Långlivad klassiker.
Släng inga kläder, snart är de moderna igen. Detsamma kan sägas om husbilar. Vår fjorton år gamla alkovbil, som vi här sätter under lupp, är årets stora trend i husbilsvärlden: Kort fordon med kök och badrum akteröver, taksäng ovanpå stor sittgrupp. Enda skillnaden är att fjortonåringen har alkov istället för taksäng. Vilket har sina fördelar.
Text och foto Stefan Janeld
Modellen såg dagens ljus 1994 och tillverkades fram till 2011 – en riktig långkörare! Genom åren har flera varianter fötts, många parallellt: enkla Advantage, mer påkostade Esprit och toppmodellen Premium Class. Skillnader i utförande självklart– utvändigt stuv eller inte, badrum med flyttbart handfat eller inte. Det finns ingen röd tråd i modellutvecklingen. Ett visst godtycke anas från årsmodell till årsmodell. Fjortonåringens planlösning finns på följande modeller – A5830, A5831, A5832, A5833 på Mercedes chassi, A5836 endast som toppmodell kallad Premium Class.
Modeller efter sekelskiftet begåvades med högre alkov där taket inte längre är rakt som på testbilen. Där kan alkovbädden lyftas för att få mer volym, vilket gör det enklare att ta sig till kupén. 2009 gjordes en extra kort version, blott 588 centimeter, Globe R 583.
Det var historien i runda slängar.
Ingen raket
Jag sitter väldigt högt, ratten hamnar i knät och utsikten störs av taklinjen. I gengäld ska det mycket till innan solen bländar. Körkänslan är lastbilslik.
Motorn på 115 hästar är en ganska trött och bullrig historia. Den tar sig upp i motorvägsfart och lite till, men knappast mer. Trivselfart är 80-90 km/h. Bäst trivs den på vindlande småvägar och i trång trafikmiljö där bilens nätta mått och fönster i bakstammen kommer till sin rätt. Bilen är inte bara kort med sina sex meter, den är smal – 223 centimeter.
Motorn har mekanisk insprutning och kan inte trimmas med elektroniska effektboxar.
Säkerhetsutrustningen är påver – bilbälte. Komfortutrustningen är inte heller mycket att skryta med, det finns varken AC, elhissar, elspeglar eller farthållare. Men väl en stereo. Backkamera behövs inte.
Gott om stuv – på insidan
Vattentanken är klurigt placerad bakom passagerarstolen i kupén och sträcker sig in under soffan bakom förarstolen. Lösningen frigör stuvutrymme under de tre sofforna. Överskåpen är stora och tillsammans med en präktig garderob tar de hand om skrymmande ytterkläder. Bilen rymmer allt vad två resenärer behöver.
Men med utvändig stuv är det sämre ställt, inga utvändiga luckor där man kan hiva in grill eller utemöbler. Tidigare ägare investerade i en takbox och monterade en trälåda på cykelstället för att avhjälpa bristen. På senare modeller finns utvändigt stuv under badrummet och på vissa syskonmodeller en stor lucka som öppnar upp utrymmet under långsoffan.
Sommarnöje
Värmaren kommer hålla den kompakta bodelen varm, luftspalterna runt möblerna låter luften cirkulera och jagar kondens och kallras. Men det saknas värme i alkoven, spillvattentankens kran sitter helt oskyddat och kommer frysa. Inga värmarutblås är riktade mot kupén och draperiet är oisolerat.
Med utvändigt isolertäcke, öppen spillvattentankskran med balja inunder och extra element i kupén klarar man sportlovet – under förutsättning att det finns en elstolpe i närheten.
Jag tycker
Planlösningen har fått en renässans i de populära korta taksängsbilarnas fotspår. På årets mässor har varenda tillverkare en modell med kök och badrum i aktern och en taksäng över sittgruppen. Jag föredrar gårdagens alkov, som tack vare den högre takhöjden ger bodelen rymd – och: alkoven är alltid redo och inkräktar inte på sittgruppen.
Testbilens sittgrupp är extra tilltalande då den bereder plats för 7-8 personer. Eller låter två personer bre ut sig rejält.
Jag tycker om möblemanget och att ytorna utnyttjas effektivt – den skräddarsydda vattentanken är ett utmärkt exempel på det. Den förmågan saknar dagens husbilsbyggare.
Svagheten hos testbilen är drivlinan som inte håller jämna steg med dagens och avsaknaden av utvändigt stuv.
För två personer som inte nödvändigtvis ska sitta i trädgårdsmöbler under markisen utan klarar sig med lite enklare stolar och bord, och som inte rusar genom semestern på Europas motorvägar utan föredrar ”the scenic route”, är bilen ett prisvärt alternativ.
Fakta
- Modell Dethleffs Globetrotter A5830
- Årsmodell 1998
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,5TD 115 hk
- Växellåda 5 vxl manuell
- Mätarställning 12 400mil
- Totalvikt 3 200 kg
- Max last 480 kg
- Bränsletank 80 liter
- LxB 600 x 223 centimeter
- Pris 189 000 kr
- Vi lånade bilen av Skoklosters Husbilar & Husvagnar
Håller än
- Sittgruppen
- Badrummets planlösning
- Kvaliteten på snickerierna
- Gott om invändig stuv
Hopplöst ute
- Drivlinan
- Köket
- Materialen i badrummet
Utrustning testbil
Ny kyl med frys, kassettoa, markis, takbox, cykelställ, stereo, TV, TV-antenn, LED lampor, utvändig trappa, luftburen värme
Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!