Meny

.

Adrias nära relation till Sverige

Denna artikel skickades först till prenumeranterna på vårt nyhetsbrev. Som prenumerant på nyhetsbrevet får du en del nyheter före andra och en del unika artiklar. Om du inte redan prenumererar så kan du snabbt göra det här. Självklart kostar det inget.

 

Adria är som bekant från Slovenien. Ett land som har flera kopplingar till Sverige. Här tillverkades exempelvis Ingemar Stenmarks Elan skidor. Men Adria var faktiskt före Elan på Svenska marknaden. Redan 1965 förlade man världspremiären av sin första husvagn till Stockholm. Företagets slogan var ”En lätt, välutrustad husvagn till ett realistiskt pris”. En slogan man varit trogen sedan dess även om den slutat användas. Adrias förmåga att ta fram prisvärda produkter är en av nycklarna bakom deras framgång. 
 


Av Stefan Janeld


 
När vi är inne på Adrias relation till Sverige är det värt att nämna att de var en av Aldes första kunder. Redan 1966 installerade de den första Aldepannan i en husvagn och i många år var de Aldes största kund.
Hur Adria fick nys om pannan är en historia i sig. Alde började nämligen med att på 50-talet tillverka släpvagnsbromsar, först en mekanisk och senare en elektrisk broms som på 60-talet var populär bland husvagnstillverkare. I samtal med husvagnstillverkarna fick Alde Rask upp ögonen för problemen med att värma husvagnar. Uppfinnare som han var tog han tag i saken och tillverkade den första värmepannan avsedd för husvagnar. 1966 var den färdig och första kunden var Adria. 

Första husvagnen

Första husbilen

Det skulle dröja ända till 1982 innan man presenterade sin första husbil. Två alkovmodeller på Renault vid namn Adriatik 420 och 450. Husvagnarna hette Adria och husbilarna Adriatik. En särskiljning man senare slutade med då det förvirrade mer än förtydligade. 

Vid den här tiden var det inte många som byggde husbilar. Det var lite av en chansning för Adria att satsa på husbilar. Årsproduktionen av husvagnar låg på över 25 000 om året. Att i det läget ta produktionskapacitet för en mer arbetskrävande produkt var en risk. 

Satsningen var möjlig för att man flyttat vagntillverkningen till sin nya fabrik i Novo Mesto. Den fabrik man använder än idag. Till både husvagnar och husbilar. Men inte plåtisar, de fick en egen fabrik nu i våras.

1991 lanserade man sin första serie halvintegrerade husbilar. Dessa byggdes på Fiats Europachassi och bestod av fem planlösningar. Fem år senare inredde man sina första skåpbilar. Att man varit tidigt ute och satsat på kommande trender är också en del i framgångssagan.

Coral ser dagens ljus

1998 tog husbilstillverkningen verklig fart. Då hade även denna flyttat till den nya fabriken. En ny halvintegrerad modellserie visas och får namnet Coral. En blivande klassiker ska det visa sig. Modellserien lever än idag och i många år var Coral 670 SL den bäst säljande husbilsmodellen i Sverige.

Samma år, 1998 lanserades även företagets första internetsida, med adressen www.adria-mobil.si.

1998, Coral serien lanseras.

Allt högre standard

Med åren förfinades, och fördyrades, Adrias husbilar. Varumärket var fast förankrat i mellanklass-segmentet av marknaden. I början av 2000-talet började italienska tillverkare bygga riktigt billiga husbilar. Tyska tillverkare hakade på. Även Adria ville in på instegsmarknaden men man ville inte att varumärket skulle förknippas med instegshusbilar. Lösningen blev att 2008 lansera ett nytt fabrikat – Sun Living. Till en början var det klent utrustade Adria modeller med annan grafik. Men sedan några år är det ett fabrikat med egen utvecklingsavdelning och helt egna produkter.

 

Framtiden

Adria är sedan några år en del i Trigano Gruppen. Men olikt de flesta fabrikat inom Trigano går man sin egen väg. Man har en egenutvecklad bodelskonstruktion. Alla modeller görs av dem själva. Ingen ”badge engineering” så som vi kan se mellan andra fabrikat inom Trigano där man friskt lånar modeller och teknik mellan fabrikaten.

Framtiden ser ljus ut för Adria. Man har breddat sitt sortiment och vuxit in i premiumsegmentet med satsningen på modeller baserade på Mercedes Sprinter. En satsning vi berättar om denna artikel och även denna.

Med dessa modeller har Adrias kunder modeller att byta upp sig till utan att byta fabrikat. Och det finns många såna kunder.

 

Vill du läsa tester  och nyhetsartiklar om Adria hittar du dem här

Med Supersonic, Coral och Matrix serien även på Mercedes tar Adrias populäraste modeller klivet upp till premiumklassen. Den svenska importören har varit mycket aktiv i utvecklandet av dessa bilar. Adrias nära band till Sverige fortsätter, starkare än någonsin.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift