Meny

.

Benimar byggs med koll på kvalitet och pris

I Sverige för Benimar en tillbakadragen tillvaro. Men i Norge har märket fått ett stadigt fotfäste på marknaden och säljer bättre än många stora fabrikat som exempelvis Knaus och Bürstner.

En anledning är att bilen är välbyggd och anpassad till skandinaviska förhållanden. Träfri konstruktion, centralt placerad värmare och isolerade tankar. Alla värmeslangar som går utvändigt är isolerade. Viktiga detaljer i kallt klimat.

Tore Afdal, på norska tidningen Din Fritid, har besökt fabriken och fått en inblick i produktionen.

 

Text och Foto Tore Afdal

Översättning och anpassning Stefan Janeld

 

I ett industriområde utanför den lilla, idylliska, kuststaden Peniscola ligger Benimars fabrik. Företaget ingår i den stora, familjeägda, Trigano Gruppen.

Gruppens grundare och ägare, Francois Feuillet, berättar för mig hur stolt han är över tillväxten hos gruppens spanska dotterbolag.

Fabriken

Spanien har de senaste åren upplevt tuffa ekonomiska tider. Det har gjort att det är lätt att hitta kvalificerad arbetskraft. Området har en lång historia av möbelsnickeri. Ingen nackdel när man letar personal till en husbilsfabrik.

Att man på fabriken arbetar från klockan 7:00 till 15:00 utan två timmar siesta är ovanligt, men upplevs positivt av personalen och gör fabriken extra attraktiv att arbeta på.

Mitt första intryck av fabiken är att det är ordning och reda. Förarna som står i kö för att hämta färdiga husbilar bär uniform och fyller i utförliga formulär.

Väl inne kommer jag först till serviceavdelningen som hanterar supportärenden. Här sitter sex personer, alla flerspråkiga, som kan svara på det mesta.

Min guide på fabriken är Maurits Geensen, teknisk chef och son till Benimars grundare.

Helintegrerat

Benimar är en av få tillverkare som i stor utsträckning bygger husbilar på Ford Transit. Hela 55% av produktionen. Övriga 45% är baserade på Fiat Ducato.

Kunden kan på de flesta modeller själv välja om han vill ha bilen på Ford eller Fiat. Hittills har fabriken uteslutande byggt alkovbilar och halvintegrerade modeller. Deras helintegrerade bilar har byggts i Triganos fabrik i Toscana. Men numera bygger man sin egen helintegrerade bil på en egen lina i fabriken.

Att bygga helintegrerad husbil är mer tidskrävande, åtta timmar mer för att vara exakt. För att hålla monteringstakten uppe har man anställt tre personer vars uppgift är att förbereda de helintegrerade bilarna innan de körs in i produktionslinjen.

De helintegrerade bilarna kan, precis som övriga modeller, utrustas i tre nivåer – enkel, mellan och hög. När man planlägger produktionen tas hänsyn till detta och turordningen anpassas för ett effektivt flöde.

På monteringslinan blir de nakna chassina successivt mer och mer husbilslika. Varje station har en viss tid på sig att göra det de ska. En stor klocka i taket anger kvarvarande tid.

Varje bil och dess delar tilldelas en streckkod som förhindrar att fel uppstår.

När bilen kommer till stationen där väggarna ska monteras har chefen där ansvar för att kontrollera att allt som dittills ska ha gjorts har blivit utfört och utfört korrekt. Denna typ av kvalitetskontroll är inlagd på var tionde station för att säkerställa att slutprodukten blir den förväntade.

Dedikerad hall för att bygga väggar

  1.  
  2. – Vikt är viktigt, och vi trixar inte. Säger Maurits.
  3. – Därför anges vikterna inklusive extrautrustning som AC och airbag. Fortsätter han.

 

Apropå extrautrustning. Nio av tio bilar levereras med fabriksmonterad solpanel. Det håller priset nere.

Nyligen, 2018, byggdes fabriken ut med 7 000 kvadratmeter. I den nya delen byggs väggelementen. Tanken är att den produktionen ska bli så effektiv att den på sikt ska kunna leverera väggar till andra tillverkare inom Trigano Gruppen.

Den enorma hallen är fylld med avancerade specialmaskiner: Två stationer där man sprider lim på väggarna. Två gigantiska pressar som limmar ihop det träfria sandwichlaminatet.

Väggarna har traditionsenligt glasfiber på utsidan. Men är ändå avancerade. Punkter som ska förstärkas med hjälp av skruvar och annat markeras med laser från taket. Runt fönster och i väggarnas ytterkanter där man ska skruva i materialet används hårda vattenavvisande PU lister.

Två CNC maskiner fräser ur alla öppningar i väggarna. För fönster, luckor och dörr.

Att bygga väggarna är komplicerat. En dedikerad produktionsanläggning specialbyggd för ändamålet bör betyda en jämn och hög kvalitet.

 

Klicka på bilderna i galleriet nedan för större bilder och informativa bildtexter

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift