En kvarts miljon
Så många människor besökte Caravan Salon i Düsseldorf när den hölls för 57:e året i följd. Det var besöksrekord och visar att husbilar fortsätter vara i ropet – minst sagt.
Om det fanns något intressant? Jovars, det blev över 700 bilder på sextiotalet modeller.
Text och foto Stefan Janeld
Nyheterna från de i Sverige etablerade tillverkarna avverkade vi i förra numret. I denna artikel blir det därför en blandad kompott av modeller som inte säljs i Sverige, ett fåtal nyheter, en del lyx, några som representerar rådande trender och självklart de udda fåglarna.
Ska vi snacka trender är de i sammanfattning:
- – Motstående soffor i sittgruppen
- – Främre takfönster i plåtisar
- – Inredda skåpbilar fortsätter öka i popularitet
- – Alkovbilarna fortsätter bli fler och fler
- – Dedikerade tvåpersonersbilar i lyxklassen
- – Appstyrning av allehanda funktioner
- – VW Crafter tar mer plats på marknaden
VW - Mässans kung
Ingen campingbils stjärnglans skiner lika starkt som VW California. Att den nu lanseras i en version baserad på VW Crafter uppmärksammades av alla. Den heter Grand California och finns i två storlekar: 600 på just 600 cm längd och 680 på, just det, 680 cm längd.
Inredningen är i lättviktsmaterial och är mycket lik den som visades i förra årets konceptbil.
Det känns modernt och en hel del flygplan ombord. Troligen för att materialval och färgskala är väldigt mycket Airbus.
I VW Grand California 680 sover man på längden.
Garaget är minst sagt rymligt. Planlösningen är den gängse men utförandet bryter med allt annat på marknaden.
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php on line 223
Warning: Undefined array key -1 in /home/alltomhu/public_html/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php on line 695
Lillebror Grand California 600 har ett förhöjt tak och tvärbädd.
Hymer - Mässans prins
Hymer B-Klass Modern Comfort (B-MC) hade sin officiella premiär på Caravan Salon. Den tillverkas i såväl helintegrerat som halvintegrerat utförande och baseras på nya Mercedes Sprinter – i framhjulsdrivet utförande!
B-MC är en helt unik husbil på marknaden. Av två anledningar:
1 – Den byggs på ett nyutvecklat chassi där dubbelgolvet är integrerat i chassiet.
2 – Den baseras på den framhjulsdrivna versionen av Mercedes Sprinter
Across Car - Spanjor med oändliga valmöjligheter
Across Car byggs i Spanien, Alicante närmare bestämt. De är en relativt ung tillverkare, 8 år. Att vi i Sverige inte hört något om dem förklaras av att de främst varit en spansk angelägenhet. Men nu känner de sig mogna att sprida sina produkter över Europa.
Företaget tillverkar modeller i de lägre prisregionerna. Ett segment där kunden normalt inte har möjlighet till individuella lösningar. Men Across Car hävdar att man som kund kan få bilen lite som man vill. De har inte färre än tusen (1000!) olika planlösningar i sina datorer. Då räknar de både husbilar och husvagnar. Man serieproducerar 36 olika modeller.
Det som gör att man kan erbjuda så många olika varianter är att man har en avdelning särskilt för specialbyggen, från campers upp till husbilar och showcars på lastbilschassin.
Som kuriosa kan nämnas att man har handlare i Peru, Japan, Korea och inte mindre än tre i Kina. Hur många tillverkare kan säga samma sak?
Dethleffs - Trendriktig
Dethleffs har sedan flera år en modell kallad Alpa A6820-2 i sitt sortiment. En högbyggd alkovbil med U-soffa bak och långbäddar i alkoven. Serien har genom åren vuxit och inkluderar en större (8,58 mtr) Fiatbaserad version och en nästan nio meter lång version baserad på Iveco – bakhjulsdrift, 6,7 tons totalvikt.
Nyheten i år är en helintegrerad version. Den ligger mer i tiden och kan locka fler än de nischade alkovmodellerna. Helintegrerade, exklusiva, tvåpersonersbilar är en trend som allt fler hoppar på.
Grand Alpa i7820-2 baseras på Dethleffs toppmodell XLi. Basen är en Fiat Ducato med AL-KO chassi med tandemaxel. Inredningsreceptet är det idag vedertagna för biltypen – U-soffa bak, kök midskepps, badrum i passagen till förarhytten, taksäng med långbäddar över förarstolarna.
