Meny

.

Avara – Nytt larm med fuktsensorer!

Avara är ett nyutvecklat norskt larmsystem med en helt unik funktion. Med upp till 64 trådlösa sensorer håller det koll på fukthalten i husbilen och larmar så fort en sensor mäter för hög fukthalt.

Vi har besökt Avara. Eller rättare sagt, deras produktionspartner, för att få veta mer om denna unika produkt. Som i Sverige säljs via Kamas handlare.

Av Tore Afdal

Översättning Stefan Janeld

Förutom den unika fuktlarmsfunktionen har Avara alla traditionella funktioner – inbrott-, gas-, rök- och kolmonoxidlarm.

Systemet består av en huvudenhet, ”hjärnan”, och ett antal tillkopplade, trådlösa, enheter. Alla enheter, inklusive hjärnan, har sitt eget, inbyggda, batteri.

 

Tre larmpaket

Avara säljs i tre olika paket:

  • Avara Basic. Ett traditionellt larm med inbrotts-, rök, gas och kolmonoxidlarm
  • Avara Moist. Här ingår inte det traditionella larmfunktionerna. Basenhet, 12 fuktsensorer som larmar till mobil, email och genererar en månatlig rapport.
  • Avara Premium. Komplett paket med alla funktioner från Basic och Moist.

 

Teknologin

Möjligheten till en enkel och snabb installation är huvudskälet till att Avara valt uteslutande trådlösa sensorer. Berättar hjärnan bakom systemet, Rudy Steen Johansen. Dessutom har männen bakom produkten tidigare erfarenhet av liknande system och vet att de flesta väljer trådlösa system framför de med kabel.

”Det är inget snabbt och enkelt jobb att eftermontera ett kablat larmsystem. Det kräver mycket arbete att göra en snygg installation.” Säger produktutvecklaren Rudy.

Hur är det med batteritiden? Undrar jag.

”Det är en av våra styrkor. Fuktsensorerna har en förväntad batteritid på 15 år, de andra enheterna 5 år. I praktiken betyder det att systemet fungerar dygnet runt, året runt, inklusive kontinuerlig fuktmätning. Även på husbilar som inte står uppställda med ström.

Vi är övertygade om att våra kunder vill ta hand om sin investering och då finns det inget annat system som inkluderar fukt.”

 

Inga kontakter

Det är vanligt att larmsystem använder magnetkontakter till dörrar och fönster. Inte Avara. Här är det rörelsesensorer som gäller. De monteras vid dörren och så finns det en sensor på huvudenheten. Att montera en sensor tar sekunder. Systemet är intelligent. Om en invändig sensor först aktiveras och sedan dörren, då larmar inte systemet. Om rörelse däremot detekteras först utomhus och sedan inomhus, då går larmet. Smart programerat!

Två externa sensorer monteras. De aktiverar systemet om någon kommer inom 1,5 meter. Först tänds en lampa. Sirenen startar först när personen stannat kvar några sekunder.

”Jag har försökt tänka på detaljerna. Tejpen i sensorerna är kraftig. När det är tid att byta batteri lossar man fyra kruvar. Skruvarna hänger ju upp och ned, men är av typen som sitter kvar. En viktig praktisk detalj!” Säger Rudi. Han fortsätter:

”Har man hund eller katt ska det mycket till att de ska utlösa larmet, även om de sträcker på benen under natten. Känsligheten är fokuserad till dörrarna, det krävs mycket för att endast aktivitet inomhus ska utlösa larmet.”

 

Få falsklarm

”En annan sak som skiljer oss från konkurrenterna är att vi minskat känsligheten på propansensorn. Det gör att den mycket sällan ger falsklarm.” Säger Rudi.

”Det är på det hela viktigt för oss att lyssna till kunderna och marknaden. Därför är systemet utvecklat i nära samarbete med norska handlare. Vi menar att vi säljer trygghet, då ska det vara så enkelt som över huvud taget är möjligt. Det är till exempel inte möjligt att stänga av – och senare glömma att slå på – larmet. Lösningen är intelligent och kommer inte leda till falsklarm. I Norge får man redan 10% av försäkringsbolaget Tryg om man installerar vårt larm. Vi ser framför oss att handlare ska kunna använda vårt system som underlag för att godkänna den årliga fuktkontrollen. Men det är ett val den enskilde handlaren måste ta själv, vi har inget producentavtal för systemet.”

 

Monteringen

– Kan man själv installera systemet? Undrar jag.

”Basic systemet kan du snabbt och enkelt montera själv. Ska du ha fuktmätning också bör du anlita en handlare. Det ska borras hål och det krävs expertis för att veta hur många fuktsensorer som behövs och var de bör placeras. Om tillverkaren utarbetat en rekommendation om var man ska kontrollmäta fukt är det naturligt at det blir på dessa punkter man monterar sensorerna.” Förklarar Rudi.

”Många husbilar har platser man inte kommer åt att fuktmäta. Möbler som är i vägen. Eller att bilens konstruktion förhindrar. Som på helintegrerade husbilar där det kan vara svårt att komma åt i fronten. Det krävs en hel del demontering för att komma åt. Något man inte vill göra varje år. Men som kan vara värt att göra för att montera en sensor och ha koll i 15 år framåt. Att upptäcka en läcka eller fukt tidigt gör det enklare att täta eller laga än om skadan får tid att sprida sig, något som går fort.”

 

Utvecklat i Norge

Uppfinnaren och produktutvecklaren Rudi var från början på det klara med att produktion och programmering av larmsystemet skulle läggas ut på externa partners. Något som visade sig bli en viktig del av utvecklingen. Mectro AS och 7Sense Technologies AS i Horten står för produktion och programmering.

Jag fick följa med till de båda företagen och träffade först Thomas Haugen, produktionschef på Mectro. Han berättar gärna lite om företaget:

”Mectro har idag 38 anställda och har funnits i 40 år. Produktion av modern elektronik är kompetenskrävande och vi har fördel av att Horten är landets elektronikhuvudstad.

Företaget har stora kunder inom sjöfart och försvar, men vill även vara en partner för uppstartsföretag. Avara är ett bra exempel på just ett sånt företag.”

Hos 7Sense, inte långt från färjekajen i Horten, möter vi förmannen Frode Stensaa. Han berättar att de har en stab på nio personer som levererar övervaknings- och mätlösningar till lantbruket. Men huvudverksamheten är extern utveckling på konsultbas. De har ansvarat för att sy ihop systemen och molntjänsten som aviserar larm via sms och email.

Rudi visar hur det ser ut med en fuktsensor monterad vid en taklucka.
En sensor monterad vid ett fönster
Ett komplett set redo för installation. Från vänster: Sirén med batteri för montering i motorrummet, tre dörrsensorer, två utvändiga sensorer, kommunikationsenheten med gassensorn under, huvudenheten med två nycklar och fuktsensorerna.
Över bodelsdörren ser vi en monterad huvudenhet. I Rudis hand en som visar insidan.
Handhavandet är mycket enkelt. Man trycker och aktiverar/stänger av funktionerna efter önskemål.
Nyckeln du tar med dig och som stänger av larmet.
Så här ser den invändiga rörelsesensorn ut. En sådan placeras vid varje dörr.
Den utvändiga rörelsesensorn har en lampa som tänds innan larmet ljuder.
Det är mycket att programmera när man gör ett nytt larmsystem. Företaget 7Sense från Horten har bidragit med ett års arbete. Från vänster: Ingeniörerna Kjell Sundby, Gerhard Gullaksen, Geir Morten Wold och Frode Stensaa.
En maskin placerar de många olika elektronikkomponenterna på ett kretskort. Detta ska bli åtta fuktsensorer.
På den här stationen läggs programvaran in på kretskorten.

Fakta Avara

Företaget ägs och består av tre personer. Det är bara produktutvecklaren Rudi Steen Johansen som arbetar heltid med projektet.

Styrelseordförande är Petter Quinsgaard. Han har lång erfarenhet från telematikföretaget Abax och från bilbranschen.

Styrelsemedlem är Bengt Heggertveit, som i Norge är känd som koncernchef för Ferda. En handlare med 12 anläggningar.

Avara är finansierat av ägarna, med god starthjälp från Innovasjon Norge.

 

I Sverige säljs Avara av Kamas återförsäljare. Du kan beställa det online och få det levererat till din närmaste handlare.

Klara för inspektion. Jag fick vara med då ägarna till Avara skulle inspektera produktionen strax för produktionsstart. Från vänster: Thomas Haugen (Mectro), Bengt Heggertveit, Petter Quinsgaard, Rudi Steen Johansen
Produktchef Thomas Haugen visar stolt ett kretskort hans företag, Mectro, tillverkat. Företaget ansvarar för produktion, emballering och leverans.

När allt faller på plats

Jag har närmast vuxit upp i husvagn. En del av upplevelsen ä att jag verkligen känt fuktlukten. Semester formen har följt mig hela livet. Idag är jag husbilsägare. Men har tidigare renoverat ett par gamla husvagnar. Bland annat en jag köpte som var fuktskadad.

Detta är erfarenheter och kunskaper som ligger till grund för Avara. I kombination med mitt intresse för och utbildning inom elektronik känns det väldigt bra att kunna lansera en sån här produkt.

Det började för 30 år sedan. Vi skulle på tur med en husvagn. Jag sprang ner i källaren, min hobbyverkstad. Jag tänkte tillverka ett gaslarm. Hustrun ville inte åka utan, inte jag heller. Det tog mig inte lång tid att göra ett larm och installera innan avfärd.

– Har du själv upplevt nyttan med ett larm?

Ja, för några år sedan övernattade vi på en campingplats. Vi låg mitt i campingen och anade ingen oråd. Så, i nattens mörker, började plötsligt larmet yla. Jaghörde något utifrån och öppnade fönstret. Då skrämde jag iväg någon som försökte stjäla våra cyklar.

Ett larm ger trygghet, en självklarhet när är på resa. Jag har utvecklat denna produkt för att jag själv har ett grundläggande behov att känna mig trygg och säker. Det gör jag när jag har ett larm. Och ännu bättre blir det när larmet kan varna om fuktproblem, då sover jag extra gott. Avslutar Rudi.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift