Viktiga centimetrar!
Adventurer Euroliner har ett utskjut (slide out) pÄ höger sida,  faktiskt vÀrldens minsta camper begÄvad med den utrymmesökande lösningen.
I Europa har vi inte anammat utskjutet, snarare fnyst Ät det som en amerikansk gimmick. HÀr ombord Àr utskjutet modest, den flyttar ut köksmodulen drygt ett par decimeter. Gimmick? Absolut inte!
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Campers har ingen stor marknad i Sverige. Men Àgarna Àr vÀldigt entusiastiska och byter mer sÀllan sin mobila bostad Àn de som Àger husbil. De har insett de ekonomiska fördelarna och Àr inte sÀllan friluftsmÀnniskor som helst Äker fyrhjulsdrivet. Dessutom kan campern stÀllas av och utgöra baslÀger nÀr man med pickupen drar ivÀg för att utforska omgivningarna. Eller bara behöver sticka ivÀg en snabbis och inhandla en liter mjölk.
Med ekonomiska fördelar menas: ingen fordonsskatt, inga hjulskiften, inga servicekostnader. Har man en pickup redan Ă€r en camper ett ekonomiskt alternativ. Â
Stabil körupplevelse
Vid ratten i ett camperekipage Àr den höga tyngdpunkten den största skillnaden mot andra ekipage. Den gör sig pÄmind i kurvor och rondeller. Mer eller mindre beroende pÄ hur basbilen Àr beskaffad.
Just detta ekipage var mycket stabilt och fick aldrig reptilhjÀrnan att signalera. Inte ens dÄ jag för att provocera tog en rondell i nÄgot för hög fart. VW Amarok Àr i grunden en stabil pickup, med luftfjÀdring pÄ bakaxeln Ànnu mer sÄ.
Den silkeslena drivlinan med automatlĂ„da Ă€r som att köra en personbil. Man sitter mycket bekvĂ€mt, med alla tĂ€nkbara sĂ€kerhets- och komforthöjande ting vi Ă€r vana vid frĂ„n moderna personbilar â airbags högt och lĂ„gt, antisladdsystem, antispinnsystem, backkamera (tvĂ„ faktiskt, en pĂ„ campern och en pĂ„ bilen), bra stereo med handsfree, klimatanlĂ€ggning, elspeglar, elhissar, farthĂ„llare.
PÄ motorvÀgen Àr framfarten rask och stabil. Men man mÀrker av luftmotstÄndet. Det Àr en rejÀl luftficka mellan camperns alkov och pickupens tak; med en högre hytt hade aerodynamiken troligen varit effektivare.
Accelerationen Àr rask upp till ca 90 km/h. Jag nÄr 110 km/h utan knot. Men dÄ gÄr det lite för fort. Inte för stabilitetens skull, eller komfortens. Men luftmotstÄndet gör sig pÄmint. motorn fÄr kÀmpa. NÀr jag efterÄt talar med importören bekrÀftar han det: Det Àr dÄlig brÀnsleekonomi att pressa sig upp till motorvÀgsfart. BÀttre ligga mellan 90 och 100 km/h.
Ăven pĂ„ sĂ€mre vĂ€g, jag körde in pĂ„ en sliten grusvĂ€g i skogen, Ă€r det god stabilitet under fĂ€rden. PotthĂ„l svĂ€ljs utan knot liksom âtvĂ€ttbrĂ€danâ.
Ljudkomforten Àr mycket hög.
NÀr man manövrerar campern Àr det en god hjÀlp med förlÀngda backspelgar. Jag valde bort dem innan avfÀrd eftersom det fanns backkamera, ett val jag Ängrade.
Dubbla vÀrmesystem
I original har Euroliner ett gasoldrivet luftburet vÀrmesystem. Den svenska importören har som tillval ett extra vattenbaserat system, som han sjÀlv bygger, komplett med vattenburen golvvÀrme och en kombination av radiatorer och konvektorer.
Systemet Àr helt fristÄende frÄn originalsystemet, det har till och med en egen gasolanlÀggning.
Det Àr sjÀlvklart overkill med dubbla vÀrmesystem i en sÄ pass kompakt bostad. Men inte sÄ dumt ÀndÄ. Den luftburna vÀrmaren Àr snabb att vÀrma och jaga fukt.
Det lÄngsammare vattenburna systemet ger Ä andra sidan ett bÀttre inomhusklimat och varma fossingar. Inget att ha igÄng samtidigt, men var för sig under olika omstÀndigheter fyller de en trivselhöjande funktion. Dessutom, eftersom systemen Àr helt skilda har man en backup i hÀndelse av haveri.
Det vattenburna systemet Àr egenkomponerat av importören. I grunden Àr det ett 230 volts system frÄn svenska Alde, tÀnkt som vÀrmekÀlla kopplad till elstolpe, men det finns en gasoldriven, mycket kompakt, vÀrmare kopplad pÄ samma slinga vilket gör att systemet fungerar Àven vid fricamping.
Att gÄ hela vÀgen och installera en Alde 3020 Àr dyrare, tyngre och dessutom behövs inte den inbyggda varmvattenberedaren.
Ett dieseldrivet alternativ finns i tillvalslistan för den som inte vill ha gasol. Den som nöjer sig med den luftburna originalvÀrmaren men ÀndÄ vill ha golvvÀrme erbjuds elektrisk golvvÀrme.
VÀlj rÀtt pickup
I grundutförande vÀger en Adventurer Euroliner in pÄ 760 kilo. Testcampern Àr rikligt extrautrustad och dÀrför 94 pannor tyngre.
VW Amarok fÄr i sitt lÀttaste utförande lasta 1 072 kilo. Normalt med lite lull-lull har Amarok strax över 900 kilo i lastvikt. VÀlj Amarok i versionen med 3 040 kilos totalvikt, den har nÀmligen en kraftigare bakaxel som tÄl 1 860 kilo, det Àr 240 kg mer Àn den lÀttare versionen med 2 820 kilos totalvikt.
Ford Ranger och Isuzu D-Max Àr dugliga alternativ till VW Amarok . BÄda tÄl de pÄfrestningar en camper medför. De populÀra Nissan King Cab och Mitsubishi L200 Àr inte lika kraftigt byggda och rekommenderas inte.
Jag tycker
Adventurer Euroliner kan utrustas efter kundens behag tack vare den svenska imortörens uppfinningsrikedom. FrÄn duglig basnivÄ till extrem fricampingdröm.
Karossen Àr stabil. Inredningen kÀnns vÀl hopskruvad Àven om man kunde visat lite mer kosmetisk omsorg bakom fasaden.
Slideouten kan tyckas vara en gimmick, men icke! Den Àr placerad dÀr möblemanget Àr som trÀngst och de dryga tvÄ decimetrar den breddar bodelen med gör all skillnad i vÀrlden.
Kvalitetsintrycket fÄr sig en törn av att tillverkaren inte samlar alla reglage pÄ en central plats. Man tycks placera brytare och reglage sÄ nÀra det som ska kontrolleras som möjligt för att spara tid i produktionen. Det gör att bodelen upplevs onödigt plottrig. Men, för all del, allt fungerar.
Testcampern har allt â dubbla vĂ€rmesystem, dubbla 100W solpaneler, elektriska stödben med fjĂ€rrkontroll och möjlighet att bĂ€dda lĂ„ngbĂ€ddar. Onekligen en kompetent camper. Men den kostar ocksĂ„ en hygglig slant. Personligen skulle jag nog pruta lite pĂ„ utrustningsnivĂ„n och spara en och annan krona. Dubbla vĂ€rmesystem Ă€r mycket lockande, men knappast nödvĂ€ndigt för den normale anvĂ€ndaren.
PrisvÀrd? SvÄrt att svara pÄ, den har ju inga direkta konkurrenter. Helt klart Àr att de som letar en camper att anvÀnda Äret runt har fÄtt ett alternativ.
Fakta
- Modell Adventurer Euroliner
- Ursprungsland Kanada
- Vikt 760 kg + 94 kg i extrautrustning, totalt 854 kg
- L x B 405 x 215 cm
- Vattentank 57 liter
- GrÄvattentank 23 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris: 366 000 kr (292 800 kr exkl moms)
- Pris som testad: 485 000 kr
- Vi lÄnade campern av Camperways
Utrustning testcamper
Vattenburen vĂ€rme med golvvĂ€rme 230V + gasol, luftburen vĂ€rme gasol, 122 liters kyl med frys, spis, 22â TV med DVD, 2 x 100W solpaneler, elektriska stödben med fjĂ€rrkontroll, eltrappa till bodelen, markis, inbrottslarm, trĂ„dlös backkamera.
Vi gillar
- Köket
- Sovkomforten â bekvĂ€ma Froli tallriksfjĂ€drar ökar komforten och lĂ„ter varm luft vĂ€rma madrassen innan sĂ€nggĂ„ende.
- VĂ€rmesystemet
- UtrustningsnivĂ„n â testcampern hade verkligen allt.
- Sittgruppen â sĂ„ lĂ€nge man Ă€r tvĂ„!
- Stor kyl
Â
Vi önskar
- Mer stuvutrymme
- Central kontroll- och manöverpanel
Â