Var Àr konkurrenterna?
I snart tvĂ„ decennier har Concorde regerat i övre premiumklassen. För att behĂ„lla sin plats pĂ„ tronen har företagets ingenjörer vĂ€ssat pennorna och tagit fram en helt ny Credo serie. Och som de lyckats. Ingen Iveco-baserad husbil kan mĂ€ta sig om vi anvĂ€nder mĂ„ttet âutrymme per kronaâ
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Modellserien Credo har en rörig historia. HÀng med!
NÀr den först lanserades 2009 var tanken att den skulle agera inkastare till Concordefamiljen. Dess fulla namn var Credo Emotion och byggdes pÄ Fiat Ducato och kostade miljonen jÀmnt.
En storebror byggdes ocksÄ, Credo Passion, baserad pÄ Iveco. Den lades dock ner efter nÄgra Är dÄ den konkurrerade lite för hÄrt med sitt exklusivare syskon Carver. I samma veva blev Credo Emotion kort och gott Credo. Alla modeller baserades pÄ Fiat och inredningen fick ett lyft. HÀr kunde det blivit lugn och ro för Credo. Men tvÄ saker lade krokben för lugnet. Vinst och vikt.
I Concordes fabrik tar det sex veckor för produktionslinan att fullborda ett varv, pÄ tok för lÀnge för en bil med en prislapp pÄ en dryg miljon. Ska det bli nÄgon vinst mÄste tiden halveras, minst. Det betyder att modellen behöver en egen produktionslina. Det finns det inte plats för.
Problem tvĂ„, vikten. Concordes kunder vill ha âextra allt och rĂ€ksalladâ. Med all utrustning blir bilen tung och lastvikten lidande.
SÄ till sÀsongen 2015 gjorde man helt om och kastade ut Fiat Ducato, Äterinförde Iveco Daily som basbil och passade pÄ att lyxa till den lite extra. Priset steg förvisso men sÄ gjorde Àven lastvikterna och vinsten.
Uppdraget slutfört!
LÀttkörd som fÄ
Concorde har exemplariska förarmiljöer. Man sitter högt, nĂ€ra vindrutan, med perfekt överblick. Att placera den stora bilen pĂ„ vĂ€gen Ă€r inga problem. Det Ă€r lĂ€ttare att köra denna 8,5 meter lĂ„nga och fem ton tunga bil Ă€n att köra en helintegrerad mellanklassbil baserad pĂ„ Fiat. Ăven att backa och manövrera i trĂ„ng miljö görs tryggt. Tacka de utmĂ€rkta backspeglarna, en tydlig backkamera och en snĂ€v svĂ€ngradie för det.
Storleken gör att man instinktivt hÄller nere hastigheten. Det lutar lite i kurvorna och reptilhjÀrnan ser till att dÀmpa framfarten. I höga bilar, som denna, behövs inte mycket lutning för att man ska reagera.
Bilen har luftfjÀdring pÄ bakaxeln, det ger utmÀrkt komfort och möjlighet att hissa bakÀndan vid behov. Exempelvis nÀr man ska angöra en brant fÀrjeramp.
LÄdan vÀxlar automatisk men Àr i grunden en manuell lÄda försedd med vÀxlingsrobot, den gör ett hyggligt jobb. VÀxlingarna pÄ lÄga vÀxlar gÄr smidigare Àn jag Àr van vid frÄn denna lÄda. Jag störs dock av att den Àr lite ovillig att vÀxla upp, tycker den drar för lÀnge pÄ vÀxlarna. Det ger bara mer motorljud, inte bÀttre acceleration. Flera gÄnger ledsnar jag och skickar i en högre vÀxel manuellt, utan knot frÄn motorn.
SjĂ€lvklart finns alla komfortprylar vi Ă€r vana vid frĂ„n personbilar â ljudanlĂ€ggning, farthĂ„llare, klimatanlĂ€ggning, backkamera. Men pĂ„ sĂ€kerhetssidan Ă€r det sĂ€mre stĂ€llt. BilbĂ€lte och antispinnsystem finns. Men varken airbags eller antisladd, sĂ„ Ă€r det i den lite tyngre transportbilsvĂ€rlden frĂ„n vilket chassiet Ă€r hĂ€mtat. Lika för alla bilar pĂ„ detta chassi.
Vettigt med ökad totalvikt
I den hĂ€r klassen har alla bilar dubbelgolv. RejĂ€lt tilltaget med plats för all teknik och mĂ€ngder av stuv. Garaget Ă€r ocksĂ„ stort. Med tekniken ur vĂ€gen blir det Ă€ven gott om plats för pryttlar inne i bodelen. ĂverskĂ„pen Ă€r rymliga och inredda med hyllor för att kunna utnyttjas effektivast möjligt. I badrummet en stor garderob med sĂ„vĂ€l stĂ„ng för galgar som ett flertal hyllor. Ja, ni förstĂ„r. Det finns plats för allt man kan tĂ€nkas vilja ha med sig. Det vĂ€ger!
Och som tidigare nĂ€mnts vill Concordes kunder gĂ€rna allt lull-lull som gĂ„r att fĂ„. Ăven det vĂ€ger!
Totalvikten Àr som standard 5 200 kilo. I grundutförande, utan extrautrustning, vÀger bilen 4 310 kilo. Testbilen Àr extrautrustad för nÀstan 400 000 kronor. SÀkerligen vÀger all denna extra utrustning 200-250 kilo. Tur dÄ att importören vÀgt upp bilen till 5 600 kilo och trots riklig utrustning fÄtt en lastvikt pÄ cirka ett ton. UppvÀgningen ingÄr i ett chassipaket för 75 000 kronor. Dyrt? Jovars men i sammanhanget vÀl spenderade slantar. Det Àr surt att köpa stor rymlig husbil och sedan begrÀnsas av lÄg lastvikt. I paketet ingÄr Àven luftfjÀdringen och diffspÀrr pÄ bakaxeln.
Vintertid dÄ?
Vi brukar ju nÀmna ett par ord om vinteregenskaperna i vÄra tester. Testbilens vinteregenskaper kan jag sammanfatta med tvÄ ord: Inga problem!
Vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare som tar till vara motorns överskottsvÀrme, allt frostkÀnsligt placerat i uppvÀrmt dubbelgolv, rejÀla luftspalter bakom alla möbler och in i överskÄpen. En konvektor placerad nedanför framrutan ser till att schasa bort kallraset och skapar en varm luftström mellan vindrutan och mörklÀggningsjalusin. Dubbelglas i sidorutorna fram noteras, ingen förardörr (en obruten isolerad vÀgg Àr att föredra nÀr det Àr kallt ute), bakhjulsdrift med diffspÀrr tar dig upp för branta och hala backar.
Saknar rivaler
Att Concorde hittat ett hÄl i marknaden blir tydligt nÀr vi synar marknadens rivaler. Det finns mÄnga bilar byggda pÄ Iveco med motsvarande kompetens, storlek och flÀrd. Men de Àr alla dyrare. Niesmann Flair, Carthago Highliner, Morelo Loft, RMB för att nÀmna nÄgra.
Ska prislappen vara ledande blir konkurrenterna treaxlade och baserade pÄ Fiat. Niesmann Arto, Morelo Home, Hymer B SL, Le Voyageur, Frankia 840 Àr nÄgra exempel.
Men ingen stÄr och vÀljer mellan en bil pÄ Fiat eller Iveco, de Àr totalt olika vÀsen. DÀrför Àr dessa modeller inga egentliga rivaler, de riktar sig mot en annan mÄlgrupp.
Det finns bakhjulsdrivna bilar baserade pÄ Mercedes i jÀmförbar prisklass, men de har inte lika rymligt dubbelgolv och totalvikten Àr lÀgre. Hymer B Starline, Frankia 8400 och Le Voyageur Àr tre exempel.
Inte ens Morelo har en motsvarande modell. De har förvisso en Iveco-baserad bil i samma prisklass, Morelo Home, men den Àr en halvmeter kortare och har inte en lika framskjuten förarplats varför den blir betydligt trÀngre ombord.
Jag tycker!
Kompetensen och finishen Ă€r som vĂ€ntat skyhög. Inga billiga genvĂ€gar. Alla installationer hĂ„ller hög klass, allt ombord kĂ€nns gediget. Ska man mĂ€rka nĂ„gon skillnad jĂ€mfört med de dyrare modellerna i Concordes utbud ska man vara en kĂ€nnare av rang. Nu Ă€r jag det och noterar att det saknas armstöd i sittgruppen, kassettoa istĂ€llet för toa med svartvattentank, enklare backspeglar, ej gediget trĂ€ i luckor och skĂ„p, enklare utförande pĂ„ förarplatsen. För att nĂ€mna nĂ„gra av de tydligaste skillnaderna. Ăr de vĂ€rda merkostnaden? Avgör sjĂ€lv.
Credo har blivit den inropare som Concorde varit ute efter hela tiden. Att gÄ ifrÄn Fiat var ett klokt val. Fiat Àr helt enkelt inte rÀtt basbil i denna klass.
Nu ÄterstÄr bara ett problem för Concorde: Vad ska man göra med Carver? Modellen fick ett rejÀlt lyft för tvÄ Är sedan och spÄddes en lysande framtid. Kanske att den till och med skulle ta över tronen frÄn Concordes bÀstsÀljare Charisma. Av detta blir nu intet för Credo Àr en lika lyxig och kompetent husbil till ett lÀgre pris.  Inget dÄligt betyg, eller hur?
Fakta
- Modell Concorde Credo 840L
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Iveco Daily 50C
- Motor C17, 3,0 liter 170 hk
- Vridmoment 470 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad halvautomat
- Totalvikt 5 200 kilo / 5 600 kilo
- Max last 890 kilo / 1 290 kilo (avser basutrustad bil)
- L x B x H 849 x 233 x 321 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 140 liter
- GrÄvattentank 140 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 1 490 000 kronor
- Pris som testad 1 877 000 kronor
Utrustning testbil
LuftfjÀdring, diffspÀrr bakaxel, ABS, antispinn, multimediapaket med TV/DVD/backkamera/GPS/subwoofer, markis, parabol, omvandlare 1200W, 60A laddare, 2 x 140Ah gelbatterier, kyl med separat frys, ugn, vÀrmevÀxlare, vattenburen vÀrme, lÀderklÀdsel
Vi gillar
- Komforten under fÀrd
- Förarplatsen
- VĂ€lutrustad â testbilen var extrautrustad för nĂ€stan 400 000 kronor
- Köket â stort, lĂ€ttjobbat, bra förvaring
- Badrummet â villastandard
- Gott om stuv
- VÀrme dragen Ànda fram till vindrutan
- Stabilt bord
- RejÀla och överskÄdliga installationer
Â
Vi önskar
- Rymligare sittgrupp â köket kan maka sig ett par decimeter
- LÀgre steghöjd i trappan till bodelen
- Armstöd i sittgruppen
Â
Vi gillar inte
- –