Mäter 8,54 meter och har i standardutförande en totalvikt på 5 000 kg och en lastvikt på 885 kg. Vill man kunna last mer, och det vill många eftersom bilar i denna prisklass ofta maxutrustas, kan den registreras med 5 400 kg totalvikt.
Kompakta alkovbilar
De är på väg tillbaka! Husbilarna som på 90-talet regerade husbilsvärlden – de korta alkovbilarna. I början på 2000-talet försvann många, andra förde en tynande tillvaro längst bak i tillverkarnas säljmaterial. Men nu ser vi allt fler på mässorna. Och det är inte så konstigt. Ingen husbilsmodell är så utrymmeseffektiv som alkovbilen. Och med dagens vrålstarka motorer är de inte törstigare än en helintegrerad husbil.
Här är tre som fångade mitt intresse.
Eura Mobil - Sju sovplatser
Eura Mobil är de kompakta alkovbilarnas mästare. Ingen annan tillverkare har varit denna nischade husbilstyp lika trogen. Alltid med dubbelgolv och dugliga vinteregenskaper.
I tältet kallat ”Nybörjartältet” hittade vi Activa One 650 VB. En blott 6,49 meter kort familjebil med inte mindre än sju sovplatser – två i alkoven, två i den bäddbara dinetten och inte mindre än tre i våningssängen bak. Att bara fyra kan sitta till bords samtidigt rimmar kanske inte riktigt med antalet sovplatser. Men det är en bisak. För barnfamiljen som vill ha en smidig husbil (hjulbasen är korta 3,45 meter) men inte vill behöva säga nej när barnen vill ha med kompisar är modellen klockren.
Knaus - Gott om stuvutrymme
Många husbilsägare hade en kort Knaus som första husbil. Alla jag mött kommer ihåg den med värme och viss saknad. Knaus L!ve Traveller 550 DB är i direkt nedstigande led släkt med dessa klassiker. Den är dock inte lika kort som namnet antyder. Den är 5,96 meter.
Det som sticker ut är mängden stuvutrymme. Istället för ett stort kök längst bak har man valt ett kompakt kök och det ger utrymme för garderober. Det finns till och med ett garage. Badrummet är kompakt men funktionellt tack vare att det antingen är en toalett eller duschkabin, inte båda på samma gång.
Hobby - Damsko
Hobby Siesta De Luxe A60 GF är endast 6,24 meter lång. Men när man vistas ombord känns den betydligt rymligare. Med en dubbelsäng i varje ände, ett rymligt garage och halvdinette istället för dubbeldinette utnyttjas varje centimeter till max. Det här är alkovbilen för de som vill ha mer boyta utan att kompromissa med körsmidighet.
Chausson - Mycket nytänk på liten yta
Chausson är en tillverkare som inte drar sig för att presentera bilar med unika planlösningar. Årets innovation är en modell med våningssäng i taket. Japp, du läste rätt. Man har hissat upp två enkelsängar i taket ovanför den lilla halvdinetten.
Men det är inte bara denna lösning som sticker ut. Längst bak har man en höj- och sänkbar modul med luckförsedda stuvfack. Man kallar lösningen Technibox. Under sagda box är garaget som alltså blir reglerbart i höjd. I taket ovanför Techniboxen väntar en taksäng på att sänkas ner. Modellen heter 634, är 6,39 meter lång och byggs på Ford chassi.
Maurer - Äntligen i Sverige
Schweiziska Maurer Farzeughbau AG bygger exklusiva husbilar i monocoque under namnet Starliner. Bilarna byggs helt efter kundens önskemål vilket gör dem mycket exklusiva.
Trogna läsare känner igen bilarna från tidigare reportage. Vi har skrivit mycket om dem genom åren, helt enkelt för att de är unika och i en kvalitet man sällan skådar.
Fredrik Idin har själv en mycket speciell Starliner. En bil han varit så nöjd med att han nu vill ge fler chansen att äga en bil av denna kaliber. På Caravan Salon blev det klart att han kommer representera Starliner på svenska marknaden. Två bilar kommer finnas för påseende. Dels den bil han själv och hans hustru designade, en kort bil baserad på Mercedes och så en lite större modell, även den på Mercedes.
Lite oväntat visar det sig en del av satsningen kommer bli plåtisar – inredda skåpbilar.
