Meny

.

Elnagh Baron 73 G

FörklÀdd instegsbil.

Prislapp och utrustningsnivÄ placerar den i instegsklassen. Men byggtekniken och finishen pÄ snickerierna sÀger nÄgot annat.

 

Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld

Text och foto Stefan Janeld

 

Solen ligger lÄgt över trÀdtopparna som omgÀrdar Tenhultasjön, halvannan mil söder om Jönköping. NÀr vi pÄ den branta och smala lövbeströdda skogsvÀgen lotsar ner vÄr Elnagh Baron 73 G mot vattenbrynet blÀndas vi. Inte bara av solen, Àven av utsikten. Vattnet Àr himmelsblÄtt, den kalla vinden rör upp ytan. Runt sjön trÀd i alla fÀrger frÄn barrtrÀdens mörkt gröna till bokarnas gyllengula. HÀr och dÀr en eldröd lönn.

VĂ„r italienska husbil har aldrig rullat i en vackrare miljö. Det Ă€r i stunder som denna det blir sjĂ€lvklart varför husbilar Ă€r sĂ„ populĂ€ra. Hit ner kommer man omöjligen med husvagn. Men med husbil Ă€r det en enkel match – ett perfekt nattlĂ€ger utan risk för grannar eller andra störande moment.

TrÀfri konstruktion

Modellserien Baron Àr Elnaghs billigaste, instegsbilar som byggs i bÄde alkovversion och halvintegrerad med taksÀng. Den sÄg dagens ljus 2007 samtidigt med senaste versionen av Fiat chassiet. I Är gjorde man en paus i produktionen för att till 2014 Ärs sÀsong komma tillbaka med en helt omgjord. Och pausen har anvÀnts vÀl. TrÀreglarna har ersatts av plast och frigoliten av isolering med slutna celler. Som extra fuktskydd Àr nederdelen av vÀggarna fyllda med epoxy för att hindra all form av kapillÀrverkan in i vÀggen. En modern byggteknik som minskar risken för fuktskador. Tekniskt och i planlösningen Àr bilen tvilling med McLouis Mc2-73G, men det skiljer i möblering, textil och fanér.

LĂ€ttviktare

Testbilen sÀljs i enklast möjliga utförande. En bil för den som inte vill betala extra för möjligheten att Äka husbil Äret runt eller som kanske drar söderöver nÀr kvicksilvret sjunker under nollan. VÀrmaren Àr pÄ 4kw och saknar elpatron. Som lök pÄ laxen Àr den placerad lÀngst bak i bilen; luften i de frÀmre utblÄsen blir rejÀlt avkyld och har tappat fart nÀr den ska göra nytta. Inget för svensk vargavinter, men föralldel, duger tidig vÄr och sen höst.

Det relativt nakna utförandet gör bilen lÀtt. Med totalvikten 3 500 kilo Àr lastvikten 532 dito; helt okej för tvÄ personer. Planerar man att anvÀnda bilen som familjenöje, den har ju fyra sovplatser, Àr det en god idé att öka totalvikten till 3 650 kilo och Àven fundera pÄ det bÀrigare heavychassiet.

God körkomfort

Under huven sitter den svagare versionen av Fiats 2,3 liter stora motor pÄ 130 hÀstkrafter och 320Nm i vridmoment. Körbarheten Àr god. Ser ingen vits att kosta pÄ mer kraft i denna lÀtta bil.  Men att lÀgga pengar pÄ en automatvÀxlad lÄda Àr vettigt, den har nÀmligen Àktenskapstycke med motorn och stjÀl ingen kraft, manuell som den Àr med vÀxlingsrobot. Vi har kört kombinationen i en tyngre bil och trivdes bakom ratten.

Chassit – ett sĂ„ kallat lightchassi – Ă€r mjukt avstĂ€mt. FĂ€rden Ă€r bekvĂ€m Ă€ven pĂ„ ojĂ€mnt underlag, sĂ€rskilt i olastad bil. I ett heavychassi, som har lasttĂ„ligare fjĂ€dring bak. Ă€r komforten betydligt studsigare om uttrycket tillĂ„ts. SittstĂ€llningen Ă€r i högsta laget, men bekvĂ€m.

UtrustningsnivÄn Àr hyfsad för att vara en instegsbil. Dubbla airbags, farthÄllare, AC, elhissar, elspeglar och till och med det mer avancerade antispinnsystemet Traction+ med sÄ kallad hillholder och ett antisladdsystem. Hillholder funktionen hade vi stor nytta av i den rejÀlt branta backen ner till sjön. Att starta i backe för att backa upp krÀver koll pÄ koppling och gas. Med hillholder hÄller bromsarna kvar nÄgra sekunder och ger tid att hitta draglÀget.

RĂ€tt version?

Den som vill köper mer vĂ€rmekapacitet, solceller, isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank, backkamera och annat som ökar bilens komfort och vinterduglighet. För 35-50 000 kronor kommer man riktigt lĂ„ngt, men hamnar samtidigt prismĂ€ssigt nĂ€ra storebror T-Loft. Är det smartare att gĂ„ pĂ„ den modellen om man Ă€r ute efter en mer kompetent husbil? Förmodligen. Den erbjuder en mer pĂ„kostad inredning, bĂ€ttre rutor, takfönster fram.

Elnagh Baron 73 G Àr tÀnkt för den som klarar sig utmÀrkt med en basutrustad husbil.

Vi tycker

PÄ den hÀr prisnivÄn möter man vanligtvis snett iskruvade skruvar, fransiga avslut, billig kÀnsla i beslag och illa passning i lÄdor och luckor.

Elnagh Baron bjuder god finish, eldriven taksÀng, rejÀl tryckvattenpump, bra kÀnsla i de flesta beslag. Att den dessutom byggs modernt utan trÀ och frigolit i vÀggarna ger en extra stjÀrna i betyget.

Det finns svagheter. Simpel bodelsdörr som vÀsnas under fÀrd, inga takfönster, vansklig sitthöjd i framstolarna i förhÄllande till bordet och lite andra smÄsaker.

Kort och gott: en mellanklassbil förklÀdd till instegsbil via bantad utrustningsnivÄ.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antisladdsystem, antispinnsystem med hillholder, farthÄllare, elhiss, elspeglar, c-lÄs (ej bodel), AC kupé, insynsskydd draperi, Truma 4kW luftburen vÀrme, varmvattenberedare, kyl med frys, spis, 100 procent LED belysning

Vi gillar

  • Sovrummet – bra sĂ€ngar, stora fönster, rymd
  • Toalettutrymmet – gott om plats
  • Garaget – stort, öppnar frĂ„n bĂ„da sidor
  • PrisvĂ€rd
  • Modern konstruktion
  •  

Vi önskar

  • Inredda underskĂ„p i köket – i nulĂ€get hopplösa att hĂ„lla ordning i
  • Att framstolar och soffa var i samma nivĂ„. Vi vill sitta i rĂ€tt höjd till bords
  • Att det fanns en hall
  • Att taksĂ€ngen inte blockerar bodelsdörren
  • Att man kunde köpa bilen utan taksĂ€ngen – mer rymd, mer lastvikt

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – lĂ„gt, trĂ„ngt, ömtĂ„ligt
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift