Meny

.

Bürstner Nexxo t720

Mer än ett ansiktslyft

Bürstners mellanklassmodell Nexxo är omgjord från grunden. Varenda pinal utom möjligen vattenpumpen är ny. Dags att lyfta på hatten och gratulera till ett väl utfört arbete?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Förra generationen Nexxo var en tämligen medioker mellanklassbil med föråldrad byggteknik – husvagnsfönster, träreglar, frigolit. Ingen dålig husbil, men knappast i framkant av utvecklingen.

Nya Nexxo är en helt annan best. Träfri konstruktion, XPS isolering med slutna celler, tak som överlappar väggarna, golv i lättvikts glasfibersandwich, ramförsedda rutor.  En modernt byggd husbil med liten risken för fuktskador.

All inredning är dessutom skruvad i metallbleck som placeras i väggarna när de lamineras. Håller betydligt bättre än om man skruvar fast inredningen i träreglar.

Progressiv styrservo är underbart

Testet utförs på Bürstners hemmaplan i Kehl, vid franska gränsen inte långt från Strasbourg. Vägar av stundtals riktigt usel kvalitet sätter chassiet och inredningen på prov. Bilen står på det mjukare lightchassiet vilket gynnar komforten när man åker olastad. Inredningen tiger still under resan, även när underlaget är kullersten.

Motorn är den 130 hästkrafter starka versionen av Fiats 2,3 liters motor, numera försedd med progressiv styrservo – underbar att manövrera i låg fart och trång miljö. Kraften räcker för svenskt motorvägstempo. Men min rekommendation blir ändå den 20 hästar starkare versionen av samma motor. Den har mer vrid och tar lätt semesterpackade husbilar upp för långa uppförsbackar.

Nexxo byggs inte på den snålaste versionen av nya Ducato utan är rustad med ABS bromsar, Traction+ med hillholder och ESP, Hill Descent Control (som ser till så bilen krypkör i kraftig nedförslut), manuell AC, farthållare och dubbla airbags. Ratten är tjock med bekvämt grepp.

Men stereo, backkamera och GPS saknas. Likaså de mer avancerade systemen som varnar om du svajar över i fel fil och det som läser hastighetsskyltar och anpassar farten därefter.

Testbilen är en förseriebil med tysk specifikation. Den svenska importören kommer utrusta bilarna så de matchar svensk smak. Exakt hur står klart till Elmiamässan.

Bra med stuvutrymen

Bilen saknar visserligen stort garage, men har ändå gott om plats för prylar för att vara en ren tvåpersonersbil: under sängarna finns rejäla utrymmen, ett åtkomligt både ut- och inifrån, rader av överskåp för prylar och vikta kläder och i badrummet har vi en stor gardrob. Utan garage blir viktfördelningen gynnsam. Det mesta av packningen hamnar nära eller mellan hjulaxlarna. Att bilen då har ett långt överhäng är inte lika illa eftersom det inte tyngs ner och lyfter framhjulen.

Bürstner har tagit fram ett nytt bodelsgolv som sparar en del vikt, här ombord ca 65 kilo, alla kommer lastvikten tillgodo.

Lastvikten, ja. I grundutförande specificeras den här modellen med Fiats 115 hästkrafters motor. Den är visserligen lättare (och billigare) än den på 130 hästar och på så vis man ner fordonsvikten under tre ton och kan ange en lastvikt på 540 kilo, men det är en pappersprodukt. Utrustad och klar är bilen väsentligt tyngre. Att köpa den med totalvikt 3,5 ton avråder vi från.

Väl genomtänkt värmesystem

Som en av få tillverkare har Bürstner placerat värmaren under sittgruppens soffa. En smart placering: alla slangar blir rimligt långa (inte minst viktigt; ingen slang blir för lång), värmen fördelas jämnt i hela bilen, ingen surrande värmare i sovrummet.

Man har till och med dragit fram värme in under framstolarna, väl medvetna om att just kupén är halvintegrerade husbilars svaga punkt vintertid.

Runt alla möbler och i överskåpen löper spalter som låter varm luft jaga kondens och kallras.

Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd. Tömningsventilen manövreras utifrån men är inte av den frostkänsliga sorten med knivventil utan en mer frosttålig kulventil.

Till sist, det nya isolermaterialet som kallas XPS, har högre isolervärde än den expanderade skumplast (frigolit) man använde tidigare; det bör spara dyrbar gasol. Det enda man behöver köpa till för att få en duglig vinterbil är ett utvändigt vintertäcke som täcker hela fronten. Som helhet bedömer jag Nexxo vara en duglig vinterbil, troligen en av de bättre med luftburen värme.

Den som vill ha extra vinterkomfort och spara på gasolen kan från januari 2015 få Nexxo med Alde vattenburen värme.

Jag tycker

Bürstner är inte bara ikapp sina konkurrenter, de har kört om de flesta. Bodelskonstruktionen är toppmodern, kvalitetskänslan hög, värmesystemet ett av de mest genomtänkta luftburna system vi stött på.  Små finesser gör stor skillnad för ägandet – den samlade servicestationen, batteriet som sitter enkelt åtkomligt, till exempel.

Personligen uppskattar jag de stora fönstren och att man rör sig ombord utan hinder.

Förra generationen Nexxo var en dussinprodukt som knappast väckte någon vill-ha-känsla.

Den nya gör det.

De som letar en väl genomtänkt, välbyggd bil att använda under en lång säsong har fått något nytt att granska i sömmarna.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, Traction+, HDC – hill descent controll, AC, farthållare, elspeglar, elhissar, lös mörkläggningsplissé, bord som ger plats för barnstol, 100% LED belysning, 145 liter kyl, luftburen värme, isolerad spillvattentank

Vi gillar

  • Värmesystemet
  • Stora fönster
  • Mycket stuv
  • Bra garderob
  • Badrummet
  • Serviceluckan
  • Modern bodelskonstruktion
  • Bred bodelsdörr

 

Vi önskar

  • Lägre kök – 95 centimeter är en halv decimeter över normen
  • En annan bordslösning (testbilens lösning är tillval, standard är ett vägghängt bord eller ett pelarbord)
  • Bredare sängar – 75 centimeter är inte dåligt, men fem centimeter till vore önskvärt
  • Djupare stuv under långbäddarna

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – lågt placerat, hindrande tröskel
  • Den lösa mörkläggningsplissén som fästs med tryckknappar.
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift