.

Allt om att köpa begagnad husbil

Vilken ska man välja?

Är du ute efter en begagnad husbil? Men vet inte riktigt hur du ska navigera i den ocean av objekt som finns till salu? Lugn, vi lotsar dig!

Av Stefan Janeld

Med en svag krona och en skattepolitik som bestraffar nya (miljövänligare) husbilar är det inte konstigt att begagnade husbilar säljer bra. Det är enkelt uttryckt säljarens marknad när det gäller begagnade husbilar just nu. Åtminstone om vi pratar populära modeller från populära fabrikat.

Den heta marknaden innebär att priserna hålls uppe. En fem år gammal storsäljare kostar idag nästan som då den var ny. En bidragande effekt till de höga priserna är att begagnatpriserna sätts i relation till dagens nypriser. Som stigit rejält på grund av den svaga kronan.

Ett sätt att komma lite billigare undan är att köpa en mer udda modell. Kanske till och med från ett idag nedlagt fabrikat.

Det är inget större risktagande. Prylarna ombord är desamma som i många andra fabrikat, man löper ingen risk att stå utan om något går sönder ombord.

Det som är svårt att få tag i är material att reparera med om olyckan är framme – kjolar, fanér, textilier, dekaler. Men det kan det vara även om fabrikatet fortfarande existerar.

En mindre populär planlösning blir billigare

Populärast är modeller med långbäddar eller fristående dubbelsäng (i dagligt tal queensbed/drottningssäng). Kan du leva med en tvärställd säng bak eller en hörnsäng (benämns fransk bädd i husbilsvärlden) kan du spara en vacker slant.

En alkovbil kan vara ett fynd. Många anser att de är fula och så har de ett rykte om sig att dra mycket bränsle. Ett lika överdrivet som envist rykte. Alkovbilar från 2007 och framåt är inte mycket törstigare än andra husbilar. Att få så pass mycket extra utrymme som en alkov ger är helt klart värt de extra dropparna diesel. Vi pratar om en extra tankning på en hel säsong om du kör 1 000 mil per år.

Det som talar för att köpa en populär modell är att det oftast finns fler att välja på. Kanske inte samtidigt, men de dyker upp på begagnatmarknaden med högre frekvens.

Du blir snabbt av med den om du känner att du köpte fel.

Det mest uppenbara skälet att välja en populär modell är att den troligen blev populär för att den är lyckad.

Att köpa ett mindre känt fabrikat kan du spara en slant på. En nästan ny Ilusion kostar som en fem år gammal mellanklassbil.
Udda modell av nu nerlagt fabrikat kan vara ett superfynd. Som denna Joint från 2008. Den har allt emot sig – alkovbil, udda fabrikat, kort. Men det kommer speglas av prislappen. Någon större risk med köpet föreligger inte, bilen är byggd i samma fabrik som McLouis.

Inför köpet

Behovsanalys – Hur ska bilen användas? Året runt, tre säsonger, i södra Europa, långa vistelser, helgnöje, för två, för hel familj, in i städer och byar, fricamping.

Lagar ni mycket mat?

Är husbilen nöjet eller ett sätt att kunna syssla med en hobby – cykling, bergsklättring, golf, dykning, surfing, vinprovningar, fågelskådning?

Budget – Brukar ge sig själv utan att man kan påverka särskilt mycket…

Kanske budgeten kan räcka lite längre om man tullar på ett par önskemål? Vi människor är väldigt anpassningsbara.

Kanske en kortare bil med tvärbädd och taksäng fungerar lika bra som en större bil med långbäddar? Ni får fortfarande var sin säng. En kortare bil är oftast lättare och därmed ökar lastvikten.

Många läsare vittnar om att de ställer av sin husbil under vintern, men att de ändå äger en vinterhusbil. Det är att kasta pengar i sjön.

Köpa privat, av handlare, importera själv? – Fundera en gång extra om du verkligen ska köpa av en privatperson. Inte för att privatpersoner är lurendrejare. Utan för att en relation med en handlare är en trygghet för dig.

Handlaren kan hjälpa dig med saker som strular, i många fall har de verkstad, i de fall de inte har egen verkstad samarbetar de med någon.

Den svaga kronan gör det numera svårare att göra ett prismässigt fynd i Euroland. Men utomlands är utbudet större än i Sverige. Kan vara en anledning att söka pärlan utanför Sverige. Man bör då vara medveten om att det skiljer i hur tillverkarna utrustar husbilar på olika marknader. Är du helt novis på husbil bör du ta hjälp av någon kunnig person.

 

Behöver du verkligen en fullfjädrad vinterbil? Denna Pilote P600 var aldrig menad att se snö. Och visst blir det lite kallt om fötterna och värmen sprids inte helt jämnt i bilen, men det funkar för en helg eller en sportlovsvecka vid elstolpe.

När ni funnit en intressant husbil

Funktionskontroll – Det är mycket teknik ombord på en husbil. Kyl, spis, värmare, laddare, belysning, gasolsystem, vattensystem, toaletten och de eviga sorgebarnen larm och paraboler. De två sistnämnda friskriver man sig ofta från med termen ”osäker funktion” i annonserna, helt enkelt för att det ofta strular.

– Kylskåp: Be säljaren starta skåpet innan du kommer. Låt det gå på gasol. När du sedan är på plats och ser att skåpet är kallt, slå över till 230 volt och ta loss det nedre ventilationsgallret på utsidan av bilen. Känn på elpatronen att den blir varm. Slå över till 12 volt och känn även på 12 volts patronen, den är svagare och blir mer ljummen än varm.

– Spis: Tänd lågorna, svårare är det inte. De ska brinna med en jämn ljusblå låga runt hela brännaren.

– Värmare: Be säljaren starta den innan du kommer så du ser att den fungerar. Växla mellan gas och elpatron. Ibland saknas elpatron.

– Gasolsystemet: Bör trycktestas av ett proffs. Besiktningsstationen kan hjälpa dig.

– Vattensystemet: Två varianter finns. Trycksatt system och system med dränkbar pump som startas med microbrytare. Kontrollera att alla tappställen fungerar. Det trycksatta systemet bör du även kontrollera efter läckage. Det gör du genom att lyssna. Om pumpen går igång fast blandarna är stängda har du en läcka. Pumpen går inte igång någon längre stund, mer att den ”skakar till” och kompenserar för tryckfallet i systemet.

Känn med handen utmed de slangar, rör och kopplingar du kommer åt, allt ska vara torrt.

Ta slutligen en titt i tanken och känn utmed tankens insida. Den ska helst inte kännas slemmig, då behöver den och resten av vattensystemet rengöras.

Med handen kan du kontrollera att kylskåpets elpatron blir varm.
Jämn blå låga. Så ska det se ut.

Kolla vad bilen väger – inte genom att läsa i registreringsbeviset, utan genom att väga bilen. Ty i registreringsbevisets viktangivelse tas ingen hänsyn till extrautrustning. Det är normalt att en husbil utrustas med 100 – 150 kg utöver standardutrustning. Vi har genom åren sett exempel på husbilar som är 300 kg tyngre än vad som anges.

En tung bil kan lida av låg lastvikt. Ibland så låg att den blir oanvändbar. Att det finns fyra bältade platser betyder inte att de får användas. Vi har testat bilar som på grund av låg lastvikt bara får ha en passagerare.

Provkör – Känns växellådan frisk, kopplingen, hur går motorn? Ta med din bilkunniga kompis om du inte själv kan bedöma.

Testa vindrutespolningen. Kommer det missljud från hjulupphängningarna? Hjullagren? Hur känns fjädringen?

Du kan även hitta saker i bodelen under provkörningen – dörrar som går upp, taksängar som knarrar.

Acceptera aldrig att få köra en ”likvärdig” husbil. Begagnade husbilar har levt helt olika liv. Dessutom, även om motor och låda är desamma är det stora skillnader i viktfördelning, hjulbas och överhäng mellan olika husbilar. Saker som påverkar körkänslan.

Är bilen belånad? – Köper du av en handlare är det riskfritt. Han har konsumentköplagen att förhålla sig till. Men om du köper av en privatperson bör du kolla att det inte finns några skulder på bilen.

Är säljaren ägaren? – Kan låta som en självklarhet. Men det finns fall då säljaren helt enkelt säljer en stulen husbil. Ta legitimation och jämför namnet med vad som står i Transportstyrelsens register.

Har moms erlagts? – Det förekommer en del fifflande med moms på sidoimporterade husbilar. Momsen följer bilen, inte den som en gång importerade den. Och det är alltid värdet vid importtillfället som är momsgrundande. Du kan därför bli skyldig att betala momsen även om du är femte ägare och både du och säljaren svävar i total ovisshet.

Fukttesta – Husbilars största gissel är fuktskador. Förutom att de kostar pengar att laga kan de ge upphov till mögel och därmed hälsorisker. Se därför till att få bilen fukttestad. Helst av någon oberoende. Exempelvis har Opus Bilprovning och Dekra satsat på att erbjuda denna tjänst.

Det minsta du ska kräva är ett protokoll där det framgår var man mätt.

Tänk på att en bil som stått länge inomhus kan vara torr men ändå otät. Om detta är fallet kan det vara en god idé att skriva in i försäljningsavtalet att om fukt hittas inom en viss period ska säljaren stå för reparationen.

Ställen som är extra utsatta för fuktskador är:

– Under husbilen längst bak, under garaget.

– I nederkant av bodelsväggarna, bakom kjolarna.

– Runt luckor och fönster samt själva luckan.

– I skarven mellan bodel och hytt, bakom den skyddande plastprofilen.

– På bakstammen

– I badrummet.

Kolla serviceboken – Du kommer förmodligen få en chock. Husbilar med några år på nacken som rullat typ 3 000 mil kan redan ha gjort 20 000 mila servicen. Detta eftersom de oavsett körsträcka servas varje år. Husbilar körs i genomsnitt under 700 mil per år.

En husbil är oftast byggd på ett chassi för lätt lastbil, beräknad att rulla minst 50.000 mil. Därför är miltalet inte viktigt förutsatt att bilen servats som den ska. Du kan lugnt köpa en välservad långmilare om den i övrigt är i gott skick.

Finns det manualer? – Instruktionsböcker är guld värda när frågor eller problem uppstår. Det ska finnas en bok för bildelen, en för bodelen och även för utrustningen ombord.

Hur är utvändiga tillbehör monterade? – På en husbil med ytterväggar i aluminium är det inte rätt att använda rostfri skruv för att montera saker. Aluminium och rostfritt bildar ett galvaniskt element som äter upp aluminiumet. Med resultat att fukt har fri lejd in i isoleringen.

Inspektera alla utvändiga tätningar – Är de torra och fnasiga har de troligen förlorat sin funktion eller gör det inom kort. Bilen behöver tätas om. Det görs bäst av proffs och kostar en hel del då det är tidskrävande.

Framfjädringen – Under många år var det problem med för klen framfjädring på helintegrerade husbilar. Det enda som fjädrade var genomslagsgummit och däcken.

Resultatet är en stötig färd och mer missljud i bodelen än nödvändigt.

Hur kunde det bli så?

En helintegrerad husbil har en stor och tung vindruta, som dessutom placeras längre fram än originalrutan. Lägg till detta en taksäng med rejäl mekanism och en tung madrass.

Nästan alla helintegrerade husbilar behöver förstärkt framfjädring. Så fråga om det är bytt.

Från 2014-2015 avtog problematiken. Dels för att Fiat monterade starkare fjädring men också för att tillverkarna tog tag i problemet och antingen standardmonterade starkare fjädrar eller hade dem på tillvalslistan.

Om husbilen du är spekulant på inte har en korrekt anpassad framfjädring bör du pruta. Kolla med din lokala verkstad hur mycket de tar för att byta fjädrar.

Man kan se att denna husbil ”hänger” över framhjulen.

Vad är det man pratar om?

I annonserna florerar en massa termer som för den oinvigde mer förvirrar än upplyser.

Här en kort ordlista.

Truma värme – Luftburen värme som inkluderar varmvattenberedare. Oftast gasoldriven men det finns även dieseldrivna modeller.

Alde värme – Vattenburen värme som drivs av gasol. En mer exklusiv lösning än luftburen värme. Helt tystgående och luften ombord blir inte lika torr som i en bil med luftburen värme. Långsammare uppvärmning än luftburen. En tung lösning, stjäl ca 40 kg av lastvikten.

Elpatron – Betyder att man kan driva värmaren eller kylen via el om det finns tillgängligt.

Värmeväxlare – Utnyttjar motorns kylvatten för att värma bodelen under färd. Vanligast i vattenburna system men finns även fristående enheter som blåser varmluft. Kan i vattenburna system även användas för att med värmarens hjälp värma motorn innan avfärd.

AL-KO chassi – Ett förzinkat chassi som ersätter originalchassiet. Individuell hjulupphängning ökar komforten. Bred spårvidd bak är bra för stabiliteten. Chassiet anpassas efter den bil som ska byggas vilket har stora fördelar. Ett AL-KO chassi ökar bilens värde markant och signalerar att det är en exklusiv husbil.

Kassettoa – Den vanligaste toalettlösningen i husbilar. Den 17 liter stora tank man tar ut och tömmer kallas kassett, därav namnet.

Inverter – Omvandlar 12 volt till 230 volt så att man kan ha vanliga hushållsprodukter igång. Finns två varianter. Du vill ha den med ren sinuskurva så att du kan ladda mobilen och datorn utan risk.

Dubbelgolv – På exklusivare husbilar bygger man ett utrymme under bodelens golv, en källare. Utrymmet är uppvärmt och rymmer tankar och teknik. Det frigör utrymme inne i bodelen. Finns lite olika varianter. En del rymmer bara teknik, andra rymmer även packning via utvändiga luckor.

Bodels AC – En luftkonditionering som ger svalka i bodelen när man står still.

Tryckvattenpump – En rejäl vattenpump som startas av det tryckfall som uppstår när man öppnar blandaren.

Spillvattentank – Även benämnd gråvattentank. Man släpper inte ut disk- dusch- eller tandborstvatten rakt ut i naturen. Det samlas i en tank som du tömmer på därför avsedd tömningsstation. På en camping, ställplats eller i vissa länder på bensinstationen.

Eltrappsteg – Förenklar insteget till bodelen.

Vintertäcke – Läggs över förarhytten för att kompensera för att den är oisolerad. En del täcker endast rutorna, andra hela fronten. Fördelen förutom att det isolerar är att man slipper skrapa rutorna innan avfärd.

Tjänstevikt – Vad bilen väger. Om man drar tjänstevikten från totalvikten får man lastvikten.

KCR box – En elektronisk box som får motorn att leverera mer kraft. Finns flera fabrikat, men KCR är det vanligaste.

Chiptrim – Samlingsterm för effektboxar typ KCR eller för att man byter ut motorns programvara mot en annan.

Motoroptimering – En mer grundlig form av chiptrim där man inte bara ökar motorns effekt utan även ser till så att styrningen för antisladd, antispinn och ABS bromsar inkluderas. BSR är största leverantör av detta i Sverige.

Olika sänglösningar – Klicka på bilden för att läsa namnet på sänglösningen

Husbilens evolution

Att känna till husbilsmarknadens evolutionssteg kan vara mycket värt när man letar efter rätt objekt. Särskilt som prisskillnaden mellan två bilar på var sida om en exempelvis brytpunkten mellan två motorgenerationer sällan reflekterar skillnaden på hur bilarna upplevs.

Det har även gått mode i olika husbilstyper genom åren. Det påverkar utbudet på begagnatmarknaden. Som exempel är det svårt att hitta nyare begagnade alkovbilar eftersom de inte varit populära de senaste tio åren. Omvänt är det svårt att hitta äldre inredda skåpbilar i Sverige, de började bli populära först de senaste fem åren.

Även planlösningars popularitet har växlat genom åren. Den tidigare så populära franska sängen (hörnsäng) är idag nästan utrotad till förmån för långbäddar och fristående dubbelsäng (queensbed/drottningssäng). Men försöker du hitta en femton år gammal bil med fristående dubbelsäng hugger du i sten.

Före 1980

Hemmabyggenas tidevarv

Det inreds mycket skåpbilar av diverse fabrikat, en del serietillverkas. Men hemmabyggena är minst lika vanliga. Det vanligaste är inredda folkabussar och Mercedes skåpbilar.

Hymer bygger helintegrerade husbilar på Mercedes,

Ett av få fabrikat som serietillverkar på Fiat är Weinsberg som inreder den lilla skåpbilen Fiat 238.

Du kan hitta riktigt häftiga husbilar med massor av charm från denna tid. Men komforten är det si och så med, det gäller både kör- och boendekomfort.

Hymermobil 550 från 1973. Byggd på Mercedes. Ungefär 100 stycken tillverkades. En av få modeller som serieproducerades.

1980 – 1995

Den moderna husbilen föds

I och med att Fiat presenterar sitt framhjulsdrivna transportbilschassi 1981 – Europa Chassiet – får husbilstillverkarna en basbil som passar utmärkt som husbilsgrund.

Rattväxeln ger fri golvyta mellan framstolarna, likaså gör handbromsspakens placering mellan förarstol och förardörr.

Framhjulsdriften ger ett lågt chassi som sänker bilens profil, underlättar insteget och man slipper ta hänsyn till kardanaxeln.

Med dagens mått mätt är det ingen vidare körupplevelse bakom ratten på en husbil med detta chassi. Ofta är det en svag bensinmotor under huven. Ibland en sugdiesel. Det finns turbodieslar med mer kraft, men de är ljusår från dagens motorer.

Räkna med att hålla 70 km/h som marschfart.

Modeller byggda på Iveco Daily och även Mercedes Sprinter från denna tid har lite starkare motorer och dessutom bakhjulsdrift som är bra på vinterväg. Hemmabyggen på VW LT1 är inte helt ovanliga.

Inga har köregenskaper som imponerar.

Husbilar från denna tidsperiod kostar idag mellan ca 60 000 och 200 000 kronor.

En tidig helintegrerad Dethleffs baserad på Mercedes. Dethleffs Globetrotter 550 var namnet, 1981 är årsmodellen.
En Hymer B654 från 1989, baserad på Fiat.
Tidstypisk alkovbil från slutet av åttiotalet. Dethleffs Globetrotter A531 på Fiat Ducato.

1996 – 2001

Alkovbilarnas tidevarv

Fiat Ducato får en rundare design. Bensinmotorerna är borta. Nu sitter det turbodieslar i maskinrummet. Men så mycket körgladare blir den egentligen inte.

Ett problem från denna tid är att man belastar femmans växel för hårt genom att ligga kvar på femmans växel i låg fart. Med resultatet att lådan havererar. Under 70 km/h ska man absolut växla ner.

För att minska risken för detta och dessutom öka körbarheten kan man dreva om lådans femte växel. Det är troligen gjort på de flesta bilar, det var en vanlig ”fix”.

För att avgöra om lådan är omdrevad tar du upp bilen i 90 km/h på fyrans växel. När du växlar upp till femman ska varvtalet landa på 2 300 rpm, då är lådan åtgärdad. Om den istället varvar 2 000 rpm är lådan i originalutförande med femte växeln som en ren överväxel.

Mercedes Sprinter var en betydligt piggare bil vid denna tid. Men inte många byggde husbilar på den. De vanligaste modellerna är från Hymer, Concorde, Eura Mobil, Nordic.

Hittar du en modell byggd på Ford Transit är den lika trött som Fiat baserade modeller.

Det var nu som alkovbilarnas rykte om att vara törstiga började spridas. Motorerna har vridmomentkurvor som alptoppar och det ökade luftmotståndet som en alkov innebär betyder att motorerna får arbeta hårt.

Husbilar från denna tidsperiod kostar idag mellan ca 100 000 och 350 000 kronor.

En Italiensk Ci Carioca 40 från 2000.
En Eura Mobil 566 LS från 1999. En betydligt piggare körupplevelse än motsvarande modeller baserade på Fiat från samma tid. Inte så att toppfarten imponerar. Men vägen dit är raskare.

2002 – 2006

Låga lastvikter ett bekymmer

Elektronisk insprutning gör entré. Det betyder att man kan montera effektbox och få en piggare husbil.

Fiats 128 hk motor är den vanligaste kraftkällan och räcker för de flesta. Med effektbox blir den riktigt pigg. Designen på hytt och förarmiljö lyfts betydligt.

Renault Boxer blir en populär husbilsgrund vid denna tid. Vill man ha en modern körupplevelse i en bil från denna tid är Renault ett bra val från och med 2004 års modell. Deras motorer är piggare än Fiats, bättre körbarhet. Fiat kom ikapp först 2007.

Ford Transit med bakhjulsdrift är inte helt ovanlig under dessa år. Särskilt i lite större akovbilar. Med manuell låda är det en rejäl växelspak på golvet, men det finns även exemplar med tryckknappsautomat, det är en trevlig drivlina. Det var nu Ford fick ett rykte om sig att vara en svajig bil, med mjuk fjädring.

Mercedes Sprinter erbjuder tre olika växellådor – manuell, automat och en robotväxlad låda kallad Sprintshift. Den senare krånglade en hel del, var 7 000 – 9 000:e mil brukar man få byta kopplingssats, hydraulpump och svänghjul. Det kostar mycket pengar. Var uppmärksam på hur bilen växlar.

Det används inte mycket lättviktsmaterial under denna period. Var extra uppmärksam på lastvikten. Det finns bilar med fyra bilbälten som bara får ha en passagerare eftersom lastvikten är så pass låg.

Även om motorerna blivit piggare lider de fortfarande av en snäv vridmomentkurva. Alkovbilarnas rykte som bränsletörstiga gör att försäljningen dalar.

Man ska vara ärlig och säga att det finns grund för ryktet. En alkovbil med 128 hk motorn, utan chiptrim, drar ca 2 dl mer per mil än en motsvarande halvintegrerad husbil i motorvägstempo. Om du drar ner på farten kan du kompensera för detta.

Halvintegrerade bilar med fransk säng är populära, men höga långbäddar och stort garage är den dominerande planlösningen.

Husbilar från denna tidsperiod kostar mellan ca 150 000 och 700 000 kronor.

Halvintegrerade husbilar tar över från alkovbilarna. På bilden Svenskbyggda Kabe Travelmaster från 2004.
Det finns en del halvintegrerade modeller på Mercedes från denna tid. Men de är inte vanliga. Detta är en Bürstner t-Star 680 från 2006.
Ford användes oftast till lite större alkovbilar vid denna tid. De är bakhjulsdrivna och tar sig fram bra även på vinterväglag.
Har du tur hittar du en Ford med tryckknappsautomat. På bilden ser du den ovanför stereon.
Den franska sängen var populär från slutat av 90-talet och 10-15 år framåt. Lösningen ger en kort bil med öppen atmosfär. Men de är ofta smala, så säkerställ att bäddmåttet är tillräckligt för er.

2007 – 2014

Queensbed, Drop-Down och rötsäkra bodelar

Nu händer det mycket saker på kort tid. Den nya motorfamiljen från Fiat, kallad MJ (multijet) har förärats CommonRail insprutning. Motorernas körbarhet blir närmast personbilslik. Vridmomentet är tillgängligt över nästan hela varvtalsregistret.

Det är inte längre någon större utmaning för motorn att driva fram en alkovbil. Det skiljer cirka en deciliter per mil jämfört med en halvintegrerad husbil. Mindre än vad olika förares körstil påverkar bränsleförbrukningen.

130 hk motorn är speciellt framtagen för husbilar och finns till en början inte i de inredda skåpbilarna, de har istället en 120 hk motor.

Nu lanserar Fiat även sitt Camperchassi. Det är lägre än original och har en bredare spårvidd bak för ökad stabilitet.

En för hög backväxel hos Fiat skapar vissa bekymmer, det ”durrar” när man backar i motlut och många kompenserar detta med att ge mer gas. Många kopplingar brändes på grund av detta. Från mitten av 2010 är problemet borta.

Fram till 2012 erbjuder Fiat automatlåda endast till den större 3,0 liters motorn. Men från och med 2012 kan man få den även till 130hk och 150 hk motorerna. Automatlådan är en så kalla robotlåda, en i grunden manuell låda som växlar automatiskt.

På låga växlar är den inte silkeslen i växlingarna, men det är inte så illa som en del vill låta påskina. En fördel med lådan är att den håller nere bränsleförbrukningen.

Fords chassi blir stabilare men får svårt att konkurrera på grund av en allt för hög sittställning i kombination med låg taklinje. Personer över 180 cm längd tittar rakt in i det uppfällda solvisiret. Men i övrigt är det en mycket trevlig husbilsgrund med pigga motoerer och en distinkt växellåda. Fortfarande är chassiet mjukare än Fiats, men absolut inte svampigt. Snarare komfortinriktat. En seglare hade kallat chassit begynnelsevekt men slutstyvt.

Mercedes lanserar också en ny generation av sin Sprinter. Med silkeslen automatlåda och urstarka motorer. Vid denna tid kan ingen annan mäta sig med deras drivlina vad gäller komfort. En nackdel är att den är törstigare än både Fiats och Fords. Det kan skilja upp till 3 dl/mil beroende på motorstyrka.

Förarhytten är smalare än Fiats och det är trixigt att snurra framstolarna. I flera husbilsmodeller snurras de heller inte helt bak, man sitter i vinkel mot varandra och skaver knä. Testa innan köp!

Även Mercedes är ett mjukt satt chassi vilket ger en gungig husbil, ju större bil desto tydligare märks detta. Luftfjädring bak är lösningen. Det finns också kraftigare krängningshämmare att montera.

Renault blir ett allt ovanligare chassi. Detta för att de inte erbjuder tillräckligt många hjulbaser. Adria går mot strömmen och 2011 storsatsar de på Renault och baserar sin taksängsbil Matrix Supreme på detta chassi. Den blir en av Sveriges mest sålda husbilsmodeller under flera år.

En stor nyhet från Iveco är att man 2014 lanserar en automatlåda till sin 200 hk motor. Tidigare har de bara haft automat till den svagare motorn (160- 170 hk beroende på årsmodell). Lådan var en så kallad halvautomat – en robotväxlad manuell låda.

Det har gjort att många valt den svagare motorn för att slippa växla. Den nya lådan en riktig automat och växlar mjukt och fint genom hela registret.

Branschen tar nu tag i husbilarnas största gissel – fuktskadorna. Många fabrikat överger konstruktionen med frigolit och träreglar i sina väggar. Istället används markisolering och plastreglar. Dessa är rötsäkra.

Man börjar även klä bilens undersida med glasfiber för att skydda mot vattensprut från vägen.

Vi kan se att garantierna mot fuktskador förlängs och från att ha varit ett eller två år är de numera minst 5 år.

Även flera instegafabrikat anammar denna byggteknik.

Vissa fabrikat slopar allt trä, andra ersätter träet på särskilt utsatta platser i konstruktionen.

De som leder utvecklingen är Trigano Gruppen. Från 2010 är de flesta av deras modeller byggda med de nya materialen.

Vi kan även se att lättviktsmaterial blir allt vanligare i husbilarna. Till lastvikternas fromma. Att köpa husbil med 3,5 tons totalvikt och lastvikt på 450 – 500 kg är inte längre ovanligt.

Franska hörnsängen tappar i popularitet. Istället lanseras den fristående dubbelsängen – kallad queensbed/drottningssäng – och vinner snabbt marknad. Enkelbäddar är den populäraste sovrumslösningen, främst höga med stort garage under.

Men låga långbäddar med badrummet bak börjar komma och blir snabbt allt populärare.

En annan sänglösning som vinner mark är taksäng i halvintegrerade husbilar, de kallas ”drop-down bed” och blir på ett par år standard i varje husbilsfabrikats utbud.

Vi ser också att helintegrerade husbilar sjunker i pris. Från att ha varit en ren premiumprodukt strömmar det nu ut helintegrerade mellanklassbilar med prislappar man inte trodde var möjliga bara ett par år tidigare.

För begagnatspekulanten är bilar från denna tidsperiod ofta riktigt bra köp, de är på alla vis moderna men priserna har kommit ner till överkomliga nivåer.

Husbilar från denna period kostar idag mellan ca 200 000 och 2 500 000 kr

Att spannet blir så stort är för att det under denna tid såldes en hel del Liners i Sverige. Ser man till normalstora husbilar, mellan 6 och 8 meter, på transportbilschassin kostar de exklusivaste ca 1,5 miljoner begagnade.

Den fristående dubbelsängen blev snabbt populär. I början led den av att vara smal. Ibland blott 130 cm. Kolla så den mäter minst 140 cm i bilen ni är intresserade av.
Höga långbäddar är den populäraste sovrumslösningen under denna tid. Bäst säljer Adria Coral S 670 SL, bilen på bilden.
Fiats design mottogs inte med odelad glädje när nya modellen lanserades. Men ingen kunde klaga på motorerna eller det utmärkta helljuset. Och den bredare kupén gjorde det enkelt att snurra runt framstolarna.
En helt ny kategori husbilar ser dagens ljus runt 2010. De prispressade helintegrerade med prislappar under 700 000 kronor. På bilden en av dessa, en McLouis Nevis. Kostade 669 000 kronor ny.
2011 gick Adria mot strömmen och lanserade en taksängsmodell baserad på Renault Master. Den blev en succé och tog över som deras bäst säljande modell.
Ford Transit av denna generation led av en låg taklinje och hög sittställning. Är man medellängd eller kortare är det en utmärkt husbil att köra. Långa personer bör undvika den.

2015 –

Automatlådorna tar över

Fiat lanserar vad de anser vara en helt ny Ducato. Men alla andra kallar det en facelift. Hur det än är med den saken är det mycket nytt hos Fiat.

Två saker sticker ut på ett positivt vis. Chassiet är lättare och man har lyckats nå Euro 6 utsläppsnorm utan att behöva tillsätta Ad-Blue.

En negativ nyhet är att man slutar med 3,0 liters motorn. Fiat menar att den blir för dyr att göra tillräckligt ren. Istället gör man en 180 hk version av 2,3 liters motorn. Man ska nu säga att det ingalunda är en ren chiptrimning, som många hävdar. Bland annat har motorn smidda kolvar.

Den populäraste drivlinan i husbilar blir nu 150 hk motor i kombination med automatlåda. Du hittar många sådana på begagnatmarknaden. I större husbilar, från 7,8 meter och upp, är 180 hk motorn vanligast.

Ford Transit kom i ny kostym 2014 och får stor spridning i lågprissegmentet. Det är en mycket trevlig bil att köra. Både 155 och 170 hk motorn är vrålstarka. Den manuella lådan är distinkt och lättjobbad. Automatlådan växlar smidigt. I många kampanjbilar har man haft 170 hk i kombination med automat som lockrop, ett bra begagnatköp.

Mercedes är den basbil som gör störst förändring. 2018 lanserar man en helt ny Sprinter. Som, hör och häpna, finns tillgänglig med framhjulsdrift. I princip kan man säga att de kopierar Fiats framgångsrecept.

Husbilsfabrikanterna tar bilen till sitt hjärta och Mercedesbaserade modeller lanseras på löpande band. Men ytterst få har hittat till begagnatmarknaden.

Volkswagen bryter sig nu in på husbilsmarknaden med sin Crafter. Det är främst Knaus som väljer detta chassi. Antingen i VW Crafter utförande eller som MAN TGE. Det är samma bil.

Att hitta några på begagnatmarknaden är inte vanligt. Dels tog det tid innan leveranserna kom igång och dels har det inte blivit någon jättesuccé.

Husbilar från denna tid kan man hitta från ca 400 000 kronor.

Fiat Ducato i sin senaste inkarnation till vänster. Bredvid den tidigare modellen ser man tydligt skillnaden.
Ford Transit av senaste snitt är en riktigt bra husbilsgrund. Inte lika mjuk som tidigare generationer och även långa personer ser ut.