Meny

.

I en annan artikel visar jag hur man kan tvÀtta sin husbil med högtryck. NÀr den Àr ren kan man lika gÀrna lÀgga nÄgra extra minuter pÄ att fÄ upp glansen. Det Àr faktiskt mindre jobb Àn mÄnga tror. Och resultatet gör jobbet vÀl vÀrt mödan.

 

Av Tommy Ahlgren

 

En matt yta kallas för oxiderad, föroreningar i luft och regn bryter ner ytan. Oxiden avlĂ€gsnas nĂ€r vi polerar. Även mindre repor poleras bort och ytan blir som nĂ€r bilen var ny. Att bilen Ă€r ren innan man börjar polera Ă€r viktigt, en smutsig yta sĂ€tter igen polersvampen.

Val av polermaskin

Det finns tvĂ„ typer av polermaskiner: Enkeltrissa och dubbeltrissa. Enkeltrissan Ă€r en steglös polermaskin typ vinkelslip och mycket effektiv. Föredras av mĂ„nga proffs dĂ„ den gör jobbet snabbt och effektivt. Men för ett bra resultat krĂ€vs vana hĂ€nder. I hĂ€nderna pĂ„ en amatör blir det lĂ€tt ”rosor” om man polerar för hĂ„rt eller med för högt varv. PĂ„ plast – fronten pĂ„ helintegrerad bil, kjolar – brĂ€nner man lĂ€tt ytan vid för högt varvtal.

Jag rekommenderar dÀrför oscillerande maskiner med dubbla trissor. De har ett fast varvtal och Àr snÀllare mot lacken. Passar alla och man riskerar inte att förstöra ytan. Oscillerande betyder att den rör sig ojÀmnt, effekten brukar man fÄ fram med en balansvikt som gör att polerhuvudet Àven rör sig i sidled medan det snurrar.

Det finns ett antal olika polersvampar att vÀlja bland. FrÄn mjuka till hÄrda. De har olika fÀrg för att man inte ska ta fel. Jag rekommenderar de gula som rÀknas som medelhÄrda. De passar alla ytor pÄ en husbil.

BÀsta verktyget för ett lyckat resultat Àr en oscillerande maskin med dubbla rondeller. Finns frÄn nÄgra hundralappar pÄ Jula eller Biltema.
Polermaskin modell vinkelslip Àr effektivare men det Àr lÀtt att skada ytan och jag tycker man ska undvika den om man inte Àr riktigt duktig.

RĂ€tt polermedel

Förutom polersvampen ska man ha ett polermedel. Finns en uppsjö att vÀlja bland. En del grövre, en del finare, vissa blir finare och finare ju mer man polerar, en del innehÄller Àven vax, men de undviker jag. Varför fÄr du reda pÄ lÀngre fram i texten.

PÄ lackad plÄtyta, som ofta Àr full av smÄ repor, rekommenderar jag polerkrÀm. Inte för grov dock, dÄ tar man för hÄrt pÄ lacken.

PÄ plastytor som sÀllan Àr repiga utan bara matta Àr kemisk polervÀtska att föredra.

Polera med mjuk hand och se till att hela polerdynan ligger an. Det Àr viktigt att den inte ligger an i vinkel mot underlaget. GÄ över ytan lite i taget, inte för stora yviga rörelser. LÄngsamt och koncentrerat. Börjar hologramliknande cirklar trÀda fram gÄr det för fort fram.

NÀr hela ytan fÄtt sitt torkar man av med en microfiberduk. Den ÄteranvÀnds efter avslutat arbete. TvÀttad i maskin i 40° utan sköljmedel blir den som ny. AnvÀnder du sköljmedel fÄr du kasta duken.

Nöjd med ytan Àr det dags för vax för att skydda den mot solens strÄlning och luftens föroreningar. VÀlj ett flytande vax av god kvalitet. Undvik allt-i-ett lösningar med bÄde polermedel och vax, de ger lÀtt en flammig yta. HÄrdvax hör gÄrdagen till och Àr bara tungjobbat utan att ge ett bÀttre eller hÄllbarare resultat.

Microfiberduk Àr det överlÀgset bÀsta att anvÀnda för att torka av den polerade ytan.
Husbilars fönster blir med Ären rejÀlt repiga. DÄ de Àr av plast kan man faktiskt polera och bli av med reporna. Det krÀvs lite grövre polish Àn dÄ man polerar övriga bilen. Jag valde en polish som Àr grov till en början men som finfördelas varefter jag polerar.
Det Àr inte lÀtt att visa resultatet pÄ bild, men jag kan lova att det blev vÀsentlig skillnad.
Skillnaden pÄ en polerad och oxiderad yta. VÀrt jobbet? Absolut!

Tommy arbetar pÄ Mobilen i BorÄs AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och Ärsmodeller.

Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som hÄller.

PÄ Allt om Husbilen  delar han med sig av sin erfarenhet.

www.mobilen.eu

 

Vill du ta del av fler av Tommys tips?

Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift