Stabil markkontakt
De flesta som har en husbil känner igen sig. Du ligger i sängen redo att sova, när du känner att husbilen gungar. Det kan vara vinden, din partner som vänder sig i sängen eller barnen som ligger och kliar på sina myggbett. Det är lätt att man fixerar på rörelsen och ligger och irriterar sig. Men det finns lösningar. Norske Terje Aarhus berättar här om hur han monterade hydrauliska stödben.
Text och foto Terje Aarhus
Översättning och bearbetning Stefan Janeld
Många husbilsägare drömmer om hydrauliska stödben till husbilen. Att med ett knapptryck få husbilen att stå stadigt och i våg. Det kostar, men borde kännas som en överkomlig utgift om man planerar för den och hittar en bra lösning.
Det finns flera fabrikat och typer av stödben. Både elektriska och hydrauliska. De kostar mellan 45 000 kronor upp till 80 000 kronor monterat och klart. Ett betydligt billigare alternativ är manuella stödben av typen som sitter på husvagnar. Man får fyra för omkring en tusenlapp. Men då ska du ner på knä varje gång och stå och veva. Bilen står stadigare, men den kommer inte stå i våg.
Monteringen
Mitt val föll på AL-KO HY4. Jag har en Dethleffs från 2016 med AL-KO chassi. För att få garanti på utrustningen måste den monteras av auktoriserad verkstad. Det blev Tilhengerservice AS i Skien som fick uppdraget. Jag fick vara med under monteringen och det blev en lång och lärorik dag.
Först skulle bilen hissas till bekväm arbetshöjd. Det gick enkelt att med den kraftiga lyften få bilen högt nog för att kunna gå under och ha fri tillgång till chassit. Allt monteras under bilen. Och det är en hel del. En hel pall med kartonger stod och väntade.
Systemet är unikt på det vis att det består av fyra stödben med var sin hydraulisk motor. Andra system har en central motor till alla fyra ben. En lösning som väger mindre. Men AL-KO HY4 har kortare slangar, reagerar snabbare och är enklare att ta med sig om man byter husbil.
Innan montering gjorde man iordning varje stödben. Alla fästen kontrollerades och anpassades till mitt chassi. Varje cylinder har tre spår för låsringar för att reglera lyfthöjden vid montering. Dessa monterades i mittenläget i mitt fall, för att passa mot fordonets golv och gå fritt från vägbanan.
Handfast
Så var allt klart för själva monteringen. I AL-KO chassit finns flera förborrade hål. Mitt chassi är från 2016. Innan dessa stödben fanns. Det innebar att även om det fanns hål för en del av utrustningen fick vi borra några extra hål. Och låt mig bara säga att det är inte en lätt sak att borra hål i ett AL-KO chassi. Det är stål av mycket hög kvalitet som det tar tid att borra sig igenom.
På nya husbilar från Frankia, Dethleffs, Carthago, Eura Mobil och Kabe är det förborrade hål i chassit som passar HY4 och förenklar monteringen. På vissa modeller från dessa tillverkare kan du beställa HY4 från fabrik, som tillval.
Det behövs stora mängder kablar för att systemet ska fungera, lätt att bli förvirrad. Men montörerna på verkstaden hade koll in i minsta detalj. Alla kablar fick med ett specialverktyg en skyddande strumpa innan de kopplades in på originalkablarna i chassit.
Nästa steg var att montera själva stödbenen och tillhörande teknik. Det är en fördel om stödbenen monteras så långt från varandra som möjligt. På min bil monterades ”bakbenen” bakom bakersta axeln. Alla bakre fästen, cylindrar och pumpar kom snabbt på plats och alla kablar kopplades in. Nu var bakdelen av husbilen klar.
Överraskningen
När de främre benen skulle på plats fick montörerna sin hittills största utmaning. Min husbil har nämligen den stora 120 liters bränsletanken. Det gör det svårt att få plats med fästena till de främre stödbenen. De erfarna mekanikerna fick verkligen använda sina små grå.
Efter mycket funderande och försök kom fästena på plats. De hamnade nära avgassystemet så kablar och slangar fick isoleras extra för att skyddas mot värmen. Men till sist var allt på plats och det elektriska kunde kopplas in. Alla kablar isolerades och kontrollerades en extra gång.
Det tog lång tid, men det är att räkna med. Alla husbilar är olika och det krävs alltid ett visst mått av anpassade lösningar.
