.

Första provkörningen av Fiats nya motorer!

Vi har tidigare skrivit om att Fiat lanserar nya motorer och en uppdaterad interiör till modellår 2022. Man har gått ner något i slagvolym på de nya motorerna, från 2,3 liter till 2,2. Men specifikationerna vad gäller hästkrafter och vridmoment är desamma. Därför förväntade jag mig ingen större skillnad i körkänsla mot tidigare generation motorer. Vilket var både rätt och fel.

 

Av Stefan Janeld

 

Platsen är Balocco Proving Ground, en ikonisk testbana där nästa generation Ferrari, Maserati och Alfa Romeo susar runt samtidigt som Jeeps nästa fyrhjulsdrivna SUV klättrar runt på terrängbanan. Överallt ser vi maskerade fordon.

 

Förhöjd körkänsla

Det var rätt att anta att det inte skulle vara någon större skillnad i kraft, de nya motorerna är helt jämförbara i detta avseende. Men körkänsla är mer än hästkrafter och vridmoment.

Kontakten mellan förare och fordon sker till stor del via ratten. Den nya ratten är mycket skön att greppa, lite mindre, lite kraftigare krans och en känsla av att styrningen är mer följsam, mer direkt. Det senare kan vi nog tacka den elektroniska styrservon för. Den har en annan karaktär än den tidigare hydrauliska. Kort och gott är det en trevligare upplevelse bakom denna ratt än föregångaren. Mer personbilslik.

En annan sak som överraskar positivt är motorljudet. De nya motorerna hörs knappt under färd, när de under gaspådrag gör sig påminda är det ett mjukt motorljud som inte stör.

I brist på bättre ord har de nya motorerna en mjukare gång, mer personbilslik.

Om detta faktiskt är motorerna eller om man satsat mer på att isolera bort motorljudet är svårt att avgöra.

Sammantaget gör ovanstående att körkänslan är höjd en hel del . Mer än jag kunnat ana!

 

Snålare

Som alltid när en tillverkare lanserar en ny motorfamilj är den bränslesnålare än föregångaren. Så även denna. 7% i genomsnitt, enligt Fiat.

Det har klagats en del på att Ducato drar mycket AdBlue. Även denna förbrukning ska ha sänkts. Enligt Fiat är förbrukningen av AdBlue i direkt relation till bränsleförbrukningen. Så även här är besparingen 7%.

Men man påpekar att detta är en relativt ny teknik och att många kunder upplever förbrukningen som högre än den är, för att de inte vant sig.

Att motorn är på 2,2 liter fick mig att misstänka att man helt enkelt tagit Citroëns motorer. Men så är inte fallet. Motorn är helt nyutvecklad. Men kanske, rent av troligen, kan de nya motorerna hamna i Citroën Jumper och Peugeot Boxer i framtiden. Det är ju mer logiskt nu när man inte bara har ett avtal mellan varandra om samproduktion utan faktiskt är inom samma koncern.

 

Fina displayer

Att Fiat Ducato varit i behov av en ny interiör tror jag alla håller med om. Den har i princip varit oförändrad sedan lanseringen. Men nu har det hänt saker. Mjukare formspråk, högre klass på materialen och riktigt fina displayer. Särskilt den största på 10” är imponerande.

Backspegeln som visar en tydlig bild av vad som finns bakom bilen under färd är guld värd. Den är ingen backkamera, den finns i den centrala displayen.

Instrumenteringen finns i två versioner. Skillnaden är storleken på den display som är placerad i mitten. I original en mindre informationsdisplay. Men som tillval finns en 7” display. Man kan programmera displayen att visa den information man önskar.

Vilken version man än väljer får man en ljusstark och knivskarp instrumentering. En stor förbättring.

 

Ducato är Fiats viktigaste modell

På transportbilsmarknaden slåss Fiat Ducato och Ford Transit om förstaplatsen, i princip är det dött lopp. Att vinna marknadsandelar är biltillverkares främsta mål. Men på Fiat har man fått överge detta mål för Ducato. Helt enkelt för att man slagit i produktionstaket. Man kan inte sälja mer. Sevel fabriken spottar ur sig ca 300 000 fordon varje år. En bil var 55:e sekund fabriken är igång.

Med ett så högt tempo krävs en hel del underhåll för att hålla allt i trim. Så man kan ha igång produktionen ca 300 dagar per år. Resterande 65 dagar är tid för underhåll.

För att kunna möta den ökande efterfrågan kommer en till fabrik byggas i Europa. Var vet jag inte, det enda de avslöjade var att det inte är i Italien eller Frankrike.

Som alla biltillverkare drabbades även Fiat av pandemin. I sju veckor låg produktionen helt nere. När lockdown var över var Ducato den första produkt man återupptog produktionen av. När man haft brist på delar har man stängt andra fabriker och skickat allt man kunnat till Sevel fabriken för att hålla igång tillverkningen av Ducato.

På samma vis som Ducato är Fiats viktigaste modell, är husbilsbranschen viktigaste marknaden för Ducato.

Mycket av det som gör Ducato till en succé på transportbilssidan är sånt som husbilsbranschen efterfrågat. Som den nya automatlådan. Man vågade satsa på den för att 25% av husbilschassierna beställdes med den robotväxlade lådan. Bara 3% av transportbilarna beställdes med automat.

Idag är det automatlåda i vartannat chassi som ska bli husbil och på transportbilssidan har andelen vuxit till 15%. En utveckling helt sprungen ur husbilsmarknadens önskemål.

Samma sak med den nya elektriska handbromsen. Att slippa handbromsspak har varit ett önskemål från husbilsbranschen länge, medan transportbilskunderna inte kunnat bry sig mindre. Men nu när det finns är även de glada.

 

Fakta

Totalvikter light chassi:

  • 3 300 / 3 500 / 3 650 kg
  •  

Totalvikter heavy chassi

  • 4 250 kg / 4 400 kg
  •  

Max framaxelvikt light/heavy 

  • 1 850 kg / 2 100 kg
  •  

Max bakaxelvikt light/heavy

  • 2 000 kg / 2 500 kg
  •  

Hjulbaser

  • 3 800 mm, 4 300 mm
  •  

Light Duty motorer:

  • 120 hk / 320 Nm, endast med manuell låda
  •  
  • 140 hk / 350 Nm med manuell låda, 380 Nm med automat
  •  
  • 160 hk / 380 Nm med manuell låda, 400 Nm med automat
  •  
  • 180 hk / 380 Nm med manuell låda, 450 Nm med automat
  •  

Heavy Duty motorer:

  • 140 hk / 350 Nm med manuell låda, 380 Nm med automat
  •  
  • 160 hk / 380 Nm med manuell låda, 400 Nm med automat
  •  
  • 180 hk / 380 Nm med manuell låda, 450 Nm med automat
  •  

Växellådor

  • Manuell 6 växlad
  • Automat 9 växlad (ej till 120 hk)
  •  

Variabel turbogeometri på alla motorer

Serviceintervall

  • 4 800 mil / 2 år (det som inträffar först)
  •  

Full LED lyktor, 30% starkare än Halogen

Kurvljus

Elektronisk parkeringsbroms

Nyckelfri öppning, start, stopp

Elektriskt uppvärmd framruta

 

Nya aktiva säkerhetssystem

  • – Adaptiv farthållare
  • – Automatisk nödbroms
  • – Attention assist – varnar trött förare med ljud
  • – Filkörningsassistent (uppgraderad)
  • – Cross Wind Assist – Sidvindsassistent
  • – Trailer Stability Control – Släpvagnsstabilisering
  • – Post Collision Breaking – undviker sekundär krock genom att bromsa
  • – Hastighetsassistent – begränsar maxfart till skyltat fartgräns
  • – Digital backspegel
  • – 360° parkeringsassistent
  • – Automatiskt hel/halvljus
  • – Regnsensor
  • – Döda vinkel varmare
  • – Rear Cross Path Detection – varnar om någon/något passerar sidleds bakom bilen
  • – Däcktrycksvarnare

 

Som vanligt är inte allt detta standard, hur mycket som kommer hitta till husbilarnas värld är upp till de olika påbyggarna.

Bengt Appelqvist från Fiat var med på provkörningen. Även han reagerade positivt på den nya rattkransen och förbättrade körkänslan.
Nya ratten. Bekväm att hålla i. Bra storlek. Och bakom finns en elektrisk servo som ger god känsla.
Instrumentkluster med stora 7" displayen i mitten. Man kan programmera layouten på instrumenteringen som det passar en själv. En välkommen nyhet är att man ser vilken växel som ligger i.
Den enklare instrumenteringen. Troligen den som blir vanligast i husbilar. Mycket god kontrast. Ett klart lyft mot föregående.
Den stora 10" displayen är ljusstark och knivskarp. På bilden agerar den backkamera.
7" displayen är också ljusstark och skarp. Smälter in lite bättre i förarmiljön. Men har man kört med 10" versionen är det svårt att gå till 7".
Den digitala backspegeln är mycket bra! Kommer absolut finnas till plåtisar. Kanske även till halvintegrerade modeller, men det är i så fall upp till påbyggaren att välja det. Håller en tumme för att alla tar med den i tillvalslistan.
Trådlös laddning till mobilen känns väldigt 2021
Den manuella växellådan till 120 och 140 hk motorn är ny. Fortfarande 6-växlad. Den enda skillnaden mot föregångaren vi märkte var den större växelspaksknoppen.
Det syns lite dåligt på bilden. Men längst ner på instrumentdisplayen finns en växelindikator även på den manuella versionen. Om bilen tycker man har fel växel indikerar den med en pil vilken som passar bättre. Och det kan behövas, vi var nere i 30 km/h på 4:an i en kurva och kunde accellerera raskt med ett tryck på gaspedalen. Imponerande styrka hos motorn! Men det sliter på lådan att köra så.
Ett tryck på knapen bredvid handtaget låser upp. Så länge du har nyckeln på dig.
Startknapp istället för nyckel. Den är inte riktigt som andra startknappar. Man får trycka en dryg sekund för att den ska starta motorn. Flera gånger tryckte vi till på knappen utan att motorn startade. En vanesak. Men varför ska man behöva vänja sig när alla andra tillverkare valt en annan väg?
Den nya fronten. Man ska känna sin Ducato för att se grillen är ny. Fiat emblemet är större och kaxigare. Det som kommer glädja ägarna mest är de nya lyktorna med LED teknik. 30% mer ljus.
Nya dörrsidor med fack för 1,5 liters PET-flaska.
Ducato är den transportbil som levt längst på marknaden. Detta är tredje lyftet sedan den lanserades 2006. Men med det senaste lyftet känns den fullt modern.
På Balocco har man testat bilar sedan 1967. Det började med Alfa Romeo. Idag surrar det runt bilar från Fiat, Ferrari, Maserati, Jeep och så förstås Alfa Romeo

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email