Meny

.

Här tar sig vattnet in!

Vattenskador i husbilar är alla ägares mardröm. Att tillverkarna fortfarande använder byggmetoder och material som de vet, för det vet de, medför problem under bilens livstid tycker jag är förvånande och visar brist på ansvar. Det blir inga problem under garantitiden, men det kommer garanterat bli problem inom tio år.

 

Av Tommy Ahlgren

 

Jag talar inte om de misstag som montören gör under byggnationen, misstag vi aldrig kommer ifrån så länge människor är inblandande. Jag talar om bristfälliga produkter, illa genomtänkta tekniker och brist på noggranna instruktioner.

 

Jag ser tre generella problemområden – fogen mellan tak och vägg, rutorna och lastluckorna.

 

Med lister som ska täta mellan tak och vägg blir det en sarg runt taket, den håller kvar vattnet och med tanke på att vatten är surt kommer det med tiden att påverka tätningsmaterialet. Är fogen smal blir det snabbt problem. Bred fog klarar sig bättre. Värst är det på alkovbilar med en skarv mellan alkovens och bilens tak, där blir vatten alltid stående. Vanligen är listen som håller vattnet ute en smal historia.

Flera tillverkare har på senare år börjat använda breda plastprofiler fyllda med tätningsmaterial i skarven tak/vägg. De håller tätt, men ska man åtgärda något är det ett jättejobb att få loss dem.

Bäst är det när taket överlappar väggen, men många tillverkare undviker detta för att det blir fula svarta rinningar utmed väggen.

 

Ramfönster är att föredra

På utanpåliggande rutor används en enkel gummilist som häftas fast i träramen runt fönsteröppningen. Listen krymper med tiden och lyfter då från underlaget i hörnen, med fri passage för vattnet som följd.

På ramförsedda rutor ligger tätningsmedel bakom en aluminiumram som skydd mot vattnet. Det håller bra. Där ser vi sällan några fuktskador.

 

Lastluckornas skarv är en svag punkt

Lastluckor drabbas ofta av fuktskador. Ofta i onödan. De flesta luckor kantas med en aluminiumram. Den är öppen, träs på luckan och nitas sedan på plats med popnit och ett metallbleck vid skarven. Gott så. Men många tillverkare bryr sig inte om var skarven placeras. Hamnar den på luckans översida kommer vatten samlas i listens fåror och leta sig ner genom popnitarna. Nitarna är inte tätade!

Vad värre är, de flesta tillverkare har bara en inre tätningslist. Så varje gång du spolar av bilen samlas det vatten i listen.

 

Ta en extra titt innan köp

Innan du köper en begagnad bil, ta en titt på de kritiska ställena och be säljaren att mäta fukten. Det kan vara idé att låta bilen stå utomhus en tid hos handlaren innan du hämtar den. Bilar som står i hall är oftast snustorra, men kanske inte täta.

Vanlig tätningslist vid skarven tak/vägg. Men det finns inte mycket yta för tätningsmedel och med tiden blir det lätt läckage. En fördel är att det är lätt att riva och täta om. Servicevänligt.
Så här tätas många husbilsfönster. En enkel gummilist som fönsterkarm, häftad med klammer i träramen. Bra så länge gummit är fräscht. Men med tiden krymper listen och då ”genar” den i hörnen vilket ger fri väg för vattnet. Ser du att det hänt på din bil bör du lämna in och få listen bytt, ett ganska enkelt jobb.
Lastluckors kantlister har allt för ofta skarven på ovansidan. Sällan finns tätningsmedel vid popnitarna som håller listen på plats. Tätningslisten sitter dessutom ofta på luckans insida. Ingenting håller vattnet ute. Som lök på laxen är listerna utformade med kanaler som håller vattnet kvar så det får tid på sig att hitta en väg in i luckan.
Inget hindrar vattnet att ta sig fram till skarven, luckans tätning sitter på insidan av luckan.
En väl utformad lucka, skarven i underkant och dubbla tätningslister, en på insidan och en på utsidan som hindrar vattnet att samlas i listen.

Tommy arbetar på Mobilen i Borås AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och årsmodeller.

Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som håller.

På Allt om Husbilen  delar han med sig av sin erfarenhet.

www.mobilen.eu

 

Vill du ta del av fler av Tommys tips?

Klicka här!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift