NyckelfÀrdig lyxhusbil
NÀr man handlar husbil i premiumklassen Àr det ofta ett lockande grundpris och sedan en tillbehörslista lÄng som en slaktarrÀkning. Det Àr lÀtt att bli förvirrad.
Icke sÄ med denna husbil frÄn Frankia. HÀr har man inkluderat det mesta som standard för att kunna erbjuda en nyckelfÀrdig produkt med hög kompetens.
Text och foto Stefan Janeld
Jag minns nĂ€r Frankia planerade sin första Platin. Stort fokus var pĂ„ att fĂ„ en tekniskt bra produkt. SĂ€rskilt elsystemet tog man god tid pĂ„ sig att utforma. Man tog hjĂ€lp av tyska företaget BĂŒttner Elektronik som specialiserat sig pĂ„ elsystem till fordon. De skrĂ€ddarsydde ett system som med marginal kan hantera Ă€ven krĂ€sna Ă€gares behov. Stor inverter, kraftig laddare, extra laddbooster, rejĂ€la kabeldimensioner. Batterierna kom frĂ„n Super B och pĂ„ taket fyra 110 watts solpaneler.
Jag minns sĂ„ vĂ€l att man beskrev hur man i egna tester fĂ„tt lysande resultat. Ingen skulle behöva vara utan ström ombord med detta system. Man var sĂ„ pass stolta att man pĂ„ mĂ€ssorna hade luckan till elsystemet öppen och effektfullt belyst i ett blĂ„tt sken. Ăn idag visas bilen sĂ„ pĂ„ mĂ€ssorna och LED listen som ger det blĂ„ skenet sitter i alla Platin.
Elsystemet Àr detsamma Àn idag. Med den skillnaden att man har tvÄ litiumbatterier istÀllet för AGM, nÄgot som gör ett redan bra system Ànnu bÀttre.
Platin började som en specialmodell. Och vi vet alla hur det gÄr för specialmodeller. De lever ett Är eller tvÄ och ersÀtts sedan av en annan specialmodell. Men Platin har levt i över fem Är och Àr idag en egen modellserie.
Bakhjulsdriften har sina fördelar
Platin byggs pÄ Mercedes Sprinter i bakhjulsdriven version. Kan tyckas mÀrkligt nÀr konkurrenterna satsar pÄ den framhjulsdrivna modellen. Men Frankia har en poÀng.
Bakhjulsdriften ger bĂ€ttre framkomlighet vintertid och pĂ„ alla underlag dĂ€r framhjulsdrivna husbilar fĂ„r kĂ€mpa â vĂ„tt grĂ€s, sand.
Bilen har tvillinghjul bak sÄ det Àr fyra dÀck som greppar, dessutom ligger tyngden över drivhjulen. En annan fördel Àr att bilen kan registreras med 5 500 kg totalvikt. MÄnga framhjulsdrivna konkurrenter i samma prisklass kan inte registreras med mer Àn 5 000 kg totalvikt.
Motorn i testbilen Àr en sexcylindrig rak turbodiesel pÄ 190 hk med 440 Nm i vridmoment. Kopplad till en sjustegad automatlÄda. Den puttar pÄ bra. Jag kÀnner mig inte i vÀgen vid rödljusen och kan utan problem hÀnga med pÄ motorvÀgspÄfarten. I 90 km/h varvar motorn 2 300 varv. FörvÄnansvÀrt högt. Men tack vare mycket god ljudisolering blir fÀrden inte surrig. Det kÀnns harmoniskt bakom ratten Àven nÀr du kör 110 km/h. VÀxlingarna sker omÀrkligt.
I kurvor och pÄ dÄlig vÀg kÀnner man att det Àr ett mjukt chassi. PÄ gott och ont. Det stöter eller slÄr aldrig, men det gungar lite mer Àn i en framhjulsdriven husbil med AL-KO chassi. PÄ landsvÀg Àr bilen kursstabil och man kan köra riktigt avslappnat.
Man sitter lÄngt in och kör. (Det Àr mycket motor som ska rymmas i fronten, en rak sexa tar plats) Rutan Àr inte sÀrskilt djupt nerdragen i framkant. Det tar ett tag att fÄ in kÀnslan för bilens placering pÄ vÀgen. Och de första gÄngerna man ska parkera mot ett lÄgt staket kÀnner man sig dum nÀr man ser att man parkerat halvannan meter frÄn staketet. Det försvinner ur synfÀltet redan nÀr man har cirka tre meter kvar.
De stora speglarna Àr tydliga och ger bra överblick vid manövrering. Backkameran Àr ocksÄ en ovÀrderlig hjÀlp. Jag uppskattar att den under fÀrd agerar backspegel. Det gör att man har bÀttre koll. I motorvÀgsfart skakar speglarna en del, men inte sÄ det hindrar sikten.
Allt har en given plats
Det Ă€r gott om överskĂ„p, garderober och stuvutrymmen ombord. I garaget och bakom utvĂ€ndiga luckor finns massor av plats. Och för en gĂ„ngs skull Ă€r det enkelt att hĂ„lla ordning i alla utrymmen. ĂverskĂ„pen har hyllor, likasĂ„ har den stora garderoben. Under sĂ€ngarna finns en garderob med trĂ„dkorgar och en med stĂ„ng för galgar. De dras rakt ut och man kommer enkelt Ă„t allt utan att stĂ„ pĂ„ knĂ€.
Garaget Àr stort och har lucka pÄ höger sida och pÄ bakstammen. Det gör att man enkelt nÄr allt dÀr inne. PÄ höger sida av bilen, framför garaget, Àr det ett stuvutrymme med praktiska trÄdkorgar pÄ bekvÀm höjd.
Lastvikten Àr 836 kg. LÄter kanske mindre Àn för mÄnga andra bilar med 5 500 kg totalvikt. Men dÄ ska man komma ihÄg att de bilarna inte har lika hög standardutrustning och för varje pinal du vÀljer till sÄ försvinner lite lastvikt.
Bra vinterbil
Jag har redan nÀmnt att bilen tack vare bakhjulsdriften tar sig fram bra pÄ halt underlag, sÄ vintervÀg Àr ingen större utmaning.
Bilen har uppvĂ€rmt dubbelgolv dĂ€r tankar och teknik hĂ„lls varma. ĂverskottsvĂ€rmen stiger och ser till sĂ„ bodelsgolvet Ă€r varmt och skönt.
VÀrmesystemet Àr vattenburet frÄn svenska Alde. Via en vÀrmevÀxlare kan det vÀrma motorn alternativt hÀmta gÄngvÀrme frÄn motorns kylvatten.
Men de flesta kommer nog anvÀnda den dieselvÀrmare som Àr standard i bilen för att vÀrma motorn. En extra vÀrmekÀlla ombord Àr mycket bra.
Det Àr luftspalter bakom möbler och in i överskÄp för att jaga vÀck kondens och förhindra kallras. Men i överskÄpen hindrar hyllplanet luften att cirkulera eftersom det inte Àr urtaget för luftspalt i hyllans bakkant.
Luftspalten utmed lÄngbÀddarna Àr placerad bakom en sarg. Mycket bra! Jag brukar tjata om att det Àr sÄ det ska se ut. Sargen kunde dock varit lite lÀngre frÄn vÀggen för att vara effektivare. Vore det min bil hade jag flyttat ut sargen med hjÀlp av 5 mm distanser vid fÀstskruvarna. Enkelt gjort.
Som helhet bedömer jag bilen vara en vÀldigt kapabel Äretruntbil, bÄde som bostad och som fordon.
Â
Klicka pÄ bilderna i galleriet för större bild och informativ bildtext.
Jag tycker
Varje gÄng jag testar en Frankia slÄs jag av hur praktisk den Àr. Ingen annan tillverkare gÄr lika lÄngt för att fÄ bÀsta möjliga funktion ombord. Normen Àr att man balanserar funktion och design och mÄste man vÀlja gÄr design före. Icke sÄ hos Frankia, hÀr regerar ingenjörerna. DÀrmed inte sagt att designen Àr dÄlig, tvÀrtom. Det Àr en snygg husbil med modern möbeldesign.
Allt ombord har fÄtt det utrymme som krÀvs för god funktion. Ingenstans fÄr man kÀnslan av att man kompromissat bort komfort eller kompetens. Mest sticker köket ut, stort och vÀldigt praktiskt inrett. Ett av de bÀttre kök vi sett.
De tekniska installationerna Ă€r föredömliga. ĂverskĂ„dliga, rejĂ€la, lĂ€ttservade. Ordentligt tilltagna tankstorlekar gör at man sliper gĂ„ i depĂ„ allt för ofta.
För er som letar en husbil att anvÀnda mycket och inte vill vara beroende av elstolpe Àr Platin ett riktigt bra alternativ.
Jag gillar
- UtrustningsnivÄn
- Drivlinan
- Ă kkomforten
- KvalitetskÀnslan
- MĂ„nga och praktiskt inredda stuvutrymmen
- Köket
- Bra ljudsystem
Jag önskar
- Bredare luftspalt vid sÀngarna
- Â
Fakta
- Modell Frankia Platin I 8400 GD
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Mercedes Sprinter 519 CDI
- Motor 3,0L rak 6:a Common Rail diesel, 190 hk
- Vridmoment 440 Nm
- VÀxellÄda 7 vÀxlad automat
- Totalvikt 5 500 kg
- Max last 836 kg
- L x B x H 858 x 230 x 323 cm
- InvÀndig höjd 202 cm
- BrÀnsletank 93 liter
- Vattentank 270 liter
- GrÄvattentank 130 liter
- Toatank 2 x 17 liter
- Grundpris 1 979 000 kr
- Pris som testad: 2 074 500 kr
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, Sidvindsassistent, AC motor, farthÄllare, elspeglar, backkamera, infotainment system, subwoofer, TV, parabol, kylskÄp, frys, spis med 2 gasolbrÀnnare och en extra dold brÀnnare, ugn, mörklÀggningsjalusier, Alde vattenburen vÀrme med elpatron och vÀrmevÀxlare, frostfria tankar, inverter, 440W solpaneler, 40 AmpÚre laddare, laddbooster, 2 x 110 Ah litiumbatterier, AC bodel, 6 mtr elektrisk markis, skinnklÀdsel (tillval 47 900:-)