camp Royal DB 2012 - 2012

”Handlarna nappade inte”

Kentucky Camp Àr idag ett lÄgprisfabrikat frÄn Rimor och sÀljs Àven under namnet Ahorn. Men nÀr det lanserades 2011 var tanken att det skulle vara en mer pÄkostad husbil Àn vi Àr vana vid frÄn Rimors fabrik. Bland annat hade de alkovbilar byggda pÄ Iveco Daily, med stora garage och hög lastvikt.

Halvintegrerade Kentucky Camp Royal DB lanserades pÄ Caravan Salon 2012 och Àr en model som sticker ut pÄ fler Àn ett sÀtt. Dels var U-soffor ovanliga, att ha dubbla taksÀngar, en frÀmre och en bakre var Àven det sÀllsynt. Att bygga halvintegrerad husbil pÄ Iveco var helt unikt. En liten detalj som ökade trivseln ombord var att man i den bakre taksÀngen kunde öppna upp en lucka i mitten av sÀngen sÄ att man fick in ljuset frÄn takluckan.

Modellen levde inte ens en full sÀsong. Men rönte stort intresse.

Det visade sig dock vara svÄrt att finna handlare som vÄgade satsa pÄ en pÄkostad husbil frÄn Rimor, efter att tyska handlare givit sin syn pÄ saken stöptes hela Kentucky Camp konceptet  om till en serie lÄgprisbilar. Det pratades om att planlösningen med dubbla dinetter och dubbla taksÀngar skulle ÄteruppstÄ. Men det hÀnde aldrig.

Ingen har, oss veterligen, byggt en halvintegrerad husbil pÄ Iveco Daily efter det att Kentucky Camp gjorde det 2012. Men nog fanns det en lockelse med en bakhjulsdriven bil med hög lastvikt till ett relativt lÄgt pris. SÀrskilt för oss hÀr i Norden.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift