.

17 husbilar för barnfamiljer att ta en titt på

I denna modellkavalkad tar vi med husbilar vi har egen erfarenhet av och som vi, av olika skäl, tycker passar barnfamiljer väl. En del tillverkas fortfarande. Andra finns bara som begagnade.

Det är på inget vis en heltäckande översikt utan ett antal goda exempel. Det är ont om begagnade alkovbilar på marknaden eftersom det varit en impopulär biltyp under många år. Se denna kavalkad som inspiration innan du börjar din egen jakt på familjepärlan.

Bilarna presenteras i bokstavsordning.

Av Stefan Janeld

Adria Coral Plus 670 SL

Adria har stor erfarenhet av funktionella familjehusbilar. Med denna modell har de inte bara fått till det funktionella. Det är en familjehusbil med lyxkänsla, för barnfamiljer med lite tjockare plånbok. Men så klarar den också mer än att bara vara ett sommarnöje. Den kan vara med till skidbacken på sportlovet lika väl som semestertrippen till Rivieran.

Och om man tycker alkovbilar ser lite trista ut så kanske denna med sin lite modernare formgivning kan locka.

Styrkor – Bra luftburet värmesystem med centralt placerad värmare, gott om stuv, hög lastvikt, 7 års fuktskadegaranti

Svagheter – Ont om USB uttag, nivåskillnader i golvet

Dreamer Select Family Van

Rapidos plåtsfabrikat har på några få år blivit ett av de populäraste. Nyckeln till framgången är att de har många modeller och god kvalitet. Denna modell är faktiskt inte deras enda som fungerar för en barnfamilj. Men det är den där man gått längst för att tillgodose alla behov en barnfamilj har.

Man har till och med löst det så att sittgruppen kan bäddas och det finns en femte bältad plats att trolla fram vid behov. Så det är en plåtis man faktiskt kan bo fem personer i.

Dreamer Select är den högre modellserien med mer påkostade lösningar, bland annat ramfönster.

Styrkor – Rymlig sittgrupp, stabil längsgående taksäng, lättjobbat gasolutrymme

Svagheter – Våningssängen bak är inte lämplig för vuxna

Dethleffs Advantage A7871-2

Treaxlade alkovbilar är ett utdöende släkte. Men få husbilar är så praktiska och rymliga. Tre axlar betyder att den är stabil på vägen. Och med över åtta meter mellan stötfångarna och en tvärbädd bak är det gott om plats för kök, badrum och sittgrupp.

Dethleffs har faktiskt modellen i sitt sortiment än idag. Men inte i Advantage serien utan i deras lägre modellserie – Trend.

Vi testade bilen med luftburen värme, den räcker för det mesta men Trumas luftburna system är inte tänkta för så stora husbilar så den kan få svårt att klara sin uppgift i sträng kyla. Det fanns vattenburen värme som tillval. Om ni planerar att vintercampa är det den ni ska hålla utkik efter. Om ni inte hittar någon på begagnatmarknaden är Bürstner A747-2 eller Eura Mobil 810HB fullgoda alternativ.

Styrkor – Rymlig, god kvalitet, få kompromisser, hög lastvikt

Svagheter – Stort garage med bara en lucka

Frankia A700

Vill man komma lite billigare undan men inte tulla på byggkvalitet är lösningen att köpa en äldre alkovbil. Denna Frankia som stammar från millenieskiftet är en god representant för denna kategori bilar. Om man kan se förbi de omoderna textilierna och möblernas omoderna formgivning får man en mycket kompetent och stabilt byggd husbil som fungerar året runt.

Styrkor – Hög byggkvalitet, AL-KO chassi, smarta vardagslösningar, rymlig sittgrupp

Svagheter – Motorn är inte i nivå med dagens, man får lunka fram, det finns ingen riktig hall

Hobby Siesta T650 AG FSC

Fransk säng är inte förstahandsvalet i en familjehusbil. Men detta är en mycket trevlig husbil att vara i och den är kompetentare än man först tror. Det är väl sörjt för camping även höst och vår.

Att sitta i sittgruppen och ha fullgod runtomsikt är trevligt. Det var större rutor förr och det gör verkligen skillnad.

Bäst fungerar bilen för familjer med ett lite större barn. Föräldrarna får då alkovens stora säng medan barnet slaggar i den smala franska sängen. Lite omvänt mot hur man normalt arrangerar boendet. Men i detta fall är det bästa lösningen.

Styrkor – Trivsam sittgrupp, stor alkovsäng

Svagheter – Motorn inte lika pigg som dagens, låg lastvikt

Itinéo SB700

En helintegrerad husbil som vi i vårt test kallade ”alkovdödare”. Med det menade vi att den ger allt en alkovbil ger i ett helintegrerat utförande utan att prislappen skenar iväg.

Bilen rymmer sex boende om man så vill. I den otroligt stora sittgruppen ryms åtta personer. Imponerande för en husbil under sju meters längd.

Faktiskt är den så pass unik på marknaden att vi inte vet någon helintegrerad husbil, oavsett längd och prislapp, som kan erbjuda sex sov- och åkplatser.

Styrkor – Prisvärd, träfri konstruktion, planlösning för sex personer

Svagheter – Lågt ryggstöd för de som åker baklänges, svårbäddad sittgrupp, få eluttag

Knaus Traveler L!ve 650 DG

En relativt ny modellserie, lanserad 2018, som följer traditionellt recept. Tänkt som en prisvärd entrébiljett till husbilslivet för barnfamiljer. En ambition den lever upp till.

Det är god ordning på installationer och finish. Det stora garaget rymmer det mesta en familj behöver under semestern. Sängen bak blir förvisso ganska hög, men tack vare en bekväm trappa är det enkelt att komma i och ur.

Styrkor – Rymlig alkov, stort garage, smidig lösning för stegen till alkoven

Svagheter – 60 liter dieseltank ger täta depåstopp

La Strada Avanti F

Få inredare av skåpbilar kan matcha La Strada när det gäller byggkvalitet och detaljomsorg. För en barnfamilj som letar smidigast möjliga husbilsliv är detta ”top of the line”.

Dubbelsäng bak och längsmonterad taksäng ordnar de fyra sovplatserna. Bodelen är ombonad med klädda väggar och utan trollerilösningar. En bil som trots avancerad teknik är mycket enkel att leva i.

Styrkor – Byggkvalitet, okomplicerad, många valmöjligheter för textil och fanér så bilen kan göras personlig, släde till gasolutrymmet

Svagheter – Smal soffa

Laika Kosmo F510

Under många år var Laika lite av familjespecialister. Med både helintegrerade modeller och alkovbilar på programmet. Men så ändrade man inriktning och satsade på att bli ett renodlat premiumfabrikat med modeller för välbärgade pensionärer.

Men redan efter några år tog man åter upp alkovbilar i modellprogrammet. Första modellen var Kosmo F510. En på pappret ordinär och föga upphetsande modell. Men verkligheten en annan. Med denna modell visar Laika hur mycket kunskap man samlat på sig genom åren. Modellen är mycket väl genomtänkt och ger vilken barnfamilj som helst guldkant på tillvaron.

Styrkor – Modern rötsäker bodelskonstruktion, aluminiumkjolar, isolerad och uppvärmd spillvattentank och tömningskran, hög kvalitetskänsla, stort kök

Svagheter – Smal passage till förarhytten, simpel dränkbar vattenpump, skåp i kökskommoden istället för lådor

Laika Kosmo 909

Att Laika menar allvar med att de satsar på barnfamiljer visas av att de fått med två modeller i vår kavalkad. Denna helintegrerade modell är nog främst menad för resande par. Men faktiskt har den allt en familj om fyra behöver för bekvämt husbilsliv. Men man bör då köpa den med förhöjd totalvikt, som 3,5 tons bil blir det för låg lastvikt för en barnfamilj.

Styrkor – Välutrustad, bekväma sovplatser, kan fås med femte bältad sittplats

Svagheter – Ont om arbetsyta i köket

LMC Grand Breezer 834 G

Lanserades 2015 men blev inte långvarig på marknaden. Tyvärr. Det var en modell som tog oss med storm. Den är hela 8,3 meter lång och det märks ombord. Den är i princip kompromisslöst inredd. För en barnfamilj som vill ligga ute långa tider och inte tära på varandra även om det regnar några dagar i sträck.

Kan vara svår att få tag i men värd att vänta på.

Styrkor – Få kompromisser, sittgruppen, köket, långbäddarna

Svagheter – Nivåskillnader i golvet, långt överhäng

McLouis Steel 537

McLouis har tillverkat många alkovmodeller med familjetycke genom åren. Att vi visar just denna är för att vi testat och uppskattat den. Men det kunde varit en av ett dussin modeller.

Steel var en enklare modellserie men trots det hade denna bil som vi testade begagnad klarat åren mycket väl.

Med köket innanför dörren, istället för som på de flesta av dagens husbilar bakom sittgruppen, blir det en öppnare bodel med mer luftig känsla.

Styrkor – Planlösningen är lyckad, golv utan nivåskillnader, stort garage

Svagheter – Låg lastvikt

Moovéo i647

Numera säljs inte Moovéo i Sverige. Det var Pilotes lågprisfabrikat och ett av de första att presentera helintegrerade instegsbilar. Som ny var prislappen 600 000 kronor.

Det var väldigt enkla skapelser. Jag minns att förardörren var svår att stänga ordentligt för att väggen flexade. Och bältesergonomin var allt annat än optimal ur säkerhetssynpunkt.

Men bilen är en av de charmigaste jag testat. Mycket på grund av det avskalade utförandet. Det såldes inte många så att finna en kan vara svårt.

Styrkor – Sittgruppen, har en hall, rymdkänslan

Svagheter – Plastigt badrum, obefintliga vinteregenskaper

Pilote C700 G

Som så många andra tillverkare gjorde Pilote en paus med alkovbilar en tid. Men när barnfamiljer blev en allt större kundgrupp tog de åter upp tillverkningen.

Denna modell följer mall 1A i hur man inreder en familjehusbil. Det som gör denna modell särskilt lyckad sitter i detaljerna – Stort fönster vid sittgruppen, spillvattentank som värms av värmaren gör att man kan fricampa vintertid, lättjobbat gasolutrymme.

Värmaren har en central placering vilket gör att den har optimala förutsättningar att göra sitt jobb. Ofta sitter värmaren placerad i sovrummet, bak i bilen, då blir det långa slangar fram till sittgruppen med resultat att man får varmt sovrum och svalt vardagsrum. Det omvända mot hur man vill ha det.

Styrkor – Rötsäker bodelskonstruktion, värmesystemet, sittgruppen

Svagheter – Inga USB uttag vid sängarna, smal säng bak

Pössl 2Win Vario

Kanske den bäst planerade familjeplåtisen på marknaden. I alla fall en våra absoluta favoriter. Endast sex meter lång men med massor av stuvutrymme i stora överskåp.

Den längsgående taksängen är lättjobbad och mycket stabil. Med den upp blir det imponerande volym i bilen. Med sängen nere kan man fortfarande använda sittgruppen.

På tidiga modeller var det en mindre lyckad duschlösning. Man drog fram baljan ut i passagen mellan badrum och kök. På senare modeller är det en fast duschbalja istället.

Modellen har kopierats av andra tillverkare, ett gott betyg.

Styrkor – Känns rymlig, hög kvalitetskänsla, flexibel

Svagheter – Ingen servicelucka till värmaren

Rimor Seal 695

Rimor är lite av familjebilsspecialister. Vi kunde listat ett tjog familjebilar byggda i deras fabrik söder om Florens. Men det har vi inte plats till. Seal 695 testade vi för ett drygt år sedan och rubriken löd: Familjebil för folket. En rubrik som än idag känns som den sammanfattar modellen bra.

Det är en enkelt byggd husbil. Men enkelt är inte detsamma som dåligt. En enklare bil har färre saker som kan krångla. Och med barn ombord är det skönt att inte allt kostar skjortan och halva armen att laga om det sker en olycka.

Styrkor – Prisvärd, bra sovrum med långbäddar, stort garage

Svagheter – Trångt runt toalettstolen, vinteregenskaperna

Sun Living A 75 DP

Adrias lågprisfabrikat har rusat snabbt i försäljningsstatistiken sedan de slutade vara klent utrustade Adria modeller och istället ett fabrikat med helt egna modeller.

Det som gör denna modell speciell är hur mycket golvyta det är ombord. Ett resultat av att man kan stuva undan hela badrummet när det inte används och att köket är grunt. Det kan ju låta som krystade bagateller. Men små barn mår bra av att ha mycket golvyta att leka på. Från säsongen 2021 ändras dock detta då Sun Living återgår till ett traditionellt badrum.

Bilen känns modern med sin mer ungdomliga inredningsdesign.

Styrkor – Badrumslösningen, inga nivåskillnader, välplanerat värmesystem, två fullhöjdsgarderober

Svagheter – Hög toasits, få USB uttag