Mest anvÀnt, minst omhuldat!
HĂ„ll spĂ€nningen uppe â texten Ă€r ingen lek med ord! För att fĂ„ ut mest av sitt batteri och lĂ„ng livslĂ€ngd sĂ„ skall man hĂ„lla spĂ€nningen uppe. Urladdade batterier gör ingen glad och livslĂ€ngden blir snabbt lidande. Av alla elektriska ting vi har i vĂ„ra husbilar Ă€r nog batteriet det viktigaste. Det Ă€r Ă€ven det som oftast fĂ„r minst uppmĂ€rksamhet. Det bara finns dĂ€r. Vi skrev i förra numret om hur det fungerar nĂ€r vi laddar batteriet. Nu berĂ€ttar vi om batteriet i detalj och dess funktion.
Â
Av Stig Forsberg och James Stoness
Â
All teknik ombord krÀver el för att fungera. Elen kommer frÄn bodelsbatterierna. Vi förutsÀtter att de ska leverera nÀr vi trycker pÄ knappar eller vill starta bilen. Batteriet Àr tÄligt, men det krÀver omvÄrdnad för att leva lÀnge. Det Àr inte nÄgot vi gör fysiskt eller i det dagliga utan nÄgot som bilens olika laddningssystem tar hand om Ät oss. Alla typer av batterier mÄr bra av att snarast möjligt laddas efter anvÀndning.
Att starta motorer med blybatterier har vi gjort sedan mitten pÄ 1800-talet. Blybatteriet har visat sig mycket pÄlitligt och ekonomiskt. Det finns mÄnga olika konstruktioner men för att göra det enkelt. En battericell byggs med en blykatod omgiven av elektrolyt sÀkert inneslutna i en behÄllare. Varje cell levererar 2,1 volt och sammankopplar man sex celler sÄ fÄr man 12,63 volt, dvs ett 12-volts batteri.
Under urladdning övergÄr blyanoden in i elektrolyten och joner vandrar till elektroden sÄ att elektricitet skapas. Under laddning frÄn generatorn vandrar blyjonerna i elektrolyten tillbaka till anoden och ÄtergÄr till bly igen.
Blanda inte
Batteriets funktion Àr att lagra den energi som vi fÄr frÄn bilens generator, batteriladdare och eventuell solcell. En brÀnslecell Àr i detta sammanhang likvÀrdig med en batteriladdare. Enklast Àr att tÀnka sig batteriet som ett badkar dÀr vi samlar upp vatten för senare behov. Allt efter behov tömmer vi sedan badkaret lÄngsamt eller fort. Badkaret kan ha olika storlek och rymmer dÄ olika mÀngd. Om badkaret lÀcker sÄ försvinner vatten. Batterier lÀcker elektriskt dessvÀrre alltid och mÄste dÀrför fyllas pÄ, det vill sÀga underhÄllsladdas.
Ăven om blybatteriet har en gammal grundkonstruktion har det förbĂ€ttrats avsevĂ€rt under Ă„ren. Dels anvĂ€nds nya material och dels Ă€r konstruktionen av ett modernt batteri sĂ„dan att bĂ„de livslĂ€ngd och antal möjliga laddningscykler har förbĂ€ttrats.
Batterier Àr av olika typ och de olika typerna skall aldrig blandas. De har olika inre motstÄnd och krÀver olika laddspÀnning. Ett fulladdat batteri har en vilospÀnning pÄ 12,7- 12,8 volt. För att kunna trycka i batteriet full energimÀngd sÄ skall laddspÀnningen ökats till att vara 14,5 till 15 volt.
Det gÀller dock inte GEL batterier som ska ha en nÄgot lÀgre laddspÀnning.
Â
SpÀnningen i obelastat lÀge Àr den bÀsta indikatorn pÄ hur vÀlladdat ett batteri Àr.
Â
Hur mycket man utnyttjar av batteriets kapacitet och antalet laddcykler bestÀmmer livslÀngden pÄ batteriet, Àven hur snabbt man laddar upp det igen efter urladdning. Kraftiga urladdningar Àr i sig inte farlig, men batteriet bör snarast Äterladdas. NÀr batteriet laddas ur övergÄr blyet och blyoxiden som tidigare fanns pÄ blyplattorna till blysulfat. Blysulfatet bildar ocksÄ vatten som spÀder ut svavelsyran. Att det bildas blysulfat Àr en helt naturlig del av processen i ett batteri.
Vid en uppladdning av batteriet Äterskapas nÀmligen blysulfatet till bly, blyoxid och svavelsyra. Se figur.
Ett batteri som stÄr med mindre Àn 50% under mer Àn ett dygn mÄr inte bra eftersom det dÄ börjar att sulfatera. Om batteriet fÄr stÄ urladdat under för lÄng tid vÀxer kristallerna av blysulfat sÄ mycket att det kan intrÀffa en sulfatering.
Vid en sulfatering förstörs batteriet helt och hĂ„llet eftersom det inte gĂ„r att Ă„terskapa sĂ„ stora kristaller till bly, blyoxid och svavelsyra. En sulfatering kan jĂ€mföras med att batteriet ârostarâ. Se figur.
Ett batteri kan Ă„terladdas(cyklas) 150 â 1000 gĂ„nger beroende pĂ„ hur man anvĂ€nder det, ju mer batteriet urladdas desto kortare livslĂ€ngd blir det pĂ„ batteriet och det beror Ă€ven pĂ„ vilken typ av batteri det Ă€r.
Husbilen drar ström hela tiden
Bilens förbrukare pÄverkar den kapacitet som batteriet har kvar att leverera nÀr Du fricampar. TÀnk pÄ att Du har fasta förbrukare som inte kopplas bort, och inte heller skall göra det, nÀr Du slÄr av Din styrpanel. SÄdana kan vara gasollarm, bodelslarm och sÀkerhetsventilen som tömmer varmvattenberedaren nÀr temperaturen nÀrmar sig noll.
Du har Àven förbrukare som tar ström nÀr Du inte anvÀnder dem. Det kan vara TV:n och boxen i standbylÀge, TV-antennens förstÀrkare och 230 volts omvandlaren. Koppla ur dem nÀr Du inte anvÀnder dem sÄ spar Du mycket ström. Det blir snart 1-2 ampere, dvs 25-50 Ah per dygn vilket betyder att Du sÀnker ett 75Ah batteri helt pÄ 1-2 dygn.
DessvÀrre Àr de flesta antennförstÀrkare konstant inkopplade. Den drar inte mycket ström, men om den fÄr stÄ pÄ nÄgra dygn kan det var det som saknas pÄ slutet. Se till att Du kopplar sÄ att Du kan slÄ av den.
Batterityper
Olika batterier Ă€r bra för olika Ă€ndamĂ„l. Startbatterier Ă€r skapade för att kunna ge mycket hög ström under kort tid nĂ€r vi startar motorn. De Ă€r sĂ„dana vi har i bildelen – motorn. Vi kommer hĂ€r att koncentrera oss mer pĂ„ lĂ€mpliga bodelsbatterier. Det Ă€r batterier som tĂ„l djupurladdningar, mĂ„nga sĂ„dana, de kallas ofta fritidsbatterier. Startbatteriet och det traditionella fritids/marinbatteriet Ă€r ofta ett traditionellt blybatteri – ett batteri som Ă€r öppet med obunden syra.
Bodelsbatterierna Àr i moderna bilar oftast av typen AGM- eller Gelbatterier. Ett AGM-batteri Àr slutet med syran bunden i en glasfibermatta (AGM= Absorberande Glasfiber Matta). Gel-batteriet Àr helt slutet med syran bunden i gel. För AGM Àr laddspÀnningen och laddtiden lika som för ett öppet batteri. För Gel Àr laddspÀnningen lÀgre och laddtiden cirka 10% lÀngre.
AGM & Gel Ă€r underhĂ„llsfria torra batterier som aldrig skall fyllas pĂ„ med nĂ„gon batterivĂ€tska. DessvĂ€rre sker det ofta Ă€ndĂ„ nĂ€r âbĂ€ttre vetandeâ Ă€gare öppnar batterihattarna och ser att det Ă€r torrt. AGM-batterierna har tydliga skyltar att de inte skall öppnas och har dessutom en skruvhatt av âenvĂ€gstypâ för att visa att det inte skall öppnas . . . men med vĂ„ld gĂ„r ju allt!
Gelbatterierna Ă€r dyrare, men levererar ocksĂ„ mer amperetimmar för den som belastar det mĂ„ttligt. Observera dock att Gelbatterier krĂ€ver en speciell laddare! MĂ„nga moderna husbilar har laddare som Ă€r omkopplingsbara. Se till att laddaren kopplas om till laddlĂ€ge âGelâ om Du monterar sĂ„dana batterier.
Monteringen kan skilja dÄ det vanliga blybatteriet mÄste hanteras stÄende. AGM- och Gel-batterier tÄl att vÀndas upp och ner. De tvÄ senare typerna har Àven bÀttre tÄlighet mot vibrationer och stötar. Förklaringen Àr att de Àr torra batterier och permanent förslutna sÄ vÀtska kan inte lÀcka ut, vidare har de en mekaniskt stabilare konstruktion. NÄgot som Àr till fördel i vÄra husbilar som av och till hoppar och skuttar pÄ dÄliga vÀgar. Om du köper ett traditionellt syrabatteri ska du absolut vÀlja ett fritids/marinbatteri istÀllet för ett startbatteri. Fritidsbatteriet har tjockare plattor som bÀttre tÄl att under lÄng tid avge lÄg ström och dessutom tÄl det fler djupurladdningar. Om ett startbatteri anvÀnds pÄ det viset blir det snabbt dÄlig.
Viktigt med rÀtt laddare
Batteriladdaren Àr mycket viktig för batteriets funktion och livslÀngd. AnvÀnd bara moderna 5- eller 7-stegsladdare som laddar batteriet efter dess aktuella kondition. Det kan i vissa fall vara bÀttre att köpa en ny bÀttre laddare Àn att köpa till ett extra batteri. Detta innebÀr att de kÀnner av laddningen i batteriet (= spÀnningen) och anpassar batteriets laddning efter den. De gÄr slutligen över i underhÄllsladdning.
Det Àr viktigt att laddaren i slutfasen kan ge rÀtt laddspÀnning. Det Àr dessvÀrre inte alltid fallet, inte ens bland stora vÀlkÀnda fabrikat. Kontrollera att laddaren kan ge den spÀnning som just Ditt batteri krÀver för att bli fulladdat.
Laddtiden Àr ofta mycket lÀngre Àn man tror. Det beror pÄ att batteriets kemisk process tar tid. Laddströmmen bör vara i ampere motsvarande cirka 10 % av batteriets kapacitet. Att ladda ett urladdat 100Ah-batteri kan ta upp till 50 timmar. Hur ofta kör Du sÄ lÀnge? NÀsta problem Àr bilens generator. Den har troligen hög laddkapacitet, men nÀr allt i bilen fÄtt sitt Àr det kanske bara 10-15 A, i bÀsta fall 20 A, kvar till laddning.
Bilens laddsystem tittar pÄ startbatteriet och nÀr det Àr fulladdat drar det ner spÀnningen, dÀrmed blir bodelsbatteriet inte fulladdat. Det betyder att en stark generator eller en stor laddare inte hjÀlper, det Àr batteriet sjÀlvt som bestÀmmer takten.
En voltmÀtare Àr guld vÀrd
Bilens laddpanel kan luras av hur Du ansluter förbrukare och hur Du anvĂ€nder dem. Idag Ă€r det dessvĂ€rre sĂ„ att de flesta bilar har avancerade elektronikboxar som försöker berĂ€kna kvarvarande kapacitet. Det Ă€r synd, för det enda som behövs Ă€r en vanlig voltmĂ€tare. SpĂ€nningen pĂ„ batteriet avslöjar alltid batteriets kondition, men batteriet skall dĂ„ vara minimalt belastat. Panelen kan lĂ€tt luras av att Du ansluter en solcell direkt till batteriet. En tĂ€mligen vanlig variant eftersom man vill slippa gĂ„ omvĂ€gar med effektförlust som följd. Ăven direkt anslutning av olika förbrukare till batteriet Ă€r vanligt. Om Du har en nyare elektronikbox som Ă€r anpassad med inbyggd regulator för direkt anslutning av solcellen Ă€r det bĂ€ttre att ansluta via boxen. Den vet dĂ„ hur mycket som batteriet fĂ„r frĂ„n solcellen.
Vidare, om Du belastar batteriet mycket hĂ„rt med en 230-volts omvandlare. PĂ„ grund av det inre motstĂ„ndet kommer dĂ„ spĂ€nningen under belastningen att sjunka rejĂ€lt, kanske under 11.5 volt. Panelen fĂ„r dĂ„ panik och varna för lĂ„gt batteri och kan i vĂ€rst fall slĂ„ ifrĂ„n bilens strömförbrukare â allt slocknar. SĂ„ fort belastningen upphör sĂ„ Ă„terhĂ€mtar sig batteriet till ett acceptabelt vĂ€rde, men dĂ„ har panelen redan slagit larm. SlĂ„ dĂ„ frĂ„n huvudströmmen under 3 sekunder och starta om sĂ„ kommer panelen att visa rĂ€tt igen och allt blir normalt.
Höga strömstyrkor
Hur batteriet installeras Àr bland det viktigaste. Grova kablar behövs för att fÄ in ström/ladda batteriet och för fÄ ut den igen till förbrukarna.
Det vanligaste misstaget Àr att tro att bara för att det Àr 12 volt sÄ kan man anvÀnda klena kablar.
Inget kan vara mer fel.
En förbrukare drar 20 gÄnger mer ström vid 12 volt jÀmfört med vad den drar vid 230 volt. DÀrför mÄste kabelarean vara 20 gÄnger sÄ stor. Om man monterar tvÄ batterier i parallell sÄ Àr det viktigt att man monterar exakt lika batterier och att dessa Àr lika nya. Jag skriver nya för gamla batterier skall aldrig kopplas in. Det gamla batteriet styr laddningen och dÀrmed kommer ett nytt batteri aldrig bli fulladdat.
Â
Om Du skall förstÀrka Din batteribank; byt alla batterier pÄ en gÄng.
Â
Mellan batterierna behövs mycket grova kablar, lika grova som de Du ser inkopplade till Ditt startbatteri. Koppla plus pÄ ena sidan av batteribanken och minus pÄ den andra. PÄ sÄ sÀtt tvingar Du batterierna att ta lika mycket laddning. Samma sak gÀller för förbrukarna de tömmer dÄ batterierna lika mycket. Se figur 7.
2 x 6 volt ger mer Àn 2 x 12 volt
Vanligast Àr att man lÀgger tvÄ 12 volts batterier i parallell nÀr man vill utöka sin batteribank. Det Àr effektivare att koppla tvÄ 6 volts batterier i serie i stÀllet. Det Àr lika mycket bly/syra inblandade i bÄda fallet, dock kan man bygga fÀrre och kraftigare celler dÀr syran verkar och pÄ sÄ sÀtt fÄ ner det inre motstÄndet. Det betyder att man kan dra ur och ladda batteriet effektivare. Vidare sitter inte ett batteri skyddat i bakgrunden, bÄda batterierna tvingas delta lika mycket nÀr de dras ur/laddas.
2 st 6 volts batterier seriekoplade sÄ de bildar ett 12 volts batteri. En effektivare lösning Àn att ha 2 st 12 volts batterier i bilen.
Batterier trivs i kyla
Man ska ta in batteriet pÄ vintern Àr ett vanligt pÄstÄende. DessbÀttre Àr det fel! Ett fulladdat batteri fryser vid minus 57 grader sÄ om det blir kallare Àn 50 minusgrader kan Du börja fundera pÄ att ta in batteriet. Ett urladdat batteri fryser sönder vid minus 7 grader och dÄ förstÄr man att batteriet alltid mÄste var fulladdat. Ladda gÀrna batteriet var 6-8:e vecka under nÄgra dagar. Under förutsÀttning att alla förbrukare Àr avslagna nÀr bilen inte anvÀnds!
Batteriet sjÀlvurladdas mer ju varmare det Àr. Om Du pÄ vintern tar in det i huset laddas det ur fortare Àn om det sitter i den kalla bilen.
Â
NĂ„gra tips
Om batteriet Àr kallt vill det inte gÀrna ge ström. Om bilen inte vill starta för att batteriet drar runt startmotorn för sakta, gör sÄ hÀr: SlÄ pÄ halvljuset under 30-40 sekunder, vÀnta cirka 1 minut och gör om startförsöket. Nu Àr chansen hög att bilen starar.
Hur kan det komma sig? Du har ju förbrukat energi till halvljuset!
Batteriet har vÀrmts upp av belastningen och elektronerna har börjat att vandra, dÀrmed fÄr batteriet mer kraft!
Om Din husbilskompis blir utan ström och Du har en 230-volts omvandlare ladda dÄ kompisens bil via den normala 230-volts anslutningen till hans bil. Det ger en sÀker laddning och inte samma risker som nÀr 12-voltsystem skall kopplas samman. 1 timme ger cirka 15Ah och det rÀcker en bit. Ditt batteri blir av med motsvarande energi naturligtvis.
Ăr litium frĂ€lsaren?
Man började experimentera med litium under tidigt 1900-tal. Men det var först pÄ 1970-talet som de blev tillgÀngliga pÄ marknaden, men var dÄ inte laddbara. Under 1980-talet blev laddbara litiumbatterier tillgÀngliga, men fick dÄ Àven problem. Det var svÄrt att skapa stabila litium anoder. Under cykler nÀr man laddade och urladdade batterierna skapades kristaller pÄ anoden vilka kunde vÀxa utÄt och komma i kontakt med katodplattan. Detta orsakade spektakulÀra oljud och flammor. Litium Àr en mycket aktiv metall. PÄ högskolan lekte kemister med att placera en bit sodium i vatten, vilket resulterade i att en brinnande massa rusade runt ovanpÄ vattnet till det exploderade. NÀr de testade med litium sÄ exploderade det omedelbart vid kontakt med vattnet.
Med dessa egenskaper kan man ju undra om man skall bry sig om att jobba med litium över huvud taget. Orsaken till att man fortsatte var att litiumanoden har den största potentialen för att producera mer energi jÀmfört med andra metaller. Det gick att uppnÄ Ànde upp till 3,6 volt per cell. En fördel stark nog att satsa pÄ utveckling av litium-jon batteriet, vilken har en nÄgot lÀgre energipotential Àn rent litium, men dÀr sÀkrare ÄtgÀrder kunde vidtas. Experiment har visat att man med andra kombinationer till och med skulle kunna öka utspÀnningen ytterligare.
Litium-jon batteriet innehĂ„ller oönskade lösa metallpartiklar. Om de kommer i kontakt med fel delar kommer kortslutning att uppstĂ„. Problemet förstoras av att tillverkarna gör avstĂ„ndet mellan anod och katod mycket litet. Det finns dĂ€rför en âseparatorâ mellan dem som tillĂ„ter elektronerna att passera, men hindrar anod och katod att beröra varandra.
I försök att hĂ„lla smĂ„ metallpartiklar borta frĂ„n batteriet har tillverkarna valt att tillverka batterierna i extremt rena rum. Detta till trots finns det av och till partiklar i cellerna. Forskningen idag Ă€r dĂ€rför koncentrerad pĂ„ âseparatornâ.
En lösning Àr att anvÀnda en separator som smÀlter samman nÀr batteriet börja bli överhettat. Vid smÀltningen stÀnger separatorns porer igen sig och elektronerna kan inte passera, batteriet stÀnger av sig. DÀrmed förhindras troligen att batteriet brinner upp. SmÄ batterier i tex mobiltelefoner, har endast ett separatorlager, medans större batterier kan ha upp till tre separerande lager för att tillgodose olika funktioner vid ett överhettat batteri.
Andra problem som kan orsaka problem med ett litiumbatteri Ă€r kraftiga vibrationer, lagring för varmt, eller laddning av batteriet under fryspunkten. Ăven för snabb laddning av batteriet kan skapa stora problem. Tillverkarna experimenterar med ett antal olika aktiva material. Litium kobolt oxid Ă€r populĂ€rt för mobiltelefoner, kameror och laptops. De anvĂ€nder dĂ„ en kobolt oxid anod och en kol anod.
En vÀldigt lyckad kombination Àr litium jÀrnfosfat. Det ger en lÄng livscykel och tÄl mycket tuffare misshandel Àn övriga typer. Det finns inte i lÀgre spÀnning Àn 3,2 volt, men den uppoffringen jÀmfört med andra kombinationer tar man för att fÄr ett sÀkrare batteri.
Litium-Jon Àr inte bara ett batteri, utan ett helt system. Det Àr inte bara Àr att ersÀtta sitt gamla blybatteri.
Litium-jon batterier anvĂ€nder ett batterikontrollsystem vilket Ă€r tĂ€mligen avancerat. Det mĂ„ste bevaka batteriets enskilda celler. Det bevakar cellavstĂ€ngning, cellspĂ€nning, spĂ€nningsbalansen mellan varje cell, bevakar temperaturen och har en intern klocka som hjĂ€lp i sin bevakning. Systemet har en âbatterinivĂ„mĂ€tareâ som bevakar ström in och ut ur cellerna. Allt detta tar energi, kanske 60 watt. En hög siffra, men systemet laddar sig sjĂ€lvt sĂ„ man behöver inte oroa sig.
I det fall Du har fler moduler rekommenderar man att Du bara anvÀnder en i taget. Bevakningssystemet kommer, nÀr det nÄr sin definierade lÀgsta laddningsnivÄ (nÀra tomt), att slÄ av batteriet. Batteriet kommer sedan laddas, men ger inte ifrÄn sig nÄgon energi innan det först Àr fullt uppladdat.
Eftersom husbilen normalt inte har kapacitet att ladda batteriet mÄste laddsystemet modifieras.
Lithium-Jon batterrier har med halva vikten dubbla kapaciteten jÀmfört med vanliga batterier. Mycket gynnsamt för husbilens lastvikt.
Den största fördelen Àr dock att det kan laddas mycket fort. Man kan ladda batteriet med lika mÄnga amper (A) som batteriet har i kapacitet (Ah).
Det betyder att ett 100 Ah batteri kan fulladdas med 100 A pÄ en timme!
Detta beror pÄ att ett litium-Jon batteri inte gör mer och mer motstÄnd ju mer laddat det Àr, som Àr fallet med ett blybatteri, nÀr det laddas.
Med rÀtt laddsystem kan batteriet Àven fulladdas pÄ mindre Àn en timmes körning. Detta stÀller dÄ helt nya krav pÄ bilens möjlighet att ladda batteriet. Bilen mÄste förses med ett nytt laddsystem samt med mycket kraftigare kablar för att klara de höga strömmar det kan bli frÄga om.
En mer avancerad lösning Àr att sÀtta in en separat generator för laddsystemet till bodelen och behÄlla det vanliga oförÀndrat för bildelen.
För den som bara stÄr still tvÄ eller tre dagar rÀcker systemet till. Om man stÄr still en vecka/tio dagar bör man trots allt komplettera med en solcell eller vintertid med en brÀnslecell. Det beslutet kan man dock avvakta med tills man ser hur det fungerar under de egna resorna. Börja om de behövs med en solcell av den typ som man limmar direkt pÄ taket. VÀlj största möjliga solcell. Solcellen kommer ladda med sin fulla kapacitet hela tiden om solen lyser. Det beror igen pÄ att batteritypen tar emot allt som den fÄr tillgÄng till.
Roadtrek, en Kanadensisk husbilstillverkare, installerar sitt EcoTrek Litium-jon-system i nÄgra av sina plÄtisar. Varför gör dom det? Det Àr försök att fÄ mer energi ut ur mindre batterier. Ett litium-jon batteri kan klara upp till 3000 laddcykler jÀmfört med ett bly-syra batteri som klarar ca 800 cykler. Vidare finns ingen syra och ingen gas som bildas vid laddningen. Ett AGM batteri tappar fort i spÀnning om belastningen ligger kvar, medans ett litium-jon lÀmnar konstant utspÀnning tills det tömts till 80% eller mer. Detta betyder att utrusting/tillbehör kommer köras pÄ sin korrekta spÀnning under mycket lÀngre tid med litium-jon Àn de skulle ha gjort med blybaserade batterier.
NÀr batterierna Àr nere och urladdade sÄ vill man snabbt kunna ladda upp dem igen. Blybatterier behöver Ätskilliga timmar, om det skall göras ordentligt, att komplett laddas upp. Roadtrek erbjuder en extra generator som drivs av motorn och som kan ladda upp batteriet minst fyra gÄnger sÄ snabbt. Den leverera 3000 watt vid normal marschfart. Men eftersom motorn Àr tystgÄende Àr den ett alternativ till en lös extra generator (terrormaskin).
Nackdelar med litium?
Vika Àr baksidorna med Litium-jon? De Àr dyra sÄ du kan slita ut ett antal blybatterier för inköpssumman. De har en inbyggd egen vÀrmekÀlla om Du vill anvÀnda dem i kallt vÀder. Om de blir helt urladdade under kalla förhÄllanden sÄ mÄste de laddas fullt innan de kan ge energi igen. Det Àr en process som kan ta timmar. Du bör dÀrför noga planera Dina utflykter sÄ Du snabbt kan ge Dig ivÀg om Du Àr ute en kall helg.
I framtiden
Litium-Jon batterier har pÄ senare tid kommit att fÄ vÄra politiker i det nÀrmaste religiösa i tron att de skall lösa alla vÄra problem med förbrÀnningsmotorer.
Jag tror pÄ idén, men det kommer ta mycket lÄng tid att förverkliga. Det verkligt stora genombrottet kommer nÀr vi av den svenska skogen med nanoteknik kan göra batterier av cellulosaceller. För tillfÀllet Àr dock utvecklingen av denna teknik pÄ en sÄdan nivÄ att vi med fördel kan anvÀnda Litium-Jon i vÄra husbilars bodelar.
Vilket batteri till vilken appliktion
- Ăppet bly/syra-batteri
- Den Àldsta typen av batteri och kallas sÄ eftersom de gÄr att öppna pÄfyllningsproppar pÄ det för pÄfyllning av destillerat vatten. NÀr batteriet laddas bildas vÀtgas som om den blandas med syre kan bli explosivt. DÀrför mÄste batteriet alltid ha ventilation i sin batteribox eller via en slang som avleder ut i fria luften. Batteriet krÀver omvÄrdnad genom pÄfyllning av vatten och uppladdning snarast efter djupa urladdningar.
- AnvÀndning
- TĂ„l höga belastningar â anvĂ€nds till startbatteri och installationer med 230-volts omformare för mikro och kaffebryggare. Bör inte sĂ€nkas under 50% av sin mĂ€rkkapacitet.
- Slutet AGM-batteri
- Ăr ett underhĂ„llsfritt bly/syra batteri dĂ€r syran Ă€r bunden i en glasfibermatta â Accumulated Glassfiber Matt/Ackumulerande Glasfiber Matta.
- AnvÀndning
- TĂ„l höga belastningar â anvĂ€nds till startbatteri och installationer med 230-volts omformare för mikro och kaffebryggare. Bör inte sĂ€nkas under 50% av sin mĂ€rkkapacitet.
- Slutet GEL-Batteri
- En batterityp som passar bra i fritidfordon dÀr man förbrukar en mindre strömÀngd över lÄng tid.
- AnvÀndning
- TĂ„l inte höga belastningar â LĂ€mpligt för den lite försiktige elförbrukaren, men levererar i stĂ€llet hela 80% av sin kapacitet före uppladdning. Bör inte sĂ€nkas under 80% av sin mĂ€rk-kapacitet.
- Slutet Litium-Jon
- Den senaste typen av batteri
- AnvÀndning
- TĂ„l mycket höga belastningar â anvĂ€nds i installationer med 230-volts omformare för mikro och kaffebryggare. Kan laddas upp mycket snabbt om laddkapacitet finns. Behöver inte bevakas, det gör det inbyggda skyddssystemet.
- Powerbank för extra laddning av mobil och dator
- En liten och smidig batteribank som laddas under fÀrd för anvÀndning nÀr man stannat. En priseffektiv komplettering om man inte satsar pÄ extra laddningsystem.
- AnvÀndning
- AnvÀnds för att slippa dra ur bodelsbatterierna nÀr man stÄr still. Mindre modeller laddar mobiler, datorer och plattor. Finns i större versioner som fungerar som starthjÀlp för bilen.
Mer om litium
LÀtta med hög kapacitet. I stÀllet för bly/syra sÄ anvÀnder man litium/jÀrnoxid Fe4. De kan laddas upp och ur mycket snabbt, det senare har vi stor nytta av i husbilen. De som kör mikro och kaffebryggare över en 230-volts omvandlare mÀrker ocksÄ att batteriet stÄr pall mycket bÀttre och att batterispÀnningen inte sjunker under anvÀndningen.
Ett litium-Ion batteri fÄr aldrig laddas ur helt dÄ havererar det. Batteriet har dÀrför ett inbyggt skyddssystem, en dator som bevakar batteriet och kopplar frÄn det nÀr spÀnningen blir för lÄg. Samma system som Du har i Din dator och mobiltelefon, de klipper tvÀrt av nÀr det behövs. Den datorn reglerar Àven laddning och maximalt strömuttag. Batteriet Àr sÄ villigt att slÀppa frÄn sig ström att det skulle bli överhettat och kunna brinna upp. Det i sin tur beror pÄ det mycket lÄga inre motstÄnd som batteriet har jÀmfört med de tröga batterierna vi har idag. Batterisystemet ersÀtter helt de tidigare förbrukningsbatterierna och kan laddas upp 7-10ggr snabbare jÀmfört med traditionella batterier. Installationen Àven utföras enkelt, med smÀrre förÀndringar av fordonets ordinarie elsystem, vilket medför att du enkelt kan flytta med dig investeringen vid byte av fordon.
PrisvÀrt trots hög initial kostnad
Ett normalt bly/syrabatteri kan laddas upp/ur dvs cyklas c:a 600 till 900 gÄnger beroende pÄ hur det belastas Ett litium-Ion batteri tÄl tre gÄnger sÄ mÄnga cykler. Det betyder att Du skall kalkylera med tre batteribyten nÀr Du rÀknar pÄ investeringen. Antag att Du har dubbla bodelsbatterier å 2.500:- kronor styck det ger 2 x 2.500:- x 3= 15.000:- kronor i batterikostnader för tre byten. Om Du byter bil sÄ tar Du batteriet med Dig.