Nu skulle systemet kopplas in mot bilens elsystem. Ett hål togs upp till förarhyttens batteriutrymme. Man gör så för att man vill att systemet går på startbatteriet. Då kan systemet varna om motorn startas med benen nere.
Problemen var lösta och nu gick resten av arbetet snabbt. Jag kunde se att allt var genomtänkt och planerat. Mekanikerna kopplade och fäste alltmedan de reflekterade över valen de gjorde. Särskilt när de kopplar in sig mot batteriet är det lätt att begå misstag som kan få allvarliga följder. Montörernas kunskap och den trygghet med vilken de arbetade imponerade på mig.
Lång dags färd…
När systemet är färdigmonterat och bilen hissas ner har klockan hunnit bli 22. Det är hög tid att testa systemet. Alla är spända på att se om allt är ok. Det visar det sig vara och lyfthöjden är tillfredställande.
Jag är nu den nöjda ägaren av en husbil med HY4 stödben och tänker att jag nu står på tröskeln till en ny epok i mitt husbilsliv. Nu har jag en stabil och vågrät husbil med många resor framför sig. Klockan hann bli 23 innan allt var färdigt, mycket arbete och mycket pengar nerlagt. Men jag tänker att det är värt det. Som åretrunthusbilist behöver jag byta hjul två gånger per år och med stödben är det en barnlek. Och när jag ändå tar av hjulen kan jag inspektera bromsarna och smörja desamma.
Som extra säkerhet ska man placera klossar under bilen innan man börjar arbeta under den.
Många husbilar är låga och det är trångt att komma åt. Det är inte längre ett problem på min husbil.
Klicka på bilderna för större bild och informativ bildtext
App
Då HY4 monterades på min husbil var AL-KO:s lösning för fjärrstyrning inte tillgänglig. Den kom något senare. Därför åkte jag till Tilhengerservice i Skien en andra gång. De hade på förhand fått allt som behövs för inkoppling av 2Link, som app-lösningen till HY4 heter.
Denna gång var monteringen betydligt enklare. Husbilen hissades upp och en extra box monterades bredvid kontrollenheten. De kopplades ihop, något som gick fort.
2Link är inte bara en fjärrstyrning. Du får även en funktion som väger bilen.
För att kalibrera systemet körde vi till en vågstation och vägde axlarna. Det visade sig i vårt fall att det var en del skillnad i vad systemet angav och vågarna. Detta justerades av AL-KO. Det känns tryggt att veta att systemet anger korrekt vikt.
Varför AL-KO HY4?
Vi ställde frågan direkt till ägarna.
- -Huvudargumentet är att detta system är en lösning som relativt enkelt kan flyttas över till en eventuell nästa husbil. Jag kommer seriöst överväga att flytta systemet om vi byter husbil. Det är ett jobb jag kan göra själv. Andra lösningar kräver mer individuell anpassning och när de väl monterats sitter de på bilen hela dess livstid. Ett annat argument är att vi önskat möjligheten att väga vår husbil själva.
Ni har nu använt systemet i ett år, hur är era erfarenheter?
- – Vi körde 450 mil i somras och använde stödbenen dagligen. Vi har inte haft några problem med funktionen. Allt har fungerat perfekt. Men det har varit en viss inlärningskurva. Det är till exempel viktigt att sänka luftfjädringen bak så mycket som möjligt innan vi använder stödbenen. Målet är att när bilen är i våg ska den vara så låg som möjligt. Helst ska hjulen snudda marken. Därför letar vi fortfarande efter en plats som inte är allt för besvärlig när vi slår läger.
- Vi använder endast den fasta plattan på benen, den är stor nog att sprida vikten på de flesta underlag. Och vi har ändå över ett tons belastning per ben.
Vilka fördelar fick ni genom uppgraderingen med 2Link?
- – Nu kan jag stå utanför husbilen och styra allt med telefonen eller surfplattan. Tidigare var jag tvungen att använda den kabelbundna kontrollen vid förarhytten. Nu går jag ut och tittar så allt ser bra ut när vi parkerat. Är vi nöjda trycker jag på knappen och kort därefter har vi stabil mark-kontakt. Vägfunktionen kräver också 2Link.
Om artikelförfattaren
Terje Aarhus började som mekanikerelev 1970. Efter 25 år med att serva tunga lastbilar blev han verkmästare. Åren som följde arbetade han som mekaniker av personbilar och körde även en del buss. 2007 köpte han och hustrun deras första husbil och blev snabbt fast. Den husbil de har idag är deras tredje.