Ni som lÀser Alltomhusbilen.se regelbundet kÀnner sÀkert till vÄr teknikskribent HÄkan och hans strÀvan att kunna fricampa i lÄnga tider utan att det blir brist pÄ el ombord. Senaste investeringen med detta syfte Àr en Efoy brÀnslecell.
Â
Av Stefan Janeld och HĂ„kan Bengtzon
Â
HÄkan bor permanent i sin husbil. En livsstil han valt för frihetskÀnslan den ger. Denna frihet inskrÀnks dock av husbilars ofta underdimensionerade elsystem.
För att rÄda bot pÄ detta har han bytt hela elsystemet, installerat 600W solpaneler, köpt ett 200 Ah litiumbatteri, monterat en 50 A laddbooster och sett till sÄ alla kablar Àr av dimensioner som inte ger stora förluster.
Â
Elverk inget alternativ
Systemet Àr bÀttre Àn i de flesta husbilar och om solen skiner kan HÄkan lÀmna 230 volts kabeln i garaget. Men solen skiner ju inte alltid. SÀrskilt vintertid i Sverige lyser den med sin frÄnvaro stora delar av dygnet. Ett elverk skulle göra nytta. Men det vÀsnas och luktar sÄ pass att HÄkan inte ser det som ett alternativ.
Â
Tyst energikÀlla
Men det finns elverk som inte bullrar eller förorenar. BrÀnsleceller Àr smÄ elverk som drivs av metanol.
Det gĂ„r till sĂ„ att brĂ€nslecellen oxiderar metanol med syre och fĂ„r som âavgasâ rent destillerat vatten och koldioxid. BrĂ€nslecellen bestĂ„r av ett paket med ett antal skikt av olika metallplattor Ă„tskilda av ett elektriskt isolerande membran.
NÀr metanolen vandrar genom membranet och möter den andra metallen uppstÄr en mycket svag elektrisk spÀnning mellan plattorna. Genom att seriekoppla ett antal paket kan man uppnÄ önskad utspÀnning. Ju större plattornas yta Àr, ju högre ström kan brÀnslecellen leverera.
Valde största modellen
HÄkan vet exakt hur mycket energi han förbrukar varje dag. Han vet ocksÄ att med mer tillgÀnglig energi ökar förbrukningen. DÀrför valde han Efoys största modell, Efoy 210. Den har en maximal laddkapacitet pÄ 210 Ah/dygn.
Den laddar med max 8,8 A. Vilket Àr drygt 100W. Inte pÄ lÄnga vÀgar lika mycket som HÄkans solpaneler ger, men Ä andra sidan kan den ladda dygnet runt medan solpanelerna Àr effektiva 8-10 timmar/dygn beroende pÄ sÀsong och var i Europa man befinner sig.
LĂ€ttinstallerad
I HÄkans bil Àr det ett rymligt dubbelgolv. Inga problem att fÄ plats med brÀnslecellen med andra ord. I husbilar utan dubbelgolv kan man tÀnka pÄ att det surras en del frÄn Efoy:en nÀr den jobbar. Att placera den under sÀngen kanske Àr enklast, men det Àr risk att man störs. Tipset Àr att finna en plats dÀr den inte stör.
Efoys standardkablage Àr 1,5 meter, det begrÀnsade HÄkans valmöjligheter nÀr det gÀller placering. Det blev under soffan. Det finns förlÀngningskablar att köpa, den kortaste Àr 8 meter. Men de Àr lite för tunna enligt HÄkans tycke. Han hatar effektförluster och hade kanske övervÀgt förlÀngningarna om de var av en grövre dimension. DÄ kunde han placerat brÀnslecellen i garaget.
Med i paketet följer hÄllare till bÄde Efoy och metanoldunk. Dessa skruvas fast och sedan fÀsts dunk och Efoy med spÀnnremmar. En omtÀnksam detalj Àr att brÀnslecellens hÄllare har inbyggda gummidÀmpare som filtrerar bort vibrationer och ger en tystare installation.
SjÀlva elinstallationen Àr relativt enkel att göra. Fyra kablar kopplas till batteriet. TvÄ Àr laddkablar, tvÄ Àr styrkablar. Regulator Àr inbyggd i brÀnslecellen.
Avgasslangen leds ner under bilen, dÀr kan vattnet droppa. Vattnet som alstras Àr varmt. För att det inte ska bli kondens pÄ utsidan av avgasslangen, som med tiden kan skapa en fuktskada, Àr den isolerad.
Kontrollpanelen fick plats vid övriga reglagepaneler. Ovanför bodelsdörren. Kabeln till panelen Àr 5 meter lÄng sÄ den rÀckte med rÄge.
Mer om Efoy kan ni lÀsa hÀr, och hÀr