Världens bästa husbil!
Nu vet vi var den byggs. Och hur den byggs. Och förstår varför den kostar en miljon. Euro.
Av Stefan Janeld och Björn Genberg
Volkner Mobil i Wuppertal utanför Düsseldorf är ett företag med hjärta. Grundaren, Gerhard Volkner, ränner omkring i fabriken med flanellskjorta och tumstock. Han är överallt samtidigt och långt ifrån kostymnissen som kalkylerar marginaler eller marknadsandelar. Han bryr sig inte. Hans fokus är att producera och utveckla optimala husbilar. Hans fru, Stephanie, sköter kundkontakterna och administrationen. Följ med in i deras fabrik och ta del av en fantastisk historia.
Alla affärer görs i köket
Solen skiner, det är årets första vårdag. Tågresan i ostlig riktning från Düsseldorf har tagit en dryg halvtimme. Landskapet har gått från tät bebyggelse till lantlig idyll. Jag och Björn blir hämtade av Stephanie Volkner. Hon är gift med grundaren till Volkner Mobil, Gerhard Volkner. Platsen är Vohwinkel i Wuppertal. Efter ett par minuter är vi framme vid fabriken. Men fabrik är fel ord. Det ger associationer om en stor anläggning full av bråte och mängder av arbetare. Vi anländer till en gård med familjens hus, en lösspringande svart hund och ett antal husbilar snyggt uppställda. Istället för att gå in på ett kontor visas vi in i boningshusets kök.
”Det känns mer naturligt att prata här än på kontoret. Vi tar emot våra kunder här i köket och alla affärer görs här. Det känns konstigt att umgås med kunder på kontoret”, menar Stephanie. Och avslöjar direkt en stor styrka hos företaget: nära, okonstlad, personlig kontakt med kunderna.”
Att det är Stephanie som tar emot oss och inte Gerhard har två förklaringar. För det första kan han inte engelska, och vi kan ingen tyska. För det andra har han svårt att slita sig från produktionen. All kundkontakt sköts i första skedet av Stephanie. Efter ett par möten då det ska det pratas planering och teknik ansluter Gerhard. För. Även om Stephanie genom åren lärt sig massor, och kan svara på det mesta, är det Gerhard som har utvecklat bilarna och vet vad som är möjligt. Omöjligt finns inte i hans vokabulär, men väl orimligt kostsamt Uppstår behovet tänker Gerhard ut lösningen, vill sedan kunden ta kostnaden bygger han. Företagets slogan lyder: ”Allt är möjligt”. Stephanie ger ett exempel:
”Vi strävar alltid efter perfektion. Vad det än gäller. Ta våra elverk, till exempel. Vi använder Fischer Panda i våra bilar, de bästa på marknaden. För att uppnå en optimal funktion har vi i samarbete med Fischer Panda utvecklat en ny programvara. Den känner hela tiden av om batterierna behöver laddas och startar elverket automatiskt vid behov. Men utöver det räknar den även ut framtida behov. Klockan sex på kvällen kontrollerar den batterispänningen och tar den med i beräkningen hur mycket el som förbrukas i genomsnitt under natten. Hela tiden håller systemet koll på förbrukningen och lär sig ägarnas vanor. Om kalkylen visar på strömbrist klockan fyra på natten laddar elverket batterierna i förebyggande syfte. Våra elverk går aldrig mellan åtta på kvällen och åtta på morgonen. För även om de är tysta och isolerade på bästa sätt kan de störa de sovande. För att få denna optimala funktion kostar elverket med ny programvara tjugotusen euro. Men då är funktionen perfekt!”
Busschassi från Volvo är favoriten
Vi börjar förstå varför Volkner är dyra. Samtidigt är det inspirerande att höra att priset inte förklaras av höga marginaler och vinstlystnad, utan en strävan att uppnå det perfekta och absolut kompromisslösa mobila boendet.
Vilka är era konkurrenter, undrar vi? Det måste vara en tuff marknad att slåss om de kunder som vill betala en miljon euro för en husbil?
”Vi har ingen egentlig konkurrent. Närmast ligger Vario Mobil. De bygger liksom vi en del bilar på busschassi. Alla andra bygger på lastbilschassin. Det är stor skillnad på ett chassi ämnat att frakta last och ett ämnat att frakta personer. Vill man ha det bästa måste man bygga på busschassi. Vanligast är Volvo M12B, enda busschassit med mittmotor. Mittmotorn ger möjlighet till garage bak utan att föraren behöver sitta bredvid en störande motor som är fallet på lastbilschassin. På vår senaste modell, Performance, kunde vi inte bygga på ett chassi med mittmotor. Helt enkelt för att vi la garaget i mitten på bilen istället för där bak. Tanken var att kunna erbjuda en planlösning helt utan nivåskillnader och ändå få med en bil. Dessutom vill våra kunder, som normalt åker Ferrari och Porsche, inte åka Smart eller Mini Cooper på semestern. Med garage mellan hjulhusen kan de ta med sin vanliga bil.”
“Att vi tog fram Performance modellen var tur. För Volvo slutade med sitt mittmotorchassi i april. Nu går det inte att köpa. Vi står då väl rustade med Performance modellen eftersom vi har patent på att transportera en personbil mellan hjulhusen.”
“Men, fortsätter Stephanie, kunden kan få det chassi han eller hon önskar. Om vi pratar lastbilschassin rekommenderar vi Mercedes Atego på grund av den höga byggkvaliteten. Om vi jämför med det 7 500 euro billigare M.A.N chassit är Mercedes grövre byggt och erbjuder en mer stilrent designad förarmiljö. På de större bilarna, över sexton ton, med garage bak använder vi Mercedes Actros.”
Vi undrar om det är stor prisskillnad mellan ett Volvo busschassi och ett Mercedes lastbilschassi? Och får svaret:
”Ett Volvo chassi till en Performance kostar etthundratusen euro. Då ingår ingenting annat än chassi och motor. Ett Mercedes kostar sjuttiotusen euro. Men då ingår instrumentpanel och ratt. Dessutom är det chassit byggt för påbyggnad direkt. Volvos busschassi måste vi själva bygga vidare på för att sedan kunna montera karossen. Men så är det om man vill ha det optimala. Det kostar.”
Vi undrar vidare vad som säljer bäst? Bilar på lastbilschassi eller de mer exklusiva på busschassi?
”Idag är Performance vår bäst säljande modell. Den är byggd på Volvo busschassi.”
När vi undrar hur många husbilar de bygger om året blir det tvärnit. Det är en hemlighet. Men priset är officiellt:
”En performance kostar runt en miljon euro. Övriga modeller från en halv miljon till sexhundratusen euro. Men det kan variera väldigt eftersom kunderna har specifika önskemål.”
Vi får veta att kunderna är en blandad skara, inte bara kändisar eller nyrika som vill ha det bästa. Många är vana campare som börjat i tält och skåpbilar och som med åren har de fått det bättre och kan ta steget till en Volkner. En del är båtägare som tröttnat på att blott skåda vatten och söker större frihet och fler varierande upplevelser.
Hur används bilarna, undrar vi. Och Stephanie svarar:
”Som vilka husbilar som helst egentligen. En del använder husbilen två veckor per år. Andra bor i dem flera månader i sträck. Gemensamt för alla är att de aldrig står på campingplatser. Det finns inget behov. Bilen har stora tankar, är självförsörjande på el och erbjuder all tänkbar komfort.
Pengar inte drivkraften
Varken Stephanie eller Gerhard är purunga. Är det inte dags att sälja företaget och njuta av pengarna? En dum fråga visar det sig.
”Vi njuter inte av pengar. Vi njuter av att leverera en bra produkt till våra kunder. Vår tillfredsställelse är att arbeta med och utveckla produkten. Vi är stolta över våra fordon. Inga pengar i världen kan få oss att sälja.
Hon säger det med sting i rösten. Som om jag förolämpat henne med att antyda att pengar är deras drivkraft. Det blir allt tydligare att Volkner Mobil är ett företag med entusiasm som drivkraft, inte penningen.
Men om ni växer och försäljningen dubbleras måste ni kanske utöka, menar vi, och då kan det väl vara skönt att sälja till någon med kapacitet? Återigen en aningen dum fråga, visar det sig.
”Vi ska inte och kan inte växa. Gerhard har inte tid att bygga fler bilar. Utan hans medverkan blir det ingen Volkner. Får vi fler kunder blir väntetiden längre. Så enkelt är det. Det är viktigt att ha en tät kundkontakt och förstå kundens behov och finna lösningar. Det är där vår styrka ligger.
Så ni känner inte av den ekonomiska kris som råder, frågar vi försynt.
”Inte än så länge. De kunder vi bygger åt idag beställde sina fordon innan krisen slog till. Orderingången är fortfarande normal. Vi säljer över hela världen. Men med tonvikt på Tyskland. Vi skulle säkert kunna sälja betydligt mer till arabstaterna, men de har svårt att föra dialog med mig. Kulturkrocken är tydlig. Men eftersom Gerhard inte pratar engelska får de anpassa sig om de ska köpa en Volkner…”
Stephanie ler när hon säger det. Och tycker inte att det är svårt att upprätthålla god service trots att kunderna ibland finns hundratals mil från Wuppertal.
”Våra bilar byggs inte som husbilar. Får du problem med avloppet är det samma saker som sitter i hus. Bara åka till en VVS-firma och få hjälp. Värmeanläggning är också som i ett hus. Varje rum har en egen krets och temperaturen kan ställas individuellt för varje rum. Dessutom med skillnader över dygnet. Du kanske vill sova i arton grader men vakna i mer behagliga tjugoen? Inga problem, bara knappa in dina preferenser för varje rum.
Alla kunder får kompletta ritningar över sin bil. Går något sönder kan en yrkesman läsa ritningarna och fixa problemet. Men det händer mycket sällan något som kräver åtgärd. De flesta system är minst dubblerade. Går ett sönder tar ett annat över. Inträffar något som inte går att lösa på orten flyger vi dit och hjälper kunden. Alla kunder har våra mobilnummer och får ringa dygnet runt årets alla dagar.
Försäljning via återförsäljare skulle aldrig fungera. Vi erbjuder inte färdiga lösningar. Har inga planskisser att erbjuda. Varje bil baseras på kundens behov och är resultatet av många och långa diskussioner. Gerhard måste veta vem kunden är och hur bilen ska användas för att kunna optimera bilen.”
Framtiden
Hur ser framtiden ut, undrar vi avslutningsvis Hur ska ni toppa Performance modellen?
”För tio år sedan trodde vi båda att vi nått så långt det gick att komma med en husbil. Nu undrar vi hur vi kunde tycka så. Om tio år tycker vi säkert att Performance är en förlegad och omodern tanke. Det är spännande att se vart utvecklingen tar oss. Det senaste i produktprogrammet är en fyrhjulsdriven bil. Den första helintegrerade faktiskt. Så även den är unik. Alla andra som erbjuder fyrhjulsdrift i denna klass behåller lastbilskupén och har boendedelen bakom. De menar att vindrutan spricker om man bygger integrerat. Men vi har löst det problemet. Vi byggde den första för ett år sedan och den har testats av kunden mycket genomgående senaste året. Hårdare än vi önskat faktiskt. Vi sålde den som en bil att ta sig fram med på dåliga vägar. Men kunden har tagit bilen off-road på allvar. Bland annat ringde han och sade att den klarade branter med tjugo graders lutning.”
Vi tar en tur runt fabriken efter intervjun. Ingen vanlig husbilsfabrik direkt. Maskinerna är från den tunga industrin. Inget levereras färdigt. Till snickeriet anländer uppsågat timmer, inte fanerad plywood. Om det är något som ska vara i fanér så gör man det på egen hand. Allt görs efter ritning, några standardmallar finns inte att tillgå. Inte ens till skåp och lådor. Varje bils uppsättning är unik.
Ute på gården står två begagnade exemplar. En är från 2001 och en från 2003. Den ena ett inbyte, den andra tillhör en kund vars fru blivit för sjuk för att kunna fortsätta sitt husbilsliv. Inget på utsidan skvallrar om åldern och insidan luktar fortfarande nytt. Att det är hög kvalitet blir tydligt i dessa snart tio år gamla husbilar.
”De som köper en Volkner vet att de köper en bra husbil. Men oftast vet de inte hur bra bilen är förrän de bott i den en tid.” Säger Stephanie när vi påtalar bilarna fräschör.
På tågresan tillbaka till Düsseldorf är vi smittade av parets oerhörda entusiasm och tydliga målbild. Vi diskuterar vikten av att husbilsföretag leds av personer med eget husbilsintresse. Att det i Sverige inte finns en enda Volkner förklaras med att de inte är kända här hemma.
Historik
Gerhard Volkner började som fjortonåring som lärling hos en välrenommerad tillverkare av traktorsläp, Blumhardt – ett bekant namn i entreprenadbranschen. Pappan drev stuteri. Då området industrialiserades fick stuteriet ont om arrendemark och las ned. Eftersom far och son var händiga, och sonen fått god utbildning hos Blumberg, slog de sig på att bygga släp till traktorer, hästar och bilar. Snabbt erhölls ett rykte om god kvalitet.
En dag fick man en förfrågan att bygga en vagn för att forsla material vid en stenkross. Vagnen byggdes, ägaren blev mycket nöjd. Men Gerhard ansåg att det fanns utrymme för förbättring. En motoriserad stenkross med integrerad lastyta borde göra processen mer effektiv eftersom ingen omlastning krävdes. Nu började Volkners första storhetstid. Motoriserade lösningar inom transport–, bygg- och återvinningsbranschen. 1989 behövde en god vän hjälp med en busskonvertering. Taket skulle höjas och golvvärme läggas. Det var egentligen en engångsföreteelse, men fick efterföljare.
1994 köpte familjen en Dethleffs husbil och gav sig ut på en efterlängtad semester. Det var vinter och stark kyla förstörde semestern. Bilen kunde inte hålla behaglig temperatur. Material och tankar tilltalade inte heller. Gerhard körde in bilen i verkstaden och försåg den med golvvärme, vattenradiatorer, skinnklädsel, byggde om dinettens soffor och slutligen, försåg bilen med rejäla tankar för att förlänga tiden mellan påfyllningarna.
Bilen väckte beundran och Gerhard visade upp den på Caravan Salon i Düsseldorf sommaren 1995. Gerhard fick blodad tand. Han ansåg bilen duglig men inte optimal. På hösten startades konstruktionen av en helt ny husbil. Den första Volknern. Bilen var 830 centimeter lång. Innehöll inte en pinal från husbilsbranschen. Det som inte var av egen tillverkning kom från hus- och båtbransch. Den verkliga publikmagneten var garaget bak som huserade en Fiat 500. Garage hade visserligen setts tidigare men inte där bilen fjärrkontrollerat gled ut och in. Norm för tiden var att köra in bilen på ramper som var tunga att hantera. Succén var omedelbar och nu lades allt fokus i företaget på husbilar. På den vägen är det.
Så är en Volkner rustad:
- – Tre värmesystem i varje bil.
- – Individuell temperaturstyrning mellan bilens olika rum
- – Temperaturen kan ställas in att variera under dygnets timmar.
- – Gasolflaskorna dras ut på en släde så de enkelt kan bytas
- – Glas och tallrikar står i skrammelfria ställ i skåpen
- – Infraröd monitor för nattkörning. Dubbelt så lång räckvidd som helljusen…
- – Inbyggd gasolgrill
- – Alla fönster är gasfyllda isolerglas
- – Busschassi för bästa komfort
- – Alla tankar är byggda för att maximalt utnyttja utrymmet de placeras i. Minimivolymer är: Vatten 450 liter, spillvatten 350 liter och toatank 280 liter
- – Riktig porslinstoalett med elspolning
- – Alla elektriska faciliteter som kyl, frys, micro, tvättmaskin och så vidare går på 230 volt
- – Minst 1000 watt solpanel på taket
- – ”Intelligent” elverk som beräknar framtida elbehov och fyller batterierna därefter.
- – Elverkets avgaser leds ut genom taket så du slipper dem om du sitter ute och njuter
- – Bänkskivor i granit
- – 40 millimeters avloppsrör i köket och handfatet. Precis som i huset hemma.