Meny

.

Caravan Salon, Düsseldorf, 31 aug – 8 sep 2019

Här ökar man fortfarande!

I Sverige har köplusten, eller rättare sagt köpförmågan, dämpats av en låg kronkurs och nya höga skatter. Icke så i Tyskland! Här råder det fortfarande mer eller mindre köprush efter husbilar.

Text och foto Stefan Janeld

För elfte gången är jag på plats i Düsseldorf för att gå på Caravan Salon. Europas största mässa för husbilar. Campingfordon, rättar säkert många mig nu. Och visst, det finns lite husvagnar på plats och även tältvagnar och vanliga tält. Men faktiskt inte särskilt mycket. Husbilar dominerar kraftigt.

I år hade man av någon anledning flyttat runt utställarna mellan de fjorton hallarna. Ombyte förnöjer förvisso, men det förvirrar också. Det tog ett tag att orientera sig.

En tråkig utveckling de senaste 5-10 åren är att många mindre, kluriga, tillverkare lyser med sin frånvaro. Istället har de stora etablerade fabrikaten allt större monterytor. Knaus och Hymer spänner musklerna mest av alla, de har varsin hall.

Några nya trender förutom de vi tog upp i förra numrets nyhetssvep kan vi inte skönja. Plåtisar ökar fortsatt, Mercedes som basbil har anammats av i stort sett alla större tillverkare, litiumbatterier är allt vanligare, likaså dieselvärmare.

Att det är så pass hett med husbilar i Europa hämmar paradoxalt nog utvecklingen av nya modeller. Det är viktigare att se till att leverera det kunderna beställt. Att ta fram nya modeller stjäl produktionskapacitet.

Och med tanke på att Fiat lanserat nya motorer och en ny automatlåda har kunderna redan fått de incitament de behöver för att byta ut sin husbil.

Fakta Caravan Salon

  1. Var: Düsseldorf
  2. När: 31 aug – 8 sep
  3. Antal utställare: 645 st
  4. Antal besökare: 268 000 st
  5. Sammanlagd monteryta: 110 000 kvm
  6.  
Köerna till mat ringlar långa under lördag och söndag. Även för att gå in i bilarna kan man behöva vänta en bra stund, de populäraste modellerna är fulla av nyfikna. Har man möjlighet är det mer givande att besöka mässan en vardag.

Carado med jättegarage

Med tanke på hur lite nytänkade årets mässa bjöd på är det än mer förvånande att Carado visade upp denna ”showcar”. Carado är knappast kända för att vara innovativa.

Med tanke på hur färdig bilen kändes är den nog redo att sättas i produktion om intresset är stort nog.

Det första man lägger märke till är att bilen har två bodelsdörrar. En vanlig och en stor längst bak. Den stora är i praktiken en garagedörr.

I garaget kan man ha cyklar, moped, dykutrustning, klätterutrustning. Ja vad som helst egentligen.

Inredningen domineras av en stor bäddsoffa. Genom att avstå lillsoffa vid dörren vinner man golvyta och får en naturlig plats för tevemöbel.

När man bäddar soffan används bordet, som är helt löst, som en del av sängen. Man trycker ner det och skjuter in det mot soffan. Halva bordsskivan försvinner in i soffan sockel.

Man kan genom att hänga dit två lösa skivor ordna så att det går att sova längsled i taksängen. Men lösningen ser minst sagt vek ut. Det finns visserligen en wire som ska ge extra stöd. Men jag får inget förtroende för lösningen. Blir det produktion kommer man antingen slopa denna möjlighet eller ta fram en rejälare lösning.

Köket är större än i de flesta 7,4 meters husbilar.

Delat badrum bak i bilen. En bra placering som gör att resten av bilen känns öppen och rymlig.

Chausson - Detta var något nytt!

Chausson tycks ha som mål att ha en rejält udda modell varje år. Ett mål som uppskattas av undertecknad. Det är helt enkelt upplyftande att se något man inte sett tidigare.

Årets skapelse heter 778 och är en 7,45 meter lång halvintegrerad bil på Fiat. En hastig titt på planskissen avslöjar inget märkvärdigt. Sovrum med drottningsäng, delat badrum, standardbetonat kök och motstående soffor med en taksäng ovanför.

Men går man in i bilen ser man att drottningsängen är upphissad i taket och blottlägger dubbla handfat – det har vi aldrig sett förut.

Chausson 778 ser ut som vilken halvintegrerad Chausson som helst. Men skenet bedrar.
Med sängen i taket kan man stå bredvid varandra och borsta gaddarna. Chausson kallar lösningen Smar Suite och vill säkert föra tankarna till en lyxig hotelsvit.
Motstående soffor i sittgruppen och en modern färgskala ombord.
Delat badrum. Eftersom man inte behövt göra plats för ett handfat på toaletten kan utrymmet göras mycket kompakt. Det ger plats för annat och är den största vinsten med att ha handfaten under sängen.
Personligen tycker jag man kan slopa handfaten i alla husbilar. Det går utmärkt att tvätta händerna och borsta tänderna i köket.

Skogsmulle Concorde

För första gången har Concorde en fyrhjulsdriven modell på programmet. Cruiser 791 RL SUV 4×4 heter den och är byggd på Iveco Daily. Åtta meter lång och sju ton i totalvikt, en rejäl pjäs.

Storleken gör att man kunnat inreda den synnerligen bekvämt.

En drömbil för paret som vill kunna åka vid sidan om allfarsvägarna.

Även utan fyrhjulsdrift är detta en av mina favoritmodeller i Concordes program.
U-soffa
Långbäddar i alkoven
Kök och badrum midskepps

CS Reisemobile - Plåtosaurus Rex

CS Reisemobil är specialiserade på att inreda Sprinter skåpbilar. Modellen Rondo XL är 694 cm lång och 345 cm hög. Totalvikten är 4 100 kg, ändå blir det blott 414 kg lastvikt.

Vi snackar om en välutrustad monsterplåtis med gedigna möbler och sånt väger.

Förhöjt tak och även högre markfrigång gör bilen respektingivande hög.
Även med taksängen nere kan man sitta i dinetten.
Här ryms en hel del. Men lätt att hålla ordning är det inte, blir att lösa på egen hand.
De är en lång bil, men blott 202 cm smal så även om det är god rymd ombord är det sämre med golvyta. Allt ombord känns mycket gediget.
Man kan sova, sitta och färdas fyra personer ombord. Det är en tvärställd dubbelsäng bak och en längsmonterad taksäng ovanför sittgruppen.

Dethleffs - Lite mer konservativ Pulse

När Dethleffs lanserade sin Pulse serie var det med en inredning som inte liknade något annat de haft tidigare. Det var moderna former och färger, med mycket effektfull belysning.

Kanske att detta skrämde bort en kategori köpare. Ty nu lanseras Pulse Classic, med en mer traditionell inredning. Fortfarande modern med effektfull belysning, men mer i linje med fabrikatets övriga inredningar. Så nu kan kunden välja mellan hypermodernt och klassiskt.

Pulse Classic T7051 DBM. 7,4 meter lång, byggd på Fiat Camperchassi. Drottningsäng i sovrummet, taksäng över sittgruppen, delat badrum, vinkelkök. Även om man tonat ner inredningen är det knappast tråkigt ombord.


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223

Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695

Etrusco - Smal Italienare

Italienska Etrusco som byggs i Laikas fabrik har fått en så kallad ”Van” modell i programmet. Ett förvirrande namn för oss i här hemma som kallar skåpbilar för vans. Men i Tyskland kallar man husbilar som är smalare än de vanliga 230 centimetrarna för vans.

Att göra en husbil smal gör den inte bara enklare att ratta runt i trånga miljöer, den blir dessutom lättare.

Etrusco V6600 SB är ljus och trevlig ombord.

Trolleribadrummet är antingen duschkabin eller toalett. Lösningen har vi sett tidigare hos bland annat koncernsyskonet Dethleffs.

Eura Mobil - Halvintegrerad toppmodell

Contura är Eura Mobils toppserie halvintegrerade husbilar – Alde värme, AL-KO chassi och lyxig interiör. På mässan premiärvisades den i sin senaste version.

Tanken är att den ska kunna mäta sig med halvintegrerade modeller från exempelvis Hymer, Carthago och Frankia

Hättan över förarhytten har en helt ny design och får bilen att skilja sig från mängden.
Nog känner man att det är en påkostad husbil. Högblank lack, runda former, exklusiva material.

Frankia - Lill Yucon

Tidigare i år visade man den nyskapande Frankia Yucon. En sju meter lång plåtis på Mercedes med en mycket speciell inredning. På Caravan Salon ställde man ut lillebror till den bilen – Yukon 6.0.

En mer traditionellt inredd skåpbil med långbäddar bak. Troligen den av de två som kommer sälja bäst.

Gentle Tent - Uppblåsbar bodel

Det hör inte till vanligheterna att vi skriver om taktält. Men detta uppblåsbara tält fångade mitt intresse. Det heter Gentle Tent och använder samma teknik i golvet som på gumibåtar med uppblåsbart skrov. En teknik från början hämtad från sjukvården där man använt den för att snabbt fixera benbrott vid olycksplatser.

Att golvet är upplåsbart gör att man kan få ett stort tält på taket som är litet under färd.

La Strada med XL-låda i garaget

La Strada Avanti XL är en sex meter lång plåtis med tvärbädd bak. Sådana finns det gott om. Men jag tror La Strada är ensamma om att erbjuda en så pass stor låda i garaget. En bra lösning som gör att man kan hålla god ordning och få omedelbar överblick på prylarna.

I normala fall är det ett högt kliv till sängen i plåtisar. Men eftersom La Strada har dubbelgolv i sina plåtisar kan man kombinera en låg säng med ett rymligt garage.

Laika - Sju meter familjenöje

Laika aviserade modellen redan i våras. Men det är först nu man lanserar den. En alkovbil med våningsäng bak. En gång i tiden var det en mycket vanlig husbilsmodell, alla tillverkare hade en variant. Men numera är de sällsynta. Kosmo 209 heter den, byggs på Fiat och är 6,95 meter lång.

Planlösningen är lika klassisk som funktionell. Möbeldesign är en av Laikas paradgrenar och även i denna relativt billiga husbil har man god ordning på inredningen.

Mega Mobil - Stort namn på kompakt bil

Mega Mobil låter som en tillverkare av Liners för flera miljoner. Men det är tvärtom. Denna slovenska firma inreder skåpbilar.  På mässan visade de en modell på VW Crafter, en på Peugeot Boxer och en på MAN TGE. Visst, VW Crafter och MAN TGE är i stort samma bil. Men det skiljer i infrastruktur runt bilarna.

Företaget själva anser sig bygga femstjärniga bilar, vilket är en hänvisning till hur exempelvis Concorde använt stjärnor för att rangordna sina modeller. Fem stjärnor signalerar toppklass.

Och min snabba titt på bilarna motsäger inte tillverkarens höga tankar om sina produkter, det ser onekligen väldigt välgjort ut.

Mega Re-Aktiv 680 är namnet på den MAN TGE baserade modellen.
Bak är det en stor dubbelsäng, så stor att man kan sova både på längden och tvären. Tanken är att sova på längden för bilen är för smal att rymma en tvärbädd i full längd.
Som extra finess kan sängen hissas upp i taket för at ge plats för skrymmande last.
Inget iögonfallande klurigt eller någon extravagant design. Men känslan ombord är att det är genomgående hög kvalitet och rejäla material ombord.
Det är svårt, omöjligt, att se på bilden. Men en glasskiva skyddar toalettsidan av badrummet från vatten när man duschar. Lösningen är en av de snyggaste och mest funktionella jag sett.

Rapido - Stjärnan tillbaka

Rapido har en lång historia av att bygga på Mercedes Sprinter. Men slutade för några år sedan. Nu när det finns en framhjulsdriven Sprinter med tillhörande AL-KO chassin tar man tillbaka Mercedes.

Två modeller, M96 med queensbed och M66 med långbäddar, allt i övrigt lika ombord. Båda mäter 7,54 meter och är på sedvanlig Rapido-vis välutrustade från start.

På mässan var det luftburen värme i bilarna. Om det kommer finnas möjlighet till vattenburen värme framgår inte.

Det är en påkostad och modern möblering ombord. Jag noterar att det är bra med golvyta och inga nivåskillnader.
Med stjärnan och den stora grillen får bilen attityd.
Köket är inte stort, men välutrustad och väldisponerat.
M66 har långbäddar
M96 en fristående dubbelsäng i sovrummet.

AL-KO - Inom 5 år

I AL-KO:s monter stod ett rött chassi med hybriddrivlina och manade till nyfikenhet. Tekniken är ett samarbete mellan AL-KO och ett företag som heter Huber Automotive.

AL-KO ordnar ett chassi förberett för att fästa Hubers elmotor och batteripack. Det krävs rejäla fästen för elmotorn är vrålstark.

Batterierna arbetar med 400 volts spänning. Man vill ha hög volt för att amperen ska bli lägre så man kan använda realistiskt smala kablar. Med grövre kablar blir det svårt att böja dem i de radier som krävs för montering i ett chassi.

Motorns effekt är 90kW = mycket. Batteripacket är på 22kW och ska räcka till 50 km körning på ren eldrift. Det är förberett för ytterligare ett batteripack och då fördubblas räckvidden.

Men med hybriddrift är inte det väsentliga räckvidden på ren el. Viktigare är at få ner förbrukningen totalt och att man under färd på ett effektivt vis kan återladda batterierna. Det gör man genom retardation – man genererar el när man bromsar och laddar batterierna.

Tanken är att man på landsväg ska åka med förbränningsmotor, eventuellt assisterad av elmotorn för att avlasta och därmed sänka förbrukningen. När man åker in i en stad/miljözon växlar man om till eldrift.

Systemet styrs via en surfplatta och kräver inga extra reglage. Bäst fungerar det ihop med automatlåda. Man kan ha manuell låda, men då måste du manuellt koppla ur eldriften varje gång du växlar.

Motor och batteripack väger ca 300 kg. Men vikten förväntas sjunka innan det är produktionsfärdigt. Dagens batteri är nämligen vätskekylt. Men det har nu kommit luftkylda batterier anpassade för denna applikation. Och då blir systemet både mindre och lättare.

Priset beräknas till ca 30 000 Euro.

Med hybriddrift sänks bränsleförbukningen och utsläppen med ca 20%. Inom fem år ska systemet vara redo för lansering. Redan idag är det fullt funktionellt och utprovat. Men det är mycket tester och pappersarbete som ska till innan myndigheterna anser att det är okej.

Framtidsvision à la Hymer

Vision Venture heter denna konceptbil från Hymer. Byggd på ett fyrhjulsdrivet Mercedes Sprinter chassi. Man har samarbetat med BASF för att få tillgång till avancerad 3D Printing teknik och även den värmereflekterande färg som bilen lackerats med. Den ska sänka invändig temperatur med 4°C enligt Hymer.

Invändigt är det såklart inrett på ett nytt och faktiskt riktigt trevligt vis. Personligen tycker jag det känns bättre med den stadiga trappan upp till övervåningen än de stegar vi idag dras med.

En kul finess är att popup-takets sidor är luftfyllda. Man kan använda detta för att klimatreglera övervåningen. Kall luft varma dagar och i kyla låter man värmaren cirkulera varm luft.

Bilen i sig kommer knappast serieproduceras. Men vissa lösningar kommer Hymer införliva i sitt ordinarie modellprogram inom de närmaste åren.

Popup-taket lyfts och sänks med pneumatik.
Bakstammen öppnas med två luckor. Den nedre luckan blir veranda. Här kan man även dra fram en gasolgrill. Dock måste man stå på marken bredvid bilen för att använda grillen. Så det är ingen riktig grillveranda.
. I trappan massor av förvaringsutrymmen.
Ingen fast säng i bodelen. Sovrummet är på övervåningen och nås via en rejäl trappa. I

Hymer - Första treaxlade på SLC chassi

Hymers Super Lightweight Chassi har fått mycket beröm sedan lanseringen för två år sedan. Dels för sitt väguppträdande och även för att det är lätt och rymligt, man kan alltså lasta mer i bilar med SLC chassi. Hittills har det endast funnits med en bakaxel. Men nu lanserar Hymer B-ML 880 med en tandemaxel och därmed blir husbilen treaxlad.

Nya flaggskeppet i Hymers flotta. Basbil är framhjulsdrivna Mercedes Sprinter.
Den mäter 8,89 meter mellan stötfångarna och väger in på en totalvikt om 5,5 ton. Lastvikten är rejäla 1 560 kg! Garaget är godkänt för 350 kg last.

Invändigt är det lyxigt och gott om plats – fattas bara annat!

Badrummet är som i en Liner.

Sunlight - Macho!

Sunlight ställde ut en plåtis med fullt äventyrskit. Här har leksakerna fått prioritet. Klätterutrustning, mountainbike, på taket både winsch och hängmatta. Självklart är den fyrhjulsdriven. Knappast tänkt för serieproduktion.

Frankia - Populär sittgruppslösning

I Frankias monter var det Yucon plåtisarna som fick mest uppmärksamhet. Men denna treaxlade lyxbil kommer förmodligen passa de svenska kunderna bättre. I 890 GD-B Titan heter den och är decimetern under nio meter lång och väger in på 5,5 ton. Byggs på Fiat med AL-KO chassi.

Barsittgruppen är mycket uppskattad av kunderna i det övre premiumsegmentet.
I 890 GD-B Titan
Långbäddar i sovrummet
Köket är rejält tilltaget.

Maurer - Iveco plåtis med extra allt!

Schweiziska Maurer bygger efter kunds önskemål. Så när en kund bad dem inreda en 5 tons  Iveco Daily och förse den med en slideout tog de uppdraget. Låter ju inte så avancerat.

Men avancerat var just vad det var.

Slideouten är lång så man fick ta upp ett stort hål i sidan på bilen. Sedan förstärka den runt öppningen så den blir styv nog att inte flexa runt öppningen. Andra som sätter slideout på plåtisar brukar beställa med skjutdörr på vänster sida och sedan placera slideouten i den öppningen. Men det blir en väldigt liten slideout.

För att ytterligare spä på svårighetsgraden ville man ha en så lätt slideout som möjligt. Så man gjorde den i glasfiber. Att göra en glasfibervägg som perfekt matchar en plåtvägg är inte enkelt. Och det visade sig vara en av de mest komplicerade och dyra formar man tagit fram.

Om företaget hade några tankar om eventuell serieproduktion så skrotade man dem ganska snabbt. Bilen tar väldigt lång tid att bygga och det stjäl kapacitet från dras övriga produktion. Och marknaden för plåtisar i denna prisklass är knappast stor. Den utställda bilen kostade strax under två miljoner kronor.

Ser ut som en vanlig Iveco Daily
Ser ut som en vanliTills man ser slidouten.
Inredningen konservativt formgiven och av högsta kvalitet.
Låga långbäddar

Vario Mobil - Alltid blå himmel ombord

Vario Mobil tillhör världens exklusivaste husbilsfabrikanter. Deras toppmodeller heter Perfect och byggs helt efter kunds önskemål. På mässan stod deras senaste skapelse. Perfect 1200 Platinum med tre slideouts och stort bilgarage i aktern.

Vario har en årsproduktion på ca 15 bilar. Men mest de lite mindre modellerna. Skulle man fylla orderböckerna med Perfect modeller skulle man kanske kunna bygga fem om året.

Taklamporna med sitt simpla men effektfulla motiv är effektfulla. Hade någon beskrivit det för mig utan att jag sett det skulle jag nog anse att det var smaklöst. Men det är faktiskt riktigt trevlig. Man upplever dem som takfönster.
BildtexPerfect 1200 Platinum byggs på Mercedes Actros, är 12 meter lång och har en totalvikt på hela 26 ton. På prislappen läser vi 1 392 000 Euro. Över 14 miljoner kronor!t
Diskret design, inte lika aggressiv som många andra tillverkare i toppskiktet.
Slideouts ger mer utrymme
Självklart håller allt ombord högsta klass.
De tre fåtöljerna är så där härligt omfamnande pösiga att man högst ovilligt reser sig ur dem.
Trots bilgaraget är det ståhöjd i sovrummet.
Badrummet slår de flesta villabadrum.
Vi snackar inte bilgarage för en liten smart, här är det en Merca cab i garaget.

Volkner Mobil - Dröm i vitt, grått och rött

Volkner Mobil drivs av makarna Stephanie och Gerhard Volkner. Två perfektionister vars ledord är ”optimal”. De tekniska lösningarna, snickerierna, utrustningen – allt är i en nivå som du inte ens finner i exklusiva yachter.

Både i Europa och Nordamerika anses de bygga världens bästa husbilar. Anmärkningsvärt med tanke på att de inte har representation i Nordamerika. Men det säger något om hur välbyggd en Volkner är.

Det som gjort dem kända är bilgaraget mellan hjulaxlarna. För att få fram bilen lyfts hela husbilen på stödben, en lucka utmed sidan öppnas och garagegolvet sänks ne och sedan skjuts det ut. När bilen är utan kan man ur garaget dra fram en grill och använda garagegolvet som veranda. En veranda med golvvärme…

Detta är inte den exklusivaste Volknern man byggt. Prislappen stannar på ca 12 miljoner kronor. Mycket för att man valt lackade snickerier istället för en exklusiv fanér.
Planlösningen är Volkners typiska. Alla deras kunder väljer samma. Helt enkelt för att den är ”optimal”
Det som gör att denna sticker ut är färgskalan. ”Less is more” heter det ju och i detta fall är det verkligen sant.
Sängen ser ut att levitera, mycket effektfullt.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift