Bäst för långa färder
Den är en rejäl pjäs – lång, bred och mycket välutrustad. Under huven ruvar en dieselmotor på över sex liter! Det enda måttfulla med denna sex år gamla jänkare är prislappen.
Omvärderad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Forest River är en av USA:s största tillverkare av fritidsfordon. Verksamheten är baserad i Indiana, navet i USA:s husbilsindustri, och spridd på flera fabriker och varumärken. Forest River Sunseeker huserar i den amerikanska mellanklassen. Nypriset är 600 000 kronor med en dollarkurs på 6,50 riksdaler, då med en V10 bensinmotor under huven. Den som vill köra diesel, som i testobjektets fall, får punga ut med ytterligare minst 100 000 kronor. Färdig i Sverige har den kostat ytterligare i frakter och viss anpassning enligt Bilprovningens önskemål. Säg att du har den på en svensk villauppfart för nånstans omkring 900 000 kronor. Ny!
Det är billigt för en 8,6 meter lång husbilbil med inbyggt gasolelverk, elektrisk markis, hydrauliska stödben, AC i bodelen och en slideout som bättrar på boytan med någon kvadratmeter.
Okej, amerikanska husbilar i mellanklassen är inga underverk när man granskar byggkvalitet och installationer, men det förklarar inte det humana priset – långa serier och att modellerna tillåts leva länge väger tyngre. Vilket bevisas av
att åtskilliga europeiska mellanklasstillverkare – som knappast rosar marknaden med sina elinstallationer eller sitt finsnickeri – tar lika mycket betalt för sina betydligt mindre och väsentligt sämre utrustade husbilar.
595 000 kronor för denna sex år gamla husbil med 765 mil på mätaren är i det perspektivet ett klart fynd.
Köregenskaperna inte starkaste kortet
Både jag och Björn såg fram emot den här begagnattesten. Ingen av oss har kört en husbil baserad på Ford E450.
Med en jättemotor under huven, en silkeslen automat och fåtöljer istället för stolar kan ju färden inte bli annat än avkopplande. Eller?
Det som på papper är ett perfekt basfordon dras med vissa egenheter, ska det visa sig. För det första är motorn otroligt bullrig när den är kall. När den blivit varm är det dock bara under gaspådrag den gör sig påmind. Med 6,0 liters volym, 325 hästkrafter och ett vridmoment på 770 Nm förväntar man sig en rapp körupplevelse. Men icke så. Snarare sävlig. Man får gasa på för att få rull och accelerationen imponerar inte. Okej, 5 500 kilo är en del att sätta fart på, men det förändrar inte intrycket. Sävlig.
Fords framvagn är nervös. Den spårar ordentligt och kräver hela tiden små pareringar med ratten. Framvagnskonstruktionen är inte av modernaste snitt och ligger långt efter Fiat, Mercedes och Iveco, fordon vi är vana vid.
På landsväg faller dock bitarna på plats. 90 knyck är motorns trivselfart, varvet är lågt, liksom ljudnivån. Bilen är menad att käka mil i maklig takt. Efter någon timme sitter jag skönt tillbakalutad med en hand på ratten och njuter av att köra jänkarjärn.
Det enda jag saknar är nackstöd.
Bilens 2,6 meter breda axlar gör mig osäker inför möte med bussar och lastbilar på de små vägarna utanför Varberg. Jag stannar vid ett par tillfällen för att göra mötet med lokalbussen riskfritt. Helt onödigt, plats finns, men ovanan vid breda fordon tar tid att komma över.
Speglarnas perspektiv gör det svårt att bedöma hur mycket spelrum man har vid bilens bakre hörn. Överhänget är dessutom en rejäl svans att vifta med och kräver uppmärksamhet. Att manövrera bilen i trånga utrymmen tar tid att lära sig.
Det är ingen tillfällighet att kundkretsen på dessa fordon till stor del består av lastbilsförare, busschaufförer och personer vana vid stora entreprenadfordon.
Lastar ett ton!
De väl tilltagna dimensionerna, all utrustning och en rejäl motor fram väger förstås en hel del. Totalvikten är 6,5 ton, bilen väger in på ganska exakt 5,5 ton. Det ger ett ton att lasta. Fullt tillräckligt!
I bodelen finns ett antal rymliga överskåp, två garderober och bakom soffan kan man förvara en del prylar. Utvändigt finns ett lågt garage och några andra oömma stuvutrymmen.
Ingen vinterbil!
Forest River Sunseeker 2650 är ett sommarnöje. Ambitionen har aldrig varit att bygga en bil för svensk vinter. Värmaren duger säkerligen för att hålla de boende varma, gråvattentanken och toalettanken är uppvärmda (Arctic Package). Så långt allt väl. Men slideoutens tätning är inte gjord att hålla sträng kyla ute. Luften har inte fri väg att cirkulera runt möblerna för att driva iväg fukt och kyla. Hytten är oisolerad och saknar både thermodraperi och utvändigt täcke. Till sist är tömningskranarna till grå- och svartvattentankarna helt oisolerade och kommer frysa.
Vi tycker
Det blir lite av en kulturkrock i umgänget med en amerikansk husbil. Inget ser ut som vi är vana vid. Men det mesta är användarvänligt och logiskt utformat.
Bilens styrka är boendekomforten. Stor säng, stor bäddsoffa, all tänkbar utrustning, slideouten skapar golvyta – det är enkelt att röra sig ombord. I jämförelse är en europeisk husbil med samma mått kort och gott trång. Jag förstår de som efter att ha ägt en amerikansk husbil inte kan tänka sig att byta till en europeisk.
På småvägarna saknar jag de europeiska bilarnas pigga och smidiga väguppträdande. Men på långfärd på motorväg åker vi gärna i den här amerikanaren.
Kvalitetsnivån är okej. Själva bodelsbygget känns väl utfört och de flesta installationer är som på billigare europeiska husbilar. Men löst hängande kablarna under bilen ger isen fäste och kommer att tynga ner dem tills de brister. De måste fästas bättre.
Att bilen sover sex personer betyder inte att den rymmer sex. Inte ens en familj om fyra kan äta tillsammans inne i bilen. Men två personer som letar bobil sommartid, eller har för vana att spendera vintrarna på varmare breddgrader, har svårt att hitta mer husbil per krona.
Fakta
- Modell Forest River Sunseeker 2650
- Årsmodell 2008
- Ursprungsland USA
- Chassi Ford E450 Cutaway
- Motor 6,0TD 330hk
- Vridmoment 770 Nm
- Växellåda 5 vxl automat
- Mätarställning 765 mil
- Fakta #4Totalvikt 6 500 kg
- Max last 1010 kg
- Bränsletank 208 liter
- Vattentank 189 liter
- Gråvattentank 106 liter
- Toatank 106 liter
- L x B 860 x 2260 x 340 centimeter
- Pris 595 000 kr
- Vi körde bilen hos Rolling Motors utanför Varberg
Håller än
- Rymden i bodelen
- Sovrummet
- Långfärdskomforten
- Utrustningsnivån
- Prisvärdheten
- Rejäla tankstorlekar
Hopplöst ute
- Matplatsen
- Den stela framaxeln
Utrustning testbil
ABS, CD stereo, backkamera, elspeglar, elhissar, luftburen värme, varmvattenberedare, hydrauliska stödben, gasoldrivet elverk, fast gasoltank, kyl med separat frys, spis, AC i bodel och förarplats, duschkabin, elmarkis, dubbla bodelsbatterier, eltrappa, myggdörr, LCD TV