SÄ hÄller du spÀnningen uppe
Laddning av bodelsbatterier Àr ett av de omrÄden vi fÄr mest frÄgor om pÄ seminarier och mÀssor. Intresset Àr stort, mÄnga tycker till. Dags att bena ut begreppen.
SjÀlva batteriet Àr en viktig del i laddkedjan, men det Àmnet Àr stort sÄ vi fÄr ta det separat.
Â
Av Stig Forsberg
Â
Vi lagrar pÄ olika sÀtt elektrisk energi för senare bruk. Vi anvÀnder energin till olika saker ombord pÄ husbilen: Belysning, ser pÄ TV, lyssnar pÄ radio, kör kaffebryggare och mikro, laddar telefoner och datorer. För att inte nÀmna bilens egna system för vÄr bekvÀmlighet: VÀrmare, kylskÄp, vattenpump och bilens övervakningssystem. Det kan av och till bli stora energiuttag över nÄgra dygn. DÀrför uppstÄr ett laddningsbehov för det Àr genom laddningen vi ÄterstÀller den önskade energireserven. Enkelt kan man jÀmföra med ett vattentank som man fyller upp. Sedan tappar man ur efter behov, men tvingas sÄ smÄningom fylla igen.
De olika vÀrden vi anger i den hÀr artikeln avser öppna blybatterier eller AGM-batterier. Andra batterityper har andra vÀrden, men det redovisar vi nÀr vi talar om batterierna och skall dÀrför ha laddare anpassade för batteritypen. Gel-Batterier laddas generellt med lÀgre spÀnning under lÀngre tid sÄ anvÀnd dÀrför inte en laddare för blybatterier till dem.
Hur kan man ladda?
Vi har fyra olika sÀtt att ladda vÄra batterier. FrÄn ElnÀtet vid laddstolpe, via bilens generator, solcell eller extra laddutrustning. Olika tekniker med sina respektive för- och nackdelar.
Ladda frÄn stolpe
- Innan Du ansluter bilen, förvissa Dig om att Din bil Àr försedd med jordfelsbrytare. Om den inte har det anslut via en extra lös jordfelsbrytare. Detta Àr en sÀkerhetsfrÄga som inte ska fuskas med. DÄ kan det bli hemska konsekvenser.
- Â
- För laddningen Àr det helt avgörande hur husbilsbyggaren valt komponenter och byggt systemet. Valet av laddare och dimensioneringen av kablaget har stor pÄverkan pÄ resultatet.
- Â
- Idag vÀljs ofta bra laddare, men i Àldre bilar sÄ kan det löna sig att byta ut laddaren och dess kablage. Ofta Àr det kablaget som begrÀnsar laddningen. För klena och lÄnga kablage gör att batteriet inte toppladdas, speciellt inte om man monterat ett extra batteri för att fÄ extra kapacitet.
- Â
- En bra laddare kanske ÀndÄ inte ger lyckat resultat eftersom man valt en för klen laddare för dubbla bodelsbatterier.
- Â
- Man kan enkelt sÀga att en laddare skall kunna leverera minimum lika mÄnga ampere som  1/10 av batteriets kapacitet dvs 100 AH behöver minst 10 A i laddström. GÀrna det dubbla.
- Â
- Viktigt Àr Àven att laddspÀnningen som levereras i slutfasen av laddningen Àr tillrÀckligt hög. Högre spÀnning ju kallare batteriet Àr. DÀrför Àr laddare med temperaturavkÀnnare pÄ batteriet att föredra. Troligtvis Äker Du hemifrÄn med endast 85-90% trots att Du laddat nÄgra dygn före avfÀrd.
- Â
- Om Du fÄr dÄlig laddning se över laddarens kapacitet och kablaget fram till batteriet.
- Â
- En god vĂ€n med stor inblick i batteriladdning berĂ€ttade följande för mig: âJag har haft ett problem med vĂ„r standardladdare i husbilen. Den stod en period nedkyld förra hösten med orginalladdaren inkopplad. Jag kollade laddningsspĂ€nningen och sĂ„g att den var lĂ„g, men tĂ€nkte inte nĂ€rmare pĂ„ det. Ă kte ivĂ€g och fricampade och fick nĂ€stan batteritorsk trots att jag knappt tagit ut 50%. NĂ€r jag kom hem sĂ„ förstod jag vad som hĂ€nt. Laddaren hade ingen temperaturavkĂ€nning. Monterade in en Ctec M300 laddare med temperaturavkĂ€nnare. NĂ€r husbilen var nere vid noll grader sĂ„ toppladdades batterierna med 15.1 Volt. Efter detta byte har jag inte haft nĂ„gra problem, trots nedkyld husbil mellan turernaâ.
Laddning frÄn bilens generator
- En vanlig missuppfattning Àr att man kan toppladda sitt batteri med generatorn i bilen. Det Àr dessvÀrre just en missuppfattning. Sant Àr att ett urladdat batteri kan laddas upp tÀmligen mycket, men oftast rÀcker inte spÀnningen till pÄ slutet.
- Â
- Men, invÀnder nÄgon, generatorn Àr ju pÄ 150 A, det skall vÀl rÀcka!
