.

Att välja planlösning

Det krävs mer än ett sovrum

När man pratar om husbilar är det sovrummet som får mest uppmärksamhet. I modellnamnen anger olika bokstavskombinationer ofta vilken sänglösning bilen har. Och visst är sovrummet viktigt. Men även toaletten, köket och ”vardagsrummet” måste vara tillfyllest för att du ska trivas ombord. Ofta är det små saker som blir irriterande i längden.

För att du ska slippa dessa irritationsmoment tar vi upp dem här så du kan vara lite extra uppmärksam när du besöker din lokala husbilshandlare i jakt på pärlan.

Av Stefan Janeld

Varje marknad i Europa har sina käpphästar när det gäller husbilar. I England är köken utrustade med såväl ugn som mikro och sittgruppen är ofta stor. Fransmännen prioriterar en väl tilltagen dubbelsäng. I södra Europa är mer spartanskt utrustade instegsbilar de bäst säljande.

I Sverige vill vi ha stora, högt placerade, kylskåp i köket och långbäddar i sovrummet. Även den fristående dubbelsängen – drottningsäng – är väldigt populär.

Tillverkarna gör sitt bästa för att ta fram modeller för varje marknad. Men de går inte hur långt som helst. Man kan bara ha ett visst antal köksmoduler i produktion samtidigt. Samma med badrum och sittgrupp. Därför är det sällan så att allt i en husbil passar det svenska kynnet.

Lätt att bli bländad

Mycket energi läggs på att göra första intrycket av en husbil positivt. Entrén är ofta effektfullt belyst, försedd med ett upplyst vitrin eller en väldesignad spegel.

Köket placeras mitt emot entrén. Det ger en luftig, inbjudande, känsla. Bilen får volym.

Skiljeväggen mellan sittgrupp och kök är även den väldesignad, inte sällan med effektfull belysning.

Själva sittgruppen görs öppen, antingen med vinkelsoffa eller med två motstående soffor för ännu mer volymkänsla.

Men. Ta en närmare titt. Finns det någonstans att hänga av sig ytterkläderna? Plats för skor? Entrén bör ju vara mer än bara en ingång, den bör vara en hall för att vara funktionell i vardagen.

 

Klicka på bilderna för större bilder och bildtext

När man väl sitter i husbilen är det dessutom trevligare med köket på höger sida, bredvid ingången. Helst till vänster om den så att man inte står och lagar mat i sittgruppen.

Dels för att man slipper en mörk vägg, men också för att man under färd har glädje av köksfönstret. Inte minst vid vänstersväng.

Så här trist blir det ombord på en husbil som saknar fönster längs höger sida.
Med ett kök innanför dörren och ett fönster i densamma blir det genast trevligare ombord.

Sittgrupp i vinkel med pelarbord är populärt och ofta en bra lösning. Men var vaksam på bordsskivans storlek. Ofta är den anpassad för umgänge. När framstolarna snurrats runt och blivit en del av sittgruppen. Det är så bilen visas i utställningshallar och på mässor.

Ta dig alltid omaket att snurra runt framstolarna till körläge, justera förarstolen så du sitter i en bra körställning. Sätt dig därefter i soffan för att se så bordet inte inkräktar på baksäteskomforten.

Vissa tillverkare erbjuder alternativa bordsskivor. Kan vara värt att kolla upp.

Om ni reser med barn som ska samsas i baksätet är pelarbord inte den bästa lösningen. Inte för att de sitter obekvämt. Nej, problemet är bordet. Det går sällan att skjuta ända in mot väggen med följd att endast ett av barnen kan sitta och pyssla under färd. Det andra har nämligen inget bord framför sig. Med barn i baksätet är det därför bättre att välja husbil med vägghängt bord.

En på senare år allt vanligare sittgruppslösning är den med motstående längsmonterade soffor. Den är umgängesfrämjande och ger extra rymdkänsla i bilen. Men den saknar ett fast baksäte. Istället finns det hopfällda kaptenstolar i utrymmet under sofforna. Dessa viks upp vid behov. Det krävs lite ommöblering men går ofta snabbt.

Fördelen med att sitta i separata kaptenstolar är att man slipper sitta och skava axlar i en ofta trång soffa. Båda passagerare får dessutom fönsterplats.

Den klassiska fyrsittsgruppen, även den med motstående soffor men på tvären, är idag ovanlig. Den förekommer främst i alkovbilar. Att den är ovanlig är för att den är platskrävande. Men den är väldigt praktisk.Redaktionens favorit faktiskt. Det vägghängda bordet är stabilt. Det är busenkelt att förvandla sittgruppen till dubbelsäng. Man kan bälta alla fyra platser och på så vis få en husbil som reser sex personer.

Inte sällan finns en extra sittgrupp jämte. En för två personer. Det gör att även en stor familj kan sitta till bords samtidigt.

Halvdinette med vägghängt bord.
Sittgrupp med vinkelsoffa (L-soffa) och pelarbord.
Med stor bordsskiva riskerar det att bli trångt att sitta i baksätet under färd. Om man inte kan skjuta bordet rejält åt sidan är det även i vägen när man ska ta sig till och från framstolarna.
Längsmonterade motstående soffor är umgängesfrämjande. Dessutom ger de en rymligare bodel.
Fyrsittsdinette med vägghängt bord är en bekväm och umgängesfrämjande lösning. Men tar mycket plats. I familjebilar, som på bilden, kombineras ofta en fyrsittsdinette med en mindre tvåsittsdinette – dubbeldinette.
I större husbilar är den så kallade Barsittgruppen populär. Man sitter mitt emot varandra i bekväma fåtöljer. Bordet kan förlängas så det når till soffan i händelse av gäster.
U-soffan är inte vanlig men har på senare tid vuxit i popularitet. Ett vanligt tillkortakommande är låga ryggstöd – provsitt.
Säkerställ att framstolarna kan snurras helt bak. Kan de inte det blir det trångt att sitta två i framstolarna, man slår i varandras knän.
Många sittgrupper går att bädda med hjälp av ryggdynorna. Av den anledningen väljer tillverkarna ibland att göra helt raka ryggdynor. Blir en bra säng men en obekväm sittplats. Det är viktigt att svanken får stöd.
Husbilars baksäten är som regel trånga för två personer. Och inte bekväma för långfärd även om man sitter ensam. På senare år har man börjat använde hopfällbara kaptenstolar placerade i soffornas socklar.

Två sorters badrum

Under de senaste tio åren har det delade badrummet blivit mycket populärt. Dusch på ena sidan, toalett på andra. Ofta kan man med dörrar, draperier eller en kombination av de två skapa ett stort badrum över hela bilens bredd.

Att det lockar med ett stort badrum är enkelt att förstå. Men man ska vara medveten om att ett delat badrum kräver en lång husbil för att inte inkräkta på annat i husbilen. Vad som får stryka på foten skiljer från modell till modell. Inte sällan är det köket som krymper.

Med fristående dubbelsäng i sovrummet är det mer regel än undantag att passagen i fotänden blir trång i bilar med delat badrum.

En sak jag själv är noga med att kontrollera i bilar med delat badrum är duschkabinens dörr. Om den öppnas utåt blir jag besviken. Jag förstår att det är enklare att stänga om sig när man är i duschen. Men när jag duschat färdigt och öppnar dörren rinner vattnet ner på mattan utanför duschkabinen. Hellre tar jag det extra böket att stänga en inåtgående  vikvägg.

I delade badrum kan man ofta använda toalettdörren för att stänga av mot bilens främre del.
För att komma runt problemet med trånga passager använder flera tillverkare duschkabiner med vikväggar. När man inte använder duschen tar den i princip ingen plats alls. Dess golv är då en del av sovrumsgolvet.
Exempel på samlat badrum med duschkabin. För att kunna använda toaletten skjuter man in handfatet i duschkabinen.
Ett samlat badrum utan separat duschkabin.

Det samlade badrummet. Med dusch och toalett i ett utrymme är oftast en kompaktare lösning. Man kan placera det mitt emot köket och på så vis spara minst en halvmeter på längden.

I vissa samlade badrum delar toalett och dusch utrymmet. I andra är de separerade. Ibland tar tillverkarna till olika trollerilösningar i hopp om att maximera utnyttjandet av utrymmet. Det kan handla om skjutbara handfat, väggar som kan flyttas så utrymmet är antingen dusch eller toalett. Eller att man helt sonika skjuter in toalett i väggen så den försvinner.

Alla dessa lösningar har sina fördelar.

Personligen avstår jag helst alla former av trolleribadrum. Anser att alla rörliga delar är ett potentiellt haveri och lever hellre med ett trängre badrum som är idiotsäkert.

En inbyggd nackdel med samlade badrum är att de skapar en trång passage i bilen. I våra tester brukar vi kalla det för getingmidja. Den uppstår när kök och badrum placeras mitt emot varandra i passagen till sovrummet.

På senare år har det blivit populärt att placera badrummet längst bak i bilen. Bakom sovrummet. Det ger ett stort badrum, utan trollerinummer. Ur badrumssynpunkt en idealisk lösning. Men! Det finns alltid ett men. Det omöjliggör ett stort garage.

Oavsett vilken badrumslösning bilen har ska man alltid kontrollera så att toaletten inte är för hög eller sitter trångt till i ett hörn.

Köket – lådor slår skåp

Ett funktionellt kök ska ha arbetsyta, avställningsyta, brännare med tillräcklig separation för att mer än ett kokkärl ska kunna användas, diskho med blandare som är hög nog för att fylla en kastrull med vatten.  Kyl och frys är självklarheter, antingen i kombination eller som separata enheter.

Ugn vill vissa ha och det är bra om det finns plats för en sådan. Men det stjäl alltid förvaring så tänk efter vad som är viktigast för just dina behov – ugnspotatis eller extra förvaring.

Ovan nämnda saker tror jag de flesta är medvetna om och tar i beaktande när köket synas.

Men det finns en del saker man kanske inte tänker på.

Ett rymligt underskåp är ju bra. Där ryms massor. Men det är ett sjå att hålla ordning i skåpet och det du söker är garanterat längst in och kräver knästående för att finna.

Bättre med lådor. De ger överblick.

Kök med stora lådor är lockande. Att dra ut en meterbred låda är en maffig känsla. ”Här ryms allt”. Men breda lådor är inte optimalt praktiska. Ofta krävs att man står bredvid en låda för att man ska kunna dra ut den. Det är trångt i husbilar.

Bättre då med flera, smalare, lådor. Man kan dra ut en låda utan att ställa sig bredvid köket.

Om man ska se det ur kostnadssynpunkt är skåp billigast att tillverka. Ju fler lådor desto dyrare. Därför ser vi sällan kök med många mindre lådor i instegsbilar.

Att förvänta sig saker som kryddhyllor, hushållspappershållare, handdukshållare eller flaskställ leder oftast till besvikelse.

Ett sätt att göra underskåp praktiska är att inreda dem med trådkorgar på släde. En lösning vi ser mer och mer. Fördelen är inte bara att det är en lättjobbad lösning. Den väger mindre än vad lådor gör och även mindre än ett skåp med hyllplan i trä.

Det blir fort trångt när man lagar mat i ett husbilskök.

En stor skåpslucka är billigare än flera lådfronter, inte minst i arbetstid. Ett sätt att göra djupa skåp praktiska är att inreda dem med trådkorgar.

Stora lådor ser bra ut till en början. Men det är mer praktiskt med flera små lådor.
Om diskhon har ett löst lock är det bra om man har nånstans att förvara det när man använder hon. Att som på bilden kunna använda locket som avställning är idealiskt.
Med brännare på rad vinns arbetsyta. Dessutom lättare att använda alla samtidigt.
Med köket placerat bredvid sittgruppen blir det trångt.

Sovrummet domineras av två sänglösningar

Det fanns en tid då hörnsäng (i folkmun kallad fransk säng) var den föredragna sänglösningen i husbilar. Den ger en mycket öppen planlösning och även korta husbilar känns rymliga med denna lösning.

Men det är svårbäddat och ofta är sängarna för smala för god sovkomfort för två personer. Dessutom smalnar sängen av i fotändan.

Tvärbädd tillåter en kort husbil utan att det blir trångt ombord och ofta ryms ett rejält garage under sängen. Men många ogillar att den som ligger innerst måste klättra över sängkamraten för att ta sig i och ur sängen.

Liksom den franska sängen är det dessutom svårbäddat. Idag är det mestadels de som prioriterar en kort bil som väljer tvärbädd.

Personligen tycker jag om tvärbädden. Mest för att den låter övriga ”rum” bre ut sig. En 7,4 meters husbil med tvärbädd har kök, badrum och sittgrupp som en åttametersbil.

Idag är det flera tillverkare som har modeller med reglerbar höjd på tvärbädden. Med sängen i lägsta läget är det enkelt att komma i och ur samtidigt som rymdkänslan i bilen blir bättre.

Med fransk säng öppnas bodelen upp.

Tvärbädden möjliggör en kort husbil. Alternativt att man använder den extra ytan till att låta köket, sittgruppen eller badrummet bre ut sig.

Bildtext

Den fristående dubbelsängen kallas ofta queensbed eller drottningsäng. Ett olyckligt smeknamn då man som oinvigd förvillas at tro att namnet härrör till sängens mått. En queensize säng mäter dryga 150 cm på bredden och ska vara minst 200 cm lång.

När sängtypen lanserades på bred front för cirka tio år sedan var bäddmåttet sällan bättre än 130 x 190 cm.

Med åren har bäddmåtten dock blivit bättre och idag är få sängar smalare än 140 cm. Du kan finna 160 cm breda. Längden varierar mellan 185 och 200 cm. Ibland kan man skjuta undan sängen för mer golvyta dagtid och sedan dra ner den igen när det är dags att sova.

Sängtypens akilleshäl är passagerna runt sängen.

En normal husbil är ca 220-224 cm bred invändigt. Ska 150 av dessa centimetrar tas upp av en säng blir det bara 35-37 cm mellan säng och vägg på varje sida.

Har bilen dessutom ett delat badrum är det ofta trångt även i fotänden.

Numera är många fristående dubbelsängar reglerbara i höjd. Med sängen i det lägsta läget är det enklare att ta sig runt eftersom människor är smalare nertill.

Trots dessa nackdelar finns det stora fördelar med den fristående sängen. Främst vintertid. Man sover nämligen långt från vägg och fönster och slipper det kallras som kan uppstå.

I sovrummets hörn är det ofta oisolerat. Två reglar möts i hörnet. Man kan isolera hörnet, men endast i påkostade modeller görs detta. Bra då att det är garderober i hörnen som skyddar de sovande.

Så om ni letar en bil att använda även i kallare väder men inte vill betala för en vinterhusbil är det en god idé att välja en billigare husbil med fristående dubbelsäng.

Den fristående dubbelsängen kallas drottningsäng eller queensbed. Men det har inget med queensize säng att göra som är ett bäddmått.
Ofta finns det en avställningsyta bredvid drottningsängen, ett nattduksbord.
Istället för nattduksbord är det ibland hyllor infällda i garderoberna.

Långbäddar är svenskens föredragna sänglösning. En säng per person. Hög eller låg. Den uppenbara fördelen är att man bara har en central passage mellan sängarna. Det gör att man kan ha breda sängar utan att passagen blir trång.

Nackdelen är att man sover nära väggen och det kan bli kallt om bilen inte är planerad för vinterbruk, med värme som kan stiga utmed väggarna genom rejäla luftspalter och jaga bort kylan.

Med höga långbäddar ryms ett rejält garage under sängarna. Man får även möjlighet att låta sängarna gå ihop över cirka halva deras längd. Det ger bra med plats att bre ut sig på.

Var bara vaksam på att det är enkelt att ta sig i och ur, vissa bilar har riktigt bekväma steg andra inte. Kolla även så att man kan sitta på sängkanten utan att slå huvudet  i taket.

Låga långbäddar är vanligast i bilar med badrum bak. Men det finns även modeller där man kan välja låga långbäddar över ett mindre garage.

De låga sängarnas fördel är att man enkelt tar sig i och ur. Det blir också mer rymd i bodelen. Särskilt i modeller som saknar skiljeväggar mellan kök och sovrum.

Med badrummet bak blir det inte mycket stuvutrymme under låga långbäddar. Det finns sätt att trolla fram mer stuv. Ett sätt är att höja golvet i sovrummet, då blir stuvutrymmet djupare utan att sängarna blir högre.

Ibland är det gott om utrymme under sängarna men de utvändiga lastluckorna är för små och gör det svårt att få in exempelvis campingmöblerna via de utvändiga luckorna. Att behöva ta in möblerna i bodelen och stuva ner dem under sängen är onödigt bökigt.

Höga långbäddar sitter ofta ihop över cirka halva längden. Vill man kan man dra ut en skiva mellan sängarna och få till en riktigt stor dubbelsäng på nästan fyra kvadratmeter.
Utan dyna mellan sängarnas huvudända får man ett nattduksbord. Garderoben mellan sängarna kan vara lockande. Men den hindrar ögonkontakt.
För mer rymd och enklare i- och ursteg kan man välja låga långbäddar.
En av de populäraste planlösningarna på svenska marknaden är låga långbäddar med badrum längst bak.

Alkovbilar har i stort samma förutsättningar som alla andra husbilar. Men just i alkoven finns saker som helt klart ökar trivseln. Det viktigaste är takhöjden. 70 cm från madrass till tak är ett minimimått för att klaustrofobin inte ska smyga sig på. Bäddmåtten är sällan något problem. Men kontrollmät för säkerhets skull.

Taklucka med fönster är trevligt sommartid. Men vintertid kan det vara kallt att ligga så nära en oisolerad lucka. Det går förvisso att trycka upp en bit isolermaterial i luckan vintertid. Fönster är trevligt. Man vill ju inte ligga i en utsiktslös grotta.

Någonstans att lägga bok, mobil och glasögon är praktiskt. Likaså ett uttag för att ladda mobilen.

I en alkov behövs fönster och takhöjd för att skapa trivsel. Likaså hylla eller fack för bok, glasögon och mobiltelefon.

I husbilar tänkta för barnfamiljer är det vanligt med våningssäng. Antingen på tvären längst bak eller på längden utmed ena sidan. Båda lösningarna har sina fördelar.

Med våningssängen på tvären blir ofta bäddmåtten rejälare och med uppfälld underslaf får man ett stort garage åtkomligt utifrån.

Längsmonterad våningssäng är ofta en ren juniorhistoria. Sängarna är som regel smalare och kortare än de tvärställda. Men de ger plats för ett rymligt badrum bak även köket brukar få bre ut sig lite extra.

Kontrollera alltid maximala vikten på överslafen. Det är inte ovanligt att den tål max 70 kg.

Våningssäng på längden. Som regel smala och korta sängar avsedda för barn och ungdomar.

Våningssäng på tvären. Ofta breda och alltid minst två meter långa. Men kolla viktklassningen på överslafen, kan vara så lite som 70 kg.

Husbilar utan sovrum

Ja, det finns faktiskt sådana. Många till och med. De är omåttligt populära i England och södra Europa. Ofta har de en taksäng som på halvintegrerade husbilar kommer ner över sittgruppen och i helintegrerade husbilar sänks ner över hopfällda framstolar.

Deras popularitet kommer sig av att de är korta, ofta under sex meter.

Utan den fasta sängen kan man ge kök och badrum rejält med plats i bilens bakre tredjedel. Sittgruppen placeras midskepps och är oftast stor nog att rymma sex personer i god komfort.

Var lite vaksam på taksängens mått, ibland är det en 130 x 180 cm säng. Även viktangivelsen på sängen har betydelse. Vissa får inte lastas med mer än 140 kg.

Även takhöjden är viktig. Mindre än 70 cm upplevs av många som klaustrofobiskt.

Det finns halvintegrerade modeller där sängen kommer ner ända till sittdynorna i soffan. Det är väldigt bekvämt att slippa stege för att ta sig i och ur.

På helintegrerade husbilar kommer sängen ofta ner så pass långt att man kan ta ett kliv i soffan för att komma på plats. Takhöjden är väldigt sällan ett problem i dessa bilar.

De har dessutom fördelen att sängen inte blockerar sittgruppen. Man kan alltså sitta kvar i soffan när reskamraten går och knyter sig.

På helintegrerade husbilar finns vanligen en taksäng över förarplatsen. Bra är om den kommer ner djupt så man kan ta sig i och ur med ett kliv i soffan.
Taksängar i halvintegrerade husbilar är placerade över sittgruppen. Kommer sällan djupt ner utan tarvar stege. Kolla så stegen är bekväm även utan skor.
I sällsynta fall kommer sängen ända ner till sittgruppens dynor. Som bonus i dessa bilar är sittgruppen alltid stor.

Plåtisar, ett kapitel för sig

Inredda skåpbilar kallas kärleksfullt för plåtisar. De är av naturen trånga och mycket av det vi skriver om i denna artikel är irrelevant. Helt enkelt för att trånga passager, små badrum och ultrakompakta kök hör till konceptet.

Men det betyder inte att du behöver acceptera vilka kompromisser som helst. Sängarna ska hålla måtten. Toalettsitsen ska vara i bekväm höjd. Köket bör ha praktiska lådor istället för simpla underskåp.

Påtisar är ofta till förvillelse lika. Tillverkarna bevakar varandra noga. Två planlösningar dominerar – långbäddar och tvärbäddar. Båda sänglösningarna finns i 5,99 meters och 6,36 meters versioner. Jag personligen uppskattar de längre tvärbäddsbilarna. Helt enkelt för att man får mer plats till badrum, kök och sittgrupp. Även mer garderobsutrymme brukar följa med den ökade längden.

Det finns även plåtisar som byggs på höjden. Där sängen är en taksäng i längdriktningen. Oftast kan man sitta till bords under sängen även då den är nedfälld.

Du ska ställa samma krav på sängarna i en plåtis som i en vanlig husbil. På bilden har bilen endast fönster i bakdörrarna. Det är en fördel vintertid eftersom kallraset enkelt kan isoleras bort med ett invändigt draperi.
Tvärbädd i plåtis.

Viktiga mått

Det viktigaste verktyget att ta med när du letar husbil är måttbandet. Om du hittar en bil som uppfyller dessa mått kommer den vara en bekväm bostad.

  1. Inga passager smalare än 55 cm
  2. Sittgrupp, rekommenderad sitthöjd 43 cm
  3. Sittdjup soffa minimum 45 cm
  4. Toalett max 43 cm sitthöjd
  5. Duschkabin, minimimått 80×80 cm alternativt 70×90 cm
  6. Handfat, bekväm höjd 70 cm
  7. Kökets bänkskiva, korrekt höjd 90 cm
  8. Enkelbädd, bekväm bredd 80 cm
  9. Dubbelsäng minsta acceptabla bredd 140 cm
  10. Bäddars längd bör vara minst 195 cm
  11. Insteg bodel, bekväm steghöjd är ca 20 cm med ett stegdjup på 25 cm
  12. Alkoven bör ha minst 70 cm mellan madrass och tak annars upplevs den trång
Obekväma steg för att ta sig in husbilar är inte vanligt, men det förekommer. Kolla alltid!
På helintegrerade husbilar är insteget till förarplatsen ett sorgebarn. Steghöjder på 50 centimeter är mer regel än undantag. Det går oftast att eftermontera ett elektriskt trappsteg. Lyssna med handlaren.
Med köket mitt för ingången, blänkande material, förförande belysning och takfönster är det lätt att bli blixtförälskad i en husbil. Med ett måttband och ett kritiskt öga kan du avgöra om förälskelsen kommer hålla i sig.

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email