Familjebil med mersmak.
Det är inte ofta vi blir överraskade när vi kör äldre bilar. Vi har ganska god koll på gårdagens husbilars företräden. Men denna till synes simpla alkovbil gav oss en rejäl överraskning, en positiv sådan.
Text och foto Stefan Janeld
Ford används vanligen på husbilstillverkarnas budgetmodeller. Och Profila A 675 VB var inte någon dyr historia när den lanserades 2006, då på förrförra generationen Ford Transit. Testbilens basbil är en generation nyare.
Det handlar om en instegsbil riktad mot uthyrare och barnfamiljer. Den sålde hyggligt och levde ända fram till 2014 då Ford Transit återigen bytte skepnad. Generationsskiftet på Transit gick inte smärtfritt. Efter glapp i leveranserna på nästan ett år tröttnade många tillverkare på Ford. Så även Eura Mobil som idag enbart bygger på Fiat.
Sett till dagens modellutbud ligger Eura Mobil Activa One 650 VB närmast testbilen. Den har en annan sittgruppslösning och 100-150 kilo lättare konstruktionsteknik, vilket gynnar lastvikten.
Inget fuskbygge
För att vara en instegsbil är Profila A675 VB ovanligt robust med ett rejält dubbelgolv över halva bilens längd, uppbyggt med aluminiumprofiler precis som på företagets premiummodeller. Självklart är utrymmet uppvärmt. Spillvattentanken har sin hemvist här och så även tömningen (en rejäl kulventil i metall); ingen risk att det fryser vintertid. Fönstren är ramförsedda vilket är ovanligt på instegsbilar. Risken för fuktskador är dramatiskt lägre med den typen av fönster. Vi noterar också att värmepannan på 4kW har fått en central position i vilket gynnar värmefördelningen. Utblås är det gott om, till och med uppe i alkoven finner vi två stycken. Föregående ägare har dessutom monterat en konvektorvärmare i steget mellan kök och sittgrupp. Den drivs av 230 volt och vid elstolpen ger den ett rejält värmetillskott.
Nu är Eura Mobil Profila A 675 VB ingen vinterbil i ordets striktaste tolkning. Men med ett utvändigt täcke över förarhytten räcker den långt, även fricamping vintertid kommer fungera så länge det finns gasol i flaskorna och ström i batterierna.
Lastar klent
Med ett väl tilltaget dubbelgolv, stor garderob och rymliga överskåp är det inga problem att lassa in allt en familj tränger för en semester. Även skidor får plats. Och i köket finns mer än nog med skåp och lådor för en familj om fyra.
Men bilen får bara lasta 400 kilo, inklusive passagerare. Med en så pass rymlig bil, som lockar till last, gäller det att packa med omsorg.
Stabil färd
Husbilar på Ford Transit har ett rykte om sig att vara gungiga. Jag brukar beskriva dem med en segelbåtsterm – begynnelsevek men slutstyv. Med det menas att den är mjuk till en viss gräns, sedan blir det stabilare. I min mening höjer den egenheten komforten under färd. Men jag förstår de som tycker det blir gungigt när man bor i bilen.
Jag är alltså beredd på en lite svajig färd i kurvor och genom rondeller. Men, min förväntan kommer på skam. Jag tror först inte på min egen känsla utan tar ett andra, snabbare, varv i rondellen. Bilen går stabilt utan krängning.
Vafalls? Har bilen luftfjädring månne? Jag kör åt sidan och tar en titt under bilen. Nej, den är inte luftfjädrad. Men en spiralfjäder trädd över genomslagsgummit räcker för att stötta den mjuka bladfjädern. Lösningen trollar även bort en del av den studsighet bladfjädrade chassin uppvisar över korta ojämnheter. Om det är en fabrikslösning eller om tidigare ägare eftermonterat den ska jag låta vara osagt. Hur som helst är det en mycket bra lösning som enkelt kan eftermonteras av den som vill få lite stabilare färd utan att försaka komforten.
En annan sak som kritiserats på förra generationen Transit är att man sitter högt bakom en låg vindruta. Långa personer, +185 centimeter, tittar in i det uppfällda solskyddet.
Här upplever jag att jag sitter lägre än i många andra husbilar på samma chassi och har inga problem med utsikten..
Motorn på 125 kusar gör ett gott jobb ihop med den femväxlade lådan. Drivlinan är mer personbilslik än Fiats, tydligast märks det på lådan som har en skön mekanisk känsla med tydliga lägen.
Vridmomentet kommer redan på låga varv. Det är lätt att hänga med trafikrytmen. När det börjar närma sig motorvägsfart lägger jag mig bakom en lastbil och lunkar på. Bilen inbjuder inte till högre hastigheter. Mellan 90 och 100 km/h är perfekt. I registreringsbeviset står att läsa att bilen inte får köras fortare än 125 km/h. Känns som en vettig gräns.
Jag tycker
En prisvärd familjebil med härlig rymd som känns fullt modern, på flera punkter är den bättre, läs rejälare, än dagens instegsbilar. Det enda som ligger den i fatet är lastvikten.
Eftersom våningssängen är längsmonterad tillhör bäddmåtten knappast de generösa. Särskilt underslafen är klent tilltagen. Bilen passar därför bäst till en familj med åtminstone ett lite mindre barn.
Fakta
- Modell Eura Mobil Profila A675 VB
- Årsmodell 2007
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,2 TDCi 125 hk
- Vridmoment 330 Nm
- Växellåda 5 vxl manuell
- Mätarställning 8 000 mil
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 400 kg
- Bränsletank 80 liter
- Vattentank ingen uppgift
- Gråvattentank ingen uppgift
- Toatank 17 liter
- L x B 685 x 230 x 299 centimeter
- Pris 358 000 kr
- Vi körde bilen hos Autohallen Husbilar i Kungsängen
Håller än
- Drivlinan
- Sittgruppen
- Stora fönster
- Köket – välutrustat, gott om plats
- Dubbelgolvet som håller både tank och tömning varma
- Centralt placerad värmare
- Luftspalter runt möblerna
- Ramförsedda rutor
- Ordentlig tryckvattenpump
Hopplöst ute
- Lastvikten
- Plastigt badrum
- Inga luftspalter in i överskåpen
- Halogenbelysning
- I baksätet har den som sitter innerst inget bord framför sig
Utrustning testbil
ABS, CD stereo, AC motor, AC bildel, backkamera, elspeglar, Truma 4kW luftburen värme, extra inbyggd konvektormärmare för 230 volt, spillvattentank och tömning i frostfritt dubbelgolv, kyl med separat frys, spis, ugn, duschkabin, markis, LCD TV