.

Easy Camper EC6 CS 2,1

S. Karosser har inrett campers i över 30 år. Det har blivit en mängd olika varianter för olika storlekar på pickuper genom åren. Men en sak har de alla gemensamt. Man sitter i en dinette med motstående soffor. Tills nu. Modellen vi testar är den första med vinkelsoffa från företaget i Dorotea. En lösning som är vanlig på andra sidan Atlanten men som ansetts för platskrävande för de mindre campers vi har i Europa. Pyttsan! Säger jag. Denna camper visar att det inte bara är möjligt. Det är riktigt lyckat!

Av Stefan Janeld

Det är en mycket speciell känsla att ha en camper på flaket. Dels för att man känner den på ojämn väg, bil och camper rör sig inte i takt, det känns lite ryckigt. En vanesak. Men mest för att man känner att man åker i ett kompetent ekipage. Redo för allt. På de öde vägarna utanför Dorotea kan jag låtsas att jag åker genom en postapokalyptisk värld. Redo för allt. Självförsörjande på el genom litiumbatteriet och solpanelen. Äventyr!

Tillbaka till verkligheten… Jag sitter bakom ratten på en VW Amarok med en V6 diesel på 258 hk under huven kopplad till en silkeslen automatlåda. Pondusen är påtaglig. Likaså komforten. Jag funderar en stund på varför campers inte är mer efterfrågade i dessa tider när kompakta campingfordon är så populära.

En plåtis som är toppmodern idag är frånåkt på motor och säkerhetssidan om tio år. En camper är tidlös. Den som vill byter pickup i takt med teknikutvecklingen och kan alltid åka i ett modernt fordon. En pickup med dubbelhytt slår vilken plåtis som helst som vardagsbil. Och för de som vill vintercampa är det knappast en nackdel att ha pickupens fyrhjulsdrift.

Anpassad fjädring

Denna camper är tänkt för så kallade japanpickisar. Ironiskt nog är de japanska pickuperna inte de bäst lämpade för att ha en camper på flaket. Bästa alternativen är VW Amarok och Ford Ranger. De har hög lastvikt och stabil ram. S. Karosser monterar dessutom en luftfjädring på VW Amarok som medger totalviktshöjning till 3 500 kg och med detta exemplars utrustning en lastvikt på 1 090 kg.

Toppmodern

Campern har ett traditionellt yttre. Tidlöst enligt vissa, gammalmodigt enligt andra. Det må vara hur som helst med den saken. Byggkvaliteten är i toppklass och tekniken ombord är av senaste snitt – solpanel, litiumbatteri, bluetooth högtalare som inte kräver annan stereo än din mobiltelefon. Om någon betvivlar byggets kvalitet kan jag nämna att det var åtta år sedan S. Karosser fick en reklamation pga fuktskada.

Känns rymlig

Hälften av alla Easy Campers säljs utan badrum. Kundkretsen har inget emot utomhusdusch eller att dra fram Porta Pottin vid behov. Passar inte konceptet finns det gott om modeller med fullutrustat badrum.

Denna modell är utan badrum. Istället är det lite av rekord vad gäller förvaring i hallen, både vad gäller camper men även de flesta husbilar får se sig slagna av denna hall. Utan badrum öppnas bodelen upp betydligt, man slipper en trång passage vid insteget.

Jag tar plats i soffan. Det första jag märker är de fasta dynorna och att ryggstödet är högt nog att ge gott stöd åt ryggen. Noterar också hur väl dynorna passar in i varandra, inga glipor. Raka sömmar. Det känns att man sitter i en premiumprodukt.

Sätter mig i hörnet i soffan och har därifrån full överblick över omgivningarna. Det är gott om fönster runt om. De bidrar till trivseln ombord. Bodelen må vara liten, men absolut inte mörk och klaustrofobisk.

Ny värmare

Testet sker i maj. Men publicering har fått vänta, för i campern är det nämligen monterat Dometics nya luftburna värmare med integrerad varmvattenberedare. En direkt utmanare till Truma Compact. Då testet sker är värmaren fortfarande en hemlighet som ska lanseras i samband med Caravan Salon.

Värmaren tillverkas i 4kw och 6kw version, med eller utan elpatron. I campern sitter 6kw versionen, med elpatron.

Det är inte särskilt kallt ute. Någon minusgrad, kanske 3 som kallast mitt i natten. Det är en klar natt, med starkt månsken.

När jag landar på Kilvamma Camping drar jag igång värmaren. Det är busenkelt trots att jag aldrig sett värmaren förut. Man trycker på en knapp och rattar sedan in rätt temperatur.

Värmen kommer snabbt, mycket snabbt. Efter en kvart drar jag ner temperaturen, det är redan betydligt varmare än de 23 grader jag beställt.

Lite support från Mikael på S. Karosser, som gjort installationen, leder till att termostatens givare flyttas från det lilla öppna utrymme den placerats i ut i fria luften vid dinetten. Nu får jag beställd temperatur.

Normalt använder S. Karosser Aldes vattenburna värmare i sina större campers. Dit denna hör. Men denna modell är tänkt att ha luftburen värmare som standard. Det gynnar vikten. Och jag kan lova, ingen kommer frysa ombord.

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med denna unika camper. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.

Jag tycker

Som sagt, det är en äventyrlig känsla att åka camper. Och man vinner något på att man slipper sitta i samma stol som man suttit och kört i hela dagen. Man ”drar sig tillbaka” i en camper. Om ni förstår vad jag menar.

Jag personligen hade gärna sett ett badrum i campern. Är inte tillräckligt mycket friluftsmänniska för att ha Porta Potti och utomhusdusch. Jag hoppas man finner ett sätt att få in en vinkelsoffa även i en modell med badrum.

De som inte är lika bortskämda som jag får en av marknadens rymligaste och trivsammaste campers. Utrustad för långvarig fricamping året runt.

Fakta

Jag gillar

  • Kvalitetskänslan
  • Bekväm soffa
  • Gott om stuv
  • En ordentlig hall
  • Utrustad för fricamping
  • Fönstret i alkovens framkant

 

Jag önskar

  • Ett lägre kök

Utrustning camper: Kylskåp med köldfack, spis med 2 gasolbrännare, Dometic Combi 6 kW luftburen gasolvärmare med elpatron, 2×100 W solcell, litiumbatteri 125, Bluetooth högtalare, utomhusdusch (tillval), markis(tillval),  myggnätsdörr(tillval).

Utrustning VW Amarok: ABS, antispinn, ESP, hillholder, farthållare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio, navigator

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email