Meny

.

Challenger – mellanklass utanför mittfåran

Ni som prenumererar på vårt nyhetsbrev har redan läst denna artikel. Till er andra föreslår jag att ni börjar prenumerera och får specialartiklar före andra i framtiden. Prenumerationen kostar såklart ingenting och är enkel att avsluta.

 

Det går tretton mellanklassfabrikat på dussinet. Men Challenger sticker ut. De har tagit för vana att varje år presentera modeller där man leker med planlösningen och testar nya grepp. De är lite av Trigano Gruppens experimentverkstad.

Sedan augusti 2023 importeras detta pigga fabrikat till Sverige. Läge för en liten presentation.

 

Av Stefan Janeld

 

Det Challenger vi har idag skiljer sig en hel del från det fabrikat som lanserades 1985. Då var det ett instegsfabrikat, det första instegsfabrikatet kan man hävda, lite beroende på hur man ser det. Syskonfabrikatet Chaussons modellserie Welcome, lanserad 1994, brukar tillskrivas vara den första instegsserien. Men det fanns motsvarande modell hos Challenger och redan några år tidigare hade Challenger lanserat en prispressad modellserie.

Den första Challenger husbilen var en alkovbil baserad på Peugeot J5 och gick under det föga upphetsande namnet Challenger 340. Den blev en sådan klassiker att den blivit modellhusbil, ett samlarobjekt man kan finna på olika nätauktioner.

Modell av första Challenger husbilen
Framsidan till första katalogen. Loggan ser lite annorlunda ut idag.

Innovativt

Challenger är som sagt ett fabrikat som inte räds att ta nya grepp. En del heltokiga, andra har visat vägen och blivit trendsättare. Man var exempelvis det första större fabrikatet att ha dieselvärmare som standard. Ville man ha gasolvärmare fick man aktivt välja det. Man gick så långt att man ändrade sina gasolutrymmen så de endast rymde en gasolflaska.

Man var också först med utomhuskök i serietillverkade husbilar. Det gömdes bakom en utvändig lucka och kunde tas fram vid behov.

Långt innan chassibristen fick tillverkare att bygga på Ford chassi lät Challenger kunderna fritt välja om bilen skulle baseras på Fiat eller Ford.

Mycket av sånt vi idag är vana vid, tar för givet, var Challenger först med. Som 160 cm breda drottningssängar i vanliga husbilar. Det var något man endast hade i Liners tidigare. Men 2016 hade man som nyhet att alla Challengers dubbelsängar var 160 cm breda.

Samma år lanserade man en modell med dubbla taksängar och två sittgrupper, en främre och en bakre. I vardagsrummet bak en vinkelsoffa. En lösning vi därefter sett från flera andra fabrikat.

 

I bildgalleriet nedan kan du se några av Challengers mer omtalade innovationer. Klicka för större bild och bildtexter.

Ett av Europas populäraste

Här i Sverige har Challenger gått lite under radarn. Men ute i Europa är det ett av de populäraste fabrikaten. I Norge har de sålt mycket bra i många år.

En av nycklarna till denna popularitet kan tillskrivas lyhördhet. Challengers produktutvecklare är duktiga på att anpassa sina produkter till olika marknader. Dels vad gäller planlösningar, men kanske ännu viktigare vad gäller konstruktionen. Det tydligaste exemplet på detta är att de bilar som säljs i Norden skiljer sig från de som säljs i övriga Europa. Här har bilarna en sandwichkonstruktion med aluminium på utsidan. I övriga Europa är det glasfiber. En anpassning till det kalla klimatet. Det var nämligen så att några av de första exemplaren som levererades till Norge fick problem med sprickbildning i laminatet i hörnen.

Något att vara medveten om ifall du funderar på att privatimportera din Challenger.

 

Från en region full av godsaker

Fabriken som bygger Challenger heter Trigano VDL, VDL = Vehicule de loisir som betyder fritidsfordon. Den ligger i lilla byn Tournon Sur Rhône, en dryg timme söder om Lyon. Här är man kända för tre saker – choklad (Valrhona ligger här), ravioli (ni tror det är italienskt, men icke) och husbilar. De säger sig även ha Frankrikes äldsta bro, ett påstående med tveksam sanningshalt. Självklart produceras här även vin som man är mycket stolta över och anser vara av unik kvalitet, men detsamma kan sägas om alla franska byar.

Sätter du dig på en av de många uteserveringarna vid huvudgatan kommer du se många husbilar passera. Det här är en mycket populär husbilsdestination.

Trigano VDL är lite av navet i Trigano koncernen. Läs gärna vår artikel om fabriken. Där fördjupar vi oss i fabriken och produktionen.

Challengers fabrik ligger i en vacker dalgång. Här arbetar 943 personer. De bygger 8 620 husbilar och 5 420 husvagnar per år till ett värde av ca 5 miljarder kronor.

Challenger idag

Efter pandemi, komponentbrist och chassibrist har Challenger nu kommit ikapp. Nästan. Superkompakta och smarta X-serien som fick pausas pga chassibristen är nu i full produktion och har fördubblat antal modeller (från en till två 😀 ).

De helintegrerade modellerna som lidit mest av chassibristen är åter i produktion och kommer till svenska handlare i vår.

Man behöver inte längre trolla med olika chassin utan kan i Sverige erbjuda fullspecade chassin från Fiat med automatlåda som standard.

Innovationslusten är kvar. På årets Caravan Salon visade man en bil med ett kontor bak. För de som vill kombinera arbete och fritid.

Här kan du hitta mer om Challenger: https://alltomhusbilen.se/tillverkare/challenger/

Nu när Challenger tågar in på Svenska marknaden försvinner Chausson i Sverige. Men på begagnatmarknaden kommer bilarna leva vidare. Du kan hitta våra artiklar om Chausson via denna länk: https://alltomhusbilen.se/tillverkare/chausson/

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift