Meny

.

Grunden lika viktig som huset

NĂ€r det ska vĂ€ljas husbil Ă€r det lĂ€tt att stirra sig blind pĂ„ planlösningen och möblernas utformning – trivseln ombord. Man fantiserar om hur man i sittgruppen avnjuter en iskall, lokalt inhandlad, öl och tittar ut över en vacker flod, kustlinje eller dalgĂ„ng.

Men för att komma till den vackra platsen krÀvs mÄnga mils Äkande. Inte alltid pÄ asfalt slÀt som ett balsalsgolv. HÀr kommer bilens chassi in i bilden.

Av Stig Forsberg och Stefan Janeld

OrdsprĂ„ket sĂ€ger ”Det finns mycket grejer pĂ„ ett jĂ€rnspett” Börjar man syna detta ordsprĂ„k ser man att det har sin poĂ€ng. Ett chassi Ă€r samma sak, det kan verka vara nĂ„gra sammanfogade metalbalkar, men Ă€r oĂ€ndligt mycket mer. Olika parametrar ger egenskaper av olika slag. Vi skall hĂ€r försöka förklara de grundlĂ€ggande skillnaderna och vilka för- och nackdelar de olika konstruktionerna har. NĂ€r vi beskriver de grundlĂ€ggande egenskaperna skall man komma ihĂ„g att det Ă€r kombinationen av dessa som ger ett sĂ€kert och komfortabelt chassi.

Chassiets grundkonstruktion i sig

VÄra husbilschassin Àr frÄn början tÀnkta att vara en lastbil, lÀtt eller tung. Olika materialval förekommer, olika rostskydd och olika konstruktioner. Fiat, det vanligaste chassiet, finns i tvÄ versioner. Det vanliga lÀtta lastbilschassiet och ett speciellt för husbilar med lÀgre höjd och bredare spÄrvidd bak.

Övriga tillverkare erbjuder endast sitt normala bilchassi. AL-KO levererar specialbyggda galvaniserade chassin som tas fram i samarbete med husbilsbyggaren. I dessa fall kan bodelens infĂ€stningar, tankplaceringar, golvkonstruktion, bĂ€ltesbock och annat anpassas till den aktuella modellen. Ett AL-KO chassi har alltid ett mervĂ€rde pĂ„ en husbil.

 

Detta Ă€r grunden som bestĂ€mmer hur husbilen Ă€r att fĂ€rdas i. Och eftersom ”resan Ă€r mĂ„let” Ă€r det troligen mer betydelsefullt för hur ni kommer trivas med husbilen Ă€n vilken fĂ€rg det Ă€r pĂ„ tyget eller om fanĂ©ren Ă€r ljus eller mörk.

Draghuvudet – motorpaketet till husbilen

PĂ„ framhjulsdrivna bilar kallar man förarhytten med motor och vĂ€xellĂ„da för ”draghuvud”(Kursiv). Det finns mĂ„nga leverantörer av draghuvuden, i princip alla last- och transportbilar kan anvĂ€ndas för att bygga en husbil. NĂ„gra har dock gĂ„tt lĂ€ngre för att tillmötesgĂ„ husbilsfabrikanterna. LĂ€ngst har Fiat gĂ„tt. DĂ€rför Ă€r de ocksĂ„ störst pĂ„ denna marknad med cirka 75% marknadsandel i Europa.

Man har faktiskt gÄtt sÄ lÄngt att man levererar lösa draghuvuden sÄ att AL-KO kan montera sitt specialchassi snabbare och enklare. De levererar Àven draghuvuden utan hytt för att förenkla byggandet av helintegrerade husbilar.

Andra tillverkare gÄr inte lika lÄngt i sin anpassning. De levererar draghuvud och chassi, sedan Àr det upp till pÄbyggaren att anpassa efter behov.

PĂ„ tyngre husbilar blir det ofta en hel del spill nĂ€r man anpassar ett chassi för att bli husbil. Är du spekulant pĂ„ en komplett hytt till en Iveco Eurocargo kan det vara vĂ€rt att ringa till Concorde eller Morelo, de brukar ha gott om dem stĂ„ende bakom fabriksbyggnaden.

 

AL-KO Àr inte en konkurrent till Fiat, tvÀrtom. Fiat anpassar sin produktion för att förenkla monteringen av AL-KO chassi. Man levererar bland annat draghuvuden utan chassi. PÄ bilden ser ni hur de sÀtts ihop rygg mot rygg för att sedan levereras till AL-KO:s fabrik.

Hjulbasen bestÀmmer mycket av komforten

TÀnk Dig en limousin, den har lÄng hjulbas. Med det menas att den har ett lÄngt avstÄnd mellan fram- och bakaxel. Det ger en bekvÀm fÀrd och bilen har ett bra mothÄll frÄn bakhjulen. D.v.s. den sladdar inte gÀrna, men den har Ä andra sidan svÄrt att komma runt hörn eftersom bakhjulen genar i ett innerspÄr vid branta svÀngar. Kort hjulbas ger en mer lÀttmanövrerad bil, men den kan bli guppig och sladdbenÀgen.

HĂ€r gĂ€ller det att hitta en bra kompromiss mellan smidighet, stabilitet och komfort. Blir det fel riskerar du att fĂ„ en husbil med flera obehagliga egenskaper – sidvindskĂ€nslighet, dĂ„ligt vĂ€ggrepp för framhjulen, försĂ€mrad fjĂ€dringskomfort, svĂ„rmanövrerad i trĂ„ng trafikmiljö.

 

Hjulbasen Àr viktig för en husbils vÀgupptrÀdande. Transportbilar Àr sÀllan lika lÄnga som husbilar. DÀrför erbjuder inte transportbilstillverkarna de lÄnga hjulbaser som husbilar ibland Àr i behov av. HÀr Àr en Mercedes pÄ besök i AL-KO:s fabrik för en chassiförlÀngning. Ser ju inte sÄ komplicerat ut kanske. Men tÀnk pÄ att Àven kardanaxeln mÄste vara lÀngre.

SpÄrvidd ger stabilitet i sidled

Med en bredare spÄrvidd blir bilen stabilare i sidled. DÀrför har mÄnga husbilar en större spÄrvidd bak. En fördel nÀr fordonet har hög tyngdpunkt, vilket mÄnga husbilar har. Det experimenteras av och till med olika mellanlÀgg för fÀlgen för att ge en bredare spÄrvidd. Detta Àr inte att rekommendera eftersom andra köregenskaper pÄverkas om de inte kompenseras för.

ÖverhĂ€ng kan skapa bekymmer av olika slag.

Det uppfattas ofta bra med stora garage bak i bilen. Dessa garage skapas genom att man ger bilen ett lĂ„ngt överhĂ€ng bakom bakaxeln. Fördelen Ă€r garaget om man trivs med det, nackdelarna Ă€r dock mĂ„nga. ”Svepytan”(KURSIV) som bilen tar baktill nĂ€r man svĂ€nger kraftigt kan göra den svĂ„rmanövrerad och krĂ€ver stor uppmĂ€rksamhet i trĂ„nga utrymmen. Lastar man sedan garaget tungt kommer bilens chassi fungera som en gungbrĂ€da och framhjulen lyftas frĂ„n underlaget. Detta kan ge en svĂ„rmanövrerad bil och i vĂ€rsta fall böter. Dessutom Ă€r risken stor för att bakaxeln överlastas.

En tumregel Àr att överhÀnget ska vara max 40% av hjulbasen.

Framaxeln skall klara trycket

Framhjulsdrivna bilar stÀller stora krav pÄ framaxeln. Den skall klara att bÄde driva och styra. En ibland för komplicerad uppgift dÄ friktionen mot underlaget skall rÀcka till bÄde framdrift och styrning. Har Du dessutom en helintegrerad bil skall framaxeln bÀra en hög last. Vindrutan sitter lÄngt fram och ofta Àr dÀr en tung taksÀng med tyngdpunkten mitt över framaxeln.

Helintegrerade bilars framaxel ligger dÀrför ofta nÀra sin maximala tillÄtna last.

Framaxeldrivna bilar har en tendens att grĂ€va ner sig eller slira pĂ„ sĂ€mre underlag eller i vinterföre, naturligt eftersom husbilars tyngdpunkt ligger i bodelen – husbilar Ă€r generellt tunga i gumpen.

NÄgot som förvÀrras i uppförsbackar. NÀr du Äker uppför skjuts tyngdpunkten bak Ànnu mer, det minskar belastningen pÄ framhjulen vilket gör att risken att slira ökar, risken Àr större ju brantare backen Àr. Framhjulsdriftens fördel Àr att man kan bygga bilar med lÄga insteg och plana golv utan nivÄskillnader.

Bakaxeln har det lite enklare

PĂ„ en bakhjulsdriven bil skall bakaxeln driva bilen och framaxeln styra. Det betyder att arbetet fördelas mellan de bĂ„da axlarna och varje axel fĂ„r gynnsammare friktionsförhĂ„llanden mot underlaget. Den bakhjulsdrivna bilen kan förses med diffbroms/diffspĂ€rr som ser till att bĂ„da bakhjulen driver. Utan diffspĂ€rr/diffbroms gĂ„r kraften till det hjul som snurrar fortast – det som har förlorat greppet.

Bakhjulsdrift Àr att föredra vintertid eftersom tyngden ligger över drivhjulen. I uppförsbackar ökar trycket pÄ bakhjulen ytterligare. Bakhjulsdrivna husbilar Àr goda klÀttrare och kör sÀllan fast pÄ vÄtt grÀs sÄ som framhjulsdrivna gÀrna gör.

TyvÀrr har andelen bakhjulsdrivna husbilar minskat de senaste Ären. Bland lÀttare husbilar Àr det bara Mercedes som stÄr till buds. Tyngre husbilar Àr alltid bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna.

Nackdelen med bakhjulsdrift Àr att kardanaxeln ger ett högre chassi och dÀrmed högre insteg i bilen eller ett steg i golvet inne i bilen. En hög husbil stÀller större krav pÄ fjÀdringen för att inte bli gungig, ofta krÀvs modifieringar i form av grövre krÀngningshÀmmare eller luftfjÀdring för att minska gungandet.

Kardanaxeln pÄverkar Àven husbilar med dubbelgolv. Antingen bygger man en rejÀlt hög bil och fÄr ett rymligt dubbelgolv rakt genom bilen. Eller sÄ bygger man ett trÀngre dubbelgolv runt kardanen. Det senare alternativet pÄverkar givetvis lastvolymen men ocksÄ hur vÀrmen fördelas i utrymmet, det krÀvs en annan layout pÄ vÀrmesystemet.

Boggi och tandem ger en stabilare gÄng

Boggi kallas det nÀr man sÀtter tvÄ bakaxlar efter varandra i en gemensam sammankopplad vagga dÀr man kan lyfta och sÀnka en axel efter behov. Mycket ovanligt i husbilsvÀrlden.

Men det finns gott om treaxlade husbilar. Det Ă€r AL-KO som har tagit fram en lösning dĂ€r hjulaxlarna inte Ă€r sammankopplade och man inte kan höja eller sĂ€nka ena axeln – det kallas tandemaxlar.

Treaxlade husbilar har en stabilare gÄng eftersom det Àr fler hjul som bÀr den tunga bakvagnen. De dubbla hjulen förmÄr hÄlla emot bilens lÀngdrörelser bÀttre. I och med det inbördes avstÄndet sÄ belastas Àven vÀgbanken mindre nÀr fler hjul bÀr pÄ samma tvÀrsnitt. Nackdelen Àr att dessa hjul kommer att motarbeta varandra nÀr man svÀnger pÄ grund av de olika svÀngradierna. Det betyder ett ökat dÀckslitage pÄ bakhjulen.

