Tar sikte med stjÀrnan
Att som liten, fristÄende, tillverkare i Sverige konkurrera med jÀttekoncernerna i Europa stÀller sÀrskilda krav. Man mÄste ha nÄgot unikt att erbjuda.
Vi har följt svenska Kabe under utvecklingen av deras tvÄ nya stjÀrnmodeller för att se hur de tÀnker nu nÀr de tar upp kampen med tillverkare som Frankia, Carthago, Hymer, Le Voyageur, Rapido, Niesmann+Bischoff och Àven La Strada.
Av Stefan Janeld
Svenska Kabe Àr en av fÄ fristÄende husbilstillverkare. Deras kÀrnvÀrde Àr de utmÀrkta vinteregenskaperna. Men hade man enkom levt pÄ goda vinteregenskaper skulle deras saga varit all för lÀnge sedan. Vinterkompetens hittar man idag hos mÄnga tillverkare, flera av dem med lÀgre prislapp Àn Kabes modeller.
Nej, Kabes framgÄngar har fler orsaker.
- – Man har satsat mer pĂ„ sĂ€kerhet Ă€n mĂ„nga andra, sĂ€rskilt pĂ„ aktiva sĂ€kerhetssystem.
- – De Ă€r den enda tillverkaren i Europa som erbjuder halvintegrerade bilar med en bredd pĂ„ 2,5 meter â det ger husvagnsvolym i bilen.
- – De Ă€r de enda som inte anvĂ€nder klistermĂ€rken till bilarnas grafik. De trycker mönstret direkt pĂ„ plĂ„ten. En inte försumbar kvalitetsskillnad.
- – De var bland de första tillverkarna att bygga sina bodelar utan trĂ€reglar. Med isolering med slutna celler.
- – Handlarna. Det viktigaste av allt Ă€r nog Ă€ndĂ„ deras Ă„terförsĂ€ljare. VĂ€letablerade och vĂ€lrenommerade.
- Â
Ett kliv upp
Kabe Ă€r en aktör i premiumsegmentet. Utan tvekan. Men inte i det övre premiumskiktet. Om en Ă€gare till en helintegrerad Kabe vill byta upp sig fĂ„r han byta fabrikat. Till en Frankia, Niesmann+Bischoff, Le Voyageur eller en Carthago. Ăven Concorde och Morelo har modeller inom rĂ€ckhĂ„ll för en Kabe Ă€gare som söker att byta upp sig.
Nu nÀr Mercedes lanserat nya Sprinter öppnar sig möjligheten för Kabe att pÄ ett naturligt sÀtt ta ett kliv uppÄt i hierarkin. Att behÄlla de kunder som vill byta upp sig.
Kabe Àr vÀl förtrogna med AL-KO:s chassin och eftersom det blir samma typ av AL-KO chassin till Sprinter som det Àr till Ducato underlÀttar det. Samma hjulbaser, samma fÀstpunkter osv.
Breddar modellutbudet med en van
Som om det inte rÀcker med att börja bygga helintegrerade husbilar pÄ Mercedes vÀljer Kabe att samtidigt utveckla en plÄtis. De ser att marknaden för dessa kompakta fordon ökar i snabb takt och vill inte stÄ utanför.
MĂ„let Ă€r inte att bli en stor aktör i detta marknadssegment. Snarare vill Kabe ha nĂ„got att erbjuda kunder som har en Kabe men vill byta till en mindre bil utan att ge avkall pĂ„ vinterkomfort. Ăven Ă€gare till större husbilar av andra fabrikat kan lockas av en inredd skĂ„pbil med samma kompetens som en stor, lyxig, helintegrerad husbil. Det ser man i Tyskland dĂ€r marknaden för lyxiga och kompetenta plĂ„tisar funnits i mĂ„nga Ă„r. Flera av tillverkarna vittnar om att deras kunder kommer frĂ„n stora husbilar men tröttnat pĂ„ just storleken.
En egen nisch
Normalt inreder man i Tyskland och England de kortare versionerna av Sprinter. 5,93 meter Àr den vanligaste lÀngden. GÀrna med fyrhjulsdrift.
De som bygger pÄ lÀngre modeller Àr framförallt tyska CS Reisemobil och sedan i Är Àven Frankia.
NÀrmaste konkurrenter, sett till planlösning, till Kabes van Àr CS Encanto och CS Luxor. Men de saknar i grundutförande vinterambitioner.
Tittar man pÄ marknaden har Kabe faktiskt hittat en helt egen nisch av plÄtismarknaden. NÄgot som inte Àr helt enkelt eftersom det vimlar av plÄtisar och Ätminstone jag trodde att allt redan fanns.
Att jobba med Mercedes
Daimler Àr kÀnda för att vara mycket rigida som samarbetspartners. Att som husbilstillverkare fÄ ynnesten att handla chassin av dem krÀver att man först gÄr igenom en lÄng process, full av pappersarbete. Det tog Kabe ett drygt halvÄr att bli godkÀnda.
âOch dĂ„ hade de Ă€nnu inte frĂ„gat om vi hade rĂ„d att betala chassina.â SĂ€ger Mikael Blomqvist, Vice VD, med ett leende.
Förseningar, som alltid
Den ursprungliga planen var att plÄtisen skulle stÄ fÀrdig innan sommaren. Men en anstÀlld slutade och den som var projektansvarig för plÄtisen fick ta över den tjÀnsten. Han skulle alltsÄ bolla tvÄ tjÀnster samtidigt.
Man saktade dÀrför ner tempot och bestÀmde sig för lansering till sÀsongen 2020.
Och det Àr nog bra. Att stressa fram helt nya produkter Àr inte en bra strategi.
HÀr ser vi förseriebilen pÄ den Mercedes baserade Crown i810 LQB under tillverkningen i Kabes prototypverkstad. Frontens balkar gör att man inte kan anvÀnda samma frontmask som till Fiat baserade bilar.
Det blir Àven andra vÀggpaneler dÄ framhjulen inte Àr positionerade likadant som pÄ Fiat Ducato. Mercedes Sprinter har sina framhjul lÀngre fram, ca 1 dm. Det ger bilarna lÀngre hjulbas vilket gynnar komforten och stabiliteten.
AL-KO har inte tagit fram nĂ„gra nya fjĂ€dringssystem till Sprinter, varken för fram- eller bakaxel. SĂ„ Kabe kunder som vant sig vid att âpimpaâ sina chassin vid bestĂ€llning fĂ„r helt enkelt avstĂ„ detta och anvĂ€nda slantarna till annat husbilsgodis.
Kabe Van - första plÄtisen frÄn Tenhult
Man valde att inreda den 6,90 meter lÄnga versionen av Sprinter, med högtak. Detta för att fÄ in lÄngbÀddar utan att behöva kompromissa allt för mycket med badrum, kök och sittgrupp.
Att bygga tvÀrbÀdd var aldrig aktuellt, skÄpet Àr för smalt för att rymma en dubbelsÀng i full lÀngd. Det skulle krÀvas att man, likt andra tillverkare, breddade skÄpet vid sÀngen. Det ville man inte. Dels för att ett stort hÄl i sidan alltid Àr en risk, men ocksÄ för att man vill ha bÀsta möjliga isolering, utan köldbrygor.
Som standard Àr bilen bakhjulsdriven. Men allhjulsdrift gÄr att bestÀlla som tillval.
Â
Unik isoleringsmetod
Den största nöten att knÀcka var isoleringen. PlÄtisar Àr notoriskt illa isolerade jÀmfört med vanliga husbilar. Det svÄraste Àr att eliminera kondens och köldbryggor. FörstÀrkningarna i skÄpet stÀller till det. Man skulle kunna skumfylla. Men dÄ kablar Àr dragna i dessa utrymmen Àr det en dÄlig idé. Det Àr Àven svÄrt att dosera skummet sÄ det verkligen fyller utrymmet helt.
Med tanke pÄ Kabes profil som vinterbil var man tvungna att finna en lösning. Och det gjorde man.
De plana ytorna isoleras med samma isolering som i de vanliga husbilarna. HÄlrummen fyller man med runda pellets av isolermaterial. Det Àr fjÀderlÀtt och man anvÀnder tryckluft för att packa det pÄ plats. Pelletsen Àr mjuka och man kan packa dem mycket tÀtt. De grÄ kulorna pÄ bilden Àr dessa pellets.
Tekniken Àr helt unik i husbilsbranschen och enligt Kabe blir det minst lika vÀlisolerat som i en panelbyggd husbil.
Vattenburen vÀrme
PlÄtisen fÄr liksom övriga Kabe modeller Aldes vattenburna vÀrme. Det höga taket gör att man kan bygga in ett dubbelgolv i vilket den vattenburna golvvÀrmen dras.
Utmed vÀggarna konvektorer. Inte mindre Àn tolv meter konvektorer! Det mÄste vara rekord i en knappt sju meter lÄng husbil.
Varje meter konvektor avger ca 400W. Mellan konvektorerna Àr det rör som avger ca 50W per meter.
För att kunna utnyttja vÀrmarens fulla potential om 9 kW vÀrmeeffekt kompletteras systemet med vÀrmeboosters. FlÀktförsedda konvektorpaket som kan placeras dÀr man behöver extra vÀrmeeffekt, som under en framstol.
I förarhytten hindrar ett invÀndigt isolertÀcke kallras frÄn rutorna. Jag hade förvÀntat mig ett utvÀndigt tÀcke. Men pÄ Kabe har man gjort tester och funnit att Àven om ett utvÀndigt tÀcke isolerar bra och flyttar ut nollan utanför bilen sÄ Àr komforten för personerna ombord högre med invÀndigt tÀcke. TvÄ saker avgjorde:
– Det utvĂ€ndiga tĂ€cket klĂ€ms fast i bilens framdörrar. Det skapar ett kallras dĂ„ dörrarna inte lĂ€ngre tĂ€tar helt i överkant.
– Med nakna glasytor in mot bilen blir det strĂ„lningskyla som minskar komforten och fĂ„r det att kĂ€nnas kallt nĂ€r man sitter i framstolarna.
Â
Vilken vÀrmekÀlla bilen skulle ha var nÄgot jag pratade en hel del med Kabes VD, Alf Ekström, om. Jag föresprÄkade dieselvÀrmare, för att det ger mer frihet nÀr man Àr ute i Europa Àn vad en gasoldriven vÀrmare gör.
Men Kabes profil Àr vattenburen vÀrme. Den Àr tyst, effektiv och luktfri. Tre omrÄden dÀr dieselvÀrmaren förlorar stort. Och sÄ hÀr i efterhand Àr min kÀnsla att de gjorde ett korrekt val. Man kan ju alltid montera en fast gasoltank och fylla den vid LPG pumpen under Europatrippen.
Ăven bakdörrarnas vara eller inte vara diskuterades. Utan dörrar kan man inreda mer ombonat. Men man förlorar flexibilitet. Dörrarna fick vara kvar.
Â
Ett problem med skÄpbilar vintertid Àr att de kyls ur nÀr man ska skifta gasolflaska. Dess plats Àr innanför bakdörrarna och öppnar man dem försvinner snabbt vÀrmen ombord.
För att hindra detta har Kabe designat en vÀrmegardin som aktiveras nÀr dörrarna öppnas. Som pÄ ett varuhus dÀr det blÄser varmluft vid entréerna.
Detta Àr en avancerad teknik. Först lekte man med tanken pÄ en lucka in till gasolutrymmet pÄ bilens sida. Men det var svÄrt att fÄ till dÄ kjolpaketet stÀllde till det.
Under utvecklingen av bilen gjorde man en fullskalig modell av inredningen. PÄ bilden syns den bredvid bilen. I denna modell testades alla lösningar innan man valde de slutliga.
Exempelvis testade man tre olika köksmoduler. En hade lÄdor som kunde öppnas sÄvÀl inifrÄn bilen som utifrÄn. Men den valdes bort.
Vill du lÀsa mer om Kabe? Klicka hÀr!
Vill du lÀsa mer om husbilsbyggnation? Klicka hÀr!