Meny

.

Här byggs Sunlight och Carado

Capronfabriken har fått ett rykte om sig att bygga prisvärda husbilar som sällan krånglar. Vi har varit där och tittat på produktionen för att försöka förstå vad deras hemlighet är.

Caprons representant, Neil Dries, sammanfattar framgången så här:

”Vi har framgång med våra två fabrikat och har en effektiv fabrik av en enkel anledning. Från starten har Capron haft fokus på en okomplicerad produktion med syfte att bygga billiga husbilar. Ett fokus vi renodlat under 18 år.”

 

Text och foto Tore Afdal

Översättning och redigering Stefan Janeld

 

Jag har rest en timme i östlig riktning från Dresden. Det blir glesare och glesare mellan husen, fler och fler öppna fält. De små samhällen jag passerar är inte längre grå och omålade. Det var de 1989 då jag senast var i området. En våldsam tid efter DDR:s kollaps. Sedan muren revs det året har forna Östtyskland blivit allt färggladare och välmående. Men fortfarande är det skillnad på de olika tyska regionerna. Dresden ligger relativt nära Tjeckien och Capron fabriken ytterligare en timme närmare.

 

Rundtur

I lilla samhället Neustadt i Sachsen möts vi av en lugn och trygg representant för fabriken. Neil Dries kommer ursprungligen från Nederländerna, han är koordinator för produktutvecklingen på Capron.

Vi ska på rundtur i fabriken, inte olik den som vem som helst kan anmäla sig till. Är du intresserad av husbilar rekommenderar jag att du besöker en tillverkare, kolla med ditt favoritfabrikat.

Rundturens första stopp är en företagspresentation med filmsnuttar och förklarande texter om konceptet bakom tillverkningen och företagets historia beskrivs.

 

Begynnelsen

Caprons historia började med att Hymer och Dethleffs tillsammans ville börja bygga billiga husbilar, instegsbilar, av god kvalitet. Capronsfabrikens lokaler hade tidigare använts för att bygga lantbruksmaskiner. Hela 6 000 anställda byggde bland annat skördetröskor. Men tillverkningen lades ner och lokalerna blev lediga. Därmed var mycket av infrastrukturen redan på plats. Stora fabrikslokaler, kranar och goda möjligheter att utvidga var perfekta förutsättningar för att konvertera det enorma produktionsområdet till husbilsproduktion.

Första året tillverkade man 800 husbilar. Idag är kapaciteten hela 15 000 per år.

Namnet Capron är en akronym för Caravan Production Neustadt.

Två märken

Capron är en ren fabrik, inte ett fabrikat. Man producerar två husbilsmärken:

  • Sunlight som är Dethleffs instegsfabrikat.
  • Carado som är Hymers instegsfabrikat.

 

Fabriken har ingenting med slutkunden att göra. All försäljning och uppföljning sker via handlare. Nu vet vi att det genom åren levererats bilar med namn som Solifer, Glücks Mobil, Orange Camp och Roadcar från fabriken. När vi frågar om detta svarar Niels snabbt:

”Vi producerar endast Sunlight och Carado, alla andra märken har köpt kvoter hos ett av dessa två fabrikat.”

 

Filosofin bakom

Neil berättar stolt att fabriken haft samma mål och koncept sedan starten. Det handlar om att ha så få variationer som möjligt i produktionen. I praktiken betyder det att man bygger moduler som passar i flera modeller. Badrummet och köket är exempel på detta.

Tillvalslistan på utrustning kunden kan välja på är beskedlig. Av samma skäl.

Mer komplicerad produktion och flera varianter gör inte bara varje husbil dyrare, det sänker kvaliteten, hävdar man på Capron.

Idag startar produktionen först då man har 20-200 bekräftade beställningar av en modell. Att bygga färre enheter av samma modell är inte rationellt. Många likadana husbilar efter varandra gör det också enklare för de anställda att säkra kvaliteten på sitt arbete.

”Detta är en viktig del av hemligheten bakom vår framgång.” Hävdar Neil.

 

Kabeltillverkare

Det finns flera oberoende företag på området som besitter specialkunskaper. Ett av dessa företag skräddarsyr kabelstammar. Det är otaliga meter kabel i en husbil. Att produktionen av dessa sker på fabriksområdet och levereras ”just in time” är praktiskt. Det finns även en Fiat verkstad på området som hanterar reklamationer och förbereder chassina innan de körs in i fabriken.

 

Två linjer

Det är bara två produktionslinor i den enorma huvudproduktionshallen. I gengäld är de långa, totalt 450 meter. Linan har 40 stationer, kallade ”takt” på tyska. Normalt jobbar man i två skift på fabriken. Undantaget var under pandemin och perioden efter då det rådde chassibrist.

 

Trä eller inte

Capron gör ingen hemlighet av att de använder trä och frigolit i sin husbilsproduktion. När jag frågar Neil om varför de inte använder rötsäkra material är svaret enkelt:

”Det blir en långt billigare husbil när vi använder dessa material. Men vi har inga problem att ersätta dem med fuktbeständiga material. Så om marknaden och våra kunder kräver det så kommer vi byta. Men det är inte fallet idag.”

 

I bildgalleriet nedan kan du följa produktionen i Capron fabriken. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift