.

Bodelens servicepunkter

Vi lever och trivs i våra husbilar, men det finns även en del servicepunkter att sköta om och serva. I stort sett lika många vare sig man har en enkel husbil eller en lyxig välutrustad variant. Vi har under våren märkt att det inte alltid står helt klart för nyblivna husbilsägare, och en del erfarna, vad det är man bör göra ombord för att hålla alla system i trim. Det vill jag med denna artikel ändra på.

Bli inte avskräckt när du läser alla punkter. Tar man dem lite pö om pö under året är det knappast betungande. Sist i artikeln finner du en nedladdningsbar checklista vi gjort för att underlätta för dig.

 

Av Stig Forsberg

 

Gasolanläggningen

Gasol är en mycket säker energikälla, men den förutsätter även att Du gör rätt och inte slarvar med tillsynen.

När Du byter tub var försiktig så Du inte får in damm i systemet. Gasolutrymmet är välventilerat och därmed ofta mycket dammigt. Framför allt regulatorn och kylskåpets fina munstycke kan sättas igen. Du får inte ha gasolen på under färd, dvs tuberna måsta vara avstängda vid kranen om Du inte har en anläggning med krocksensor och slangbrottsventiler.

Med en Duo Control har Du automatiskt skifte av tuben när den tar slut. En bra investering för det är alltid mitt i den kalla natten som tuben tar slut helt enkelt för att värmaren som är den största förbrukaren då jobbar som mest.

 

Kontrollera minst årligen

Att Du inte har några sprickor på några av de slangar som ansluter tuberna. Det finns även datum stämplade på slangarna. Slangarna skall bytas varje 10 år eller vid minsta antydan till sprickbildning. Kontrollera packningarna på tubernas anslutning, om de är det minsta deformerade så byt ut dem.

Köper du en begagnad husbil, be alltid om en ny reduceringsventil. Byt sedan var 10:e år. Det är ingen regel, men en mycket god rekommendation eftersom reduceringsventilen innehåller ett gummimembran som åldras.

Krachsensor och automatisk omkoppling av gasolen. Kolla slangarna noga efter möjliga sprickor.

Kylskåpet

Kan vara ett kompressorskåp som behöver 12 volt el. Vanligast är dock gasoldrivna kylskåp, så kallade absorbtionsskåp. Båda teknikerna beskrivs i denna artikel.

Gasolkylen går på 12 volt när motorn är igång och på 230 volt när Du är ansluten till en elstolpe. Moderna bilars kylskåp väljer automatisk energikälla, medan man på äldre bilar kan behöva välja manuellt.

Gasolkylskåpen kan ibland ha svårt att starta om bilen lutar för mycket. När de väl har startat och fått igång cirkulationen av köldmediet brukar det inte vara några problem att parkera lutande.

Om det är mycket varmt ute kan kylskåpet krångla. Det lyckas då inte föra bort värmen och skapa tillräcklig kyla inne i skåpet. Ta då bort de två ventilationsgallren så kyler det bättre. Man kan även montera en termostatstyrd fläkt bakom kylskåpet som förbättrar ventilationen.

Kontrollera med viss regelbundenhet

För kompressorskåpet att inte batterispänningen blir för låg efter någon dag. Då kan du behöva se över laddningen, batterikapaciteten eller både och.

På gasolskåpet att lågan i skorstenen brinner med en stabil och klar blå låga. Ett gasolkylskåp behöver sotas av med jämna mellanrum för att inte tappa effektivitet. Speciellt viktig om Du kör med gasol avsedd för motorfordon som Du tankat på bensinmacken. Sotet isolerar och då tvingas skåpet köra längre för att kyla. Än värre är att ett sotigt kylskåp kan råka ut för storstensbrand.

Här har det blivit för varmt bakom kylskåpet. Kanske det till och med varit en skorstensbrand.

Spisen

Spisens brännare har en tändsäkring för varje brännare. Det är de som gör att Du måsta hålla inne knappen tills tändsäkringen blir varm och öppnar för gasen.

 

Kontrollera med viss regelbundenhet

Att Du inte rubbar läget på någon tändsäkring när Du rengör. Spisen kommer då att vägra starta. Tändsäkringen skall stå mitt i den blå lågan. Om den inte gör det, försök att vrida på brännaren, eller om det inte går, böja den försiktigt in i lågans centrum.

Gula flammor tyder på luft i systemet. Jag hade precis fyllt på gasol.
Så här skall det se ut - blå stabil låga.
Flamvakten känner av att lågan brinner. Här en stabil knopp ofta smalt lättböjt stift.

Skåp och lådor

Kontrollera att lådorna löper lätt och att skåpluckornas gångjärn inte börjar lossna i sina infästningar. Det senare är vanligt och kan ofta fixas till med en tändsticka eller en liten plastplugg i infästningshålen.

 

Smörja lås och lister

Smörj med jämna mellanrum upp alla lås med låsolja. Köp den hos låssmeden och inte billigt på någon mack. Låssmedens olja binder inte damm och fint grus.

Smörj även upp vreden på lastluckorna från både in- och utsidan. Du slipper då få vred som är tunga att vrida runt. Tryck gärna in luckan lite när Du öppnar och stänger så går det lättare.

Smörj alla gummilister på fönster, dörrar, takluckor och lastluckor med PTFE (teflon), antingen spray eller ännu hellre flytande ur stift. De håller sig då fräscha och klibbar inte fast. Speciellt takluckorna som får mycket solljus och värme på sig. De har en tendens att bränna fast. Veva då inte på hårt med veven, mekanismen riskerar då att gå sönder. Tryck med ena handen på luckan uppåt samtidigt som Du vevar försiktigt.

 

Kontrollera minst årligen

Att listerna inte flyttat på sig utan går hela varvet runt. Ibland krymper de och lämnar en liten glipa. Om så är fallet dra tillbaka dem i läge igen.

 

Ventilation

Alla bilar har en ventilation som är anpassad efter antalet boende. Sätt inte igen den på något sätt för att spara gasol. Resultatet blir dålig luft och sämre värme. Jämn värme i hela bilen bygger på att luften kan cirkulera och värmas upp av värmesystemet.

 

Kontrollera i samband med motorservice

Att friskluftfiltret i motorns kupévärmepaketet byts minst vart annat år.

 

Markisen

Skall användas flitigt, speciellt när det regnar. Gör inte som alla andra, gå inte in utan veva ut markisen och sitt kvar – njut av regnets smattrande på markisen. Om den inte torkat när Du skall åka, oroa dig inte, den är av plast. Veva ut den inom några dagar och låt den torka.

 

Kontrollera varje gång du använder den

Att den lutar kraftig så att störtregnet kan rinna av och är ordentliga förankrad om Du lämnar bilen, även för en kort promenad.

 

Elsystemet

Det vi får klart flest frågor kring till Husbilsskolan. Det område som även kräver tämligen hög kunskapsnivå hos den som tänker jobba med det. Det beror på att det finns så oändligt många kombinationer av åtgärder man kan ta till. Alla i sig troligen bra, men alla kan inte kombineras hur som helst. Viktigast att förstå är att 12 volt är farligare än de 230 volt vi har hemma i bostaden när det kommer till att skapa brandrisker. Vid 12 volt måste strömmen var 20 gånger större för att skapa samma effekt. Det betyder 20 gånger så stora kabelareor. Det Du maximalt överför med 1,5 mm2 hemma måste i husbilen vara 32 mm2 i husbilen.

Tro nu inte att husbilsleverantören har tagit till kraftiga kablage, nej de väljer minsta möjliga för uppgiften. Detta skapar problem när man vill förstärka sitt elsystem för bättre fricamping. Om Du är osäker, rådfråga alltid en kunnig källa, gärna Husbilsskolan, inte husbilskompisen eller grannen.

 

Batterier

Finns av olika slag. Startbatterier är just för start, dvs mycket höga strömmar under kort tid. Bodelsbatterier är robustare byggda för att kunna leverera låg ström under lång tid och tål att laddas ur mer under längre tid.

Blybatterier/AGM är båda blybaserade och bör inte laddas ur till mer än 50% innan de börjar laddas igen för att få maximal livslängd.

Gelbatterier kan laddas ur med 80% innan laddning.

Litium skall ha ett inbyggt BMS-system (Battery Management System) om det monteras i en husbil. Det kan laddas ur till under 10%, men det sköter BMS-systemet om att bevaka.

Varning! Om ett batteri börja lukta ruttna ägg, tjogvis, koppla genast ur batteriet och ta ut det ur bilen. Det föreligger explosionsrisk! Det beror på att överladdning bildat knallgas.

 

Kontrollera med jämna mellanrum

Att Du har destillerat vatten i Dina batterier om de är av äldre blytyp. De flesta batterier idag är underhållsfria och skall inte fyllas på. Det räcker att dammsuga dem och hålla dem rena så att inga läckströmmar uppstår.

God vilospänning på ett fulladdat batteri.
Batteriet skall hållas dammfritt - dags för dammsugning här!

Solceller

Ett av de vanligaste tillbehören. Av förståeliga skäl. Placerade på taket är de lätta att glömma bort.

 

Kontrollera med jämna mellanrum

Att solcellen är ren och inte delvis skymd när Du har parkerat. En skymd solcell ger vanligen bara den ström som den skymda delen kan generera.

Omformare

Med en omformare, ofta benämnd inverter, kan Du från 12 volt skapa 230 volt. Mycket användbart med all den tekniska utrustning vi har med oss i husbilen. Välj inte en för stor omformare, den drar onödig grundström och kräver grova kablage direkt till batteriet. Jag har själv en på 1500 W med ren sinusvåg. Med den storleken kan vi köra kaffebryggare, vattenkokare och mikro. En i taget naturligtvis inte flera samtidigt. Det betyder även att jag är en stor batteriplågare, ett medvetet val för att få den fasta bostadens bekvämlighet.

Kontrollera

Att kablaget från omformaren inte blir varmt när Du kör mer än 3-5 minuter. Då har Du för klena kablar.

Förbrukare

Kan vara av alla möjliga slag. Anslutna via bilens olika eluttag eller fast anslutna till bilens 12 voltssystem. Vad det än är för förbrukare skall inkopplingen vara avsäkrad för att inte kunna orsaka kortslutning och brand om något fel uppstår. Anslut helst förbrukaren via elblocket för då får Du kontroll på hur mycket kapacitet Du har kvar i batteriet.

Kontrollera

Att inkopplingspunkterna/kablaget inte blir varm vid långvarig användning.

Halogenlampor

Förekommer i äldre bilar och bör bytas ut mot LED. Dels för att strömförbrukningen sjunker, men främst på grund av brandrisken och att man kan bränna sig på dem. Ibland när man byter alla lampor så ”småflämtar” LED-lamporna, behåll då en halogenlampa på den minst använda ljuspunkten.

Kontrollera

Ta ner lamphållarna och se efter om Du har värmeskador i isoleringen. Om så är fallet, byt genast ut till LED. Använd inte den ljuspunkten innan Du monterat LED.

Olika larm

Ett absolut måste är brandvarnare och ett gasollarm. Man åker inte en meter eller sover över en enda natt utan dessa. Om man sedan vill satsa på gaslarm och/eller inbrottslarm är en personlig fråga. Om detta finns många olika uppfattningar, bry Dig inte om dem. Satsa på det som gör att Du känner Dig trygg. Inte kul att campa i husbil om man känner en otrygghet.

Kontrollera årligen

Att brandvarnaren får nytt batteri varje år. Gärna inför julen om Du åker vintertid. Gasollarmet är vanligast anslutet till bilens 12 voltsystem, men kontrollera att det fungerar genom att hålla en tändare, som Du inte tänder utan bara trycker försiktig på så att gasen strömmar ut, nära givaren.

Vattensystemen ombord

Du har fyra eller fem olika vattensystem ombord. Det till motorns kylning lämnar vi till en annan artikel, kvar blir tre eller fyra. Om Du har luftvärme slipper Du ett vattensystem till. Jag försöker reda ut.

1 Dricksvatten= färskvattentank

Ditt dricksvatten förvaras in en vattentank. Tänk på att alltid fylla Din vattentank med en egen vattenslang. Den som finns på platsen där Du fyller kan tidigare använts till att spola ur en toakassett. Tanken behöver rengöras en gång per år. Det är en enkel procedur och Du kan använda vilken som helst av de rengöringsmedel som finns på marknaden, alla fungerar bra om Du bara följer rengöringsinstruktionerna. På nätet finns även massor av ”husmorstips” som fungerar även de.

Viktigt är att Du inte tömmer vattentanken utan fyller den full när Du kommer hem. Bakterier gillar syre, stora ytor och varmt vatten. Inget av detta finns i en full vattentank. Tillsätt något bakteriedödande medel, tabletter eller droppar eller min favorit Certec-staven.

Kontrollera

Känn med jämna mellanrum under kranar och följ vattenledningarna så att Du inte har vattenläckage. Om Du har en tryckvattenpump och den startar då och då, har Du ett läckage någonstans i systemet.

2 Gråvatten= spillvattentank

Vatten från disk, dusch och handfat samlas i gråvattentanken. Den tömmer Du på avsedda tömningsstationer. Detta för att gråvatten göder vattendrag och naturen, vilket inte är önskvärt. Töm aldrig i brunnar som är avsedda för dagvatten, de går vanligast rakt ut i åar och sjöar. På den egna tomtens gräsmatta kan det i nödfall var OK.

Den kan behöva rengöras några gånger per år. Även det är en enkel procedur och Du kan använda vilken som helst av de rengöringsmedel som finns på marknaden, alla fungerar bra om Du bara följer rengöringsinstruktionerna. På nätet finns även här massor av ”husmorstips” som fungerar. Det är dags att rengöra när Du känner att det börjar lukta illa när tanken närmar sig full. Gråvatten är det som luktar värst.

Kontrollera

Känn med jämna mellanrum vid vattenlås och utmed avloppsledningarna att Du inte har läckage. Rengör vid behov vattenlåsen, men underhåll dem med en sked bikarbonat och en sked ättika varje månad så slipper Du troligen. Undvik att skräp följer ner med diskvattnet. Torka bort det grövsta med lite hushållspapper. Små bitar av äggskal löser inte upp sig så undvik det till varje pris.

3 Svartvatten= toatank

Fekalierna, fint ord för kiss och bajs, samlas upp i toakassetten eller i en fast tank. Den måste alltid tömmas vid avsedd tömningsstation. Om Du har ett system med mekanisk ventilation behöver Du inte tillsätta några kemikalier. Om Du inte har det så kan Du ”dölja” obekväma dofter med olika tabletter på marknaden, undvik om möjligt.

När Du tömmer toakassetten, skölj ur den flera gånger med vatten. Använd då avsedd vattenslang inte färskvattenslangen. Toatanken behöver rengöras flest gånger per år. Även det är en enkel procedur och Du kan använda vilken som helst av de rengöringsmedel som finns på marknaden, alla fungerar bra om Du bara följer rengöringsinstruktionerna. På nätet finns även här massor av ”husmorstips” som fungerar.

Kontrollera

När Du tömmer kassetten. Rinner det vatten precis när Du lyfter upp den så låg det kvar ovanpå stängningsbladet. Du har då stängt bladet för snabbt. Droppar det hela tiden när Du bär/rullar behöver packningen bytas. Likaså om det blir blött inne i kassetthuset. Glöm inte att byta filter i avluftningen varje år om Du har ett sådant.

En liten hink för taopappret som i södra Europa ökar tiden mellan tömningarna och minskar odörer.

4 Värmevatten = vattenburen värme

Har Du vattenburenvärme skapar värmaren varmt vatten som cirkulerar genom bilens konvektorer och ibland genom golvslingor. Vattnet i värmesystemet innehåller 50/50 glykol/vatten. Blandningen skall inte kunna frysa vid minusgrader.

Systemet ”kokar bort” lite vatten hela tiden och behöver därför fyllas på. Kanske en eller två gånger per år beroende på hur mycket Du använder bilen. Du kan, i nödfall, om nivån är så låg att vattnet inte längre cirkulerar, fylla på med destillerat vatten. Blanda då inte i någon glykol eftersom olika glykolsorter inte får blandas. Fyll bara på rekommenderad glykolblandning som tillverkaren rekommenderar. Glykolen har även funktionen att hålla värmesystemets olika metalldelar fria från korrosion.

 

Kontrollera med jämna mellanrum

Titta på expansionskärlet och säkerställ att nivån är stabil när systemet är varmt. Den minskar något när systemet är avstängt och behöver då inte fyllas på.

Kontrollera, där så är möjligt, att Du inte har läckage.

Dålig värme kan tyda på luft i systemet. Lufta via de luftventiler som finns, speciellt den högst belägna. Ett annat alternativ till dålig värme är att Du har för låg hastighet på cirkulationspumpen. Ju större bil ju högre hastighet behövs. Normalt är 2 eller 3, men över 8/9 meter kan 4 behövas, kör aldrig på 5. Det läget är till för avluftning av systemet.

 

Kontrollera

Om Du har en dieselvärmare bör den startas en gång i veckan under en ca 10 minuter. Detta även om det är varmt ute och egentligen inte behövs. Dieselvärmare behöver motioneras. Under vinterns eventuella avställning kan det vara svårt att göra detta. Men försök göra det en gång per månad.

Aldepanelen har många användbara funktioer - sätt Dig in i dem!

Åka på vintern – hur klara vattnet?

De flesta husbilar är inte byggda för vinterförvaring, de skall helst användas även på vintern. Vissa modeller kanske inte är anpassade till den värsta vintern, men de klarar ändå att användas på vintern. Värmesystemet klarar det även om det går åt lite extra gasol. En tub räcker två till tre dygn. Har Du dessutom möjlighet att stötta med el genom elpatron i pannan eller ett löst värmeelement i bodelen funkar det bra.

Om Du inte har isolerad färskvattentank, skippa färskvattnet, ta med vatten i en vattendunk. Du har då troligen inte heller någon isolerad gråvattentank. Luta bilen lite så vattnet rinner ur och ställ en hink/balja under. Vattnet rinner ut och Du slår sedan ur isklumpen vid gråvattentömningen.

 

Kontrollera

Ett vanligt misstag vintertid är att man fyller på dricksvatten fullt inför avresan för att sedan när man skall åka upptäcker att det är tomt. Det beror på att det finns en ventil som dumpar vattnet vid +4 grader för att skydda mot frysskador.

Dumpventilen behöver minst 7 grader i bilen för att den skall kunna låsas i stängt läge. Du fyller på under dagen och temperaturen faller på natten = inget vatten kvar.

Ventilen sitter inne i bilen och man måste därför se till att den får värme för att inte lösa ut igen. Det betyder att man sätter på värmesystemet ett dygn före avfärd och beroende på hur bilen är byggd öppnar man även lämplig lucka så att värmen kommer fram till dumpventilen.

Ladda ner vår checklista

Det är lätt hänt att missa en servicepunkt. Eller att man inte minns när man senast kontrollerade eller servade en detalj.

För att underlätta för er har vi tagit fram en kortfattad checklista.

Du kan ladda hem den som pdf här

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email