Förvirrad över husbilens alla olika sorters ljus? Hur ska de anvÀndas, vad sÀger lagstiftningen? Vi reder ut begreppen.
Â
Av Stig Forsberg
Â
Först de olika ljusens funktion. Hel, halv, broms/bakljus, blinkers, varningsblinkers, parkeringsljus, dimljus fram, dimljus bak, extraljus, backljus och skyltljus Àr nog alla vÀl bekanta med. Vidare finns varselljus av olika slag. PÄ husbilar finns dessutom sidomarkeringar och högt placerade varningsljus fram och bak. Generellt gÀller att vitt ljus skall visas i fÀrdriktningen och rött bakÄt. Blinkers ska vara orange. BlÄtt Àr avsett för utryckningsfordon, men anvÀnds idag flitigt av mÄnga som vill pimpa sin bil.
Hur och nÀr fÄr de anvÀndas?
Helljus
Vid mörkerkörning och tillsammans med extraljus. Helljuslampan fÄr vara pÄ max 60 watt och skall blÀndas av vid risk för blÀndning. Om extraljus Àr monterade kan de blÀndas av tidigare, original helljus kan blÀndas av senare. Finns tillfredstÀllande gatubelysning Àr helljus förbjudet.
Â
Halvljus/dimljus
Endast ett par halvljuslampor om 50 watt fÄr anvÀndas och i kombination med varselljus. Halvljus och dimljus fÄr inte anvÀndas samtidigt. Om man gör det sÄ intrÀffar tvÄ saker: Mörkerseendet försÀmras pÄ lÄnga avstÄnd eftersom vÀgbanan framför bilen Àr kraftigt belyst och pupillen blÀndar av det kraftiga ljuset. Dessutom blÀndas mötande med den stora ljusmÀngden, speciellt om den har ett svagt halvljus.
Extraljus
Finns av mÄnga olika modeller och med olika ljusbilder. Smal med sikt pÄ upp till en kilometer eller grundare flodljus med bredare ljusbild. Monterar sjÀlv? Se till att ha ett mellanrelÀ och extra kraftiga kablar, separat sÀkrade.
Â
Backljus
Ăr vitt eftersom det tĂ€nds nĂ€r bilen fĂ€rdas baklĂ€nges, det vill sĂ€ga bilens körriktning.
AvblÀndning av dimljus
Enbart dimljus kan med fördel anvÀndas vid tÀt dimma, kortare sikt Àn 100 meter.
Dimljuset fram har en diffus ljusbild och behöver inte blÀndas av. Dock ska bakÄtriktade dimljus blÀndas av nÀr nÄgon nÀrmar sig bakifrÄn och denna blÀndar av. Vid omkörning ska dimljuset bak blÀndas av tills det inte lÀngre blÀndar bakomvarande.
Broms/bakljus
Inga problem, de Àr pÄ 10 respektive 21 watt och sköter sig sjÀlva.
Blinkers/Varningsblinkers
AnvĂ€nd flitigt. Att inte blinka Ă€r den största enskilda trafikförseelsen tillsammans med hastighetsövertrĂ€delser och för korta avstĂ„nd till framförvarande. Att slarva med att blinka kostar 500 kronor om det vill sig illa. Vita lampglas krĂ€ver orangefĂ€rgade lampor. De flagnar med tiden och blir ljusare och kan ge böter. Varningsblinkers ska anvĂ€ndas nĂ€r fara föreligger â vid hĂ€ftigt stopp i bilkö, fel pĂ„ bilen och under boxering. Förbjudet att anvĂ€nda dem vid parkering typ âjag skall baraâ.
Parkeringsljus
AnvĂ€nds vid parkering, vitt framĂ„t och rött bakĂ„t. Förbjudet att ha halvljus pĂ„ parkerad vid sidan av vĂ€gen, dĂ„ gĂ€ller parkeringsljus â annars luras mötande att blĂ€nda av och fĂ„ sĂ€mre siktstrĂ€cka.
Skyltbelysning
Ska vara vit och finnas pÄ bakskylten monterat sÄ att det inte kan blÀnda. De flesta bilar har tvÄ lampor, men det rÀcker med en.
Sidomarkeringar
Ska finnas pÄ bilar lÀngre Àn sex meter och dÄ med tvÄ meters mellanrum. PÄ personbilsregistrerad husbil rÀcker det med reflexer. PÄ lastbilsregistrerad husbil gÀller belysning med reflexer.
Â
Högt placerade varningsljus
Vitt framÄt och rött bakÄt. Högt placerat bromsljus Àr inget krav.
Vilka olika ljusfunktioner finns det?
VÀldigt mycket Àr automatiskt idag, men föraren Àr ansvarig för att anvÀnda rÀtt ljus vid rÀtt tillfÀlle. Halvljus Àr obligatoriskt vid nedsatt sikt, regn, mörker. Kostar 1 500 kronor att glömma.
Automatiskt varselljus/parkeringsljus
Största faran! Ja, jag sÀger faran, för hur mÄnga ser man inte komma körande i mörker eller i tunnlar utan halvljus och helt utan belysning bak? Automatiken tÀnder ofta endast varselljuset fram och det Àr förarens ansvar att slÄ pÄ halvljus och bakljus nÀr siktförhÄllandena sÄ krÀver.
Positionsljus
Det gÄr att slÄ pÄ parkeringsljusen pÄ bara den yttre sidan mot vÀgbanan för att spara ström.
Följ mig hem ljus
Lyser ett justerbart antal sekunder efter att du parkerat. Du har dÄ belyst gÄngvÀg upp till huset.
Vilka olika typer av ljuskÀllor finns det?
Vanligast har till dagsdato varit vanliga glödtrÄdslampor, men nu kommer LED-lampor starkt en lÀngre tid har det Àven funnits xenonlampor för hel och halvljus.
Vad skiljer dessa lampor Ă„t?
GlödtrÄdslampan
Denna gamla hederliga trotjÀnare har nog dessvÀrre tjÀnat ut. Den hade mest nackdelar: Gick sönder ofta, drog mycket ström och gav med tiden svagt gult ljus. Den hade dock en fördel för de som pÄ vintern inte orkade borsta av snön frÄn belysningen. Den gav vÀrme som sakta smÀlte fram ljuset till omgivande trafiks glÀdje.
Halogenlampan
Ăr en glödtrĂ„ds lampa som ger ett vitare och bĂ€ttre ljus. Har lĂ€ngre livslĂ€ngd, Ă€r stabilare och har nĂ€ttare format Ă€n glödlampan. Den innehĂ„ller halogengas, viket skyddar glödtrĂ„den, dĂ€rav namnet. TĂ€mligen vanlig idag och nĂ„gra Ă„r framĂ„t.
LED-lampan
En strömsnÄl ljuskÀlla som ger ett vitt sken och bra ljus. LÄng livslÀngd Àr fördelen, men eftersom den Àr strömsnÄl ger den ingen överskottsvÀrme. Slarva dÀrför inte med att ta bort snön noggrant och borsta gÀrna av bakljusen.
Xenonlampan
Kungen bland lampor under lÄng tid, ger ett mycket bra ljus. Vitt och med en djup ljusbild. DessvÀrre mycket dyrt nÀr man köper det och nÀr det behöver repareras.