Tre amerikanska industrimagnater och en naturalist startade en folkrörelse som bara vÀxer och vÀxer. LÀs om husbilens födelse.
Â
Text Stefan Janeld
Bilder anvÀnda med tillstÄnd av The Henry Ford Estate
Â
1914 tog de goda vÀnnerna Henry Ford och Thomas Edison en tripp med bil ut i Everglades, trÀskmarkerna i Florida. Ren avkoppling och menat som semester. Men utflykten blev uppmÀrksammad i bÄde radio och tidningar, pÄ den tiden var inte bilar sÀrskilt vanliga och framförallt var det inte vanligt att bege sig ut i naturen i bil.
Ă
ret efter gjorde de en ny tur. Nu med gemensamme kamraten Harvey Firestone.
De körde frÄn Los Angeles till San Diego. Trivseln var hög, trojkan trivdes med nÀrheten till naturen.
Thomas Edison föreslog att man varje Är skulle göra en Äterkommande gemensam resa. SÄ kom man överens.
Följande Är var Henry Ford förhindrad att delta. Hans ersattes av naturalisten John Burroughs. En man som i USA var stor inom naturvetenskapen och ville öka medvetenheten kring miljön.
1918 var ordningen ÄterstÀlld. Henry Ford var Äter med i gÀnget. Den resan blev en formidabel bilkaravan med fordon, fyra Ford och tvÄ Packard, med totalt sju chaufförer och hjÀlpredor.
Â
Man sov i tĂ€lt, inte i bilarna. Bilarna var blott transportmedel. Resorna blev lĂ€ngre och lĂ€ngre. En bil fungerade som kök och var specialbyggd för resorna. Det blev mycket skriverier om de âillustra vagabondernaâ som de kallades.
Fler och fler bjöds med pÄ resorna. 1921 bjöds presidenten Harding in. Dock utan sin fru som fick förhinder. NÄgra Är senare spenderade Àven President Coolidge tid med resenÀrerna pÄ sin gÄrd i Massachusetts.
Att vara nĂ€ra naturen var viktigt för gruppen. Burroughs skriver i sin dagbok att âde med glĂ€dje uthĂ€rdade vĂ€ta, kyla, rök, myggor, bromsar och sömnlösa nĂ€tter bara för att fĂ„ kĂ€nna naturens nakna verklighet.â
Men trots den romantiska beskrivningen var det knappast nÄgon tuffare tillvaro. Edison badade visserligen gÀrna i lokala vattendrag. LikasÄ Henry Ford uppskattade ett svalkande bad i naturen. Firestone dÀremot skötte sin tvagning pÄ olika hotell de passerade. Alla hade sitt eget tÀlt med myggnÀt och bekvÀm sÀng.
De Ă„t inte heller egenhĂ€ndigt fĂ„ngad fisk eller jagade sin mat. Föda intogs i ett stort âmatsalstĂ€ltâ, tillagad av kockar och det fanns alltid en buffĂ© av olika rĂ€tter. Maten lagades pĂ„ bensinspisar och över öppen eld. De handlade rĂ„varor utefter vĂ€gen, vanligen frĂ„n lokala bönder. Det hĂ€nde Ă€ven att bönder Ă„kte till vagabondernas lĂ€ger och erbjöd sina produkter.
Bordet de satt vid var rejÀlt stort och försett med en snurrbar serveringsskiva sÄ man inte behövde strÀcka sig efter maten. Idag finns bordet och serveringsskivan pÄ Henry Ford museet med resenÀrernas signaturer bevarade under glasplaketter.
Â
Henry Ford var en mycket hĂ€ndig man och drivande för hela Ă€ventyret. Han ansvarade för vedhuggningen och höll fordonen i körbart skick. Som ett bevis för hans ingenjörssinne lagade han en kylare och kylflĂ€kt som lokala mekaniker ansĂ„g bortom rĂ€ddning. Reparationen utfördes pĂ„ gatan och en stor skara mĂ€nniskor sĂ„g pĂ„, imponerade av att den kĂ€nda och förmögna mannen inte rĂ€ddes att smutsa ner sig. EfterĂ„t löd rubriken i landets tidningar âHenry Ford visar att han inte rĂ€ds arbete; lagar sin trasiga bilâ.
Â
Att det skrevs om resorna var inte sÄ konstigt. I slÀptÄg fÀrdades stora skaror journalister och fotografer. Ska vi jÀmföra idag sÄ Àr det som om Barack Obama, Bill Gates och David Beckham tog sig en campingtur tillsammans.
För att spĂ€ pĂ„ intresset anordnade resenĂ€rerna olika tĂ€vlingar. Det kunde vara trĂ€dklĂ€ttring, hoppa i trappor, hugga ved och liknande. Allt för att hĂ„lla pressen i arbete och artiklarna flödande. Det var fantastisk reklam och rubriker som âGenier sover under stjĂ€rnornaâ och âHjĂ€rnor vĂ€rda miljoner pĂ„ semesterâ skreks ut av ivriga tidningsförsĂ€ljare.
Â
1924 gick sista turen. Henry Ford förklarar i sin sjĂ€lvbiografi: âResorna var roliga, fram till dess att de blev alltför uppmĂ€rksammade.â Och omfĂ„ngsrika, skulle han kunna tillĂ€gga.
Fruarna som följde med tog med sig sina betjÀnter och chaufförer. I vissa fall till och med egna kockar. Harvey Firestone jr tog med sig sina kÀra hÀstar.
All uppstÄndelse och mediabevakning hade inte bara gynnat industrimÀnnens affÀrer. Naturalismen fick en rejÀl skjuts och vanliga mÀnniskor började intressera sig för naturen.
Husbilens första boom pĂ„ tjugo- och trettiotalet kan tillskrivas dessa herrars resor. Folk ville uppleva vad de lĂ€st om. Men eftersom det inte fanns pengar att resa lika bekvĂ€mt fick man bygga egna smarta fordon som var mer âallt i ettâ.
Campingbilen föddes. Till en början tÀltförsedda personbilar men inom kort rejÀla husbilar med kök och toaletter. Snabbt organiserades klubbar och möten.
Vem trodde att löpande bandets anfader och glödlampans uppfinnare var de som lade grunden för husbillshobbyn? TĂ€nk pĂ„ det nĂ€r du utbrister âingen Ford pĂ„ vĂ„r gĂ„rdâ.