Att göra vattentanken ren är en relativt enkel historia. Att få bort beläggningen i slangarna är värre. Med tryckluft och några kranar lovar Floe rena slangar. Vi synade löftet genom att installera i två olika husbilar. Min, med pedantskött vattensystem och en äldre där man inte varit lika noggrann.
Detta test handlar om att rensa vattenledningarna mekaniskt. Fråga en rörmokare hur kul insidan av rören ser ut efter några år. Nej, förresten, gör inte det. Jag har själv sett beläggningar som minskat rördiametern till hälften. Beläggningar är ofrånkomliga. Rost, salter, mekaniska partiklar sätter av sig på sikt. Bekymret med beläggningar är att bakterier trivs där. Att ta bort beläggningar är att ta bort bakteriernas livsluft.
Vi testar Floe-systemet som säljs i flera olika nätbutiker för campingtillbehör. Systemet bygger på tryckluft. När tryckluft tillsätts vattnet och spolas igenom ledningarna uppstår en mekanisk bearbetning av ”klegget”. Genom att blåsa ur ledningarna en eller två gånger per år håller man dem rena.
Installation
Enligt bruksanvisningen ska man kapa vattenledningen vid tanken efter pumpen och koppla in Floe-mekanismen på skarvstället. Det stämmer så länge vattentanken ligger högt. Är vattentanken placerad i dubbelgolvet med vattenberedaren högre upp, som i vår bil, blir resultatet vått. Intet ont anande kapade vi slangen och var beredda med trasor och plastskålar för att ta vara på en skvätt vatten. Kalkylen var att vattnet skulle bli hängande i systemet eftersom alla kranar var stängda. Men, ack nej – det rann och rann. Kranarna är säkert vätsketäta, men inte gastäta: luft tilläts komma in baklänges i systemet och vattnet rann stilla ut vid den kapade slangen.
Vi hade, som tur var, bara skurit igenom slangen till en tredjedel. Genom att trycka ihop den kunde vi stoppa flödet. Min kompis höll ihop slangen medan jag tömde hela vattensystemet, varm- och kallvatten, via ordinarie tömningskranar.
Puh…
Åtskilliga plastburkar fylldes och tömdes, kan jag meddela. Dessutom kom varmvattnet baklänges ner i burken. Varmt!!!!
Bilar med lågt liggande tank ska tömmas på vatten i förväg. Räkna med att det ändå kommer en hel del vatten baklänges ner mot vattenpumpen.
Vi hade redan innan vi kapade slangen konstaterat att vi inte skulle få plats med Floe-systemet utan mycket skarpa böjar på slangen vid vattenpumpen. Vi hade därför förberett med en meter extra vattenslang för att kunna göra en mjuk böj som inte hindrade vattenflödet. Installationsanvisningen påstår att man troligen inte behöver några slangklämmor; det blir tätt ändå! Jag tar inga risker. Det fick bli två extra slangklämmor, rejält ihopdragna.
Så funkar det
Floe-systemet är enkelt uttryckt en T-koppling med två avstängningskranar, en mot vattenpumpen och en ner mot T:ets stapel där tryckluft släpps in. Man stänger mot tryckluften och öppnar mot pumpen. Nu funkar vattensystemet som det alltid gjort.
När man rengör låter man vattensystemet laddas fullt av pumpen, stänger kranen mot vattenpumpen och öppnar kranen mot tryckluften.
Tryckluften ställs in på ett kilo konstant flöde på kompressorns regulator. När vattenkran nummer ett i husbilen – utan kranfilter – öppnas kommer tryckluften att pressa ut vattnet i en vatten/luftvirvel som river med sig beläggningen. När bara tryckluft kommer stänger man tryckluftskranen och öppnar kranen mot vattenpumpen och fyller upp ledningen med vatten igen. Proceduren upprepas för alla vattenkranar i bilen inklusive toans spolsystem.
Resultatet
Vi monterade Floe-systemet i början av januari i värmen på Iberiska halvön. Närmare bestämt Parque da Gale utanför Albuferia på Algarvekusten i Portugal. Vi hittade en verkstad med kompressor och tryckregulator. När jag tog bort silarna på kranarna insåg jag att byte av kransilar nog bör ske, om inte varje år, så vartannat. Vi spolade ur alla kranarna, både varmt och kallt och följde bruksanvisningen till punkt och pricka. Allt utströmmande vatten samlades upp i två sexliters plastflaskor, en för det kalla och en för det varma vattnet. Alla vattenledningar spolades igenom. Av förklarliga skäl samlade vi inte upp vattnet från toan.
Allt vridande på kranar och uppfyllning av systemet kan man göra själv, men att vara två underlättar. Vi var tre: en fyllde luft, en vred på styrkranarna och en tappade vattnet vid kranarna.
Ibland blir man förvånad
Efter alla tester vi gjort med vårt vattensystem – och den ömma vård det fått – förväntade jag mig inte någon större skillnad före och efter genomspolningen. Men hej vad jag bedrog mig!
Vattnet som tryckluften spottade ut var rejält grumligt, speciellt det från varmvattenslangarna. Nu används inte varmvattnet till att dricka eller i matlagningen, men ändå.
Vi lät plastflaskorna stå i ett dygn för att dokumentera beläggningen som då sjunkit till botten.
Men! Hallå! Oljan i tryckluften? Lugn, regulatorn hade en oljeavskiljare. Vi fann inga spår av olja.
I fotosyfte koncentrerade vi ”grumlet” i plastflaskorna genom att suga ut två tredjedelar av vattnet. På bilderna (jag är ingen Cartier-Bresson) ser ”klegget” aningen klent ut – men tro mig det fanns där. Glaset till vänster är rent, det i mitten från kallvattenslangarna och det till höger från varmvattenkretsen. Jag avstår från att dricka ur de två högra glasen.
Slutsats
Att göra rent vattenslangarna en eller två gånger om året främjar vattenkvalitén. Med en dåres envishet hävdar jag att det är idioti att släpa flaskvatten till husbilen!
En annan fördel med Floe är att man garanterat tömmer hela vattensystemet inför vintern. Något som ibland kan vara svårt med de originalmonterade tömningskranarna.
Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter.
Köpt begagnad husbil?
Vi testade även Floë i en äldre husbil där vattensystemet inte fått samma kärlek som i min bil. Resultatet är ett starkt argument för att man ska installera Floë som en av de första åtgärderna när man köper begagnad husbil.
I denna husbil var installationen enklare då tanken var placerad i dinettesoffan. Vi slapp bli blöta.
Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter.