Fiat Ducato Ă€r inne pĂ„ sitt sjĂ€tte modellĂ„r â dags för ett ansiktslyft med andra ord. Men just ansiktet lĂ€mnas orört. Husbilsfabrikanterna vill inte Ă€ndra sina formar. Och det respekterar Fiat. Fattas bara annat, det byggs cirka 70 000 husbilar Ă„rligen pĂ„ Fiat Ducato.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Som bekant dominerar Fiat stort som basbil bland Europas husbilar. SÄ har det varit sedan 1981 dÄ Ducato föddes.
Förra generationen Ducato â lanserad 1995, uppdaterad 2002 â nĂ„dde som bĂ€st en marknadsandel pĂ„ 50 procent i Europa. Nuvarande generation frĂ„n 2007 har norpat ytterligare marknad. Idag byggs 75 procent av Europas husbilar pĂ„ Fiat Ducato. Mycket tack vare att husbilsbyggarna fick vara med under utvecklingen.
I Sverige Àr dominansen Ànnu större. Första kvartalet i Är var 89 procent av fabriksnya husbilar som sÄlts i Sverige baserade pÄ Fiat Ducato.
För husbilisten Ă€r de ânyaâ motorerna â kallade MultiJet II â den intressantaste delen i lyftet. Med förhöjt insprutningstryck â frĂ„n 1 600 till 1 800 bar â och med 40 procent fĂ€rre rörliga delar i insprutningen nĂ„r man inte bara Euro 5 utslĂ€ppsnorm, driftsĂ€kerheten Ă€r förbĂ€ttrad och vid problem minskar servicekostnaden. BrĂ€nsleförbrukningen Ă€r sĂ€nkt med cirka 10 procent enligt EU:s körcykel.
Vi har kört alla de nya dieslarna och hÀr Àr vÄra intryck. Motorfakta frÄn Fiat och vÄra körintryck.
2,0 115 Multijet II - ersÀtter 2,2L 100 MultiJet
- Euro 5
- Slagvolym 1956 cc
- 4 cylindrar i rad
- 16 ventiler
- 115 hk (85kw) vid 3700 varv
- 280 Nm vridmoment vid 1500 varv
- Kamkedja
- Förbrukning frÄn 0,68 lit/mil (13 procent lÀgre Àn 2,2L 100hk)
- Co2 utslÀpp 179 gram/km
- Serviceintervall 4 800 km
- VÀxellÄdan: 5-vÀxlad manuell
Mjuk gÄngkaraktÀr. Den femvÀxlade manuella lÄdan Àr lÀttjobbad men knappast distinkt. Provturen avverkades i en skÄpbil med 700 kilos last i skÄpet. Det gick att Äka riktigt rappt och motorn Àr sÀkerligen stark nog för husbilar typ mindre halvintegrerade upp till och strax över 6,5 meter och inredda skÄpbilar. Ett ekonomiskt alternativ.
2,3 130 Multijet II â ersĂ€tter 2,3L 130 MultiJet
- Euro 5
- Slagvolym 2287 cc
- 4 cylindrar i rad
- 16 ventiler
- 130 hk (96kw) vid 3600 varv
- 320 Nm vridmoment vid 1800 varv
- Kamrem
- Förbrukning frÄn 0,71 lit/mil (9 procent lÀgre Àn nuvarande 2,3L)
- Co2 utslÀpp 186-195 gram/km beroende pÄ modell
- Serviceintervall 4 800 mil (tidigare 4 500 mil)
- VÀxellÄda: 6-vÀxlad manuell, (automatiserad lanseras om ett Är)
- För att fÄ motorn godkÀnd i Euro 5 har man utvecklat ett system dÀr en EGR ventil Äterför en del av avgaserna, via en vÀrmevÀxlare som kyler avgaserna, till förbrÀnningsrummet innan de lÀmnar motorn.
- Kan bestĂ€llas med ett âstart&stopâ system som stĂ€nger av motorn vid exempelvis rödljus.
LÀttkörd motor, gott om kraft. SvÄrt att avgöra om det skiljer nÄgot frÄn nuvarande modell i körupplevelse. Subjektivt lÀt den mer dÀmpad. Vi körde motorn i en skÄpbil med 700 kilos last.
2,3 150 MultiJet II â ny version av 2,3 liters motorn
- Euro 5
- Slagvolym 2287 cc
- 4 cylindrar i rad
- 16 ventiler
- 148 hk (109kw) vid 3 600 varv
- 350Nm vridmoment vid 1 500 varv
- Kamrem
- Förbrukning frÄn 0,71 liter/mil
- Co2 utslÀpp 186-195 gram/km beroende pÄ modell
- Serviceintervall 4 800 mil
- VÀxellÄda: 6-vÀxlad manuell, (automatiserad lanseras om ett Är)
- För att fÄ mer kraft i motorn anvÀnds en turbo med variabel geometri.
- Kan bestĂ€llas med ett âstart&stopâ system som stĂ€nger av motorn vid exempelvis rödljus.
En stark och lÀttkörd motor. Vid en direkt jÀmförelse med 130-hÀstaren mÀrks marginell skillnad. Vid 90 km/h ligger varvtalet pÄ 1 900 varv pÄ bÄda motorerna. Vi körde motorn i en minibuss med tre sÀtesrader, knappast mycket att slÀpa pÄ jÀmfört med en husbil.
Gissningsvis blir det hĂ€r den nya favoritmotorn för husbilister i Europa, 30Nm extra kommer vĂ€l till pass i vĂ„ra tunga fordon. Fiat jĂ€mför denna med nuvarande 157 hĂ€staren â klar överdrift, sĂ„ körglad Ă€r den inte.
3,0 180 MultiJet Power â ersĂ€tter 3,0L 160 Multijet Power
- Euro 5
- Slagvolym 2999 cc
- 4 cylindrar i rad
- 16 ventiler
- 177 hk (130 kw)
- 400 Nm vridmoment vid 1 400 varv
- Kamkedja
- Förbrukning frÄn 0,8 liter/mil
- Co2 utslÀpp 209-222 gram/km beroende pÄ modell
- Serviceintervall 4 800 mil
- VÀxellÄda 6-vÀxlad manuell/6-vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Höjd effekt men bibehÄllet vridmoment, variabel turbogeometri. För att klara Euro 5 har man ett system dÀr en EGR-ventil Äterför en del av avgaserna, via en vÀrmevÀxlare som kyler avgaserna, till förbrÀnningsrummet innan de lÀmnar motorn.
- Kan bestĂ€llas med âStop&Goâ som stĂ€nger av motorn vid exempelvis rödljus.
Vi körde motorn med sĂ„vĂ€l automat som manuell vĂ€xellĂ„da. BĂ„da installationerna Ă€r trevliga att köra. Körbarheten Ă€r i toppklass. Med automat Ă€r fĂ€rden lugn och effektiv . Med manuell lĂ„da Ă€r karaktĂ€ren rappare. Men skillnaden mellan manuell och automat Ă€r mindre Ă€n pĂ„ dagens treliters motor. Den hĂ€r motorn har vunnit mest pĂ„ ansiktslyftet â redaktionens nya Fiat favorit. Att i 90km/h glida pĂ„ lĂ„ga 1500-1600 varv Ă€r som att Ă„ka V8.
Summering körintryck
Motorerna Àr alla trevliga att köra. Gissningsvis blir 150-hÀstaren den nya storsÀljaren i husbilar. 30 extra Newtonmeter i vridmoment Àr vÀlkommet i tunga fordon.
Jag anar att Fiat jobbat med ljudisoleringen, motorljudet Àr bÀttre dÀmpat.
Det som gjorde störst intryck under testkörningarna var fjÀdringskomforten. Nya framfjÀdrar och bakre stötdÀmpare ger en mer komfortabel fÀrd, inte lika studsig som dagens. Rekylen frÄn bladfjÀdrarna Àr mer vÀldÀmpad. Nu ska man inte glömma att vi körde skÄpbilar och minibussar. Det Àr en annan karaktÀr pÄ en husbil. Framtiden fÄr utvisa om vÄrt intryck bestÄr.
Den nya förarmiljön Àr ett lyft. KÀnns mer pÄkostad. Elegant- och Techno-versionerna har en skönare rattkrans Àn Basic.
Testbilarna hade inte snurrbara stolar, jag fÄr vÀnta med att bedöma de enligt uppgift generösare instÀllningsmöjligheterna.
Testkörningen medgav inte att vi satte det nya Traction+ systemet pÄ prov. Men i kommande vintertest hoppas vi fÄ fram en bil med systemet.
Faceliften i korthet:
- – Nya textilier i kupĂ©n â fyra nya kombinationer.
- – Omgjord förarmiljö â tre nivĂ„er: Basic, Techno, Elegant
- – Generösare justeringsmöjligheter av förarstolen
- – Kylt handskfack med plats för en 1,5 liters PET flaska
- – Nytt infotainment system med USB interface och Blue & Me grĂ€nssnitt â pĂ„ husbilsbyggarnas inrĂ„dan har en tre timmars timer införts pĂ„ stereon sĂ„ ingen behöver gĂ„ ur sĂ€ngen för att stĂ€nga av radion.
- – Förberedd för TomTom navigatorer av senaste modell; den föreslĂ„r brĂ€nsleeffektivaste vĂ€gen till mĂ„let.
- – Ny bekvĂ€mare chassisĂ€ttning â nya fjĂ€drar i fram och nya stötdĂ€mpare bak som dĂ€mpar bladfjĂ€drarnas rekyl
- – Nya motorer â tre motorer har blivit fyra. Alla Ă€r starkare och snĂ„lare Ă€n nuvarande generation.
- – Serviceintervall ökade frĂ„n 4 500 till 4 800 mil
- – Traction+ – skickar kraften till det drivhjul med bĂ€st grepp, ökar framkomligheten pĂ„ halt underlag som exempelvis vĂ„tt grĂ€s, sand och vintervĂ€glag.
- – Smart ESP system med flera funktioner (tillval) â den kĂ€nner av bilens last, bromsarna ligger kvar lite extra vid start i backe, bromshjĂ€lp vid panikinbromsning, antispinnsystem, vridmoment Ă„terförs till motorn vid motorbroms för att skona drivhjulen
- – Möjlighet att bestĂ€lla sidoairbags och krockgardiner
- – Kan bestĂ€llas med automatisk nivĂ„kontroll pĂ„ bakaxeln
Â
Mycket Àr extrautrustning, förhoppningsvis bestÀller pÄbyggarna vÀlutrustade basfordon.
Fiat Ducato fakta
- – SĂ„g dagens ljus 1981
- – Framhjulsdriven
- – Den har sĂ„lts i cirka 2,2 miljoner exemplar
- – 75 procent av Europas husbilar byggs pĂ„ Fiat
- – 74 procent av alla chassin som levereras till husbilsbyggare bestĂ€lls med bredare spĂ„rvidd
- – Det finns 6 500 auktoriserade Fiat Ducato verkstĂ€der i Europa
- – 1 500 av dessa verkstĂ€der har (eller Ă€r pĂ„ vĂ€g att) sĂ€rskilt anpassat sig för husbilar â större lyftar, större parkeringsplatser
- – I Sevel fabriken som bygger Ducato har man kapacitet att bygga cirka 3 500 bilar per dag
- – Finns i totalvikter upp till 4 ton