Meny

.

Carthago S-Plus – bekvämare och stabilare med Air-Pro

På Carthago S-Plus på Iveco lanserar Carthago ett system kallat Air-Pro. Aktiv fjädring som ger bilen en förhöjd komfort och bättre stabilitet.

Vi har testkört på slingrande bergsvägar i Slovenien.

 

Av Stefan Janeld

 

Carthago Chic S-Plus är Carthagos toppmodell. Den baseras på Iveco Daily och är en riktigt kompetent husbil, inte minst vintertid då bakhjulsdriften ser till att den tar sig upp för isiga backar där framhjulsdrivna husbilar riskerar att gå bet.

S-Plus beställs ofta med luftfjädring på bakaxeln. Det höjer komforten och ger möjlighet att hissa bakvagnen när man ska upp för en brant ramp eller backe. Gott så.

Vad luftfjädringen inte gör är att öka stabiliteten, såvida man inte pumpar bälgarna hårt, men då förlorar man mycket av komfortvinsten.

Det finns dessutom inte plats att montera fyrkanals luftfjädring. Den ryms helt enkelt inte fram. Vissa tillverkare lyfter upp förarplatsen och flyttar fram den så man sitter ovanför motorn. Då blir det mer plats och man kan montera fyrkanals luftfjädring. Men Carthago bygger inte så.

S-Plus är Carthagos flaggskepp

Air-Pro i teorin

Det är inte bara husbilister som vill ha en stabil och komfortabel färd. Många av Ivecos kunder har tjatat på dem att lösa detta. Och nu har de gjort det. Air-Pro består av luftfjädring bak i kombination med en aktiv stötdämpare. Fram är det också aktiva dämpare som dessutom har en gasampull som ger en extra komforthöjning.

Systemet kan ställas i tre lägen – load, auto och soft.

I läge Auto anpassar sig dämparen efter underlaget automatiskt. Reaktionen är snabb, enligt Iveco kan systemet utföra 100 justeringar av dämparens styvhet per sekund.

Load styvar upp bilen och Iveco anger att lutningen i kurvor minskar med 30%.

Soft prioriterar komfort. Ett motorvägsläge kan man säga.

Reglaget för att välja vilken nivå av stabilisering man önskar
I mitten en display som visar hur hårt systemet jobbar för att hålla bilen i nivå

Air-Pro i praktiken

Vårt test utfördes i Jeruzalem i Slovenien. Japp, det finns ett Jeruzalem även i Slovenien. Så om du ställer in GPS:en för att ta dig till Jerusalem, var noga att se så den väljer rätt.

Här är vägarna smala, kurviga, i ganska dåligt skick och det går ömsom uppför ömsom nedför. Ibland väldigt brant. Perfekt ställe att testa fjädringskomfort och stabilitet.

Jag var uppmärksam på två saker. Stabiliteten i kurvor och ljudnivån. Med mjukare fjädring borde resonansljuden i bodelen minska eftersom fjädringen minskar vibrationerna som letar sig in i bilen.

Jag börjar lite försiktigt. Vill känna på bilen och vara säker på att jag inte kör fortare än jag klarar av på dessa vägar. Om jag åker av vägen är det inte ner i ett dike, det är ner i en dalgång.

Min försiktighet byts snart till en mer aktiv körning. Allteftersom jag litar på bilens uppträdande kör jag lite fortare. Hastighetsbegränsningen är 70 km/h, vilket man kanske kan hålla i en personbil. Men knappast i en nästan sju ton tung husbil.

I läge Auto växer förtroendet för bilens stabilitet snabbt. Efter bara några minuter kör jag avslappnat. Bilen är följsam på de slingrande vägarna. Jag noterar att höger backspegel är darrigare än vänster. Utser den till min referens för hur mycket vibrationer som fortplantas upp i bilen. I Auto är det en hel del.

Jag går från Auto till Soft. Skillnaden är till en början inte dramatisk. Ljudnivån är densamma. Höger spegel tycks vibrera lika mycket. I en tvär kurva i botten av en brant backe märker jag dock skillnaden och drar ner betydligt på farten jämfört med hur jag körde i Auto läget. I läge Soft lutar bilen en hel del utåt i kurvan. När vägen planar ut och jag ger gas uppskattar jag Soft läget. Det sväljer helt klart ojämnheter på ett mer behagligt vis. Och även om backspegeln fortfarande vibrerar en hel del säger min kropp att komforten ökat en hel del.

Dags att testa läge Load. Bilen blir direkt styvare. Höger backspegel vibrerar mer. I en rondell i en liten by lutar bilen knappt alls. Efter en kort stunds körning uppför ser vi en avfart till en grusväg som bär av relativt brant nerför. Väljer den vägen. Och visst är bilen stabil, men också på tok för hårt fjädrad för detta underlag. Blir läge Soft och lägre hastighet. Vad skönt att ha det alternativet!

Load får dock bevisa sin storhet lite senare. På en lång och kurvig väg som letar sig nerför. Jag håller nästan de lagstadgade 70 km/h. Bilen är följsam och uppträdandet tryggt. Så här stabil har jag aldrig upplevt S-Plus förut. Jag kör den som jag kör en betydligt lättare och lägre husbil. Med full kontroll.

Testet gjordes på smala och krokiga vägar
Fantastiska vägar att åka husbil på. Vi mötte även en del motorcyklar

Slutsats

Under testet fann jag att jag sällan valde Auto läget. Kanske beror det på att det var ganska extrema vägförhållanden med antingen branta backar, tvära kurvor och sönderkörd asfalt eller långa raksträckor med nylagd asfalt. Det senare perfekt för Soft.

Auto anges reagera snabbt, 100 ggr/sekund. Men det kändes inte snabbt nog för en tvär kurva eller om ett parti av vägen var sönderkörd.

Under mer normala, svenska, förhållanden är troligen Auto ett bra val.

Air-Pro anges kosta 2 000 Euro extra. Vad det blir i svenska pesetas återstår att se. Men jag har svårt att se att man skulle avstå detta system på grund av prislappen. En S-Plus kostar över 3,8 miljoner. Ska man betala så mycket för sin husbil är det bara fånigt att inte välja till Air-Pro.

Artikelförfattaren trivs bakom ratten, det gick ofta fortare än jag normalt kör på så pass slingriga vägar

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift