BÀttre Àn trimbox?
Att motoroptimera för att fÄ mer effekt Àr dyrare Àn att lÄta montera en trimbox. Vad Àr skillnaden och vilken Àr bÀsta lösningen?
Â
Av Stig Forsberg
Â
Vi har fĂ„tt möjligheten att följa tvĂ„ bilĂ€gare som lĂ„tit optimera sina motorer. En 2,3 Euro 5 och en 3,0 Euro 4. Det Ă€r första gĂ„ngen biltrimsföretaget BSR optimerar en Euro 5-motor. BĂ„da bilarna har tidigare varit försedda med trimboxar frĂ„n Dielselkraft respektive KCR. Ăgarna har sĂ„ledes erfarenhet frĂ„n trimboxar och bilarnas motoregenskaper bĂ„de otrimmade och trimmade.
Vi börjar med ett fabriksbesök hos BSR i VÀxjö, ett företag vÀrldsberömt i racingkretsar och bland trimintresserade bilfantaster. Bland husbilsÀgare Àr de dÀremot tÀmligen okÀnda. BSR samarbetar med mÄnga olika trimningsföretag. Och kunskap finns. BSR har svarat för hela motorstyrningen till vÀrdens snabbaste personbil: Koenigsegg.
Fabriksbesöket
BSR har trimmat bilar i 25 Är och finns i 27 lÀnder med över 300 ÄterförsÀljare. PrissÀttning i alla lÀnder Àr densamma eftersom egenimport över landsgrÀnser skapar supportproblem och badwill för företaget om de inte kan lösa problemet pÄ den lokala marknaden. BSR har vÀl utbildade ÄterförsÀljare pÄ alla marknader. Ett kraftfullt datastöd finns i VÀxjö, med egenutvecklade verktyg för bÄde support och marknadsstöd.
Vi besökte en blandning mellan ett data- och motorlabb med vidhÀngande monteringshall. Hela miljön andas ordning och reda, bÄde motorlabbet och monteringshallen Àr kliniskt rena, som pÄ ett sjukhus. Jag fick en rundvisning av BSRs försÀljningschef Magnus Persson, mer tekniker med genuina tekniska kunskaper Àn sÀljare.
I motorlabbet finns fyra hydraulmotorer som kopplas in pÄ bilens drivande hjulaxlar. Man mÀter pÄ sÄ sÀtt levererad effekt till hjulen. Rummet Àr tempererat, alla prov utförs vid samma temperatur. Stora kylda flÀktar som simulerar fartvinden, annars skulle inte motorn fÄr rÀtt kylning. Det var mer datorer och datatekniker i lokalerna Àn motordelar och skiftnycklar. Motortrimning Àr idag dataprogrammering pÄ mycket hög nivÄ.
Inte bara en frÄga om vridmoment och hÀstkrafter
En motoroptimering tar med sig sÄ mÄnga fler parametrar Àn vridmoment och hÀstkrafter, vilket motor och drivlina mÄr bra av. HÀnsyn tas till bilens olika sÀkerhetssystem som antisladd och antispinn. Dessutom visas rÀtt brÀnsleförbrukning, vilket inte en extra box gör. Den visar för lite eftersom styrsystemet inte vet att extra brÀnsle lÀggs till.
SÄ gÄr trimningen till
Man optimerar genom att koppla in sig pÄ samma uttag som serviceverkstaden anvÀnder, OBD-porten. Motorhuven öppnas aldrig, bara den lilla plastluckan till vÀnster om ratten. DÀr ansluts den levererade trimboxen, som innehÄller en mÀngd programalternativ för motorn. Den lÀser av motorprogrammet, vÀljer bÀsta trimprogram och raderar de övriga. Aktuellt trimprogram laddas in i motorn. Nu Àr det klart!
Alla motoroptimeringar riskerar att försvinna om verkstaden vid service lĂ€ser in en ny version av motorns programvara â det förekommer av och till nĂ€r förbĂ€ttringar görs. Efter verksstadsbesöket kopplas trimboxen Ă„terigen in. Den lĂ€ser av vilken programversion som motorn har. Har den samma, har inga förĂ€ndringar skett. Har den en ny programversion mailar man det nya versionsnumret till BSR och fĂ„r inom tvĂ„ tre arbetsdagar tillbaka, via internet, en fil med en uppdaterad trimversion som laddas in. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt riskerar man inte att bli av med optimeringen, utan har alltid senast gĂ€llande version.
Hur upplevs bilen?
BĂ„da bilarna blev mycket piggare, eller som bĂ„da Ă€garna utryckte det, âriktigt grymmaâ. Redan nĂ€r man startar motorn mĂ€rks skillnaden, den för Fiat typiska hĂ„rda starten blev mjukare. Vridet kommer direkt, man fĂ„r ta det försiktigt pĂ„ ettan och tvĂ„an annars spinner man loss, i synnerhet vid vĂ„tt vĂ€glag. NĂ€r testivern lagts sig och man vĂ€l vant sig med ett försiktigare gaspĂ„drag mĂ€rker man skillnaden vid omkörningar nĂ€r man accelererar frĂ„n 60 till 90 pĂ„ trean eller 70 till 110 pĂ„ fyran. Det skiljer Ă„tskilligt i tid och strĂ€cka. Dessutom försvann den dĂ€r svarta rökpuffen pĂ„ grund av överboostningen vid vĂ€xling. BĂ„da bilarna blev mycket trevligare och följsammare att köra. Uttrycket âden spinner som en kattâ har fĂ„tt verklig mening. En av bilarna har automat och den vĂ€xlar betydligt mjukare.
