Liten skada – stor reparation
Det krävs inte mycket för att det ska bli en dyrbar reparation på en husbil. På denna Bürstner Argos 747 körde någon in i bakre vänstra hörnet när den stod parkerad. För att laga bilen krävdes att man bytte vänster sidovägg och bakväggen.
Text och foto Stefan Janeld
Inte ett jobb för vem som helst
Det är inte alla verkstäder som är bekväma med ett så här stort jobb. Men Johan på Torvalla LCV är erfaren och även om han inte bytt vägg på en husbil tidigare så kände han att det skulle vara en intressant utmaning.
Det svåraste med att ta jobbet var att beräkna antalet arbetstimmar. Försäkringsbolaget har inga riktlinjer på samma sätt som de har vid en plåtskada på en bil.
Man hamnade förvånansvärt rätt.
Klicka på bilderna i galleriet för att få större bild och beskrivande text.
Beskrivning av skadan
- Objekt: Bürstner Argos 747 från 2018
- Skada: Påkörd vänster bak när den stod parkerad
- Material: Sidovägg, bakre vägg, lister, bakljus, dekalsats
- Tidsåtgång: Beräknad till 100 timmar
- Faktisk tidsåtgång: Demontering 43 timmar, återställning 69 timmar, totalt 112 timmar
- Kostnad: ca 350 000 kr varav ca 150 000 kr är material och ca 33 000 kr är frakt.
Att ha massor av tätningsmedel kan ju tyckas bra. Mindre risk för läckage, allt sitter ordentligt fast. Men när det ska plockas isär är det ett gissel.
Det är inte bara att slita, bända och dra för att få loss saker. Då går det sönder saker, inte bara sånt som ska bytas.
Husbilar byggs med vikt i åtanke. Man använder lätta material. Dessa material tål inte att bändas och dras i, de går sönder.
Nu är Johan på Torvalla LCV erfaren och inga större problem tillstöter.
Till sist, en reflektion
Det var imponerande att se hur väl den nya väggen passade. De förborrade skruvhålen i nederkant och hålen för träpluggarna passade in exakt.
Många tillverkare förborrar inte sina väggar, de bara skruvar dit dem på måfå. Trycker skruven genom plåten. Det fungerar förvisso.
Men om en sådan vägg behöver bytas är det inte lika smidigt som i detta fall. Och allt som försvårar kostar tid och pengar.
En del tillverkare har guideskenor, eller ställer väggen på en list som avlastar skruvarna. Ännu bättre!
Ingen tänker på sånt här när man väljer husbil. Troligen för att det är försäkringsbolagen som står för notan när det ska lagas.
Vore jag försäkringsbolag skulle jag ta reda på hur olika tillverkare bygger sina husbilar och sedan ha en dialog om hur de kan göra bilarna enklare att laga.
Om tillverkaren följer råden kan deras kunder gynnas genom lägre eller ingen självrisk om bilen behöver en reparation.
På så vis blir det ett försäljningsargument, en konkurrensfördel, att ha en lättlagad husbil.