Husbilen för alla behov
Ingen annan kategori husbilar är lika mångsidig som plåtisen. Vardagsbil, semesternöje, fraktare av rang – plåtisen fixar allt. Men ingen annan kategori husbilar är heller så svårnavigerad som de inredda skåpbilarna. Det är oftast på detaljnivå man hittar skillnaderna. I denna artikel ska vi ge er all information som behövs för att hitta plåtisen som bäst passar er, oavsett behov och storlek på budget.
Text: Stefan Janeld
Bilder: Stefan Janeld, Carla och Kees Witvliet, Bart Hautvast, Tore Afdal
Bostadsinredda skåpbilar, i dagligt tal kallade plåtisar, är husbilsvärldens mest mångsidiga fordon. Däri ligger en stor del av nyckeln till biltypens popularitet. Om man väljer en vanlig husbil är den ett fritidsnöje, en mobil bostad. I familjen finns ofta hans bil, hennes bil och husbilen. I familjer som väljer en plåtis finns familjens personbil och familjens plåtis. Eller endast plåtisen.
Det ger andra ekonomiska förutsättningar. För även om man kan tycka att en bostadsinredd skåpbil är hutlöst dyr sett till bilens storlek, är den en ekonomisk jackpott för många.
Det finns också en stor grupp husbilister som i många år rest i en stor och bekväm husbil. Med gott om plats. Men de vill bli mer mobila, våga sig in i mindre byar och inte minst – vara mer anonyma. En stor vit husbil väcker uppmärksamhet. En skåpbil fickparkerad utmed en gata i en stad är helt anonym.
Passar äventyrslystna
En tredje kategori är ungdomar som har svårt att komma in på bostadsmarknaden eller som inte vill ha ett stationärt liv. Har de uppkoppling mot internet räcker det för att de ska kunna jobba. Som bloggare, influencers, programmerare, webbdesigners eller annat man kan göra på distans. Inte så mycket i Sverige ännu, men i USA är det en trend att man flyttar in i en husbil och lever ett äventyrligt liv.
Winnebago var mäkta förvånade när de hade sin årliga husbilsträff för fem år sedan. De hade nyligen lanserat en äventyrsplåtis baserad på fyrhjulsdrivna Mercedes Sprinter. På träffen var det flera ungdomar som berättade att de bodde heltid i bilen.
De levde aktiva liv och bloggade om bergsklättring, dykning, mountainbike, vandring, surfning, forsränning.
Att ha en fyrhjulsdriven bostad var en dröm för dem. De slapp nu ha en fyrhjulsdriven bil med tältvagn på släp eller att sova i tält.
I takt med att bilarna blivit mer kompetenta, mer självständiga och även bekvämare har de öppnat upp för helt nya sätt att använda husbil och även att hitta nya sätt att leva sitt liv.
Växer i popularitet
Det var inte länge sedan plåtisar ansågs osäljbara av en i stort sett enig bransch. Endast ett fåtal importörer erbjöd biltypen och en handfull handlare lagerförde. Men de senaste åren har det blivit skillnad. Från att ha en marknadsandel på ca 2% för tio år sedan är de nu en av de hetaste biltyperna och vinner mer och mer marknadsandelar för varje år.
I Tyskland, Frankrike och England har de varit populära i decennier med en stabil marknadsandel på runt 25%. Idag är denna betydligt högre, uppemot 40%. I Sverige är den uppe i, gissningsvis ty ingen säker statistik finns, 15-20%.
Bakom ratten
Många väljer en plåtis för att den är smidig i trafiken, personbilslik. Men detta är faktiskt en sanning med modifikation. På de två vanligaste versionerna av skåp, Fiat Ducato 5,99 meter och 6,36 meter, är hjulbasen densamma som för en vanlig husbil runt 7 meter – 4035 mm.
Visst, bodelen är kortare och smalare. Men svängradien är inte imponerande.
På modeller byggda på 5,40 meters skåpet är det mer en personbilslik körsmidighe, den har en hjulbas på 3 450 mm..
Är man ute efter maximal körsmidighet och vill ha en bil omkring sex meters längd är en vanlig husbil under sex meters längd ett bättre val, de byggs på det kortare chassiet med en hjulbas på 3 450 mm.
Vilken motor och växellåda du väljer till plåtisen är mest enligt tycke och smak. De känns sällan undermotoriserade.
När Fiat Ducato lanserade sin nya motorfamilj 2006 hade man 120 hk motorn som standard i skåpbilarna medan 130 hk var standard i de flesta påbyggda husbilarna. Ingen klagade på 120 hk motorns kraft. Tvärtom hyllades motorn, ja hela den nya motorfamiljen faktiskt, för att vridmomentet låg i ett brett varvtalsintervall och gjorde bilarna lättkörda.
Idag är det vanligt med 160 till 180 hk i en plåtis och vridmoment som överstiger 400 Nm.
Min högst personliga åsikt är att det är vettigare att lägga pengar på en automatlåda än kraftigare motor.
På begagnatmarknaden är Fiats 150 hk motor kopplad till den förra generationens automatlåda min personliga favorit.
Fiat Ducato (Citroën Jumper, Peugeot Boxer)
När vi nu pratar Fiat Ducato, den i särklass vanligaste skåpbilen att inreda, är det viktigt att veta att komforten under färd är ganska hård. Det är inte mycket fjädringsväg bak, ett fåtal centimeter innan genomslagsgummit tar över.
För att komma ifrån detta väljer en del att köpa bilen på ett heavy chassi. Där är fjädringsvägen längre. Men det kräver att man lastar bilen rejält, annars blir det en ”gungig” färd på ojämn väg. Rekylen i de dubbla bladfjädrarna är rejäl. Om man vet med sig att man kommer dra släp efter bilen är heavy chassiet ett gott val.
Det finns saker att göra för att förbättra komforten. En luftfjädring av enklaste typ gör stor skillnad och kostar inte skjortan. AL-KO hade tidigare ett särskilt kit för bakaxeln, med en spiralfjäder, kortare genomslagsgummi och en annan dämpare. Det var ett riktigt bra kit. Men tyvärr har man beslutat att sluta med detta då det konkurrerade med andra produkter inom koncernen.
Till framaxeln har AL-KO dock fortfarande en mycket bra produkt. Den heter ACS (AL-KO Comfort Suspension) och är ett nytt fjäderben av McPherson typ. Det har en helt annan karaktär än originalet och ger förutom bättre komfort även en mer direkt styrning. Rekommenderas!
Föramiljön i Ducato är funktionell och lättjobbad. Men det märks att det är en bil som såg dagens ljus 2006. Det har hänt en hel del på designsidan sedan dess.
Till säsongen 2022 uppdateras Fiat Ducato med nya motorer och en ny interiör. Det gör mycket för att hålla modellen i nivå med konkurrenterna.
Mercedes Sprinter
Det andra skåpet som är populärt att inreda är Mercedes Sprinter. Nyligen lanserat i helt ny version. Finns fram- bak- och fyrhjulsdrivet. Det är en modernare kosntruktion är Fiat Ducato. Med mer system som hjälper föraren under färd och även fler aktiva säkerhetssystem.
Komforten är högre i Sprinter då chassiet har en mjukare sättning. Lite väl mjuk kan en del tycka. I kurvor håller man igen mer än i en Ducato. Man kan uppdatera även detta chassi och få det stabilare. Antingen med luftfjädring eller med kraftigare krängningshämmare.
Den största skillnaden mot Ducato är ändå förarmiljön. Här är det modernt och personbilslikt.
En sak som sticker ut med Sprinter är att de erbjuder skåpbilar upp till sju meters längd. Det gör att man kan få en bodel med färre kompromisser. Den blir inte särskilt smidig att köra, men långfärdskomforten och kursstabiliteten vinner på längden.
Ford Transit
Man skulle kunna tro att Transit som är en av världens mest sålda skåpbilar skulle ha en stor marknadsandel även när det kommer till inredda skåpbilar. Men icke. Det är ett relativt smalt skåp och dessutom välver det ganska rejält bakom skjutdörren vilket försvårar för inredarna. Det är trixigt att passa till möblerna på insidan och även att få dit fönster.
Men det finns modeller och bakom ratten är det fina bilar att köra. Motorerna har en mjuk gång och lådan (ofta automat) är smidig. Förarmiljön är modern och lättöverskådlig.
Fjädringen är väl avstämd. Inte lika svampig som tidigare Transit var känd för i husbilskretsar. Fortfarande mjuk men bara till en gräns.
VW Crafter (MAN TGE)
På vägen är Crafter en höjdare. Vi har bara kört två modeller så våra intryck baseras på ett mycket begränsat urval. Dessutom var det med 175 hk och automatlåda. En dröm att köra. Stolarna är bekväma och inte för höga. Fjädringen sväljer ojämnheter utan att det blir stötigt. I kurvor ser en stabil krängningshämmare till att det inte kränger allt för mycket.
Förarmiljön är modern och har allt en modern säkerhets- och komfortbilist förväntar sig.
Svängradien är nästan en meter kortare än hos en sex meters Fiat Ducato, det är en skillnad som märks i vardagen.
Inte många inreder Crafter. Främst för att den är lite för smal. Man behöver bredda den bak för att få in en två meter lång dubbelsäng (I VW Grand California är den 190 cm).
Man kan få Crafter fram- bak- eller fyrhjulsdriven.
Planlösningar
Två planlösningar dominerar utbudet. Tvärbädd bak eller långbäddar. Badrum och kök midskepps och en sittgrupp fram. Utan att veta säkert skulle jag gissa att 80% av alla plåtisar har dessa två planlösningar. Många väljer tvärbäddsversionen för att få en bil under sex meters längd.
I inget annat segment av husbilsmarknaden är kreativiteten lika stor. Påhejad av att utrymmet är så begränsat. Även modeller som vid ett första ögonkast tycks identiska har ofta egenskaper som skiljer dem åt och passar olika behov. Det kan handla om hur man förvandlar sovrummet till lastutrymme, högt eller lågt placerat kylskåp, antal USB uttag, garderobens storlek, antal överskåp, om sittgruppens soffa går att vinkla för mer komfort eller kanske göra bredare för att rymma två vuxna.
Ibland är lastutrymmet under sängen i två nivåer. Ibland är det väldigt brett och oinrett. Ibland smalt med lådor för förvaring. Varje detalj har betydelse.
Man kan bygga på höjden och på så vis få plats med en extra säng under det höga taket. Eller så har man ett tak som kan lyftas och trolla fram en extra säng, och för den delen mer rymd, vid behov. Ibland är det våningssäng bak, enkel eller dubbel.
Badrummet är oftast väldigt kompakt. Med olika lösningar för att trolla fram mer utrymme. Infällbara handfat, toalettstolar som försvinner in i väggen. En vanlig lösning för att få större badrum är att man med hjälp av jalusiväggar kan använda passagen till sovrummet som en del av badrummet.
Köket har som regel sin plats i skjutdörrens öppning. En fin plats att laga mat. Man har fri utsikt och vädring. Men det finns modeller där köket har sin plats inne i bilen och hela den stora skjutdörrens öppning är fri. Jag tycker personligen om detta för det ger så fin kontakt med omvärlden. Lösningen passar även mycket bra om man vill använda ett förtält. Den breda passagen gör att förtältet och bodelen blir ett stort rum.
Vanligast är denna köksplacering i bilar med hörnsäng, så kallad fransk bädd.
Teknik och utrustning
Tanken med en plåtis är att kunna vara maximalt mobil. Se nya platser varje dag. Långliggare väljer oftast en husbil med mer boyta. Denna skillnad i användande ger också andra behov vad gäller tekniken ombord.
I vanliga husbilar är det främst gasoldrivna värmare och kylskåp. Men i plåtisar är kompressorskåp och dieselvärmare populärt. Det drar lite mer ström. Men eftersom man sällan ligger still långa perioder fungerar det bra. Med dagens litiumbatterier laddas de snabbt och räcker mycket länge. Men även traditionella bly/syra batterier fungerar bra när de laddas kontinuerligt.
Ett lite oväntat problem som ibland uppstår med kylskåp i plåtisar är att med öppen skjutdörr kan luftcirkulationen genom de ventilerande öppningarna i karossen störas, eller helt förhindras. Det betyder att man på varma dagar inte får tillräcklig ventilation bakom skåpet för att det ska fungera. Det blir helt enkelt för varmt bakom skåpet. Lösningen är att antingen stänga skjutdörren – tråkigt – eller montera elfläkt som ser till att ventilera.
När man reser ute i Europa är det skönt att slippa tänka på olika kopplingar till gasolflaskorna. Om värmaren går på diesel och kylskåpet på el är det bara spisen som drar gasol. Då räcker gasolen mycket länge. Särskilt om man har dubbla P11:or.
Tankstorlekarna för vatten och spillvatten är som regel väl tilltagna. 100 liter vatten kan du räkna med att tanken rymmer. Toatanken är den sedvanliga kassetten på 17 liter. Man kan köpa en extra om man tror sig behöva mer.
Har du en plåtis med dieselvärmare, kompressorkylskåp, litiumbatteri och en stor solpanel på taket är du redo för en lång europatripp med långt mellan depåstoppen.
Vinteregenskaper
Att isolera en plåtis är inte helt enkelt. Det är gott om förstärkningar i skåpet som försvårar. Lägger man isolering endast mellan förstärkningarna blir det köldbryggor. Men det finns sätt att lösa detta. Även i dörrarna är det hålrum som behöver isoleras. Inte alltid enkelt då där finns mekanik och elektronik som behöver kunna röra på sig och man behöver kunna komma åt att laga om något fallerar. Dörrarnas karmar är också en svag punkt som är omöjlig att isolera.
Lägg till detta att den stora skjutdörren i öppet läge snabbt släpper ut massor med värme.
Tar gasolen slut måste man på de flesta modeller öppna båda bakdörrarna för att komma åt gasolutrymmet. Det kyler snabbt ut bodelen.
För att komma runt detta kan man hänga upp isolertäcke vid bakdörrarna. De flesta fabrikat har sin egen version. Men det finns också täcken från fristående tillverkare.
Över förarhytten kan man lägga ett utvändigt täcke. Eller ha ett invändigt isolerdraperi. Det senare är en ovanlig lösning. Men det ger mindre strålningskyla än ett utvändigt. Fördelen med det utvändiga är att du slipper kondens och rutan hålls isfri.
Värmesystemet är oftast luftburet och går antingen på gasol eller diesel. Till skillnad från i vanliga husbilar är placeringen av värmaren inte lika kritisk. Det är liten risk att man får så pass långa längder på luftslangarna att det blir problem med värmefördelningen ombord.
Tidigare var det vanligt att dieselvärmaren var placerad under bilen och en separat varmvattenberedare ordnade varmvattnet. Men på senare tid har Trumas dieselversioner av deras combivärmare med integrerad varmvattenberedare hittat in i allt fler modeller.
Om man ska ha dieselvärmare eller gasolvärmare beror på flera saker. Gasolvärmaren tickar inte från bränslepumpen, ett ljud som kan irritera. Vissa störs av diesellukten som uppstår vid start och stopp. Men att använda diesel och slippa byta gasolflaska klockan fyra på morgonen gör att många väljer dieselversionen.
Man ska komma ihåg att en dieselvärmare inte mår bra av att inte användas regelbundet. Se därför till att köra dem lite då och då oavsett om det behövs eller inte. Annars är det risk att de inte fungerar när de verkligen behövs.
Några modeller har vattenburen värme. Men de är få. Kabe använder Aldes system i sin plåtis. Westfalia har ett eget system som drivs med diesel. Båda fungerar mycket bra.
Spillvattentanken under bilen är oftast isolerad. Men inte alltid. I premiumsegmentet, där man normalt kan utgå från att spillvattentanken är isolerad, är det ett antal tillverkare som anser det onödigt. Var därför noga att fråga om detta om det är viktigt för dig. Fråga även hur tanken värms. Om den värms med el krävs det att man står vid elstolpe. Om den värms av bilens värmesystem kan man fricampa.
I vinterväglag ställs krav på gott grepp. Här är den långa hjulbasen positiv. Likaså avsaknaden av långt överhäng. Det är sällan några problem att ta sig fram. Vill man vara extra säker är en fyrhjulsdriven version ett alternativ. Mercedes går alltid att få fyrhjulsdriven. Likaså Ford Transit.
Fyrhjulsdriften till Fiat Ducato ordnas av ett utomstående företag i Frankrike, Dangell. Det har genom året varit så att olika drivlinor kan få fyrhjulsdrift och andra inte. Det handlar om vem som ska ta kostnaden för att få fram nya verktyg att tillverka de delar som behövs för att anpassa systemet till den aktuella växellådan.
När Fiat Ducato ska konverteras till fyrhjulsdrift byggs först bilen färdigt och sedan vidare till Dangell för konvertering. Det brukar förlänga leveranstiden med cirka en månad.
Insteg, mellanklass, premium – vad skiljer?
Alla plåtisar är rejält byggda vågar jag påstå. Vi har ännu inte testat en plåtis med rassliga möbler som väsnas under färd. Att inreda en skåpbil ger goda förutsättningar för en stabil interiör.
Skillnaden i kvalitet ligger mer i detaljer, utförande och utrustning. Och förstås kvalitetskänslan, här spelar materialval stor roll.
En mer påkostad bil har rundade möbler, rejäla beslag och ordentliga installationer av el och VVS.
Har bilen utanpåliggande husvagnsfönster är det en indikation på spariver. Likaså om köket har skåp med hyllor innanför istället för trådkorgar. Lådor istället för skåp vittnar om högre ambitionsnivå.
Antalet överskåp i sovrummet är ofta mindre i billigare modeller.
Tunna dynor i sittgruppen och tunna madrasser i sovrummet är också något man kan finna i enklare modeller.
Om du lyfter på madrasserna och finner tallriksfjädrar är det en signal om att tillverkaren lägger lite extra krut för att ge god sovkomfort och även minska risken för mögel.
Personligen uppskattar jag när man klätt insidan med ett mjukt material. Ju mindre kall plåt eller plast det finns ju mysigare känsla ombord. Även ljudkomforten vinner på de mjuka ytorna.
Att köpa begagnad
Som jag sade tidigare i artikeln är de flesta plåtisar välbyggda. Det stadiga skåpet är ett bra stöd för möblerna. Så generellt klarar sig möblerna bra.
Men beslag, armaturer och elsystem åldras. Att göra funktionskontroll av kylskåp, värmare, laddare och annan teknik ombord är viktigt. Som alltid.
Och självklart ska servicehistorik en kontrolleras. Plåtisar körs mer än andra husbilar så bromsar, fjädring, hjullager och andra rörliga delar slits mer.
Kontrollera även rosten. Om det börjat bubbla bakom lister, runt fönster, takluckor eller annat kommer det bara bli värre. Såvida du inte planerar att åtgärda, då kan du pruta rejält och kanske göra ett fynd.
Om bilen har utanpåliggande husbilsfönster. Se till att tätningslisten som tätar mot karossen inte krympt och börjat ”gena” i hörnen. Om den har det har den förlorat sin tätande funktion.
Att i Sverige hitta en äldre plåtis, före 2010 kan vara svårt. Det såldes mycket få på den tiden. Från och med 2015 är det ett bredare utbud.
Om budgeten kräver en äldre och billigare plåtis är Tyskland en rik jaktmark.
Popup-tak
I Sverige är popup-tak inte särskilt populärt, men i Europa en uppskattad finess. Mest troligt är det vårt kalla klimat som gör att man avstår. Men det finns isolering till flera av dem som gör att det fungerar även i kyla. Eller så använder man det endast då väderleken tillåter.
Det är en behagligt sval sovplats varma sommarnätter.
Många popup-tak har öppningsbara sidor och blir som ett förhöjt uterum, en altan.
Fabrikaten i bokstavsordning
Det finns hundratals företag som inreder skåpbilar. En del i serie, andra efter kunds önskemål. I detta galleri tar vi med de fabrikat som säljs i Sverige. Klicka på bilden för förstoring och information.
En svårdöpt typ
I Sverige har vi i alla tider kallat skåpbilar för vans. Och man skulle verkligen vilja kalla de inredda skåpbilarna för Van-klassen. Men se det namnet är redan taget. I Tyskland kallas vanliga husbilar som är lite smalare för Vans.
Då tänker man snabbt att det skulle kunna vara Kompakt klassen. Men se det är samma sak där. Även detta namn används för de smalare husbilarna. Men inkluderar skåpbilarna. Som ett samlingsnamn.
I Tyskland kallas skåpbilar för kastenwagen – lådbil. Lite roligt när man översätter.
I Norge är det kassebil – även det blir lådbil på svenska.
Att kalla biltypen lådbil skulle knappast funka, så det blev plåtis. Vem som myntade ordet vet jag inte. För den oinvigde är det ett omöjligt ord att förstå. Men när man väl satt sig in i husbilsvärlden så fungerar det.