Bättre än dagens?
När jag sitter i dinetten på denna 12 år gamla plåtis kan jag inte hjälpa att tycka att utvecklingen gått bakåt på vissa områden. Det finns en tendens att komplicera saker i onödan för att i säljbroschyrer kunna säga att man gjort något nytt. Men nytt är inte detsamma som bättre.
Text och foto Stefan Janeld
När den här bilen såldes var marknaden för plåtisar mindre än hundra fordon per år i Sverige. Det var i princip bara Pössl, Adria, Ci och Knaus som fanns att tillgå. Den allmänna inställningen var att bilarna var för dyra i förhållande till vad man fick. Ett för högt kilopris helt enkelt.
Idag är tongångarna annorlunda. Priset ses i relation till biltypens mångsidighet. Inredda skåpbilar är den snabbast växande husbilsvarianten och säljer långt över tusentalet per år. Man ska vara rejält insatt för att hålla reda på alla fabrikat och modeller.
Suget efter begagnade bilar är stort men utbudet högst begränsat. I alla fall om man vill hitta en lite äldre modell och komma ner i pris.
Surrig färd
Från 2007 och ett par år till gjorde Fiat skillnad på vilka motorer som monterades i skåpbilar och husbilar. Till husbilarna erbjöds en 2,3 liters motor på 131 hk och en 3,0 liters på 156 hk. I skåpbilarna var en 2,2 liters motor på 100 hk och en 2,3 liters på 120 hk de vanligaste alternativen. 3,0 liters motorn kunde också väljas till skåpbilar, men bara de som absolut ville ha automatlåda gjorde det. På denna tid kunde man inte få automat till 2,3 liters motorn.
Skillnaden i körupplevelse mellan 120 hk och 131 hk motorn är väldigt liten och har ingen praktisk betydelse när du väljer begagnad plåtis.
Men att köra 100 hk motorn är en annorlunda upplevelse. I 90 km/h varvar den 2500 rpm och i 110 km/h hela 3000 rpm. Det är ca 600 rpm mer än i 2,3 liters motorn. Förklaras enklast av att 2,2 liters motorn är kopplad till en femväxlad låda medan 2,3 liters motorn har förärats en sexväxlad där sjätte växeln är en överväxel. Men varven behövs även för att få ut kraften. Vridmomentet är bara 250 Nm. En låg siffra för denna biltyp.
Det är inga problem att få upp farten, kraft saknas heller inte när det går uppför. Jag kör med lätthet om långtradarna på väg till Polenfärjan i Nynäshamn. Men det är inte en behaglig färd att hålla max tillåtna hastighet på motorvägen. Det blir för surrigt helt enkelt. Inte bara från motorn, takluckan väsnas en del den också.
Trivselfart är 90 km/h. Då blir det harmoniskt ombord och jag kan lyssna på pratradio utan att öka volymen till löjliga nivåer.
Säkerhetsmässigt håller testbilen jämna steg med dagens. Dubbla airbags var inte vanligt 2007 men finns här. Likaså gör ASR antispinnsystem, ABS bromsar, farthållare, elhissar och elspeglar. Stereon är eftermontage och backkameran en nyare trådlös historia som pluggas in i cigguttaget. USB uttag lyser av naturliga skäl med sin frånvaro.
Lätt att leva med
Idag tävlar tillverkarna om att vara klurigast möjliga och utnyttja varenda skrymsle till något smart. Det blir gärna lite krystat. Jag har testat plåtisar där man ska vara antingen ingenjör eller professionell pusselläggare för att klura ut hur man plockar väck sängen bak för mer stuv och sedan återställer sängen igen. Det är massor av madrassdelar, stöd i aluminium, knäppen, magneter, vred, lösa ribb-bottnar, ja jösses vad många märkliga lösningar det finns.
Icke så i denna bil. För att göra lastrum av sovrummet viker man upp den ledade sängen och knäpper fast den i uppfällt läge. 5 sekunder tar det. Inga lösa delar, inga madrasser att finna plats åt eller stapla på visst vis. Sängkläderna kan man rulla ihop innan, det ryms utan att man stuvar undan dem.
Ska du packa långa saker? En gångjärnsförsedd skiljevägg mot bodelen viks undan så man kan lasta kanoten.
Totalvikten är 3 300 kg, vanligt vid denna tid. Varför man inte registrerade bilarna med 3 500 kg totalvikt övergick redan då mitt förstånd. De handlare jag frågade vid denna tid ansåg alla att det var onödigt. Idag är tongångarna annorlunda. Det säljs plåtisar med totalvikter om 3 850 kg.
Hur som helst är lastvikten på 460 kg nog för ett resande par som vet att packa med eftertanke.
Scandinavian Edition
Nu som då säljer Adria i Sverige sina bilar i Scandinavian Edition utförande. Det betyder att de anpassats för svenska förhållanden. Främst gäller det att de klarar vår vinter.
Spillvattentanken är isolerad, men tömningskranen är placerad utanför och kommer frysa. En öppen kran med balja under funkar fint vintertid.
Värmaren kommer klara att hålla varmt. Bakdörrarna kan isoleras bort genom att hänga för ett draperi. Den stillastående luftspalt som bildas räcker långt.
Sidoväggarna i sovrummet är klädda i textil och saknar fönster, det är bra för sovkomforten.
Lite ovanligt är att man på detta exemplar valt att inte koppla in varmvattenberedaren. Värmaren är en luftburen Trumatic C. En modell med integrerad varmvattenberedare. Men här har man valt att inte koppla in den.
Jag tycker
Som jag nämnde i ingressen uppskattar jag bilens enkla och funktionella lösningar. Man har inte krånglat till saker och ting. På flera sätt är bilen bättre än mycket av det som säljs nytt idag. Men sett till helheten har den halkat efter en del. Främst är det drivlinan som spökar. Med den större motorn skulle bilen vara helt i paritet med dagens.
Vore bilen min egen skulle jag koppla in varmvatten via en separat beredare. Man vet inte hur den tolv år gamla värmaren skulle reagera om man kopplar in den i vattensystemet. Och faktum är att det stjäl effekt att hålla vattnet varmt.
Om man kan leva med den surriga motorn är upp till var och en. Som vardagsbil skulle jag uppleva det tröttsamt. Som semesterbil kvittar det om jag ligger i 90 eller 110 km/h, det är ju semester och stress är bannlyst.
Håller än
- Planlösningen
- Hur man stuvar undan sängen
- Dubbla airbags
- Solcellsventil i badrummet
Hopplöst ute
- Surrig drivlina
- Euro4 avgasrening
Fakta
- Modell Adria Twin
- Årsmodell 2007
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,2MJ 100 hk
- Vridmoment 250 Nm
- Växellåda 5 växlad manuell
- Mätarställning 5 538 mil
- Totalvikt 3 300 kg
- Max last 460 kg
- L x B x H 599 x 205 x 264 cm
- Invändig höjd 191 cm
- Bränsletank 90 liter
- Vattentank ca 110 liter
- Gråvattentank ca 90 liter (osäker uppgift)
- Toatank 17 liter
- Pris: 299 000:-
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
Utrustning testbil
ABS, ASR antispinn, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås, CD radio, backkamera, kylskåp med frysfack, 3 lågors gasolspis, draperi för insynsskydd, Truma luftburen gasolvärmare, isolerad spillvattentank, TV
Vill du läsa mer om Adria? Klicka här!