Ni som hänger med vet att det pratas mycket om behovet att öka B-korts behörigheten från 3 500 kg till 4 250 kg. Främst för att bana väg för elektrifieringen. Men det öppnar för fler positiva möjligheter.
Av Stefan Janeld
I Sverige har 3,5 tons gränsen inte varit så problematisk. Vårt undantag om att man får köra hur tung personbil som helst så länge man tagit lappen före 1 juli 1996 har gjort att de flesta kan köpa en husbil med tillräcklig lastvikt eftersom husbilar registreras som personbilar.
I Europa däremot är 3,5 tons gränsen stenhård. Ska man köra tyngre fordon är det C eller C1 kort som gäller. Med tanke på att husbilstillverkarnas husbilar till 97-98% säljs i andra länder än Sverige anpassas produktionen därefter.
I Sverige börjar fler och fler yngre köpa husbil, de har inte tagit sitt körkort före 1 juli 1996. Vårt svenska undantag förlorar därför i betydelse för varje år som går.
4 250 redan tillåtet
EU har sedan några år tillåtit att man kör transportbilar med totalvikt på max 4 250 kg med B-kort. Förutsättningen är att det är nollutsläppsfordon. I praktiken elfordon. Detta för att det ska gå att sälja elektriska transportbilar med tillräckliga lastvikter.
Det är upp till varje enskilt EU land att besluta om man ska tillämpa denna möjlighet. Några har gjort det. Dock inte Sverige.
Även om detta undantag bara gäller transportbilar kan man ana att det öppnar upp för att även inkludera personbilar. Särskilt som elektrifierade SUV:ar från vissa lyxfabrikat väger över 3 ton och med minsta marginal kan registreras för 3 passagerare.
Även utryckningsfordon skulle gynnas av att de fick köras på B-kort med totalvikter över 3,5 ton. Det kostar hundratals miljoner varje år för samhället att utbilda blåljuspersonal till C-kompetens. Det tar dessutom tid och försvårar rekryteringen. Det finns en stark lobby för detta i Bryssel sedan många år.
Det pågår just nu ett arbete med att ändra, uppdatera, körkortsdirektivet från 2006. Beslut ska tas av EU Komissionen fjärde kvartalet 2022.
Förhöjd säkerhet och bakhjulsdrift
Det är som sagt elektrifieringen som driver på höjningen av totalvikten. Batterier väger och det behövs mycket batterikapacitet för att transportsektorn, och husbilsmarknaden, ska anse det vara en bra lösning.
Men jag ser andra saker som minst lika intressanta. Inte minst att kunna bygga in ett bättre krockskydd i husbilars bodelar. Idag sitter man i baksätet bakom 3 cm skumplast, typ frigolit. Tänk om man kunde kosta på sig en skyddande struktur i höghållfast stål. Som i moderna personbilar. Det skulle göra stor skillnad.
Man kan också tänka sig att hela inredningen kan göras mer stabil när vikten inte är lika kritisk.
Bakhjulsdrift skulle också kunna bli vanligare. Idag byggs nästan alla 3,5 tons husbilar på framhjulsdrivna chassin. Ska man ha bakhjulsdrift får man välja Iveco som basbil. Det blir dyrt och tungt. Tidigare fans det relativt gott om bakhjulsdrivna husbilar på Mercedes och Ford som kunde fås med 3,5 tons totalvikt. Men de dog ut pga de låga lastvikterna. Bakhjulsdrift är tyngre än framhjulsdrift.
Om vi får högre totalvikter på B-kort kan man bygga prisvärda husbilar på bakhjulsdrivna Ford Transit eller Renault Master. Något som skulle vara mycket välkommet här i Norden då bakhjulsdrift är guld värt på hala vintervägar. Även på våta gräsmattor är det välkommet. Jag är säker på att flera av er som läser detta har kört fast på en våt gräsmatta. Jag har gjort det mer än en gång.
Betydelse för begagnatmarknaden
En förhöjd totalvikt är även en stor fråga för de som idag äger en husbil med totalvikt mellan 3 500 och 4 250 kg. En dag ska de sälja eller byta in den. Om inte tillräckligt många köpare har ett körkort som låter dem köra bilen kommer marknaden för bilen vara liten och bilen svårsåld. Med allt vad det innebär i värdeminskning.
I Sverige är det gott om husbilar med förhöjd totalvikt – 3 650 kg, 3 850 kg och 4 250 kg.
De som har ännu högre totalvikter räddas inte av nya regler. De får en betydligt mindre begagnatmarknad att vända sig till när husbilen ska säljas.
Å andra sidan kan jag se fördelar med att fler får den högre kompetens det innebär att ha C1 eller C behörighet. Kanske de tunga husbilarna blir så pass lockande i pris att man anser det värt att sätta sig på skolbänken?
Mer om EU:s förslag till nytt körkortsdirektiv kan du läsa här