.

Bli polare med polermaskinen

I en annan artikel visar jag hur man kan tvätta sin husbil med högtryck. När den är ren kan man lika gärna lägga några extra minuter på att få upp glansen. Det är faktiskt mindre jobb än många tror. Och resultatet gör jobbet väl värt mödan.

 

Av Tommy Ahlgren

 

En matt yta kallas för oxiderad, föroreningar i luft och regn bryter ner ytan. Oxiden avlägsnas när vi polerar. Även mindre repor poleras bort och ytan blir som när bilen var ny. Att bilen är ren innan man börjar polera är viktigt, en smutsig yta sätter igen polersvampen.

Val av polermaskin

Det finns två typer av polermaskiner: Enkeltrissa och dubbeltrissa. Enkeltrissan är en steglös polermaskin typ vinkelslip och mycket effektiv. Föredras av många proffs då den gör jobbet snabbt och effektivt. Men för ett bra resultat krävs vana händer. I händerna på en amatör blir det lätt ”rosor” om man polerar för hårt eller med för högt varv. På plast – fronten på helintegrerad bil, kjolar – bränner man lätt ytan vid för högt varvtal.

Jag rekommenderar därför oscillerande maskiner med dubbla trissor. De har ett fast varvtal och är snällare mot lacken. Passar alla och man riskerar inte att förstöra ytan. Oscillerande betyder att den rör sig ojämnt, effekten brukar man få fram med en balansvikt som gör att polerhuvudet även rör sig i sidled medan det snurrar.

Det finns ett antal olika polersvampar att välja bland. Från mjuka till hårda. De har olika färg för att man inte ska ta fel. Jag rekommenderar de gula som räknas som medelhårda. De passar alla ytor på en husbil.

Bästa verktyget för ett lyckat resultat är en oscillerande maskin med dubbla rondeller. Finns från några hundralappar på Jula eller Biltema.
Polermaskin modell vinkelslip är effektivare men det är lätt att skada ytan och jag tycker man ska undvika den om man inte är riktigt duktig.

Rätt polermedel

Förutom polersvampen ska man ha ett polermedel. Finns en uppsjö att välja bland. En del grövre, en del finare, vissa blir finare och finare ju mer man polerar, en del innehåller även vax, men de undviker jag. Varför får du reda på längre fram i texten.

På lackad plåtyta, som ofta är full av små repor, rekommenderar jag polerkräm. Inte för grov dock, då tar man för hårt på lacken.

På plastytor som sällan är repiga utan bara matta är kemisk polervätska att föredra.

Polera med mjuk hand och se till att hela polerdynan ligger an. Det är viktigt att den inte ligger an i vinkel mot underlaget. Gå över ytan lite i taget, inte för stora yviga rörelser. Långsamt och koncentrerat. Börjar hologramliknande cirklar träda fram går det för fort fram.

När hela ytan fått sitt torkar man av med en microfiberduk. Den återanvänds efter avslutat arbete. Tvättad i maskin i 40° utan sköljmedel blir den som ny. Använder du sköljmedel får du kasta duken.

Nöjd med ytan är det dags för vax för att skydda den mot solens strålning och luftens föroreningar. Välj ett flytande vax av god kvalitet. Undvik allt-i-ett lösningar med både polermedel och vax, de ger lätt en flammig yta. Hårdvax hör gårdagen till och är bara tungjobbat utan att ge ett bättre eller hållbarare resultat.

Microfiberduk är det överlägset bästa att använda för att torka av den polerade ytan.
Husbilars fönster blir med åren rejält repiga. Då de är av plast kan man faktiskt polera och bli av med reporna. Det krävs lite grövre polish än då man polerar övriga bilen. Jag valde en polish som är grov till en början men som finfördelas varefter jag polerar.
Det är inte lätt att visa resultatet på bild, men jag kan lova att det blev väsentlig skillnad.
Skillnaden på en polerad och oxiderad yta. Värt jobbet? Absolut!

Tommy arbetar på Mobilen i Borås AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och årsmodeller.

Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som håller.

På Allt om Husbilen  delar han med sig av sin erfarenhet.

www.mobilen.eu

 

Vill du ta del av fler av Tommys tips?

Klicka här!