Om ni vill komma i kontakt med Fredrik så är hans mail:
Så här säger Fredrik själv om beslutet att bli husbilssäljare:
”Efter ”utvecklingsarbetet” med min husbil kom jag och familjen Maurer varandra ganska nära
och dessutom gillar de Sverige. De har hälsat på mig några gånger.
Som du vet valde jag Maurers Starliner eftersom det inte fanns något med den planlösning jag önskade på marknaden. Jag har fått ett mycket gott förtroende för företaget under processen från
första kontakt till dess att VD levererade bilen hem till mig i Sverige.
Jag har hela tiden vetat att de vill komma in på svenska marknaden då de sällan möter så många
premiumbilar som i Sverige eller med svenska registreringsskyltar i Europa.
Eftersom alla våra husbilar är helt kundanpassade har vi inget lager, men för att kunna visa kunderna exempel på lösningar och på kvaliteten så har vi ju min rätt speciella korta husbil (6,30) med slideout, salong som en niometers husbil och med garage samt en Starliner SL20 även den byggd på Mercedes Sprinter men hela 7,80 lång och också med slideout.
Maurer är ju kända för sina unika husbilar tillverkade i Monocoque och då kanske främst för
Liners, men man har faktiskt tillverkat ett antal ”plåtisar”.
Vi skall bli bättre på att marknadsföra dessa och även om det finns en uppsjö av märken och modeller
så är alla i stort sett tillverkade enligt samma mall. Vi kan sätta igen bak- och skjutdörrar, sätta
in slideouts med mera. Då öppnar sig en helt ny värld för helt andra planlösningar än de som finns på
marknaden idag. De kommer att bli dubbelt så dyra som de på marknaden idag, men de kommer
att bli fantastiska!”
Citroên - Läckerbit!
Citroën har tagit fram ett bodykit till Citroën Jumper som gör att den moderna bilen förvandlas till en modern version av klassiska Typ H – en retropärla som väckte stort habegär för undertecknad.
Det kostar ca 22 000 Euro att förvandla sin ordinära Jumper till en 2018 års Typ H Wildcamp. Bodykitet uppfyller samma krav som originalbilens plåt vad gäller krocksäkerhet.
Det är inte lätt att se att detta är en vanlig Pössl plåtis. Det är ett otroligt välgjort bodykit. Som sig bör då det är Citroën själva som ligger bakom.
Fleurette - Ibland klickar det
Jag är inte en person som faller för bodelars design. Jag tittar mer på de praktiska aspekterna i en husbil. Döm om min förvåning när jag kärade ner mig i denna Fleurette Florium Mayflower 74 LMF (puh…) i Black Pearl utförande.
En specialversion av en halvintegrerad taksängsbil med extra mycket utrustning, för modellen unika textilier (gardiner, överkast, brodyr i framstolarna) och ett svart bord med pärlblänk.
Vad som gjorde att jag föll så pladask kan jag inte sätta fingret på, det är en ganska ordinär planlösning och de tekniska finesserna skiljer sig inte från andra mellanklassbilar. Vissa saker kändes faktiskt direkt simpla. Ändå jag satt länge i bilen och bara trivdes.
Le Voyageur istället för RMB
Prestigemärket RMB har haft svårt att finna en plats i Pilote Gruppens hierarki. Utanför Frankrike har man kallat gruppens exklusivaste modeller för RMB, på hemmamarknaden var de istället kända som Le Voyageur.
Bodelen sätts ihop på Frankias fabrik i Tyskland, men den inreds i Frankrike. Dessutom har den vita kulören på RMB varit en krämvit nyans, men Le Voyageur har en obruten vit färg. Som ni förstår har det varit upplagt för förvirring.
Nu när Le Voyageur är ett välkänt premiumfabrikat även utanför Frankrike finns det helt enkelt ingen anledning att hålla RMB namnet vid liv.
Stauber - Låda på hjul
Stauber är en liten tysk tillverkare av specialbyggda husbilar. Att döma av bilen de ställde ut i år är linjal deras viktigaste designverktyg.
Bilen byggs på Mercedes Actros och heter Stauber Actro Liner.
Att det är ett rejält bygge är tydligt. Kolla bara trappan in till bodelen. Jag trodde först att den var enkom för mässan. Men det är bilens standardtrappa.
Mercedes - Framtidsvision
Bränsleceller har det talats om i över ett decennium. Bränslecellen är i sig ett batteri som använder metanol för att framställa elektricitet. Restprodukten av processen är vanligt vatten.
Med en bränslecell som energikälla kan man alltså driva fram ett fordon med elmotor med endast vatten som restprodukt. Slut på luftföroreningar!
Men tekniken är dyr och det är svårt att få den så effektiv som krävs för att den ska vara gångbar.
Mercedes experimenterar med tekniken och tillsammans med Hymer ställde man på mässan ut en konceptbil försedd med eldrift och en bränslecell i garaget.
Hobby hakar på
Årets hetaste trend är de motstående sofforna i sittgruppen. Hobby har självklart följt trenden. Men man har inte gjort något väsen av sig angående detta. Det mesta har handlat om de nya plåtisarna. Men på Caravan Salon var bilen med motstående soffor en av de mer välbesökta i deras monter.
Hobby Optima De Luxe T70 HGQ är 7,38 meter lång och huserar en drottningsäng i sovrummet. Men det som lockar med bilen är sittgruppen med motstående soffor.
Att köket trots sina kompakta mått har en duglig arbetsyta gör inte saken sämre. Tricket är att Hobby valt en spis med två lågor istället för tre.
Fördelar för oss i presskåren
På Caravan Salon känner vi journalister oss välkomna. Vi har till och med egna dörrar…
Macho!
Ett av de mindre kända varumärkena i Hymer Gruppen är utan tvekan American Fastbacks. De specialiserar sig på att göra Hardtops till Jeep bilar. Särskilt fokuserar de på att få ner ljudet under färd i bilarna. Men de gör mer än så. På mässan stod denna specialbyggda Jeep Wrangler som efter att American Fastbacks är klar med den döpts om till Jeep Badlands.
Komplett med taktält, winsch och förstås en specialbyggd hardtop.
CS Reisemobile - Plåtis för tre
CS Reisemobile är specialiserade på att inreda Mercedes Sprinter skåpbilar. Gediget hantverk gör att priserna inte är de lägsta, räkna med norr om miljonen när du utrustat den till hygglig nivå.
I år fastnade jag för CS Cosmo. En 5,93 cm kort plåtis med förhöjt tak.
Taksäng på längden över sittgruppen och en stickkoj likt i en båt gör att en familj med ett barn bor utmärkt i denna högbyggda plåtis.
Reisemobil Manufactur - Coolaste folkan
Det är svårt att tänka sig ett fantasilösare namn än Reisemobil Manufactur (Husbilstillverkare på svenska) men så heter företaget bakom denna mycket trevliga och allt annat än fantasilösa folkabuss.
Modellen heter RSG 596 och är byggd i en sexmeters VW Crafter med framhjulsdrift.
Volkner - Optimalare
Gerhard Volkner och hans fru Stephanie bygger husbilar med ambitionen att allt ombord ska vara optimalt. Och vi ansåg nog att de byggde optimala husbilar. Men nu har de förbättrat sin toppmodell Performance ytterligare och döpt den till blygsamma Performance Perfection. Kom ihåg! Det är bara skryt om det inte stämmer. Och i detta fall är det absolut inte skryt.
Man har förstärkt den reda kassaskåpssolida bodelskonstruktionen.
Börjat använda lithiumbatterier. Något som inte varit helt problemfritt tidigare på grund av de enorma batteribankar som dessa fordon har. Vill man ha 1000 Ah lithiumbatterier ställs enorma krav på kringutrustningen och det är först senaste året som tekniken kommit ikapp.
Man har även byggt en egenutvecklad luftkonditionering till bodelen. De som fanns på marknaden ansågs inte hålla måttet. Dessutom kan man bygga in den på ett optimalt vis och anpassa dess dimensioner efter de utrymmen som står till buds, beroende på modell och planlösning. För att den ska fungera vid fricamping används en inverter. Bilen är helt oberoende av landström.
För att det alltid ska finnas ström ombord samverkar motor, solpaneler, elverk och laddare. Systemet är intelligent och lär sig ägarnas vanor så det kan förutspå hur mycket el som kommer krävas mellan 20:00 och 8:00. Mellan dessa klockslag startar nämligen aldrig elverket, det ska vara knäpptyst nattetid i en Volkner.
Som bekant var det en mycket varm sommar. Makarna Volkner var ute hela juli med sin bil. De ställde in önskad temperatur i bodelen och inte en enda gång blev det för varmt ombord. Den egenbyggda luftkonditioneringen gick 4-5 timmar per dag och aldrig var batterierna under 80% av sin kapacitet.