Adrias lyxigaste husbilar är de helintegrerade Sonic Supreme. Till i år är de förbättrade på en rad punkter och vi vill självklart ta reda på om modellen vunnit något på uppgraderingen eller om det bara är kosmetika.
Av Stefan Janeld
Det var några år sedan vi testade Sonic. Även då en två axlad modell. Den gången imponerades jag av hur väl bilen uppträdde på vägen. Likaså denna gång, jag åker med pondus. Bilen känns tung på ett positivt vis. Stolarna från Aguti är mycket sköna, jag sitter inte så högt som i Fiat original och dessutom med fler inställningsmöjligheter. Särskilt lyckat är att man ställer in armstöden genom att trycka in en knapp och sedan släppa den då man fått till en bekväm höjd.
Efter testet får jag veta att det kommer bli Fiat original stolar på de bilar som kommer till handlarna. Lite synd.
Bra backspeglar
Motorn är Fiats nya 2,2 liters motor i starkaste utförandet, 180 hk, kopplad till automatlåda. Kraft finns i massor. Men jag använder den inte, bilen inbjuder till en avslappnad körstil där resan är målet. Jag njuter i fulla drag när jag i 70 km/h ringlar fram på de kurviga vägarna utanför Tenhult.
Färden är tyst. Jag hade en oro att den nya sopkorgen i bodelsdörren skulle skramla. Den är i hård plast och hänger löst på dörren. Men den tiger still, liksom allt annat ombord.
Detta är den tystaste Adria jag kört.
Det är först när jag passerar 90 km/h som det blir en del vindbrus, jag spårar vindbruset till förardörren alternativt backseglarna, kanske båda.
När jag ska manövrera bilen i trång miljö tar jag hjälp av backspeglarna, detta exemplar har inte fått sin backkamera monterad. Det går som en dans. Speglarna är stora och tydliga. Jag har ful koll. Backvarnare finns om jag skulle komma för nära något.
I rondeller och korsningar ger de stora backspeglarna och den kraftiga A-stolpen en stor död vinkel, man får ta det nätt och verkligen säkerställa att inget döljs där bakom.
Rymlig sittgrupp
I den förra Sonic Supreme jag testade klagade jag lite på att det stora bordet gjorde det trångt att ta sig fram förbi sittgruppen. Här är bordet också stort, större än i de flesta husbilar. Men det är inte i vägen och jag kan sitta i soffan även om förarstolen är i körläge och inställd för min lekamen. Ett mycket gott betyg då jag har en mage som kräver en hel del plats.
Bordet är, trots den stora skivan och endast en pelare, stabilt.
Förbättrat värmesystem
Redan förra gången hyllade jag det vattenburna systemet i Sonic Supreme. Det var faktiskt en av höjdpunkterna i testet. Och så är det även denna gång. Man har nu dragit upp den vattenburna värmen så att två konvektorer sprider värme mellan vindruta och mörkläggningsjalusi. Utmed väggarna är det luftspalter och likaså in i överskåpen.
Det uppvärmda dubbelgolvet ger varma fossingar. Sidorutorna på testbilen är dubbelglas, ett tillval de flesta handlare kryssar i på lagerbilar.
Om vi fick önska något vore det en högre sarg utmed sängarna, som det är nu är det lätt hänt att sängkläderna lägger sig ovanpå gallret till konvektorerna och stoppar luftströmmen.
På önskelistan står även ett skyddsglas över lyktorna som i sitt nuvarande utförande är en snö- och slaskfälla.
Eftersom man har ett nyutvecklat tekniskt dubbelgolv är alla tankar frostfritt förvarade däri. Och tömningen till spillvattentanken sköts elektriskt från förarplatsen. Ingen risk att den fryser. Dock finns ingen kamera som hjälper dig hamna rätt över brunnen.
I samtal med Havs- och vattenmyndigheten har jag fått lära mig att de inte ser något negativt i att tömma sin spillvattentank under färd. Då fördelas fosfaterna över ett stort område och har minimal miljöpåverkan. Så du kan utan dåligt samvete trycka på tömningsknappen på motorvägen.
Bra med stuv
Bilen må ha fyra fasta sovplatser, men av erfarenhet vet vi att kunderna består av lite äldre, välbärgade, par. För dem är det mer än väl sörjt för att få med sig det man önskar.
När det ska med gäster funkar det också.
I garaget ryms massor, men Adria har satt maxvikten här bak till 150 kg. Det är både klokt och snålt. Klokt för att man med marginal värnar bilens goda vägegenskaper. Snålt för att man numera har flyttat fram tankarna och därmed skulle man kunna tillåta lite mer last i garaget. Det finns inga konstruktionstekniska skäl till att det inte skulle klara vikten. Chassiförlängningarna är stabila.
En trevlig överraskning i garaget är en öppen garderob precis innanför höger lastlucka.
Invändigt finns det rymliga överskåp, garderob under vänster säng och byrå under höger. Överskåpen saknar hyllor, det kan i vissa fall göra det svårt att utnyttja deras volym. Här har den händige en uppgift.
En öppen bokhylla på väggen vid vänster sängs fotände noteras med gillande.
Man kan beställa bilen med totalvikt från 3 500 kg upp till 4 400 kg. Testbilen står på ett heavy chassi med 4 400 kg totalvikt. Det ger en lastvikt en bra bit över et ton. Det kommer räcka för alla.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med den nya Sonic Supreme. Klicka för större bilder och bildtexter.
Jag tycker
Adria är ett mellanklassfabrikat, en av giganterna i segmentet, fabrikatet andra tillverkare siktar in sig på, måttstocken kan man säga. Med nya Sonic Supreme närmar man sig premiumklassen.
Mycket ombord är redan premium – värmesystemet, åkkomforten, sittgruppen. Kompetensmässigt är man premium. Men vissa saker behöver höjas för att det ska kännas premium rakt igenom. Ställde man modellen på ett AL-KO chassi, klädde taket i mjukt ljudabsorberande material och samlade servicepunkterna för el och VVS skulle mycket vara vunnet.
Att inte ha hyllplan i överskåpen är slarvigt och mest troligt en miss man snart rättar till.
I ärlighetens namn har även prislappen en bit kvar till premiumnivå. Just detta är Adrias styrka – att hela tiden vara ett prisvärt alternativ.
För de som letar en inte allt för stor bil att kunna använda året om är Sonic Supreme 700 SL ett alternativ värt att titta på.
Fakta
- Modell Adria Sonic Supreme 700 SL
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat Camper 44H
- Motor 2,2L 180 hk
- Vridmoment 450 Nm
- Växellåda 9 växlad automat
- Totalvikt 3 500 kg / 3 800 kg /4 250 kg / 4 400 kg
- Tjänstevikt 3 231 kg
- Lastvikt 268 kg / 569 kg / 1 019 kg / 1 169 kg
- Axelavstånd 4 035 mm
- L x B x H 745 x 232 x 295 cm
- Ståhöjd 204 cm
- Bränsletank 90 liter
- AdBlue tank 15 liter
- Vattentank 115 liter
- Gråvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris, från ca: 1 127 000 kr
- Pris som testad: 1 280 900 kr
- Vi lånade bilen av Adria i Tenhult
Jag gillar
- Åk-komforten – sitter bekvämt, tyst färd
- Tydliga backspeglar
- Värmesystemet
- Sittgruppen
- Köket
- Inga nivåskillnader
Jag önskar
- Hyllor i överskåpen
- Högre sarg runt sängarna
Utrustning: ABS, antispinn, ESP, farthållare, 16” alufälgar, förstärkt framfjädring, stödben, multiratt, stödben, elspeglar, centrallås inkl bodelsdörr, klimatanläggning, Kenwood multimediasystem inklusive GPS och backkamera (ej monterat), laddbooster, markis, kylskåp med frys, spis med 3 gasolbrännare, kaffemaskin, IsoFix fästen, Alde vattenburen värme med elpatron, uppvärmt tekniskt dubbelgolv, frostfritt placerad spillvattentank, Adria MACH Plus.