- Â
- Ja det rÀcker lÀnge, men igen, Àr det de klena kablage som husbilsbyggaren anvÀnder som ger begrÀnsningen. Bilens generator tittar bara pÄ startbatteriet och nÀr det Àr fulladdat(14.5V) sÄ sjunker spÀnningen till 13.5 volt. Det medför att det inte blir sÄ mycket laddning till bodelsbatterierna. NÀr alla förbrukare Àr pÄ, ljuset, flÀkten, radio, vindrutetorkare och alla andra förbrukare som krÀver ström sÄ blir det spÀnningsfall i kablaget sÄ att batteriet inte nÄr sin fulla laddning.
- Â
- Ofta Àr dessutom E-boxarna mindre vÀlkonstruerade, speciellt pÄ Àldre bilar.
- Â
- Ett kallt batteri kan behöva upp till 15 volt i laddningens slutfas för att bli fulladdat. Bara genom att byta matningen (kabeln) till en kraftigare frÄn generatorn fram till batteriets laddare (E-boxen) fÄr man mÄnga gÄnger bÀttre laddning.
- Â
- Gör inte detta sjÀlv om Du inte har mycket god kunskap om bilelektriska system. En bra, men avancerad, lösning Àr att sÀtta in en separat generator för bodelsbatterierna som dÄ laddas separat pÄ villkor som man sjÀlv stÀller upp efter vilka batterier man har och storlek pÄ batteribanken.
Laddning via solceller
- Ett effektivt och billigt sÀtt att ladda sina bodelsbatterier. Att sÀtta pÄ solceller Àr den första ÄtgÀrden jag brukar rekommendera. Fundera dÄ inte pÄ hur stor den behöver vara för Din aktuella förbrukning. Montera alltid en sÄ stor som möjligt, gÀrna tvÄ.
- Â
- Solen lyser ju inte heller alla dagar pĂ„ sommaren i Sverige. NĂ€r man upptĂ€cker bekvĂ€mligheten med god batterikapacitet ombord sĂ„ tenderar man att öka anvĂ€ndningen mer, man slutar snĂ„la! Vilken solcell Du köper Ă€r av mindre vikt. Fundera inte över kisel eller silicon â det Ă€r samma sak fast pĂ„ svenska och engelska. AnvĂ€nds av och till som marknadsföringsknep.
- Â
- Det finns förutom solceller i glas Àven böjbara solceller i plast. De senare har fördelen att de vÀger endast en tiondel av de i glas. SÄ i stÀllet för 15-20 kg sÄ minskar bilens lastvikt med c:a 2 kg, en nog sÄ viktig faktor nÀr tillbehör monteras. FunktionsmÀssigt har vÄra tester visat att de böjbara Àr vÀl sÄ bra, om inte lite bÀttre. De limmas direkt pÄ taket och har dÀrför vÀsentligt lÀgre luftmotstÄnd och vindbrus. Om man vÀljer en MPPT-regulator (se beskrivning lÀnge fram) sÄ fÄr man ut mer energi ur solcellen.
- Â
- LÀgg lite extra pengar pÄ en bra regulator. Det Àr den som avgör slutresultatet. En bra regulator kostar 1.500 till 2.500:- kronor.
- Â
- Ett annat bra alternativ Àr en Duo-regulator. Det Àr en typ som laddar bÄde start- och bodelsbatteriet. Börjar med 10% till startbatteriet och 90% till bodelen. NÀr startbatteriet Àr full sÄ fÄr bodelen allt.
Laddning via extra laddutrustning
- Ett sÀtt att rÄda bot pÄ dÄlig laddning frÄn bilens generator Àr att montera en booster. Den gör om bilens likspÀnning till vÀxelspÀnning, transformerar upp den och gör om den till likspÀnning igen.
- Â
- Med den högre laddspÀnningen kan man ladda sitt batteri fullt. Det finns flera fabrikat, men de vi monterat i nÄgra av redaktionens husbilar har varit frÄn Ctec. De har enheter som Àven kan hantera solcellen sÄ att Àven den fÄr en högre utspÀnning mot batteriet.
- Â
- En brÀnslecell typ Efoy som drivs av metanol och med destillerat vatten som avgas Àr ett bra vinteralternativ. Vintertid funkar inte solcellen eftersom det rÄder solbrist och att panelen av och till Àr tÀkt med nysnö.
- Â
- En brÀnslecell levererar laddning till batteriet efter behov, oberoende av vÀderförhÄllanden. Den Àr praktiskt taget ljudlös och innehÄller en avancerad laddare som hela tiden automatisk övervakar batteriets status och skjuter pÄ laddning nÀr det behövs. Vi har genom Ären monterat tre Efoy-enheter och alla Àr mycket nöjda med deras funktion. Jag och en kollega har extra dieselvÀrmare monterade, bra grejer, men de drar en del ström. Med Efoy-enheten kompenseras det strömuttaget automatisk kalla vinternÀtter.
Powerbank för mobiler och datorer
- Ladda gÀrna en Powerbank och ta med pÄ fÀrden sÄ kan Du ladda mobilen, spelkonsollen och datorn utan att ta frÄn bodelsbatteriet. Ladda Powerbanken nÀr Du kör.
