En härlig mässupplevelse
De flesta husbilsmässorna i Europa har ställts in på grund av pandemin. Men inte Caravan Salon, där tog mässledningen fram ett koncept för att hålla mässa på ett smittsäkert vis. Efter fyra dagar på mässan kan jag bara säga att årets upplaga av Caravan Salon var den trevligaste mässupplevelse jag haft.
Text och foto Stefan Janeld
Caravan Salon är en folkfest som förra året lockade 268 000 besökare. Det är ett vimmel i hallarna och på utomhusytorna som påminner om en musikfestival. Knappast en smittsäker miljö under rådande pandemi.
Men mässledningen ville verkligen hålla mässan. Trots att flera stora aktörer valde att hoppa av. Eller kanske just därför. De tog det som en utmaning och skapade ett smittskyddskoncept kallat ProtAction.
I korthet går ProtAction ut på följande:
– Ansiktsmask i hallarna.
– Öppna dörrar till hallarna och till toaletter så att man inte behöver ta i handtagen.
– Tydligt markerade riktningar i dörröppningarna så man inte möts i passagen.
– Breda gångar med markerade gångriktningar för att minimera möten.
– Alltid hålla avstånd om minst 1,5 meter.
– Gott om automater med handdesinfektion.
– Begränsat besökarantal, 7 000 på branschdagen, 20 000 övriga mässdagar.
– Ingen manuell biljetthantering, man köper elektronisk biljett över internet.
– Utställda bilar ska ha öppna fönster så att hallarnas ventilationssystem även ventilerar bilarna.
– En mindre armé med turkosklädd personal som på artigt vis ser till att reglerna efterlevs.
– Utställarna ansvarar för att de tvättar av kontaktytor inne i husbilarna regelbundet (ofta).
– Eftersom man har alla besökarnas kontaktuppgifter kan man smittspåra om så behövs.
Dessa åtgärder gör att det är mindre folk i hallarna. Man är mer artiga mot varandra och respekterar varandra på ett annat vis. Är det någon inne i en bil går man inte in. Man väntar snällt utanför. Kön som bildas kan bli lång då alla står med avstånd. Men kön går fort eftersom det utan trängsel inne i husbilen går fort att syna den. Ingen dröjer sig kvar.
På restaurangerna är det inga köer och borden räcker till alla. Man behöver inte lämna någon att hålla ett bord medan resten av sällskapet står i kö för mat.
Sammantaget ger detta en väldigt fin mässupplevelse. Jag hoppas konceptet lever vidare i någon form även efter pandemin.
Även utställarna är positiva. Det är visserligen betydligt färre besökare. Men de som besöker mässan är genuint intresserade av att köpa husbil. Det är färre flanörer som går på mässan som tidsfördriv.
Färre utställare
Flera stora aktörer valde att ställa in sitt deltagande på mässan. Hymergruppen, Pilote gruppen, Concorde och Pössl är de största. Men även flera mindre tillverkare ställde in. Tydligast var detta i lyxbilshallen och i skåpbilshallen där stora ytor gapade tomma. En del hallar var halvtomma. Att man inte slog ihop hallar är troligen för att man har olika teman för hallarna – teknik, lyxhusbilar, inredda skåpbilar, tillbehör.
Andra tillverkare tog chansen och slog på större än vanligt. Man kan anta att arrangören var flexibel med priserna på monterytor.
KnausTabbert Gruppen hade en hall till Knaus och en till Weinsberg. Det måste vara första gången ett instegsfabrikat får en hel hall att bre ut sig i.
Hobby, Kabe, Carthago/Malibu och Rapido hade sina vanliga montrar. Dominanten på mässan var utan tvekan Trigano Gruppen. Alla varumärken de säljer i Tyskland var närvarande. Adria, Eura Mobil, Chausson, Challenger, Benimar, Forster, Notín, XGO, Miller, RollerTeam, Mobilvetta, Kentucky Camp (Ahorn), Rimor, Karmann.
Som journalist saknade man de lite udda fabrikaten. Men besökarna handlar i mittfåran och de hade massor att välja bland. Ett normalt år kommer jag hem med ca 700 bilder på minneskortet, i år var det 500. Det bästa visar jag här.
Med färre utställare kunde mässan vara kreativa och skapa temamontrar som denna med fokus på cyklar. Dels visade man en mängd olika cyklar. Men också hur man kan få med sig dem. I skåpet på plåtisen, i garaget, på ett utvändigt cykelställ. Man visade även hur man får med sig såväl motorcyklar som mopeder.
Carthago visar vägen
Helintegrerade husbilar köps ofta för att man får mer volym i bilen. Man slipper den smala hytten. Men vi på Husbilen Test har flera gånger påpekat att volymen blir lidande av den skrymmande taksängen över förarplatsen. Om man bara är två som ska använda bilen är en taksäng helt onödig. Den är dessutom tung vilket påverkar lastvikten och även fjädringskomforten. Inte sällan blir den med åren även en källa till oljud i form av gnissel och gnek.
Carthago Gruppen med sina varumärken Carthago och Malibu ställde på mässan ut ett flertal helintegrerade modeller utan den främre taksängen. Och jag kan lova er att rymdkänslan är påtaglig. Att kunna gå raklång hela vägen fram till ratten är en känsla som inte ska underskattas.
Det som gjorde det extra intressant är att man valt att visa bilar ur sina lägre serier. C-Tourer och C-Compactline.
C-Tourer I 143 LE på Mercedes.
Vikt i körklart skick 3 045 kg.
C-Compactline I 143 LE byggs på Fiat och är endast 212 cm bred. Men volymen ombord imponerar när taksängen är väck.
Vikt i körklart skick 2 935 kg.
I Malibu montern stod en Malibu I440 QB med taksäng bredvid en I 441 LE utan taksäng. När man gick mellan bilarna var det tydligt vilken volymvinst det är att avstå taksängen.
Malibu är en del i Carthago gruppen.
Chausson - Helintegrerad med sänglösning som i en halvintegrerad
Ryktet att Chausson skulle visa en helintegrerad husbil med taksäng över sittgruppen istället för i förarhytten visade sig helt sant.
Modellen heter 6040 och ställdes ut i Premium Line utförande. Den är 6,96 meter lång och väger 3050 kg. Man tänker att den ska fungera för fyra personer då man även kan bädda dinetten och på så vis få en dubbel våningssäng mitt i bilen genom att stanna taksängen på halva höjden. Är man bara två ombord sänker man ner sängen ända ner för ett bekvämare i- och ursteg.
Chausson har de senaste åren visat en hel del extrema modeller. Med minst sagt uppseendeväckande lösningar. Mer som ”showstoppers” än som tänkta försäljningssuccéer. Men denna bil tror jag kunderna kommer uppskatta. Få bilar under sju meter kan erbjuda lika mycket svängrum ombord som denna. Och dessutom är det generöst med stuvutrymmen.
Notera att markisen är nästan lika lång som bilen.
Golvyta nog att dansa linedance om andan faller på. Planlösningen med kök och toa bak är inte ny, i England har den varit dominerande i decennier och här hemma har den vunnit allt mer mark i takt med att man vill ha små men rymliga husbilar.
Sängen är stor och kommer ner djupt. Det är bra. Men att den tål max 200 kg kan nog begränsa marknaden en del. Många par är tyngre än så.
I badrummet en rymlig garderob med hyllor, lådor och stång för galgar.
Garaget rymmer cyklar
Kabe skapade surr
Man får upp ögonen allt mer för Kabes husbilar i Tyskland. Den nya halvintegrerade på Mercedes fick flera av mina journalistkollegor att höja på ögonbrynen. Bilarna är helt unika på den Europeiska marknaden och mycket av det som gör dem unika är lockande egenskaper – volym, körupplevelse, vinterkomfort.
Kabe TM Royal x780 LXL baserad på Mercedes Sprinter liknar ingen annan halvintegrerad husbil på tyska marknaden. Den har ett ovanligt kort överhäng för att vara åtta meter lång. Med sin bredd på 245 cm är volymen ombord mer lik en husvagn än husbil.
En av mässans få instegsgarderober placerad i direkt anslutning till bodelsdörren.
Och bredvid köket ytterligare en rymlig garderob och linneskåp.
La Strada - Kortare Nova
PÅ CMT mässan i Stuttgart i vintras var La Stradas nya Nova med långbäddar den stora nyheten. En husbilsmodell som lever i en egen klass. Bodel i monocoque med en finish som få, om någon, kan matcha. Basbilen är Mercedes Sprinter, gärna i 4×4 utförande.
Nu var det dags att premiärvisa den kortare modellen kallad M. Med en tvärställd enkelsäng bak och längsmonterad taksäng över sittgruppen.
La Strada Nova M är 6,46 meter kort och visades i såväl 2WD som 4WD utförande.
Invändigt är det hög kvalitet och finish på allt. Inga tillkrånglade lösningar eller effektfulla ljusslingor. Det är en lika elegant som funktionell husbil.
Ahorn - U-soffa till budgetpris
Ahorn är ett tyskt fabrikat som låter bygga sina bilar i Rimors fabrik i Italien. De sticker ut genom att de använder Renault Master som basbil.
I år är deras största nyhet en sju meter lång bil med U-soffa längst bak. Inga fasta sängplatser, istället en taksäng för två över U-soffan och en taksäng för en person över dinetten framtill. Midskepps är det kök och badrum.
I premiumsegmentet har U-soffan gjort comeback men i instegssegmentet är det ont om U-soffor. Något Ahorn nu hoppas dra nytta av.
Ahorn Canada TU Plus är en av få instegsbilar med U-soffa. I Tyskland startar priserna på 44 700 Euro för en basutrustad bil, den utställda bilen kostade 56 836 Euro. Med den högre svenska momsen kanske den landar omkring 650 000 kronor.
Matplats fram, vardagsrum bak.
Tre för terrängen
Marknaden för terränggående husbilar är stor i Tyskland. Allt från modesta plåtisar i 4WD utförande till stora ökenvandrare byggda på lastbilschassin med bodelar som ser ut att klara en granatattack. Här tre som fångade min blick.
Karmann Dexter 570 är en sex meter lång plåtis med långbäddar baserad på Ford Transit i fyrhjulsdrivet utförande. På mässan visad i ”Extrem Offroad” utförande.
Att modellen ör en renodlad tvåpersonersbil vittnar avsaknaden av baksäte om.
Crawler Otag 600 står på ett fyrhjulsdrivet MAN lastbilschassi och ser mer ut som ett militärfordon än en husbil. Crawler byggs i Turkiet och alla deras modeller har en väldigt macho utstrålning. Den massiva winschen framtill bidrar till utstrålningen, den har 15 ton i dragstyrka.
Bimobil EX432 Unimog är en kompakt men extrem terränghusbil. Den är blott sju meter lång men har en totalvikt på 9 800 kg. Lastvikten är 1 650 kg. Unimog är Mercedes terrängbilsavdelning och märket är klassiskt i terrängbilskretsar. Överallt i världen används Unimog i de mest oländiga terränger.
Plåtisar utanför mittfåran
Normalt är det en hel hall med bara inredda skåpbilar på mässan. En djungel man kan gå vilse i, men också hitta en hel del exotiskt och intressant. I år var det snarare en liten dunge än en hel djungel. Men likväl fanns det en del intressanta plåtisar.
Vision Camper är ett litet företag från Hannover. Deras vision är att erbjuda gott hantverk till rimliga priser. Jag föll för de böljande formerna på inredningen.
Modellen på bilden heter QB och är 599 cm lång och baseras på Peugeot Boxer.
Phantom heter denna VW Crafter-baserade, svartglänsande, plåtis. Byggd i Slovenien. Med snorkel, bullbar, fyrhjulsdrift och namnet ”Phantom” lysande i grillen har den massor av attityd. Men det är mer än bara ögonfägnad. Funktion och komfort är minst lika prioriterat. Bland annat har man två kylskåp ombord. Ett för mat och ett specialdesignat som en låda för flaskor. Fast gasoltank spar plats. En rejäl ljusramp placerad på taket lyser upp färden även i vintermörker.
Cargo-Camper är ett modulsystem som kan byggas ut i princip hur långt som helst. Man kan börja smått. Med bara en sängmodul. Sedan lägga till överskåpsmodeler, köksmodul, badrumsmodul osv. Vill man ha bilen som ren skåpbil kan man plocka ur modulerna, frakta det man ska och sedan bära in dem igen.
Cargo-Camper Mountain som vi visar här är en modell riktad mot mountainbikeåkare. Med popup-tak, fyrhjulsdrift, diffspärr, solcell, avtagbar dragkrok och mycket mer. Notera den coola lejongrafiken på sidan.
Varför finns inte dessa i Sverige?
I Tyskland och Frankrike ser jag dem varje år. De tokbilliga husbilarna. Påvert utrustade, javisst. De klarar knappast en frostnatt eller fricamping ett par dagar. Men massor av svenskar skulle klara sig utmärkt med dessa enkla husbilar. Man använder dem som ett rent sommarnöje och står vid elstolpe merparten av dagarna.
Bilarna är inte sämre byggda än vad som säljs här hemma. Bara sämre utrustade. Många gånger säljs samma modeller här hemma. Men på grund av att de maxutrustas stiger prislappen med några hundra tusen.
Visst, vi har en högre moms och transporten till Sverige kostar en hel del. Men nog borde vi kunna närma oss dessa priser även här hemma.
Priserna är ”från”, de utställda bilarna var som regel 5 000 -10 000 Euro dyrare för man hade monterat markis, stereo, backkamera, GPS och en teve i dem.
Cruzzer - Belgisk lyx, byggd i Spanien
Cruzzer (uttalas ”cruiser”) är ett belgiskt företag som specialiserat sig på att bygga tunga husbilar efter kunders önskemål. Själva byggandet sker dock i Spanien.
Kunderna får precis som de vill ha det och på vilket chassi de önskar. Skillnaden mot många andra liknande fabrikanter är att Cruzzer inreder mer som i ett hem. Utan en massa överdådig effektbelysning eller annat ögongodis. Less is more, kan man säga.
Den utställda bilen var företagets demofordon med massor av extrautrustning. Prislapp: 684 250 Euro. Då ingår hemkörning till valfri ort.
Det tar sex månader att bygga en Cruzzer från det att de fått chassiet.
Bilen är byggd på en 26 tons Mercedes Actros.
Fyra hydrauliska slideouts ger innerutrymmen som i en mindre villa.
Knaus - Toppmodellen lyft
Knaus högsta serie, Sun-i, har fått ett lyft till i år. Den är nio meter lång och inredd i princip kompromisslöst vad gäller hur mycket plats varje rum fått. Det är gott om effektfull belysning och det kan behövas för det är en ganska mörk fanér ombord. Mörk säger Butter, mysig säger Glader.
Den djupt nerdragna vindrutan är kvar.
Man ska vara en Knaus-kännare för att utvändigt se att det är en ny version.
Invändigt är det tydligare att man förnyat. Det är en marin känsla ombord.
Holzmobil - Mässans ballaste!
Holzmobil heter denna udda skapelse. Helt byggd i trä, inklusive utvändiga väggpanelerna. Bakom ligger en far och en son. Pappa är snickare sedan 30 år och sonen är IT-tekniker. Tillsammans har de skapat en verkligt annorlunda husbil. Förenat traditionellt hantverk med senaste informationsteknologin.
Den utställda bilen är förstlingsverket. Om den blir väl mottagen kan man bygga fem stycken fram till maj. Om det finns ett större intresse än så finns det resurser att öka produktionen.
Morelo Grand Empire - Mässans kung!
Morelo Grand Empire är företagets nya toppmodell. Den största och lyxigaste Liner de tillverkat. Chassiet är ett Mercedes Actros bestyckat med en 12,8 liters turbodiesel på 530 hk och ett vridmoment på 2 600 Nm.
I grundpriset om 600 000 Euro ingår det mesta. Vill man maxa stiger priset till 650 000 Euro.
Notín - Min favorit
Franska Notín har en särskild plats i mitt hjärta. De har alltid härliga interiörer. Men exteriört har de ibland lyckats få till bilar som man har svårt att förstå hur någon på designavdelningen efter att ha designat bilen lutat sig tillbaka och känt att han gjort något bra. Än mindre att hans kollegor håller med och sätter bilen i produktion.
I år fyller företaget 100 år och passar på att göra en del förändringar. Bland annat överger man sin beigea färg och gör bilarna vita. Man har även tagit fram en helt ny model på Mercedes Sprinter 519, med totalvikt 5 500 kg.
Formspråket är bättre än tidigare, men fronten tillhör inte de snyggaste. Ändå charmas jag totalt av bilen och önskar att den hade svensk representation så jag kunde göra ett test.