Mer än bara lyx
Få ord är så missbrukade i husbilsbranschen som ordet premium. En vackert formgiven interiör eller diger utrustningslista räcker inte enligt vårt förmenande.
Här ska vi ge vår syn på vad som är premium och även reda ut de olika nivåerna i premiumklassen.
Text och foto Stefan Janeld
När vi frågar aktörer i branschen vad som definierar en premiumbil ärr svaret ofta att det är bilar med AL-KO chassi, vattenburen värme och ett rejält handtag på badrumsdörren. Och en sak till, det ingår en sats langetterade mattor. Men riktigt så enkelt är det faktiskt inte.
Det finns gott om premiumbilar med luftburen värme som byggs på originalchassin. Särskilt större, tyngre, husbilar. Dessutom är det en hel del mellanklassmodeller som idag utrustas med vattenburen värme och andra klassiska premiumattribut.
Handlaren ska också vara premium
En sak är helt säker. Premium är inte detsamma som problemfria husbilar. Helt enkelt för att i premiumbilar är det fler och mer avancerade system. Mer som kan krångla.
Av denna anledning är det viktigt att välja var man köper sin premiumhusbil. En stabil handlare med hög servicegrad och gedigen kunskap om bilarna de säljer. Kort sagt en premiumhandlare.
Prisbild utan övre gräns
Instegsbilar kan definieras inom ett prisspann, likaså mellanklassbilar. Men premiumklassen har bara ett ”från pris”. Mellanklassen och premiumklassen överlappar varandra runt miljonen, plus minus ett par hundratusen kronor.
Serieproducerade premiumhusbilar kostar upp till ca tre miljoner, men det finns modeller som kostar det dubbla. Dock tveksamt om man kan kalla det serieproduktion.
Fabrikaten i det absoluta toppskiktet byggs enligt kundens önskemål och kan kosta ända upp till tjugo miljoner kronor.
Chassiet ger förutsättningarna
Många väljer husbil med ögat. Men det är vad man inte ser som gör störst skillnad för en husbils egenskaper. Chassiet är avgörande för det mesta hos en husbil – vägegenskaper, åkkomfort, lastvikt och inte minst ger dess totalvikt förutsättningarna för vilka material och vilken utrustning man kan använda.
Husbilar byggs på många olika chassin. De kommer i totalvikter från 3,5 ton upp till 26 ton. Vanligast är Fiat Ducato i versionen med deras eget Camper chassi. Ett chassi som ibland säljs med förhöjd totalvikt där man utnyttjar fram- och bakaxlarnas maximala viktbegränsning – 4 250 kg. Det betyder att man måste lasta med stor noggrannhet för att inte överlasta en axel om man ska ha glädje av den höga totalvikten.
Premiumbilar har ofta behov av totalvikter över 3 500 kg eftersom de använder rejäla beslag och material samt att de utrustas rikligt.
AL-KO chassi
För ökad komfort och även möjlighet till såväl längre husbil som högre totalvikt kan tillverkarna välja att bygga husbilen på ett specialchassi från AL-KO.
Då skräddarsys chassiet för att passa den husbil som ska byggas. Fästpunkter för tankar, bältesbock, trappa, väggar. Allt anpassas.
AL-KO chassiet har individuell hjulupphängning bak vilket ger bättre komfort. Det finns dessutom en hel del sätt att uppgradera chassiet med olika fjädringssystem.
Det är ett lättviktschassi vilket gynnar lastvikten och det är förzinkat så det rostar inte.
Detta chassi finns även med tandemaxlar bak så att man kan bygga treaxlade husbilar. Många kallar det för boggiechassi men det är det inte. För axlarna är inte sammankopplade, den bakre axeln kan inte lyftas. Den korrekta benämningen är tandemchassi.
Det finns treaxlade husbilar baserade på Fiat/AL-KO med 5 500 kg totalvikt. Detta är inget som Fiat godkänner utan det är tyska TÜV som står för det godkännandet.
För tyngre fordon hänvisar Fiat till Iveco som ingår i samma koncern.
Mercedes Sprinter
På senare år har Mercedes vunnit marknad med sitt Sprinter chassi. Särskilt i framhjulsdriven version. Detta chassi är dimensionerat från start för 5 500 kg totalvikt.
Oftast har man valt att använda ett AL-KO chassi på dessa husbilar. Med en bakaxel eller tandemaxel.
Det finns även bakhjulsdrivna husbilar på Mercedes. Historiskt är just bakhjulsdriften det man förknippat Mercedes med. En stor fördel vintertid eftersom tyngden ligger över drivhjulen. Men det blir också en högre husbil (för att kardanaxeln kräver det) och ofta är det långa överhäng. Detta påverkar husbilens stabilitet under färd. Det är vanligt att man upplever bakhjulsdrivna husbilar på Mercedes som svajiga. Medicinen mot detta är grövre krängningshämmare och/eller luftfjädring.
En fördel med bakhjulsdriften är att man kan få tvillinghjul bak. Det betyder fyra drivande hjul och därmed betydligt bättre grepp på. Exempelvis på blöta gräsmattor och vinterväglag.
Det vanligaste bakhjulsdrivna chassiet på dagens husbilsmarknad är Iveco Daily. Det finns i versioner upp till 7 200 kg totalvikt. Chassiet är känt för att vara stabilt och är en bra husbilsgrund.
Lastbilschassin
När vi går upp ytterligare i totalvikt lämnar vi transportbilarnas sfär och ger oss in i lastbilarnas domän. Transportbilschassin är främst byggda för stadstrafik. Lastbilar är byggda för långa dagsetapper. Mer så som vi använder våra husbilar.
Husbilar byggda på lastbilschassin kallas för Liner. En term som tydligt indikerar att de är tänkta för långfärd. Nu pratar vi helt andra dimensioner och även helt andra förutsättningar.
De höga totalvikterna och rejäla dimensionerna tillåter att man bygger rejälare. Chassina finns också i andra längder vilket gör att man kan bygga husbilar på 10-12 meter.
Lastbilschassi betyder inte bara högre åkkomfort. Det innebär även större grad av oberoende. Mer batterikapacitet, större tankar. Allt för att man slipper ta hänsyn till vikten lika mycket.
Ofta hör man husbilsspekulanter konstatera att en 9 meters Liner inte ger mer boyta än en 9 meters treaxlad husbil på Fiat. ”De är bara dyrare och högre”.
Men det visar bara att personerna i fråga inte förstått vari kompetensen hos en Liner ligger. Förutom de ovan nämnda fördelarna är en Liner väldigt lättkörd (trots sin ibland avskräckande storlek). Framhjulen kan vinklas mer vilket minskar svängradien markant. Man sitter närmare fronten och har betydligt bättre speglar till sin hjälp vilket ökar kontrollen över framfarten.
Dessutom är säkerheten en helt annan. Man är helt enkelt större och rejälare än det mesta man kan krocka med.
Busschassin
I den absoluta toppklassen väljer tillverkarna busschassin istället för lastbilschassin. Det ger ett antal fördelar. Det mest noterbara är den ännu högre komforten. Lastbilar är byggda att transportera gods, bussar att transportera människor.
Rejäla installationer
Tid är som bekant pengar. En instegsbil ska gå från chassi till färdig husbil på 10-12 timmar. Inte mantimmar utan tiden chassiet spenderar på montagelinan.
En premiumbil kan ta allt från tre dagar till sex veckor. Specialbyggen på lastbils- eller busschassin kan ta allt från sex månader till ett år.
Den extra tiden spenderas inte bara på att montera mer extrautrustning. Det mesta handlar om att ha tid att vara noggrann vid montering och installation och inte minst; hinna göra noggranna kvalitetskontroller. Som exempel kan nämnas att en Concorde eller Morelo står tre dagar på kvalitetskontroll.
När tillverkningen får ta mer tid kan man vinnlägga sig om att bilen blir användarvänlig istället för att tillverka den på det mest produktionsvänliga sättet. Exempelvis väl uppmärkta och enkelt åtkomliga servicepunkter.
Exempel på tidsödande installationer som är till stor hjälp för ägaren i det dagliga umgänget med bilen är: Remsor i mjukt material som förhindrar att det skapas missljud mellan två ytor, specialdesignade lösningar för rengöring av tankar som är svåra att komma åt, gasolutrymmen med släde för enkelt skifte av flaska, lådor i socklarna på soffor och sängar för enklast möjliga åtkomst, tätt klamrade kablar som inte börjar hänga och skapa problem länge fram, rör istället för slangar i vattensystemet.
Kompetens och komfort
I en premiumbil kostar man på sig dyrare lösningar. Som rymliga dubbelgolv, bodelar utan köldbryggor, effektiva värmesystem där möblerna tillåter fritt luftflöde, elsystem med god batterikapacitet och laddare med hög kapacitet.
Man ska kunna förvänta sig att allt ombord är anpassat så det samspelar. Det är tyvärr här det ofta brister. För låg batterikapacitet, för liten ladd-kapacitet och undermåliga vattenpumpar är vanligt i bilar som kallar sig premium.
I och med litiumbatteriets intåg har många premiumtillverkare kommit till rätta med underdimensionerad batterikapacitet. Det finns även flera goda exempel på tillverkare som valt att göra riktigt bra elsystem som inkluderar laddare, inverter och solpaneler. Till viss del för att tjäna mer pengar genom att få sälja mer utrustning. Men det främsta skälet är för att säkerställa en korrekt installation. Det är skillnad på om en fabrik ska göra 500 installationer av ett tillbehör eller om dessa 500 installationer ska spridas på handlarna. Som då väljer andra produkter och inte har samma vana och ibland begår misstag. När sedan kunden får problem kan fabriken inte hjälpa till för man har ingen aning om vad som sitter i bilen eller hur det installerats.
Vinteregenskaper
I vårt land är vinteregenskaperna en viktig kompetensfaktor för en premiumbil. Det handlar om allt från säkra köregenskaper till god boendekomfort.
Köregenskaperna bestäms av ett antal faktorer. På framhjulsdrivna bilar gäller det att överhänget inte är för långt. Då kommer de drivande framhjulen få sämre fäste, särskilt i uppförsbackar. Treaxlade bilar har som regel god framkomlighet.
På bakhjulsdrivna bilar är framkomligheten i vinterväglag inte i fara med ett långt överhäng, det ökar trycket på drivhjulen och de greppar bättre ju mer det lutar uppför. Men det kan påverka styrningen och inte minst ge en bil känslig för sidvind.
Olika förarassistanssystem har utvecklat för att ge extra trygghet på våt eller isig väg. Det vanligaste är låsningsfria bromsar, antisladdsystem som via bromssystemet ser till att stabilisera husbilen om den börjar sladda, antispinnsystem som reglerar hjulens varvtal för att hitta bästa grepp.
I premiumklassen ska man kunna utgå från att tillverkaren har dessa system som standard. Beroende på vilket chassi bilen baseras på finns även andra system som bromskraftsförstärkare, döda vinkeln indikator, sidvindsassistent, skyltigenkänning, filbytesvarnare, adaptiv farthållare med mera.
Ljus i mörker
En ofta förbisedd säkerhetsdetalj är strålkastarna. Många som köper en helintegrerad premiumbil klagar över dåligt ljus. Boven i dramat är ofta att lyktorna försänkts i fronten och blir effektiva snö- och slasksamlare. Moderna lyktor avger väldigt lite värme, så snön smälter inte bort.
Det finns extraljus att köpa och det hjälper ju om man är ensam på vägen. Men ibland har man mötande trafik eller ligger bakom andra bilar. Och om halvljuset inte är effektivt är det inte en trygg färd.
Allt för ofta ser det ut så här på dagens helintegrerade husbilar. Även i premiumklassen. Det är lätt att förstå att dessa lyktor inte kommer fungera i snöfall eller på slaskig väg.
Aldrig att man på en personbil, transportbil eller lastbil ser försänkta lyktor.
Klimatkomfort
Att skapa ett bekvämt inomhusklimat är premiumklassens kanske viktigaste parameter. Kunderna som köper en premiumbil accepterar inte kallt golv, kallras från fönster eller att kläderna fryser fast mot ytterväggen i överskåpen.
Vilken värmare som sitter ombord spelar mindre roll. Den är bara en del i ett större system där allt ska samverka. I premiumklassen är Aldes vattenburna värme väldigt vanlig. Den bygger på konvektion. Med det menas att luft ska kunna sugas in genom en stor öppning, värmas av konvektorn och sedan stiga genom en avsmalnande passage som får luften att accelerera och spridas i bodelen. Skorstensverkan är ett ord som ofta används för att beskriva detta.
Låter kanske enkelt men det ställer stora krav på möblernas utformning. Det finns gott om bilar med Alde-värme där pannans effekt inte kan utnyttjas för att man placerar konvektorerna som vore de radiatorer.
I luftburna system är det precis lika viktigt att luften kan cirkulera i alla skrymslen och vrår. Men möblerna behöver inte anpassas för konvektorverkan. Det viktigaste i ett luftburet system är att man inte har för långa slangar. Då kyls luften av och tappar även fart på sin väg ut i bilen. Enklaste sättet att få ett effektivt luftburet värmesystem är att placera själva värmaren centralt i bilen. Då hålls slanglängderna nere.
I mellanklassbilar och instegsbilar slarvas det ofta med detta. Tyvärr även i bilar som utger sig för att vara premium. Så syna värmesystemet noga innan köp. Tänk på att det kan skilja mellan olika planlösningar i samma modellserie. Bara för att värmesystemet ser bra ut i en bil med queensbed behöver det inte vara lika väldesignat i en långbäddarsbil.
Missvisande norm
I branschen används en norm för att beskriva husbilars vinterkapacitet. Men den normen missgynnar premiumbilar. Förenklat dikterar den att en husbil som kyls ner till -15°C inom fyra timmar ska nå en inomhustemperatur på +20°C. Klarar den detta får den kalla sig vinterduglig.
Men i en premiumbil är det rejälare material, tjockare madrasser och dynor, ett dubbelgolv som ökar volymen som ska värmas.
Helt enkelt mer volym och mer massa att värma upp än i en instegsbil med tunna material. Så ta normen med en nypa salt.
För dig som använder bilen är den större massan ombord en fördel eftersom du har ett värmemagasin med mer massa. Det innebär en jämnare värme ombord och att det tar längre tid att kyla ner bilen.
Frostfritt VVS system
Om du nu är säker på att du kommer vara varm och go i husbilen kan du ta en titt även på tankarna ombord. I många premiumbilar har de sin plats i dubbelgolvet. Här är det varmt och risken att något fryser är minimal. Ofta är även tömningskranarna placerade i dubbelgolvet.
Men på en del bilar hänger spillvattentanken under bilen. Den behöver då vara uppvärmd och isolerad. Inklusive tömningsventilen, en fastfrusen ventil gör att du inte kan tömma tanken och hela idén om en frostfri tank faller.
Uppvärmningen bör ske med hjälp av bilens värmesystem så du kan fricampa. Tankar värmda med 230 volt hör inte hemma i premiumklassen.
Hur kan du själv syna om en bil är premium?
Man kan bedöma hur omsorgsfullt bilen är byggd om man tittar på hur elkablar är dragna och uppmärkta. Om slangar hänger så det kan samlas vatten med påföljande bakterieväxt.
Materialval skvallrar också om ambitionsnivån. Likaså hur möbler är byggda. Om du ser att sittgruppen är hopsatt med möbelstift kan du utgå från att även annat ombord är gjort med snabbhet i fokus och inte hållbarhet.
Framförallt ska det vara enkelt att leva med bilen. I premium ingår att allt ombord är anpassat för användarvänlighet.
Storleken har inget att göra med om en bil är premium eller inte. En inredd skåpbil kan vara lika mycket premium som en tolv meter lång Liner.
Våra premiumkäpphästar
Ingen bil kommer leva upp till alla, men ju fler desto enklare och bekvämare husbilsliv.
- Goda köregenskaper
- Automatlåda
- Motoreffekt anpassad efter bilen
- Modern säkerhetsutrustning
- Bra strålkastare
- God lastvikt
- Väl utförda installationer av el och VVS
- Välbalanserat elsystem – laddning och batterier
- Välplanerat värmesystem
- Dubbelgolv
- Tryckvattenpump
- Gedigna snickerier
- Rejäla beslag
- Ramfönster
- Inga trånga passager
- Bekvämt att ta sig in och ut
- Golv utan nivåskillnader
- Generösa bäddmått
- Bekväm sittgrupp med svankstöd och lårstöd
Premiumguide
För dig som letar efter premiumhusbilar har vi gjort en guide indelad i olika kategorier. Det är omöjligt att göra en 100% rättvisande kategorisering. Man kan alltid hitta invändningar mot varför ett visst fabrikat hamnar i en viss kategori.
Vi tar först och främst med de fabrikat som har svensk representation. I Översta Premiumklassen gör vi dock undantag från detta då tillverkarna i denna klass sällan har agenter eller importörer.
Fabrikat med modellserier i premiumklassen
De flesta av dessa är stora tillverkare som har sina stora volymer i mellanklassen. Men de har även modellserier i premiumsegmentet. Ibland är det svårt att avgöra om en modellserie är i översta skiktet av mellanklassen eller om den är premium. När vi tvekar avstår vi att ta med modellserien.
- Adria – Supreme utförande
- Autostar – Passion, Prestige
- Bürstner – Elegance, Lyseo M
- Dethleffs – Globeline, Esprit, ALPA, Globetrotter XLi, Globetrotter XXL
- Knaus – Van Ti, Sun I
- Laika – Ecovip, Kreos
- Mobilvetta – Krosser, K-Yacht
- Pilote – Pacific Sensation, Galaxy Sensation AL-KO
- Pössl – Summit
- Rapido – Distinction serien, 80dF, V-serien
Premiumfabrikat
Fabrikat som specialiserat sig på att bygga premiumhusbilar. Även om en del har ett antal relativt billiga modeller är det ändå husbilar som präglas av premiumtänkande.
- Carthago
- Easy Campers
- Eura Mobil
- Frankia
- Globe-Traveller
- Hymer
- Kabe
- La Strada
- Le Voyageur
- Malibu
- Niesmann+Bischoff
- Westfalia
Övre premiumklass
De exklusivaste serieproducerade husbilarna. Som kund kan man påverka en hel del.
- Concorde
- Le Voyageur – Liner serien
- Morelo
- Phoenix
Högsta premiumklass
Ingen serieproduktion. Allt görs efter kunds önskemål.
- Action-Mobil
- Maurer (har svensk agent)
- Vario Mobil
- Volkner Mobil
OBS! Det finns en mängd företag som specialbygger husbilar på det chassi kunden önskar. En del av dem är karosseriföretag, andra bygger mestadels hästtransporter med en liten bodel. Vi stöter på dem ibland på mässor ute i Europa. Många av dem är dock så specialiserade att vi inte tar upp dem här.
Begagnad premiumbil
Att köpa begagnad premiumhusbill är ett av de klokaste husbilsköp du kan göra. Kvaliteten gör att bilarna klarat åren och milen bättre än billigare husbilar. Särskilt husbilar från övre premiumklassen. Där är det främst drivlinorna som åldrats.
Även om bilarna är kvalitetsbyggen är det ingen garanti att de är fria från fuktskador eller att prylar ombord slutat fungera. Så var noga med fukt- och funktionskontroll.