.

17 kortlivade

Det finns många kluriga husbilskonstruktörer på Europas husbilsfabriker. Även hos tillverkare som kan kännas tråkiga och enformiga dyker det ibland upp modeller som bryter ny mark.

Ibland blir de succéer, klassiker till och med, och ibland lever de blott en säsong, om ens det.

Det finns också en del som tror att de kan göra bättre husbilar än de som tillverkas hos de stora koncernerna. Ibland lyckas de. Se på Carthago. Men oftast faller de platt.

Här blickar vi tillbaka på modeller och tillverkare som blev kortlivade. En del av uppenbara skäl, andra är svårare att förstå varför de inte hade framgång.

Av Stefan Janeld

Den uppmärksamme lägger märke till att de flesta bilarna är från 2014 eller tidigare. Det tycks vara så att kreativiteten, klurigheten och innovationslystnaden – eller galenskapen? – försvann när husbilsmarknaden mognade.

Runt 2015-2016 hade alla spår av finanskrisen försvunnit. Tillverkarna gick för högtryck  (precis som de fortfarande gör) och fokuserade på att ta fram de storsäljande modellerna. Behovet att ta fram nischmodeller för att hitta nya målgrupper försvann.

Inte för att kunderna inte fanns, det finns alltid en skara kunder som lockas av det udda, finurliga och innovativa. Men tillverkarna behöver inte längre dessa kunder, ty de har fullt upp att hinna tillgodose ”de vanliga” kundernas behov.

En faktor till spelar in. De allt större koncernerna. Vi har idag förtvivlat få fristående tillverkare. De flesta fabrikat är en del av en större koncern. Och inom stora koncerner letas stordriftsfördelar. Det likriktar sortimentet. På gott och ont.

Det positiva är att serierna blir längre så man kan använda lite exklusivare material utan att priserna skenar. Utvecklingen av träfria bodelskonstruktioner skulle knappast vara så spridd utan de stora koncernerna.

För oss som vandrar många mil i till synes oändliga mässhallar är utvecklingen lite trist. Det är alltid en kick att se något riktigt udda eller innovativt. Jag måste erkänna att jag saknar de lite galna bilarna.

Pilote Aventura A656 UA 2009 - 2010

När den lanserades var vi eld och lågor över modellen. Kunde en familj bo bättre?

En husbil med en alkovbädd åt barnen, en dinette som matplats, en U-soffa att mysa i och en taksäng ovanför till mamma och pappa.

Idag är liknande planlösning högsta mode. Men 2010, när denna bil lanserades, var marknaden inte mogen. Pilote var helt enkelt före sin tid.

Det som fällde modellen var avsaknaden av ett stort utvändigt stuv för campingmöblerna.

Hade Pilote haft lite mer tålamod med modellen och monterat en utvändig lucka till utrymmet under U-soffan kan modellen ha blivit en långkörare.

Seitz Tikro 2005 - 2009

Tikro har svenska kopplingar. Det var ett fabrikat inom Seitz, fönster- och taklucketillverkaren, som sedan 2000 är en del av Dometic koncernen.

Tikros bilar utmärkte sig genom att vara mycket kompakta och av hög kvalitet. De fick mycket uppmärksamhet och en trogen kundkrets. Men finanskrisen gjorde att man pausade tillverkningen. En paus som tycks ha blivit permanent, tyvärr.

Totalt byggdes färre än 400 bilar.

På bilderna visas Tikro K3B1. 5,37 meter lång och 2,07 meter bred med en hjulbas på 3,45 meter är det en supersmidig husbil. Fyra sovplatser tack vare alkov. Är det månne den minsta familjebil som tillverkats?

Om man fäller upp sängarna bak kan man via den stora lastluckan på bakstammen lasta in en hel del.

Bilderna är från Caravan Salon i Düsseldorf 2008. Det var sista gången vi såg en Tikro husbil.

Hymer S 790 2008 - 2009

Hymers klassiska toppserie, S-Klass, lades ner 2009. Den baserades på Mercedes Sprinter och var en riktig långkörare, de första S-Klass modellerna lanserades på åttiotalet.

En av de sista S-Klass modellerna var S 790. En bil med en udda sänglösning som inte föll kunderna på läppen. Efter bara ett år i produktion lades den ner.

Att man lade ner S-Klass är lite svårt att förstå. Särskilt i ljuset av att man idag storsatsar på just Mercedes Sprinter som basbil. I flera år har vi journalister förväntat oss en ny S-Klass. Det har till och med visats en designstudie på Caravan Salon för några år sedan.

Dethleffs Globetrotter XXL Premium Liner 2009 - 2014

2008 visade Dethleffs upp en prototyp av en ny toppmodell. Den kallades XXL, men när serieproduktionen startade året därpå var namnet ändrat till Globetrotter XXL Premium Liner.

Nio meter lång, sju ton tung och baserad på Iveco. Den största och lyxigaste modellen som lämnat Dethleffs fabrik i Isny.

Först såg det ut att bli succé. Men när den första hypen lagt sig sjönk försäljningen. Dethleffs höll ut, men till sist var försäljningen för låg för att motivera den extra tillverkningslinan. Produktionskapaciteten behövdes till volymmodellerna i de lägre serierna.

Varför uteblev succén?

Kanske var det ett för stort steg för Dethleffs att ge sig in i den översta premiumklassen. Det krävs mer än ett Iveco chassi och lyxig interiör för att tillfredsställa denna kundkategori.

Alligro 2009 - 2009

Ett exempel på hur en entusiastisk privatperson, Bernd Wenzel från Ravensburg, tar saken i egna händer och bygger bilen han tycker marknaden saknar.

Bernd var inte ensam, han tog hjälp av ett företag vid namn Kleinknecht Systemtechnik GmbH för själva byggandet.

Byggd på Iveco, solida snickerier, stora glasytor runt föraren så man har fri sikt i korsningar och rondeller.

Mycket ombord var väl genomtänkt, Bernd var en erfaren husbilist. Som det utvändiga köket och den rymliga skoförvaringen. Den största motorluckan i en helintegrerad husbil var en viktig detalj på en marknad där motorluckorna i det närmaste var brevinkast.

Det mest uppseendeväckande ombord var en ”slide-in” duschkabin. När man vill duscha drar man fram kabinen ur väggen. En smart lösning som vi faktiskt sett ett par gånger på senare år. Om än i enklare utförande än Alligros påkostade lösning.

Alligro byggdes i Ravensburg, samma ort där Carthago tillverkades vid denna tidpunkt. Och nog andas det lite Carthago ombord – runt bord, de beige dynorna. Så såg det ut i Carthago på den tiden.

I broschyren står att läsa att de bygger bilen precis som du vill ha den. I längder från 6,5 till 12 meters längd på chassi från Mercedes, Iveco, MAN eller Volvo.

Planerna var onekligen grandiosa, men så vitt vi vet byggdes bara ett exemplar.

Kanske var det designen som knäckte Alligro. Snygg är den inte!

Alligros budget var skral. När bilen var byggd fans inte pengar att hyra monter på Caravan Salon. Istället visade man den på mässcampingen.

Mobilvetta S-Yacht 2011 - 2012

Italienska Mobilvetta var en gång i tiden Italienska husbilsindustrins kronjuvel. En position de försökt återta i decennier. Det mest ambitiösa försöket var med denna modell – S-Yacht.

En helintegrerad bil med AL-KO chassi och en front med förstärkningar i Kevlar för bättre krocksäkerhet. En aerodynamisk design för att hålla nere bränsleförbrukning och vindbrus. Massage i framstolarna skulle få de som hade finessen i sin personbil att känna sig som hemma.

Invändigt var det effektfull belysning och möbler i marin design. Det såg onekligen mycket exklusivt ut.

Målgruppen var de som köpte Hymer B-Klass och Carthago C-Line. Men kunderna lät sig inte övertygas. Den visades på ett antal mässor och användes i för att köra journalister runt Toscana på PR resor. Någon serieproduktion kom aldrig igång.

Country Coach Veranda 2008 - 2009

Country Coach från Junction City i Oregon var en av USA:s exklusivaste husbilstillverkare. Veranda presenterades 2008 för att fira företagets 35 års jubileum. Namnet hänvisar till att istället för en slideout längs höger sida fällde man ner väggen så den blev ett däck, en veranda. Fönstren bildade ett balkongräcke i glas – jodå, det är helt sant.

På kvällen drog man för ett glasparti för att hålla myggor och nattkyla ute. Glaspartiet var i orkansäkert glas…

Det krävs ett rejält chassi för att stå emot hävstångseffekten av verandan. Den var klassad att tåla 1 300 kg belastning i nedfällt läge.

Veranda såldes i ett flertal planlösningar mellan 13 och 14 meters längd. 2008 började priset på 2,5 miljoner kronor men ett välutrustat exemplar gick lös på det dubbla.

Tyvärr klarade inte företaget finanskrisen. Under en tid höll man sin serviceverkstad igång men till sist gav man upp även den. Idag äger Winnebago fabriken och bygger stora husvagnar i den.

Dethleffs Eighty T6901 2011 - 2011

När Dethleffs firade 80 år tog man fram två jubileumshusbilar. De döptes i folkmun till Eighty I och Eighty II. Den senare var effektfullt svartlackerad och inredd med fransk hörnsäng och halvdinette och blev en stor succé. Bland annat denna tidning hyllade den som en av de bästa modellerna med fransk säng som någonsin byggts.

Eighty I gick ett annat öde till mötes. Den hette egentligen T6901. Tanken var att den skulle säljas i en begränsad upplaga om 280 exemplar. En unik grön lackering gjorde att bilen stack ut bland andra husbilar på ställplatsen. Planlösningen var unik. Även denna har en fransk hörnsäng bak, men dinetten är en midskepps placerad, längsgående, U-soffa. Lite som de soffor man ibland ser i stora alkovbilar från samma tid.

Undertecknad föll som en fura, jag älskade bilen från första sekunden. Men det var jag tämligen ensam om. En bil såldes till Sverige så vitt jag vet. Och några 280 bilar byggdes aldrig.

Varför den floppade? Min gissning är att de flesta föredrar att använda framstolarna som tevefåtöljer istället för att sitta i en soffa. Det blir dessutom mer utrymmeseffektivt.

Men jag är av en annan åsikt. När framstolarna inte kan snurras runt blir de några centimeter lägre eftersom det inte finns någon snurrplatta under sitsen. Den lägre sittställningen gör mycket för komforten under färd.

 

LMC Grand Breezer 2015 - 2016

Alkovbilar har I många år fort en tynande tillvaro. Treaxlade alkovbilar ännu mer så. Många höjde nog på ögonbrynen när LMC lanserade sin Grand Breezer på CMT Mässan 2015.

En kompromisslös, 8,31 meter lång familjebil med boyta som i en mindre villa.

Det var koncernkollegan Dethleffs som byggde bilen åt LMC. Tyvärr försvann modellen lika fort som den dök upp.

Varför den försvann är ganska enkelt att förstå. För samma slant fick man en helintegrerad bil, om än inte med samma volym.

P.L.A. Bruneleschi Live 2015 – 2016

En husbil I monocoque till ett pris som en panelbyggd mellanklasshusbil. Det låter för bra för att vara sant. Men P.L.A. lanserade just detta, i hel- och halvintegrerat utförande. Succén borde varit given. Men icke. Endast ett fåtal byggdes. 

Nu ska man i ärlighetens namn säga att det inte hade med modellen i sig att göra. I samma veva som P.L.A. lagt ut en långsiktig plan för sitt modellprogram klev Rapido Gruppen in och köpte företaget. De lade ner de flesta modellserier eftersom de trampade på andra fabrikat och modellserier inom koncernen. P.L.A.:s roll inom Rapido Gruppen skulle bli ett renodlat lågprisfabrikat. Där passade Bruneleschi Live inte in.

Adria Coral 670 SLL 2010 - 2012

En modell framtagen för den brittiska marknaden, men några exemplar hittade även till Sverige.

Främre halvan är som vilken Adria Coral som helst. Men i sovrummet kan du fritt möblera inredningen som U-soffa, låga långbäddar eller gigantisk dubbelsäng. En minst sagt flexibel husbil.

Att den inte sålde bättre är för mig en gåta. Men troligen var det avsaknaden av ett stort garage som fick kunderna att avstå.

Ibland dyker ett exemplar upp på begagnatmarknaden, men då endast ett fåtal såldes är det väldigt sällan.

Hobby 60 KL Van Exclusive 2011 – 2012

Detta var Hobbys idé om den perfekta halvintegrerade familjebilen. Längsmonterad våningssäng till barnen jämte badrummet. Ett stort kök, en rymlig sittgrupp och ett sängskåp istället för taksäng. Japp! Ni läste rätt, ett sängskåp. Lösningen är inte helt ovanlig i husbilar på andra sidan Atlanten, där kallas den för ”Murphy bed”. Men i Europa var det första gången vi såg lösningen. Och den är faktiskt inte så dum.

Modellen är en så kallad Van modell. Det betyder att den är smalare än en vanlig husbil.

Man känner igen den på den stora obrutna väggytan framför bodelsdörren. Det är där sängskåpet har sin plats.

Att det inte blev en succé är nog inte sängskåpets fel. Halvintegrerade husbilar med våningssäng har aldrig varit några storsäljare.

Bürstner Grand panorama 2012 – 2015

En uppseendeväckande modell som ger överlägsen koll vid rödljusen. Vindrutan välver sig i överkant och ansluter vågrätt mot taket. På pressvisningen surrades det om hur dyrt det skulle bli att byta vindruta om man får ett stenskott.

I stort är det en Bürstner Elegance vilket innebär AL-KO chassi, Alde värme och en påkostad inredning. I Sverige togs bilen emot väl, här hemma har Bürstner hög status. Men i Tyskland ses Bürstner som ett utpräglat mellanklassfabrikat och lyxbilar som denna köper man från andra tillverkare.

Efter blott tre säsonger lades modellserien ner. Försäljningsvolymen motiverade helt enkelt inte produktionen. Jag kan passa på att nämna att Bürstners Elegance serie inte säljs i Tyskland längre. Den är en ren exportprodukt. Bland annat till Sverige där det är en av Bürstners populäraste modeller.

Laika Rexosline 2013 - 2015

Rex betyder kung, Rexosline var menad att bli kungen i Laikas modellprogram. Och det var en värdig kung. Sällan har en husbil haft mer exklusiva finesser. Eller vad sägs om följande axplock:

– en garderob som med en elmotor hissas upp ur sänggaveln

– en hundbädd integrerad i soffans sockel

– istället för soffa kunde man få två fåtöljer

– skoskåp för 4 par skor bakom spegelväggen i hallen

– ljusterapi i sovrummet

– unik bordlösning i dinetten som gjorde det enkelt att få undan bordet inför avfärd

– som tillval kunde frontmasken beställas i kolfiber

Självklart var det AL-KO chassi, dubelgolv och möjlighet att få Alde värme. Materialvalen var förstklassiga.

Kanske att modellen överlevt om den byggts på Iveco, det hade passat den exklusiva bodelen bättre. Men det som knäckte bilen var nog snarare att Laika på den tiden hade en väldigt tungrodd produktion. Tillverkningen var spridd i flera byggnader och en modell av denna dignitet tar mer tid än övriga modeller att bygga. Den blev en bromskloss helt enkelt.

Arca America 1 2015 – 2016

Italienska Arca hade stora planer 2015. Efter ett antal tuffa år vädrade man morgonluft och lanserade två nya helintegrerade modeller, America 1 och 2.

AL-KO chassi, dubbelgolv, Alde värme och exklusiva material var receptet. Ett recept många tillverkare använder sig av. För att sticka ut och locka kunder behövs något mer, särskilt om man inte är ett av de mer namnkunniga fabrikaten.

America 2 var en standardbetonad bil med drottningsäng i sovrummet, vinkelkök, vinkelsoffa och ett samlat badrum. Inte mycket att höja på ögonbrynen för. Då var America 1 en helt annan femma. Här var det U-soffa bak, liten fikadinette fram, ett kompakt kök och en spektakulär badrumslösning. Det spektakulära var att garderoben och duschkabinen delade utrymme. Dagtid var det en fullhöjdsgarderob. Ville man duscha tryckte man på en knapp och garderoben gled ut ur duschkabinen.

Tyvärr startade aldrig serieproduktionen av America modellerna. Anledningen var att man flyttade produktionen till SEA Gruppens fabrik i Poggibonsi. Samma fabrik där man även bygger Mobilvetta och McLouis. Efter en del projekteringsarbete insåg man att kapaciteten i fabriken inte räckte till, det var bättre att lägga all kraft på Mobilvettas modeller.

Sverige var en av marknaderna man siktade på med America 1 och 2. Jag var till och med inbjuden till fabriken för att göra ett test inför lanseringen. Men när jag kom till fabriken hade man samma dag tagit beslut att lägga projektet på is.

Galen eller genial?

2011 var Autostars stora nyhet en halvintegrerad husbil med två taksängar och två dinetter. Den lystrade till namnet Axea 65LP+, byggdes på Fiat, var 7,4 meter lång och kostade lite över en halv miljon.

Den främre dinetten är en fikaplats med minimalt bord. Under färd ett bra baksäte. I taket en elektriskt nedfällbar säng.

Bak i bilen en U-soffa med fast bord. Sex personer får ledigt plats. Bordet görs enkelt om till stort matbord. I framkant ett fast sideboard med barskåp. Enkelt att duka buffé. I taket hänger en drottningsäng som på elektrisk väg hissas och sänks.

”C’est different” säger den kvinnliga säljaren när hon hissar ner drottningsängen från taket. Tydligt trött på frågor om tanken bakom den udda lösningen.

Kentucky Camp Royal DB 2012 - 2012

”Handlarna nappade inte”

Kentucky Camp är idag ett lågprisfabrikat från Rimor och säljs även under namnet Ahorn. Men när det lanserades 2011 var tanken att det skulle vara en mer påkostad husbil än vi är vana vid från Rimors fabrik. Bland annat hade de alkovbilar byggda på Iveco Daily, med stora garage och hög lastvikt.

Halvintegrerade Kentucky Camp Royal DB lanserades på Caravan Salon 2012 och är en model som sticker ut på fler än ett sätt. Dels var U-soffor ovanliga, att ha dubbla taksängar, en främre och en bakre var även det sällsynt. Att bygga halvintegrerad husbil på Iveco var helt unikt. En liten detalj som ökade trivseln ombord var att man i den bakre taksängen kunde öppna upp en lucka i mitten av sängen så att man fick in ljuset från takluckan.

Modellen levde inte ens en full säsong. Men rönte stort intresse.

Det visade sig dock vara svårt att finna handlare som vågade satsa på en påkostad husbil från Rimor, efter att tyska handlare givit sin syn på saken stöptes hela Kentucky Camp konceptet  om till en serie lågprisbilar. Det pratades om att planlösningen med dubbla dinetter och dubbla taksängar skulle återuppstå. Men det hände aldrig.

Ingen har, oss veterligen, byggt en halvintegrerad husbil på Iveco Daily efter det att Kentucky Camp gjorde det 2012. Men nog fanns det en lockelse med en bakhjulsdriven bil med hög lastvikt till ett relativt lågt pris. Särskilt för oss här i Norden.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email