.

Avstå billigaste litiumbatteriet

Det finns litiumbatterier på 100 Ah för under 8.000:- kronor. En del av mycket hög kvalité. Det är då lockande att beställa på nätet när det hos tillbehörsbutiken kostar över 20.000:- kronor.

Problemet är bara att en del billiga litiumbatterier kan sakna BMS(Batteri Management System) och då är det bara att glömma det billiga batteriet för oss händiga husbilsfixare. Ett batteri med BMS, dvs batteri övervakningssystem, är ett absolut måste i sammanhanget. Varför det är viktigt skall jag här försöka förklara.

Av Stig Forsberg

BMS-systemet skyddar batteriet från för kraftig upp- och urladdning samt från total kollaps. Ett litiumbatteri som blir totalt urladdat är förlorat för alltid och bortom all räddning. För det går inte att ladda upp igen. Därför skyddas batteriet, av BMS systemet, från att bli totalt urladdat. Det ser till att det alltid finns c:a 1-2% kvar.

Litiumbatteriet har förmågan att suga i sig och släppa från sig hur mycket ström som helst. Så mycket ström att det blir överhettat och börjar brinna. Batteriets BMS begränsar därför ofta laddströmmen till 1C. Med 1C menas den ström som laddar batteriet på en timme. För ett 100 Ah batteri blir det då 100 A. Man måste dock för att veta vad som gäller titta i batteriets datablad.

Även maximal urladdning begränsas till det batteriet tål. Ett litiumbatteri innehåller ett antal seriekopplade celler, BMS:n balanserar cellerna så att de vid full laddning är lika full-laddade.

Andra typer av laddare krävs

Ett litiumbatteri skall laddas på ett helt annat sätt än ett blybatteri så det kräver i sin tur nya laddsystem i husbilen. Det betyder laddning från generatorn, från den monterade 230-voltsladdaren och annan typ av regulator från eventuella solceller. Om man nu byter ut dessa kvarstår problemet med bilens kablage. Ofta är de inte dimensionerade för så hög laddström som det kan bli tal om.

Att begränsa sin laddning till 30 A kanske 40 A kan därför vara alternativet. Man bör därför byta 230V laddare och solcellsladdare mot sådana anpassade för litiumbatterier, för att få optimal funktion så att batteriet är fulladdat vid avfärd.

Har man blybatteriladdare bör man ha en BMS med Bluetooth för övervakning av batteriet via smartphone, så att man ser att laddningen pågår och batteriet blir fulladdat. Solcellsladdaren skall man absolut byta till en som är anpassad för Litium.

Ett urladdat batteri är med rätt laddsystem fullt laddat på två till tre timmar. Att jämföra med ett blybatteri som säkert skulle behöva närmare ett dygn.

Full koll med blåtand

En fördel med de flesta i batteriet inbyggda BMS-system är att man via en app i telefonen kan läsa av batteriets status:

Hur mycket finns kvar?

Vilken spänning håller batteriet?

Hur mycket laddas eller tas ur för tillfället?

Antal laddcykler batteriet genomgått.

Själv följer jag av och till hur batteriet reagerar när jag kör vår mikro över 230-volts omvandlaren och hur det återhämtar sig i bakkant. Kanske på gränsen till onödigt vetande, men det ger både förståelse för systemet och trygghet.

Informationen visas i mobilen