.

Allt om laddning

Så håller du spänningen uppe

Laddning av bodelsbatterier är ett av de områden vi får mest frågor om på seminarier och mässor. Intresset är stort, många tycker till. Dags att bena ut begreppen.

Själva batteriet är en viktig del i laddkedjan, men det ämnet är stort så vi får ta det separat.

 

Av Stig Forsberg

 

Vi lagrar på olika sätt elektrisk energi för senare bruk. Vi använder energin till olika saker ombord på husbilen: Belysning, ser på TV, lyssnar på radio, kör kaffebryggare och mikro, laddar telefoner och datorer. För att inte nämna bilens egna system för vår bekvämlighet: Värmare, kylskåp, vattenpump och bilens övervakningssystem. Det kan av och till bli stora energiuttag över några dygn. Därför uppstår ett laddningsbehov för det är genom laddningen vi återställer den önskade energireserven. Enkelt kan man jämföra med ett vattentank som man fyller upp. Sedan tappar man ur efter behov, men tvingas så småningom fylla igen.

De olika värden vi anger i den här artikeln avser öppna blybatterier eller AGM-batterier. Andra batterityper har andra värden, men det redovisar vi när vi talar om batterierna och skall därför ha laddare anpassade för batteritypen. Gel-Batterier laddas generellt med lägre spänning under längre tid så använd därför inte en laddare för blybatterier till dem.

Hur kan man ladda?

Vi har fyra olika sätt att ladda våra batterier. Från Elnätet vid laddstolpe, via bilens generator, solcell eller extra laddutrustning. Olika tekniker med sina respektive för- och nackdelar.

Ladda från stolpe

  1. Innan Du ansluter bilen, förvissa Dig om att Din bil är försedd med jordfelsbrytare. Om den inte har det anslut via en extra lös jordfelsbrytare. Detta är en säkerhetsfråga som inte ska fuskas med. Då kan det bli hemska konsekvenser.
  2.  
  3. För laddningen är det helt avgörande hur husbilsbyggaren valt komponenter och byggt systemet. Valet av laddare och dimensioneringen av kablaget har stor påverkan på resultatet.
  4.  
  5. Idag väljs ofta bra laddare, men i äldre bilar så kan det löna sig att byta ut laddaren och dess kablage. Ofta är det kablaget som begränsar laddningen. För klena och långa kablage gör att batteriet inte toppladdas, speciellt inte om man monterat ett extra batteri för att få extra kapacitet.
  6.  
  7. En bra laddare kanske ändå inte ger lyckat resultat eftersom man valt en för klen laddare för dubbla bodelsbatterier.
  8.  
  9. Man kan enkelt säga att en laddare skall kunna leverera minimum lika många ampere som  1/10 av batteriets kapacitet dvs 100 AH behöver minst 10 A i laddström. Gärna det dubbla.
  10.  
  11. Viktigt är även att laddspänningen som levereras i slutfasen av laddningen är tillräckligt hög. Högre spänning ju kallare batteriet är. Därför är laddare med temperaturavkännare på batteriet att föredra. Troligtvis åker Du hemifrån med endast 85-90% trots att Du laddat några dygn före avfärd.
  12.  
  13. Om Du får dålig laddning se över laddarens kapacitet och kablaget fram till batteriet.
  14.  
  15. En god vän med stor inblick i batteriladdning berättade följande för mig: ”Jag har haft ett problem med vår standardladdare i husbilen. Den stod en period nedkyld förra hösten med orginalladdaren inkopplad. Jag kollade laddningsspänningen och såg att den var låg, men tänkte inte närmare på det. Åkte iväg och fricampade och fick nästan batteritorsk trots att jag knappt tagit ut 50%. När jag kom hem så förstod jag vad som hänt. Laddaren hade ingen temperaturavkänning. Monterade in en Ctec M300 laddare med temperaturavkännare. När husbilen var nere vid noll grader så toppladdades batterierna med 15.1 Volt. Efter detta byte har jag inte haft några problem, trots nedkyld husbil mellan turerna”.

Laddning från bilens generator

  1. En vanlig missuppfattning är att man kan toppladda sitt batteri med generatorn i bilen. Det är dessvärre just en missuppfattning. Sant är att ett urladdat batteri kan laddas upp tämligen mycket, men oftast räcker inte spänningen till på slutet.
  2.  
  3. Men, invänder någon, generatorn är ju på 150 A, det skall väl räcka!
  4.  
  5. Ja det räcker länge, men igen, är det de klena kablage som husbilsbyggaren använder som ger begränsningen. Bilens generator tittar bara på startbatteriet och när det är fulladdat(14.5V) så sjunker spänningen till 13.5 volt. Det medför att det inte blir så mycket laddning till bodelsbatterierna. När alla förbrukare är på, ljuset, fläkten, radio, vindrutetorkare och alla andra förbrukare som kräver ström så blir det spänningsfall i kablaget så att batteriet inte når sin fulla laddning.
  6.  
  7. Ofta är dessutom E-boxarna mindre välkonstruerade, speciellt på äldre bilar.
  8.  
  9. Ett kallt batteri kan behöva upp till 15 volt i laddningens slutfas för att bli fulladdat. Bara genom att byta matningen (kabeln) till en kraftigare från generatorn fram till batteriets laddare (E-boxen) får man många gånger bättre laddning.
  10.  
  11. Gör inte detta själv om Du inte har mycket god kunskap om bilelektriska system. En bra, men avancerad, lösning är att sätta in en separat generator för bodelsbatterierna som då laddas separat på villkor som man själv ställer upp efter vilka batterier man har och storlek på batteribanken.

Laddning via solceller

  1. Ett effektivt och billigt sätt att ladda sina bodelsbatterier. Att sätta på solceller är den första åtgärden jag brukar rekommendera. Fundera då inte på hur stor den behöver vara för Din aktuella förbrukning. Montera alltid en så stor som möjligt, gärna två.
  2.  
  3. Solen lyser ju inte heller alla dagar på sommaren i Sverige. När man upptäcker bekvämligheten med god batterikapacitet ombord så tenderar man att öka användningen mer, man slutar snåla! Vilken solcell Du köper är av mindre vikt. Fundera inte över kisel eller silicon – det är samma sak fast på svenska och engelska. Används av och till som marknadsföringsknep.
  4.  
  5. Det finns förutom solceller i glas även böjbara solceller i plast. De senare har fördelen att de väger endast en tiondel av de i glas. Så i stället för 15-20 kg så minskar bilens lastvikt med c:a 2 kg, en nog så viktig faktor när tillbehör monteras. Funktionsmässigt har våra tester visat att de böjbara är väl så bra, om inte lite bättre. De limmas direkt på taket och har därför väsentligt lägre luftmotstånd och vindbrus. Om man väljer en MPPT-regulator (se beskrivning länge fram) så får man ut mer energi ur solcellen.
  6.  
  7. Lägg lite extra pengar på en bra regulator. Det är den som avgör slutresultatet. En bra regulator kostar 1.500 till 2.500:- kronor.
  8.  
  9. Ett annat bra alternativ är en Duo-regulator. Det är en typ som laddar både start- och bodelsbatteriet. Börjar med 10% till startbatteriet och 90% till bodelen. När startbatteriet är full så får bodelen allt.
Solpaneler är oumbärliga för en husbilist. Försök inte räkna ut hur stor du behöver baserat på din förbrukning. Välj istället så stor panel du får plats med. Eller montera flera om du har ett rörigt tak. Varför detta konstiga råd? När man har vant sig vid att ha gott om el ombord ökar man omedvetet sin förbrukning. Så den kapacitet på solpanel som skulle räckt tidigare blir efter ett tag för lite.

Laddning via extra laddutrustning

  1. Ett sätt att råda bot på dålig laddning från bilens generator är att montera en booster. Den gör om bilens likspänning till växelspänning, transformerar upp den och gör om den till likspänning igen.
  2.  
  3. Med den högre laddspänningen kan man ladda sitt batteri fullt. Det finns flera fabrikat, men de vi monterat i några av redaktionens husbilar har varit från Ctec. De har enheter som även kan hantera solcellen så att även den får en högre utspänning mot batteriet.
  4.  
  5. En bränslecell typ Efoy som drivs av metanol och med destillerat vatten som avgas är ett bra vinteralternativ. Vintertid funkar inte solcellen eftersom det råder solbrist och att panelen av och till är täkt med nysnö.
  6.  
  7. En bränslecell levererar laddning till batteriet efter behov, oberoende av väderförhållanden. Den är praktiskt taget ljudlös och innehåller en avancerad laddare som hela tiden automatisk övervakar batteriets status och skjuter på laddning när det behövs. Vi har genom åren monterat tre Efoy-enheter och alla är mycket nöjda med deras funktion. Jag och en kollega har extra dieselvärmare monterade, bra grejer, men de drar en del ström. Med Efoy-enheten kompenseras det strömuttaget automatisk kalla vinternätter.
Efoy bränslecell och en dunk metanol. Bränslecellen använder metanol som bränsle, restprodukten är destillerat vatten.
Manöverpanel för bränslecell överst, Batteritankmätare under. Tankmätare till batteriet är en god investering, den lägger till och drar ifrån varefter det laddas och förbrukas så du vet hur mycket kapacitet du har kvar i batteriet. Inga mer gissningslekar.

Powerbank för mobiler och datorer

  1. Ladda gärna en Powerbank och ta med på färden så kan Du ladda mobilen, spelkonsollen och datorn utan att ta från bodelsbatteriet. Ladda Powerbanken när Du kör.
En så kallad Powerbank är ett mobilt batteri som kan användas för att ladda exempelvis mobiltelefon, surfplatta, laptop. Om du har en sådan i bilen och ser till att den laddas under färd slipper du tära på husbilens batteri när du eller barnbarnen behöver ladda.

Kan man använda flera laddare samtidigt?

  1. JA det är det fina. De kopplas i parallell mot batteriet och övervakar/försörjer det var för sig. I min bil har jag till batteriet laddning från olika håll. Vid stolpen via E-boxen och solcellen.
  2.  
  3. När jag kör laddar jag från generatorn via boostern och E-boxen samt solcellen.
  4.  
  5. Vid fricamping via solcellen och vid behov bränslecellen.
  6.  
  7. Nu kan det vara så att de olika enheterna har lite olika uppfattning om när batteriet är fulladdat, men det gör inget för om en är nöjd så slutar den ladda. Laddningen upphör när alla är nöjda.

Vad gör Recond-läget på laddaren?

  1. Det lägger en högre spänning på batteriet för att ”fräscha upp” det om det är lite nedgånget. Det är OK på öppet bly, skall användas försiktig= kort tid på AGM.
  2.  
  3. Laddaren jobbar då med 15 volts laddspänning. Det finns laddare som ger 16 volt och då skall man inte ha dem på under längre tid, bara lite kort vid slutladdningen.
  4.  

Olika typer av laddare, regulatorer och tillbehör

  • Enkla laddare i gamla bilar
  • Har oftast inte moderna funktioner som: Rekonditionering av batteriet, temperaturavkänning, övervakning av batterispänningen, underhållsladdning.
  •  
  • Moderna 5/7-stegsladdare
  • Laddar batteriet efter ett förutbestämt mönster och ser till att det alltid får korrekt laddning.
  •  
  • MPPT-regulator
  • Maximum Power Point Tracking. Speciellt när det är molnigt, när ljusets intensitet ändras hela tiden. Den kan förbättra laddningen med upp till 30% under en dag.
  •  
  • PWM-laddare
  • Puls Width Modulation, arbetar med att sända olika vida/långa pulser till batteriet och kan på så sätt förbättra batteriets laddning. En fördel är att man får mindre effekt att regulera bort i laddaren som då inte blir lika varm.
  •                                         
  • Booster
  • En laddförstärkare som ser till att batteriet får optimal spänning, speciellt i slutfasen av laddningen. Kräver att det finns laddning från generatorn. Här är generatorns höga kapacitet till nytta, även om den lämnar för låg spänning.
  •  
  • Smartpass
  • En produkt från Ctec som kompletterar deras booster och möjliggör att man kan ladda med ytterligare 20A förutsatt att generatorn har kapacitet.
  • OBS! Fungerar med Ctec Booster.
  •  
  • Lösa laddare att parallellkoppla
  • Det går utmärkt att sätta på en extern laddare för att hjälpa till att ladda batteriet. Se bara till att det är en modern laddare. Kostar någon/några tusenlappar. Snåla inte på kapaciteten eller priset.
  •  
  • Efoy bränslecell
  • En bränslecell som drivs av metanol, synd att det inte var diesel, med inbyggd avancerad laddare med övervakningsfunktioner.
  •  
  • Temperaturavkänning på laddaren
  • Krävs för att ge batteriet rätt laddning i alla situationer. Speciellt när batteriet är kallt på vintern.
  •  
  • En batterimätare är ingen laddare
  • Det är ett instrument som talar om hur mycket laddning som går in respektive ur batteribanken. Därmed vet man vad som finns kvar och behöver aldrig oroa sig i onödan.
  •  
  • Powerbank
  • Är en enhet med förladdat batteri, ofta av litium-jon typ, som laddas separat och används för att ladda mobiler och datorer. Större modeller kan vara starthjälp för bilmotorer. Ladda den när Du kör så är den klar för användning när Du stannar.
  •  

Vad bör Du själv välja?

Förutsättningen för följande är att Du inte står uppkopplad på ström, för då kan Du glömma allt. Du behöver då inte göra något val, möjligen se över Din grundladdning i bilen.

  • Kör Du bara på sommaren – Solcell
  • Kör Du långa etapper varje dag – Solcell
  • Kör Du korta etapper varje dag – Bränslecell
  • Kör Du under den mörkare delen på året – Bränslecell
  • Bränner Du alltid mycket el – Både solcell och bränslecell
  • Övervintrar Du söderut – Både solcell och bränslecell
  • Är Du teknikfreak – Bränslecell!