Kom ihÄg att bÄda bilarnas förare Àr vana vid att köra sina bilar med trimboxar. För dig med en helt orörd motor blir skillnaden troligen Ànnu större.
Vad sker med brÀnsleförbrukningen?
Man ska inte förvÀnta sig nÄgon minskad förbrukning, sÀger Magnus Persson.
Förklaringen Àr enkel: att driva fram ett fordon krÀver en viss mÀngd energi, det kan ingen motoroptimering eller extern box Àndra pÄ.
Att motorn fĂ„r bĂ€ttre och körvĂ€nligare beteende resulterar Ă„ andra sidan i att man lĂ€ttare anammar en typ av âecodrivingâ. Man kommer snabbare upp i fart och kan ligga kvar lĂ€ngre pĂ„ högre vĂ€xel. Det spar brĂ€nsle, men omvĂ€nt om man stĂ€ndigt anvĂ€nder de nya resurserna fĂ„r man rĂ€kna med att kostnaderna för brĂ€nsle och dĂ€ck stiger.
SĂ„ svaret pĂ„ rubrikens frĂ„ga vad sker med brĂ€nsleförbrukningen blir âallt eller ingetâ â allt beror pĂ„ körstilen.
Vad sÀger lagen?
En knepig punkt, för lagen sÀger egentligen inget klart och tydligt. De enda bestÀmmelser som finns specificerade Àr C02-utslÀpp. Sverige Àr ett av fÄ lÀnder i Europa som inte har specificerat mÀngden övriga utslÀpp. Om du optimerar motorn, och ser till att du inte överskrider nÄgot utslÀppsvÀrde enligt CoC-certifikatet, kan ingen sÀga nÄgot vid en registreringsbesiktning. Men om du ber att fÄ registreringsbesiktiga bilen finns inga vÀrden att besiktiga och godkÀnna den mot eftersom de inte Àr bestÀmda av myndigheten. En klar grÄzon sÄledes!
Vad skall man vÀlja
Ser man till enbart effekt och vridmoment Ă€r en extern box en quick fix. Söker man en sĂ€ker motortrimning med alla motorns och bilens sĂ€kerhetssystem intakta Ă€r det motoroptimeringen som gĂ€ller. Den Ă€r vĂ€rd varje krona eller som man sĂ€ger i USA: âYou get what you pay for!â
Optimering â fördjupning
En modern motor har mĂ„nga givare och styrs pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. Optimeringen tar hĂ€nsyn till temperatur, turbotryck, luftmĂ€ngd, insprutningsmĂ€ngd, effekt vid vĂ€xling, gasspjĂ€llets lĂ€ge, syre i avgaserna via lambdasonder, bĂ„de före och efter katalysatorn, och sĂ„ vidare. NĂ€r vi hade motorer med gasvajer stod spjĂ€llet öppet i direkt förhĂ„llande till gaspedalens lĂ€ge. I moderna bilar Ă€r gaspedalen en âpotentiometerâ som ger ett önskemĂ„l om vridmoment. Motorstyrningen kan leverera pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. Den vĂ€ljer det optimala sĂ€ttet bland annat beroende pĂ„ vilken vĂ€xel bilen har ilagd.
Â
Varje situation har en MAP, en sorts beskrivning/programvara hur den skall agera. Genom att programmera om dessa mappar kan motorn ges nya egenskaper. Antalet mappar i en modern motor kan vara mÄnga eftersom 1000-tals parametrar skall bevakas. En motoroptimering spar motor och drivlina eftersom den hela tiden kan begrÀnsa nÀr överbelastning hotar. Den tar Àven hÀnsyn till alla bilens sÀkerhetssystem som antispinn och antisladd. För höga vridmoment Àr generellt farligt för en drivlina vid vÀxling, men nÀr vÀxel vÀl Àr ordentligt ilagd kan vridmomentet ökas avsevÀrt. Vridmomentskurvan kan dÀrför byggas mycket högre och planare redan frÄn lÄga varv.
Â
Alla motorns felkoder förblir intakta och kan lÀsas ut vid service.
Trimbox â fördjupning
NĂ€r original motorstyrning ger signal till spridaren gĂ„r den signalen till boxen. Boxen förlĂ€nger spridarens öppningstid, motorn fĂ„r mer brĂ€nsle. Motorn âöverboostasâ vilket ger högre effekt. Den ökade avgasmĂ€ngden fĂ„r turbon att snurra fortare och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt höjer man indirekt Ă€ven turbotrycket. Boxen jobbar sĂ„ att sĂ€ga utanför motorns styrning och tar inte hĂ€nsyn till motorn och bilens sĂ€kerhetssystem.
Om motorn vill begrÀnsa, vid olika temperaturer eller i olika situationer, sÄ lÀgger boxen ÀndÄ pÄ sitt bidrag. Om ett antisladdsystem försöker hÀva en sladd kan det bli riktigt illa om mer effekt Àn berÀknat tillförs. SÀkerhetssystemet jobbar just med att begrÀnsa vridmomentet och bromsa rÀtt hjul.
Fakta
Motoroptimering frÄn BSR                                                             6 990 kr
Egen databox för trimning                                                             2 000 kr
Boxen lÄnas mot en pant, men man gör klokt i att köpa den.
Â
Teknisk information till denna artikel har jag fÄtt av Magnus Persson hos BSR.