Vattenskador i husbilar är alla ägares mardröm. Att tillverkarna fortfarande använder byggmetoder och material som de vet, för det vet de, medför problem under bilens livstid tycker jag är förvånande och visar brist på ansvar. Det blir inga problem under garantitiden, men det kommer garanterat bli problem inom tio år.
Av Tommy Ahlgren
Jag talar inte om de misstag som montören gör under byggnationen, misstag vi aldrig kommer ifrån så länge människor är inblandande. Jag talar om bristfälliga produkter, illa genomtänkta tekniker och brist på noggranna instruktioner.
Jag ser tre generella problemområden – fogen mellan tak och vägg, rutorna och lastluckorna.
Med lister som ska täta mellan tak och vägg blir det en sarg runt taket, den håller kvar vattnet och med tanke på att vatten är surt kommer det med tiden att påverka tätningsmaterialet. Är fogen smal blir det snabbt problem. Bred fog klarar sig bättre. Värst är det på alkovbilar med en skarv mellan alkovens och bilens tak, där blir vatten alltid stående. Vanligen är listen som håller vattnet ute en smal historia.
Flera tillverkare har på senare år börjat använda breda plastprofiler fyllda med tätningsmaterial i skarven tak/vägg. De håller tätt, men ska man åtgärda något är det ett jättejobb att få loss dem.
Bäst är det när taket överlappar väggen, men många tillverkare undviker detta för att det blir fula svarta rinningar utmed väggen.
Ramfönster är att föredra
På utanpåliggande rutor används en enkel gummilist som häftas fast i träramen runt fönsteröppningen. Listen krymper med tiden och lyfter då från underlaget i hörnen, med fri passage för vattnet som följd.
På ramförsedda rutor ligger tätningsmedel bakom en aluminiumram som skydd mot vattnet. Det håller bra. Där ser vi sällan några fuktskador.
Lastluckornas skarv är en svag punkt
Lastluckor drabbas ofta av fuktskador. Ofta i onödan. De flesta luckor kantas med en aluminiumram. Den är öppen, träs på luckan och nitas sedan på plats med popnit och ett metallbleck vid skarven. Gott så. Men många tillverkare bryr sig inte om var skarven placeras. Hamnar den på luckans översida kommer vatten samlas i listens fåror och leta sig ner genom popnitarna. Nitarna är inte tätade!
Vad värre är, de flesta tillverkare har bara en inre tätningslist. Så varje gång du spolar av bilen samlas det vatten i listen.
Ta en extra titt innan köp
Innan du köper en begagnad bil, ta en titt på de kritiska ställena och be säljaren att mäta fukten. Det kan vara idé att låta bilen stå utomhus en tid hos handlaren innan du hämtar den. Bilar som står i hall är oftast snustorra, men kanske inte täta.
Tommy arbetar på Mobilen i Borås AB och har mekat, reparerat och fixat med ett par tusen begagnade husbilar av alla fabrikat och årsmodeller.
Han har sett vad tidens tand gör med husbilar och vilka tekniska lösningar som håller.
På Allt om Husbilen delar han med sig av sin erfarenhet.