Mina medskribenter Stig och HP är båda erfarna husbilister. I denna artikel delar de med sig av sin samlade erfarenhet, så att du som är ny på husbil slipper göra dyrköpta misstag. Det börjar med ett råd som motsäger hela idén med denna artikel.
Av Heinz Peter Adlung och Stig Forsberg
Första och viktigaste rådet är att inte lyssna på alla råd Du får av experter som dyker upp och vill ge dig råd kring vad Du behöver och måste göra. Det är i sig säkert goda råd och de är definitivt givna i all välmening.
Lyssna tacksamt och avvakta, problemet är att de goda råden är vad de själva kommit fram till under sitt husbilsliv. Du har med säkerhet andra förutsättningar och gör andra prioriteringar. Låt ingen göra ett problem av något som ännu inte hunnit bli det för Er själva. Så avvakta och se vilka behov Ni själva upplever och vad Ni möjligtvis saknar.
Nu när vi givit dig rådet att ignorera experter, vill vi, som de experter vi är, ändå skicka med några av våra råd.
Handhavandefel
Trist att behöva nämna, men de flesta fel i början är handhavandefel. När ingen ser läs bruksanvisningarna som finns med i bilen. Skämmigt kanske, men ännu mer skämmigt är att göra fel när folk ser på!
Nödutrustning
Skyddsväst, förbandslåda, eldsläckare och eventuellt en reparationssats om Du saknar reservhjul.
Tips: Kolla så att inte bäst före datum på förbandslådan eller reparationssatsen har gått ut.
Handbromsen
Generellt för husbilar gäller att handbromsen krånglar, det beror på att den används för lite. Bilen står ofta parkerad långa tider så att fukt får dem att rosta och kärva. Om det är plant stå på 1:ans växel. Dra alltid först åt handbromsen om Du parkerar där det lutar, för om bilen rullar fram eller bak när den ställs på växel påfrestar det växellådan kraftigt när den tvärstoppar.
Möjligen att när bilen står still att Du försiktigt släpper den om lutningen inte är för kraftig. Om bilen ställs upp längre tid så använd de stoppklossar Du fick med bilen. En åtdragen handbroms över lång tid riskerar att få bromsarna att rosta fast.
Treaxlade bilar med tandemaxel bak har fler problem med handbromsen än tvåaxlade. Det beror på att bromskraften via vajer fördelas på två hjul och sedan via en ny wire till ytterligare två hjul.
Tips: I en fart av max 20 km/timme kan Du försiktigt försiktigt motionera handbromsen.
Ringtryck
I bilen, på skyltar och i manualer, står ofta ringtryck som dessvärre gäller för lastbilschassiet som lastbil. Vi vill ha säkerhet, men även komfort när vi åker med vår husbil.
Tips: Väg Din bils fram- och bakaxel samt totalvikten när bilen är resklar. Kolla sedan med Din däcktillverkare vilket tryck Du skall använda fram respektive bak. De har ringtryckstabeller för varje däckstyp och dimension. Kör inte med grannens ringtryck, lika lite som Du äter hans medicin. Lägg på 100 kg som säkerhetsmarginal. Du kan fördjupa dig i ämnet här.
Om bilen ställs upp längre tider
Avlasta gärna bilen. Det spar däck, hjullager och fjädring. Luta så att regnvatten rinner av.
Tips: Om Du har hydrauliska stödben avlasta, men lyft inte bilen. Använd annars fyra enkla billiga domkrafter för att lasta av. Glöm inte stoppklossar, ställ bilen på växel och släpp handbromsen.
Service
Oljebyte, gärna på hösten, minst en gång per år oberoende av körsträcka. Följ tillverkarens serviceintervall och gör det ”by the book”. Ta inga genvägar! Om Du får ett motorhaveri kan försäkringsbolaget neka ersättning.
Tips: Serviceböcker i all ära, handskrivna eller elektroniska. Bäst är alltid kvitton på gjorda åtgärder. Spara dem noga – De bevisar att jobbet verkligen är gjort.
Vid byte av bränslefilter
Det rekommenderas från tillverkaren att byta båda filter och filterhus.
Tips: Gå inte på rekommendationen att bara byta filtret om Du inte älskar trubbel.
Torkarbladen
De står ofta plant mot rutan. Vintertid fryser de fast och sommartid bränner de fast och tar skada när man börjar använda dem.
Tips: Vik ut dem eller sätt en kork under torkararmen, inte bladet för då deformeras det.
Om Du skall putsa rutor
Rutor och lyktglas är gjorda av olika material. Använd rätt tvättmedel när Du gör ren dem. Om Du använder fel kan de bli förstörda, de krackelerar och inga garantier gäller.
Tips: Rådgör med husbilsverkstaden eller handlaren.
Det blå nyckelkortet
Var mycket rädd om det för om Du inte har det så är det mycket komplicerat att beställa nya nycklar.
Tips: Vad Du än gör tappa inte bort det, håll järnkoll på vart det finns.
Slutligen
Lyssna inte på alla ”experter” omkring Dig, på Facebook eller diverse forum. Rådgör med fackfolk!
Tips: Husbilsskolan är en bra konsult. Fri från killgissningar. Du får korrekt information vare sig det gäller teknik, köpråd, lagar eller annat som rör husbilslivet.