Kan man anvÀnda flera laddare samtidigt?
- JA det Àr det fina. De kopplas i parallell mot batteriet och övervakar/försörjer det var för sig. I min bil har jag till batteriet laddning frÄn olika hÄll. Vid stolpen via E-boxen och solcellen.
- Â
- NÀr jag kör laddar jag frÄn generatorn via boostern och E-boxen samt solcellen.
- Â
- Vid fricamping via solcellen och vid behov brÀnslecellen.
- Â
- Nu kan det vara sÄ att de olika enheterna har lite olika uppfattning om nÀr batteriet Àr fulladdat, men det gör inget för om en Àr nöjd sÄ slutar den ladda. Laddningen upphör nÀr alla Àr nöjda.
Vad gör Recond-lÀget pÄ laddaren?
- Det lĂ€gger en högre spĂ€nning pĂ„ batteriet för att âfrĂ€scha uppâ det om det Ă€r lite nedgĂ„nget. Det Ă€r OK pĂ„ öppet bly, skall anvĂ€ndas försiktig= kort tid pĂ„ AGM.
- Â
- Laddaren jobbar dÄ med 15 volts laddspÀnning. Det finns laddare som ger 16 volt och dÄ skall man inte ha dem pÄ under lÀngre tid, bara lite kort vid slutladdningen.
- Â
Olika typer av laddare, regulatorer och tillbehör
- Enkla laddare i gamla bilar
- Har oftast inte moderna funktioner som: Rekonditionering av batteriet, temperaturavkÀnning, övervakning av batterispÀnningen, underhÄllsladdning.
- Â
- Moderna 5/7-stegsladdare
- Laddar batteriet efter ett förutbestÀmt mönster och ser till att det alltid fÄr korrekt laddning.
- Â
- MPPT-regulator
- Maximum Power Point Tracking. Speciellt nÀr det Àr molnigt, nÀr ljusets intensitet Àndras hela tiden. Den kan förbÀttra laddningen med upp till 30% under en dag.
- Â
- PWM-laddare
- Puls Width Modulation, arbetar med att sÀnda olika vida/lÄnga pulser till batteriet och kan pÄ sÄ sÀtt förbÀttra batteriets laddning. En fördel Àr att man fÄr mindre effekt att regulera bort i laddaren som dÄ inte blir lika varm.
- Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
- Booster
- En laddförstÀrkare som ser till att batteriet fÄr optimal spÀnning, speciellt i slutfasen av laddningen. KrÀver att det finns laddning frÄn generatorn. HÀr Àr generatorns höga kapacitet till nytta, Àven om den lÀmnar för lÄg spÀnning.
- Â
- Smartpass
- En produkt frÄn Ctec som kompletterar deras booster och möjliggör att man kan ladda med ytterligare 20A förutsatt att generatorn har kapacitet.
- OBS! Fungerar med Ctec Booster.
- Â
- Lösa laddare att parallellkoppla
- Det gÄr utmÀrkt att sÀtta pÄ en extern laddare för att hjÀlpa till att ladda batteriet. Se bara till att det Àr en modern laddare. Kostar nÄgon/nÄgra tusenlappar. SnÄla inte pÄ kapaciteten eller priset.
- Â
- Efoy brÀnslecell
- En brÀnslecell som drivs av metanol, synd att det inte var diesel, med inbyggd avancerad laddare med övervakningsfunktioner.
- Â
- TemperaturavkÀnning pÄ laddaren
- KrÀvs för att ge batteriet rÀtt laddning i alla situationer. Speciellt nÀr batteriet Àr kallt pÄ vintern.
- Â
- En batterimÀtare Àr ingen laddare
- Det Àr ett instrument som talar om hur mycket laddning som gÄr in respektive ur batteribanken. DÀrmed vet man vad som finns kvar och behöver aldrig oroa sig i onödan.
- Â
- Powerbank
- Ăr en enhet med förladdat batteri, ofta av litium-jon typ, som laddas separat och anvĂ€nds för att ladda mobiler och datorer. Större modeller kan vara starthjĂ€lp för bilmotorer. Ladda den nĂ€r Du kör sĂ„ Ă€r den klar för anvĂ€ndning nĂ€r Du stannar.
- Â
Vad bör Du sjÀlv vÀlja?
FörutsÀttningen för följande Àr att Du inte stÄr uppkopplad pÄ ström, för dÄ kan Du glömma allt. Du behöver dÄ inte göra nÄgot val, möjligen se över Din grundladdning i bilen.
- Kör Du bara pĂ„ sommaren â Solcell
- Kör Du lĂ„nga etapper varje dag â Solcell
- Kör Du korta etapper varje dag â BrĂ€nslecell
- Kör Du under den mörkare delen pĂ„ Ă„ret â BrĂ€nslecell
- BrĂ€nner Du alltid mycket el â BĂ„de solcell och brĂ€nslecell
- Ăvervintrar Du söderut â BĂ„de solcell och brĂ€nslecell
- Ăr Du teknikfreak â BrĂ€nslecell!