Tvillinghjul ger större bÀrighet

Alternativet till tre axlar Àr att montera dubbla bakhjul pÄ samma axel, sÄ kallade tvillinghjul. Fördelen Àr större bÀrighet och bÀttre driv dÄ det Àr tvÄ dÀck som driver och om diffspÀrr finns monterad hela fyra hjul som hjÀlper till att driva. I vintervÀglag Àr detta en fördel, speciellt i uppförsbackar.

 

PÄ tyngre chassin med bakhjulsdrift Àr det vanligt med sÄ kallade tvillinghjul.

Fram eller bakhjulsdrivning?

Betyder i sommarvÀglag inte nÄgot, men i vintervÀglag och speciellt i uppförsbackar sÄ kommer bakhjulsdrivningen ha en klar fördel enligt förklaringarna ovan. En bakhjulsdriven bil klÀttrar som en bergsget!

FjÀdringssystemet skapar den slutgiltiga komforten

En viktig del i alla bilars fjÀdringssystem oberoende av konstruktion Àr dÀcket. De smÄ snabba förÀndringarna sÄsom broskarvar och potthÄl ger sÄ snabba stötar att ingen fjÀdring hinner absorbera dem.

RĂ€tt dĂ€ckstryck i förhĂ„llande till axelns last gör att dĂ€cket ”fjĂ€drar”(KURSIV) och absorberar ojĂ€mnheterna. AnvĂ€nd inte lastbilstillverkarens rekommendation för dĂ€ckstryck, de vet inget om din husbil. AnvĂ€nd istĂ€llet dĂ€ckleverantörens tabell för Din aktuella last pĂ„ varje axel. NĂ€r dĂ€cket gjort sitt kan fjĂ€dringen ta över.

FjÀdringen mÄste alltid kompletteras med stötdÀmpare för att lugna ner fjÀdringens rörelse. FjÀdern kan annars komma i sjÀlvsvÀngning, dvs rörelsen avtar inte utan fortsÀtter som pÄ en gammal amerikanare.

En stötdÀmpare kan dÀmpa nÀr den trycks ihop och nÀr den expanderar igen. TyvÀrr Àr det pÄ vÄra husbilars bakaxlar stötdÀmpare som bara dÀmpar nÀr de trycks ihop. De saknar returdÀmpning. Tanken Àr att lasten ombord ska dÀmpa rörelsen. Ju mer man lastar desto lugnare blir fjÀdringens upptrÀdande.

FramfjÀdring

Det finns flera olika typer av fjÀdring. Fram Àr sÄ kallade McPherson ben vanligast. Det Àr en stötdÀmpare med en fjÀder runt om. Med olika hÄrdhet och karaktÀr pÄ fjÀder och dÀmpare fÄr man olika karaktÀr pÄ hur bilen klarar ojÀmnheter men Àven styrresponsen blir olika.

AL-KO lanserade för nĂ„gra Ă„r sedan ett fjĂ€derben med annan karaktĂ€r Ă€n Fiats original. Resultatet Ă€r en mer alert framvagn som bĂ€ttre följer vĂ€gen. I vĂ„ra tester har skillnaden varit pĂ„taglig. De kallar sitt fjĂ€derben ACS – AL-KO Comfort Suspension.

Iveco har gÄtt en egen vÀg. De har inte McPherson ben fram utan anvÀnder torsionsfjÀdring. Ett system vi beskriver nÀrmare i nÀsta stycke.

 

McPherson ben kallas denna typ av framfjÀdring. En fjÀder lindad runt stötdÀmparen. Det Àr viktigt att fjÀdern Àr stark nog att orka vikten, annars trycks den ihop och stötdÀmparen tillÄts inte jobba som den ska. PÄ helintegrerade husbilar var det lÀnge ett bekymmer med för klena framfjÀdrar. Idag Àr branschen sÄ pass medveten om problematiken att starkare fjÀdrar antingen Àr standard eller finns som tillval.

Bilden visar AL-KO:s ACS fjÀderben. Framtaget för att öka Äkkomforten, ACS Àr kort för AL-KO Comfort Suspension. Vi har testat och kan intyga att den ger en vÀsentlig komforthöjning. Finns till sÄvÀl plÄtisar som vanliga husbilar.

BakfjÀdring

Transportbilar har som regel bladfjĂ€dring bak i kombination med en stötdĂ€mpare. Detta Ă€r inte byggt för komfort utan för att vara enkelt och billigt att tillverka och laga. BladfjĂ€drar har dock en fördel – konstant spĂ„rvidd, vilket minskar bilens sladdbenĂ€genhet.

I vĂ„ra tester tala vi ofta om en ”rekyl” frĂ„n bladfjĂ€dern. Den överdriver rörelsen och ger en lite nervös gĂ„ng – dĂ€mparen dĂ€mpar bra pĂ„ vĂ€gen ner men inte pĂ„ returen sĂ„ bladfjĂ€dern Ă€r fri att sprĂ€tta upp. Varefter bilen lastas minskar rekylen men den försvinner inte helt.

PĂ„ bilar med AL-KO chassi Ă€r det inte bladfjĂ€dring. De har individuell hjulupphĂ€ngning istĂ€llet för stel bakaxel. FjĂ€dringen Ă€r torsionsfjĂ€dring – den arbetar genom att vrida stĂ„lstavar runt sin axel. Hjulet sitter pĂ„ en hĂ€varm kopplad till torsionsstavarna inne i hjulaxeln. NĂ€r hjulet ska över ett hinder vrider hĂ€varmen stavarna, som fjĂ€drar emot och strĂ€var efter att Ă„tergĂ„ till sin raka form. Fördelen med systemet Ă€r att bakhjulen fjĂ€drar oberoende av varandra – bilen hoppar inte i sidled vid vĂ€gskarvar utan fĂ„r bĂ€ttre markkontakt. Det ökar sĂ€kerheten och komforten.

Stel bakaxel, bladfjÀdrar, en stötdÀmpare och ett genomslagsgummi. SÄ Àr lÀtta transportbilar konfigurerade. Inte optimerat för komfort utan för att vara pÄlitligt och servicevÀnligt.
PĂ„ AL-KO:s chassin Ă€r den stela bakaxeln bytt mot individuell hjulupphĂ€ngning och torsionsfjĂ€dring. Den arbetar genom att vrida stĂ„lstavar runt sin axel. Hjulet sitter pĂ„ en hĂ€varm kopplad till torsionsstavarna inne i hjulaxeln. NĂ€r hjulet ska över ett hinder vrider hĂ€varmen stavarna, som fjĂ€drar emot och strĂ€var efter att Ă„tergĂ„ till sin raka form. Fördelen med systemet Ă€r att bakhjulen fjĂ€drar oberoende av varandra – bilen hoppar inte i sidled vid vĂ€gskarvar utan fĂ„r bĂ€ttre markkontakt.

Tre typer av luftfjÀdring

LuftfjÀdring Àr en dröm för mÄnga. Att svÀva fram pÄ luftkuddar, isolerad fÄn alla ojÀmnheter. Men riktigt sÄ Àr inte verkligheten. Inte ens med de mestexklusiva systemen.

LuftfjÀdring finns i tre nivÄer.

  • 1: StödluftfjĂ€dring för bakaxeln. Fylls pĂ„ macken till önskad nivĂ„ och sedan lĂ„ter man den vara.
  •  
  • 2: Justerbar luftfjĂ€dring för bakaxeln. Med hjĂ€lp av en kompressor kan man frĂ„n förarplatsen justera trycket i luftbĂ€lgarna och anpassa fjĂ€dringen efter rĂ„dande omstĂ€ndighet.
  •  
  • 3: Fyrkanals luftfjĂ€dring. Alla fyra hjul har var sin luftbĂ€lg som justeras med kompressor. Detta ger den högsta komforten. Man kan Ă€ven nivellera husbilen med detta system dĂ„ det finns ett inbyggt elektroniskt vattenpass. Det finns Ă€ven ett lĂ€ge dĂ€r bilen stĂ€lls i ett gynnsamt lĂ€ge nĂ€r spillvattentanken skall tömmas.
  •  

LuftfjÀdring pÄ bakaxeln anvÀnds ofta för att stabilisera husbilens rörelser, sÀrskilt pÄ husbilar baserade pÄ Mercedes Sprinter Àr det en populÀr lösning för att fÄ bukt med den gungiga fÀrden.

NÀr man monterar fyrkanals luftfjÀdring Àr det dock inte stabilitet man Àr ute efter, det Àr komforten man vill Ät. Faktiskt Àr en husbil med helluftfjÀdring sÀmre pÄ snabb lastförskjutning Àn konventionell fjÀdring. I kurvor fÄr man hÄlla igen, annars larmar reptilhjÀrnan nÀr husbilen börjar luta utÄt.

 

LuftfjÀdring kan anvÀndas för att stabilisera en gungig husbil, kompensera ett för lÄngt överhÀng eller bara ge bÀttre komfort. Manometrar visar aktuellt lufttryck.

AL-KO ALC - det bÀsta av tvÄ vÀrldar?

Äger man en husbil med AL-KO chassi, eller Ă€r spekulant pĂ„ en sĂ„dan, och vill ha bĂ„de hög komfort och stabil fĂ€rd sĂ„ Ă€r AL-KO ALC dĂ€mpare till bakaxeln en god lösning.

ALC Ă€r kort för Automatic Level Control. Som namnet antyder ser dĂ€mparen till att hĂ„lla husbilen i nivĂ„ oavsett last. Det gör den genom att med gas och ventiler under fĂ€rd ”pumpa” bilen till rĂ€tt nivĂ„. KomfortmĂ€ssigt fĂ„r du en kombination av luftfjĂ€dring och konventionell fjĂ€dring, AL-KO sjĂ€lva menar att gasen i dĂ€mparen motsvarar 25% av luftfjĂ€dringen.

VÄr erfarenhet av systemet Àr att det ger bÄde en rejÀl komforthöjning  och ökad stabilitet. Faktiskt föredrar vi detta system framför luftfjÀdring.

I kombination med AL-KO:s ACS framfjÀdring fÄr du en riktigt trevlig körupplevelse.

 

PÄ husbilar med AL-KO chassi kan man förbÀttra sÄvÀl komfort som vÀghÄllning genom att byta ut bakre stötdÀmparna till ALC dÀmpare. De arbetar med gas och ventiler för att hela tiden hÄlla husbilen i korrekt nivÄ. Gasen ger dessutom lite av samma effekt som luftfjÀdring gör. Vi har kört flera husbilar med denna dÀmpare och det mÀrks direkt pÄ husbilens upptrÀdande nÀr den har ALC dÀmpare. BÀttre vÀghÄllning och högre komfort.

Stödben ger stabil uppstÀllning

Extra stödben stĂ€ller husbilen stabilt vid uppstĂ€llning. De finns manuella som vevas pĂ„ plats, de sitter baktill och kan inte anvĂ€ndas för nivellering av bilen. De elektriska och hydrauliska versionerna arbetar med fyra ben och anvĂ€nds för sĂ„vĂ€l stabilisering som nivellering. Även praktiska att anvĂ€nda som domkrafter om du behöver byta ett dĂ€ck.

Stödben monteras Àven pÄ bilar med helluftfjÀdring, Àven om de kan stÀllas i vÄg utan stödben. Orsaken Àr att en bil med luftfjÀdring kan bli gungig om en hjulaxel tvingas lyftas mycket. Detta gÀller speciellt nÀr bakvagnen lyfts högt i blÄsigt vÀder.

TvÄ typer av bromsar

Viktigaste sÀkerhetsdetaljen pÄ ett chassi Àr bromsarna. Det Àr de som skall stoppa oss i tid. De finns tvÄ grundtyper hydrauliska och luftbromsar. De hydrauliska Àr vanligast pÄ lÀttare bilar upp till c:a 7.500 kg. PÄ tyngre bilar gÀller luftbromsar.

Det hydrauliska systemet pÄverkar bromsarna genom att öka trycket ju mer vi bromsar. För att det inte skall bli för tungtrampat sÄ anvÀnds ett bromsservo dvs en kraftförstÀrkare som drivs av bilens motor.

I det luftassisterad systemet Àr det tvÀrt om. Kraftiga fjÀdrar hÄller bromsarna stÀndigt fullt tillslagna. Med tryckluft sÄ drar man bort bromsbelÀggen. Ju hÄrdare Du bromsar desto mer luft slÀpper Du ut ur systemet och belÀggen lÀggs an hÄrdare och hÄrdare. Det Àr dÀrför bilar med luftbromsar först mÄste fÄ upp trycket innan de kan slÀppa bromsarna. En fördel blir Àven att vid lÀckage sÄ lÀggs bromsarna i och Du kan inte köra frÄn platsen.

SĂ€kerhetssystem – en ibland bortglömd nödvĂ€ndighet

Bilens bromsar anvÀnds i bilens sÀkerhetssystem för att skapa funktioner som antispinn, antisladd (ESP), start-i-backe-hjÀlp (hill holder), hjÀlp att krypköra i branta utförsbackar (HDC-Hill Descent Control), ABS-funktion dvs bromskraften reduceras automatisk nÀr ett hjul lÄser sig. Fiat har Àven ett system pÄ senaste versionen av Ducato som kÀnner av bilens tyngdpunkt och anpassar dessa systems arbete.

 Det Àr olika givare som kÀnner av att detta hÀnder eller Àr pÄ vÀg att hÀnda och anvÀnder bromsarna pÄ olika sÀtt för att korrigera förarens misstag. Alla bilar har inte all denna utrustning som standard. Kolla dÀrför noga nÀr Du köper ny eller vÀljer att direktimportera en husbil.

PÄ Fiat baserade husbilar kan du avgöra om bilen har de viktigaste av dessa system om du pÄ panelen finner en knapp med en symbol med ett inringat T+. Det stÄr för Traction Plus och Àr ett avancerat antispinnsystem, i det systemet ingÄr Hill Holder, ESP och systemet som kÀnner av tyngdpunkten..

PÄ Fiat baserade husbilar dÀr det istÀllet stÄr ASR pÄ knappen Àr det sÀmre stÀllt med sÄvÀl sÀkerhet (tji ESP) som möjligheten att hindra hjulen frÄn att spinna pÄ löst eller vÄtt underlag. ASR Àr ett gammalt antispinnsystem som griper in nÀr hjulen snurrar med motsvarande 15 km/h, dÄ Àr det redan för sent.

I original har Fiat Ducato massor av smarta sÀkerhetssystem förutom de ovan nÀmnda. En del som tillval, andra som standard.

Varningssystem för filbyte utan att du blinkar – kan tyda pĂ„ trött förare som vinglar över vĂ€gbanan. Döda vinkel varnare. Sidoairbags. Krockgardiner. Kamera som lĂ€ser skyltar. Adaptiv farthĂ„llare. Regnsensor. Automatiskt helljus.

Detta Àr saker som vi aldrig ser i husbilar. I vanliga husbilar kan man inte ha sidoairbags eller krockgardiner eftersom man skÀr bort sÄ mycket av hytten (helintegrerade har ingen hytt alls) men varför det inte Àr standard i inredda skÄpbilar Àr svÄrare att förstÄ.

Övriga sĂ€kerhetssystem och förarhjĂ€lp borde Ă„tminstone finnas som tillval pĂ„ alla husbilar. Men icke! Branschen menar att om kunderna ska kunna vĂ€lja Ă€ven dessa saker blir ledtiderna för lĂ„nga. Man bestĂ€ller chassin över ett Ă„r i förvĂ€g, innan man har en aning om vilken husbilsmodell man kommer bygga, Ă€n mindre vilken kund som ska ha den.

Att vÀlja en högre standardnivÄ pÄ alla sina husbilar tycks inte föresvÀva husbilsbyggarna. Inte ens de som kallar sig premiumtillverkare.

Mercedes Ă€r i detta avseende mer ansvarstagande. De tillĂ„ter inte att husbilar byggs pĂ„ deras chassin om man inte tar med sĂ€kerhetshöjande funktioner. De har inte tvĂ„ nivĂ„er pĂ„ antispinnsystem, bara ett – det bĂ€sta de förmĂ„r tillverka. ESP Ă€r alltid standard.

Även Ford och Renault har en annan syn pĂ„ vad som ska vara tillval och standard. Man kan inte bestĂ€lla chassina utan exempelvis ESP, det troligen viktigaste av de aktiva sĂ€kerhetssystemen.

 

Det Àr, som ni mÀrkt i denna artikel, omöjligt att prata husbilschassi utan att prat om AL-KO. De tillverkar specialchassin anpassade för varje enskild husbilsmodell och Äterfinns pÄ mer exklusiva husbilar i premiumklassen. FrÀmst baserade pÄ Fiat och Mercedes.

Fördelarna med chassiet Àr flera: LÀttare, bÀttre vÀghÄllning, högre komfort, förzinkat för att motstÄ rost.

En annan fördel Àr att det finns praktiska tillbehör som Àr relativt enkla att fÄ pÄ plats dÄ de Àr speciellt anpassade för chassiet. Det handlar frÀmst om manuella stödben, dragkrok, bogseröglor, uppgraderad fjÀdring och sedan en tid Àven hydrauliska stödben.

PÄ senare Är har Fiat jobbat hÄrt med att fÄ ner vikten pÄ sina chassin. PÄ chassin med största motorn, 177 hk, har man minskat vikten med cirka 80 kg.

Dels genom nya infÀstningar för frÀmre stötdÀmparna, dels genom att istÀllet för 3,0 liters motorn boosta upp den lÀttare 2,3 liters motorn till motsvarande specifikation och till sist med möjligheten att vÀlja bladfjÀdern pÄ bilden, den Àr i kompositmaterial och spar 15 kg jÀmfört med standardfjÀdrarna.

SÄ hÀr visar Carthago höjdskillnaden i Fiats standardchassi och de AL-KO chassin de anvÀnder till sina husbilar.

Nu anvÀnds inte Fiats standardchassi i sÀrskilt mÄnga husbilar, deras lÀgre camperchassi Àr betydligt vanligare. Men i exempelvis alkovbilar anvÀnds oftast det högre och stabilare standardchassit.

Även inredda skĂ„pbilar, sĂ„ kallade plĂ„tisar har ett chassi som kan behöva lite kĂ€rlek för att bli en bĂ€ttre fĂ€rdkamrat. Det vanligaste problemet Ă€r att de Ă€r nedtyngda baktill och har en mycket begrĂ€nsad fjĂ€dringsvĂ€g. FĂ€rden blir onödigt stötig, för bĂ„de mĂ€nniskor och möbler.

Det finns ett antal saker att göra. Man kan montera en luftbÀlg som hÄller upp bilen och lÄter stötdÀmparen arbeta i ett optimalt intervall. Man kan Àven montera en spiralfjÀder runt genomslagsgummit för att hjÀlpa bladfjÀdern att hÄlla bilen i rÀtt nivÄ.

Fler viktiga chassidetaljer

Vi fördjupar oss inte i dessa i denna artikel, men det finns mĂ„nga fler detaljer en chassitillverkare har att förhĂ„lla sig till: KrĂ€ngningshĂ€mmare, styrsnĂ€ckor/styrstag, tvĂ€rbalkar, fĂ€sten för stolar/sĂ€kerhetsbĂ€lten, krockkuddar, bromsskivor, bromstrummor, parkeringsbroms . . . osv. KrocksĂ€kerhet – hur skall krockkrafter avledas?

Det Àr ett mycket komplicerat arbete att utveckla ett chassi och kostar stora pengar för tillverkarna. Det Àr dÀrför vi ser hur mÄnga tillverkare samarbetar kring framtagandet och att det brukar ta fem till sju Är eller mer mellan varje ny chassigeneration.

Vill du lÀsa mer om chassi? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift