Meny

.

Bürstner Ixeo 680 G

Rymligaste sjumetersbilen

I en sju meter lång husbil utan fast säng kan möblemanget bre ut sig som i en två meter längre bil. Men. I Europa – England undantaget – har husbilsköparna svårt att acceptera ett möblemang utan fast binge. Är Ixeo 680G bilen att ändra inställningen?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Testbilen är en Bürstner, men kunde lika gärna varit en Dethleffs. För de två syskonen inom Hymergruppen har tagit fram bilen tillsammans. Dethleffs har döpt sin till 4Travel och Bürstner återanvänder Ixeo namnet, logiskt eftersom Ixeo är modellen som gjorde taksängen accepterad när den lanserades för sju år sedan.

Det nya med bilarna är att taksängen löper längs med, inte på tvären och det betyder mer än man kan tro.

En glidare

Det finns flera sorter av mörkläggningsjalusier på marknaden, Bürstner har valt en variant med en övre och undre gardinstång. Som hamnar mitt i blickfånget när jag kör. En störande faktor som kan undvikas. I övrigt sitter jag bekvämt, om än i högsta laget, och har all den komfort- och säkerhetsutrustning jag förväntar mig i en modern mellanklassbil.

Drivlinan är inte den vanligaste – Fiats 2,3 liters motor på 130 hästar kopplad till en automatlåda. Ingen riktig automat, en manuell låda försedd med växlingsrobot.

Normalt får lådan kritik för att det uppstår ett visst ”sug” när den växlar upp, som om bilen hämtar andan mellan växlingarna. Suget finns, men är verkligen minimalt och bara på de lägre växlarna. Från trean och uppåt är växlingarna silkeslena.

Drivlinan gör bilen till en glidare. Lådan tyglar nämligen motorns hästar, eftersom den är programmerad att hålla förbrukningen nere, knappast förenligt med rapp acceleration.

I farter upp till 90 km/h är färden harmonisk på alla vis, inga missljud från inredningen, inget störande motorbuller, inget vindbrus och minimalt med vägljud. Men i motorvägstempo blir det annat ljud i skällan. Extra så på våt asfalt. Skurken heter bodelsdörren. Blott en central låspunkt förmår inte hålla helt tätt i dörrens över- och underkant. Dörren är visserligen en stabil historia, det är inte lika illa som på bilar med enklare dörrar, men nog ska en bil i denna klass ha dubbla låspunkter! Eller?

Som kapten ombord blir mitt beslut att ta rygg på en långtradare och tugga mil i behagliga 90 km/h.

Den som vill ha lite mer kraft väljer versionen på 150 hästar. Jag tycker att testbilens drivlina räcker gott och hade lagt de extra 18 000 slantarna på annat.

Glöm 3,5 tons totalvikt

Glasfibermössan på taket är en rejäl historia. Där huserar taksängen dagtid – en bastant pjäs med flera elmotorer för att höja/sänka och veckla ut; känns mycket gedigen, inger förtroende. Men tung. Naken väger bilen 3 105 kilo. De som kommer till Sverige är välklädda. Testbilen har chassipaket, vinterpaket, automatlåda och en markis – bara det ökar vikten med 100-150 kilo. Kvar är ca 250 kilo. Inte mycket last för två personer. Särskilt som bilen har ovanligt generösa stuvutrymmen – garage, rymliga överskåp och hela två garderober. Det är inga problem att utöver det nödvändigaste få plats en massa ”bra att ha” prylar.

150 kilo extra lastvikt kostar 1 300 kronor. Min rekommendation är att satsa på 3 850 kilos totalvikt, möjligt utan att byta till kraftigare chassi. Det kostar visserligen drygt 5 000 kronor eftersom man sätter in en extra bladfjäder bak. Den som vill kunna lasta hej vilt väljer maxichassi med 4 250 kilo totalvikt .

Riktigt bra värmesystem

De bilar som kommer till Sverige har en dekal som anger att de är byggda för vårt klimat. Sanningen är snarare att de är utrustade för det. Stora 6kw Truma värmaren med elpatron, isolerad uppvärmd spillvattentank, 230 volts värmegolv, utvändigt täcke till förarhytten, luftspalter in i överskåpen.

Värmaren har en framskjuten placering och slår troligen rekord i antal utblås. Hela nio (9!) i en bil på sju meter. Det finns till och med utblås under framstolarna.

Sittgruppen står på ett dubbelgolv i vilket värmeslangarna löper, det kommer förhindra kalla fossingar.

Hade spillvattentanken värmts av värmesystemet (istället för med el) och varmluften fått cirkulera i överskåpen (inte bara släppts in) hade jag gett vinterkomforten full pott.

Jag tycker

Bodelen är riktigt trivsam med generöst tilltagna utrymmen – kök, badrum, sittgrupp. Allt imponerar! Även kvaliteten, bilen känns solid.

En sak övergår min fattningsförmåga: En taksäng på tvären är som regel 185 centimeter lång. Så en längsmonterad skulle i teorin kunna göras 185 cm bred. Eller hur?

Så varför stanna vid ynka 135 centimeter bred säng?

Hytten är en trång sektor, jag förstår det. Men i decennier har vi vant oss vid att husbilars sängar inte alltid är lika breda över hela längden. Varför inte ge sängen 135 centimeters bredd i hytten och 160 centimeter i bodelen? Fötterna i hytten, huvudet in mot bodelen. Okej för mig! Att överskåpen krymper är lätt att leva med för den extra sovkomforten.

I korthet: Ingen sjumetersbil är rymligare eller bekvämare att vistas i under dygnets vakna timmar.

Fakta

Vi gillar

  • Drivlinan
  • Värmesystemet
  • Sittgruppen, stor och med plats för rejäl tv
  • Köket – stort och välplanerat
  • Hallen – bred dörr, både klädkrokar och garderob
  • Badrummet
  • Läslamporna på arm som kan användas både som sänglampor och när man läser i framstolarna

 

Vi önskar

  • Bredare säng
  • Fönster på höger sida
  • Dubbla lås på bodelsdörren
  • Att nivåskillnaden vid sittgruppen var mindre lömsk
  •  

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhiss, AC, farthållare, 6kw Truma luftburen värme med elpatron, 230 V värmegolv, kyl med separat frys, köksfläkt, markis, stereo

Gammal idé

Satsningen på husbilar med taksäng på längden är en stor snackis. Ord som nytänkande, revolutionerande, unik och liknande har använts för att beskriva dem. Men faktum är att Hymer (som äger både Dethleffs och Bürstner) för snart 30 år sedan lanserade precis den lösningen i sin Tramp 155. Men då ville marknaden ha alkovbilar och fnös åt att sängen blockerade sittgruppen.

Adria tog upp idén 20 år efter Hymer med en modell kallad Coral S680 SPL, efter några år lades den dock ner eftersom kunderna inte nappade.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess och taksängen har konkurrerat ut alkoverna. Så kanske är timingen den rätta nu?

Adrias lösning, modellen lanserades 2007 och lades ned 2009. Kanske dags för en återupplivning?
”Det Hymer gör idag, gör andra imorgon” var en devis som användes flitigt på åttio- och nittiotalet. Hymertramp 155 var mig veterligen första Europeiska husbil med längsmonterad taksäng. Bilen på bilden är från 1988.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift