VÀl utrustad, mÄnga fönster, stadig pÄ vÀgen, ljus bodel med fristÄende dubbelsÀng i ett av marknadens trivsammaste sovrum. Det Àr bilens höjdpunkter. Men varför ska det krÀvas platÄskor för att gÄ pÄ toa?
Â
Testad av Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Testbilen har en rapp trelitersmotor pĂ„ 157 hĂ€stkrafter, normalt en maskin som lockar till frejdig körning. Men icke hĂ€r. Den manuella vĂ€xellĂ„dan Ă€r utbytt till Fiats Comfort-Matic, en i grunden manuell lĂ„da försedd med vĂ€xlingsrobot. Den ger automatlĂ„das komfort utan de vanliga nackdelarna; ökad vikt och brĂ€nsletörst. LĂ„dan gör ett gott jobb. Det blir lite âsugâ pĂ„ lĂ€gre vĂ€xlar, men frĂ„n trean till sexan vĂ€xlar den mycket mjukt.Â
TyvÀrr Àr lÄdan vÀldigt snabb att vÀxla upp. Det gör det svÄrt att utnyttja motorns kraft vid behov. NÀr man ska ut pÄ en motorvÀg eller köra om en lÄngtradare vill man dra lite pÄ vÀxlarna för snabbare acceleration. Eller hur? Inte ens i manuellt lÀge tillÄter lÄdan mer aktiv körning. Elektroniken tar över och ger mig baklÀxa.
Eftersom jag slipper anpassa körstÀllningen efter Fiats djupa kopplingspedal finner jag ro pÄ ett komfortabelt avstÄnd till ratten. Bara det Àr för mig vÀrt lÄdans merkostnad.
Det kostar 51 000 kronor extra att fÄ denna komfort och kraft. 23 000 riksdaler för lÄdan och 28 000 dito för motorn.
Stadig med stel axel
PÄ vÀgen Àr bilen stadig, kÀnns tung pÄ ett skönt vis. Inte sÄ konstigt med tanke pÄ att bilen passerar tre ton olastad. Totalvikten Àr fyra ton och maxlasten dugliga 813 kilo.
PÄ dÄlig vÀg skumpar bakvagnen en del. FjÀdrarna förmÄr inte svÀlja potthÄlen utan fjÀdrar emot vÀl hÄrt och ibland vill bakvagnen ta ett skutt i sidled över vÀgskarvarna. Naturligt för en bil med stel bakaxel och bladfjÀdrar. Nu rÀddas komforten av bilens tyngd och skumpandet hÄlls pÄ en acceptabel nivÄ.
Standardutrustningen inkluderar bland mycket annat markis, backkamera och navigator. Priset startar pÄ 825 000 kronor. Ett maxutrustat exemplar stannar kring 900 000 kronor. Plus för det eftersom vi utvecklat en akut allergi mot lockpriser.
Varför inte?
Bodelen Ă€r ljus. Dagtid sĂ„vĂ€l som kvĂ€llstid. De tre rutorna pĂ„ höger sida ger inte bara mĂ€rkesidentitet till bilen â de skĂ€nker sovrummet ljus och ger en kajutakĂ€nsla som jag uppskattar. Men varför inte tre fönster pĂ„ bĂ€gge sidor?
Ăven i dinetten finns ett stĂ„ende fönster som ger en extra dimension nĂ€r man vistas i bilen. Vi hade föredragit ett bredare eller Ă€nnu hellre tvĂ„ stĂ„ende fönster. Nu fĂ„r jag vrida huvudet rejĂ€lt för att se ut nĂ€r jag sitter i soffan. Förutom fönstren lyser tvĂ„ stora och en mindre taklucka upp interiören ytterligare.
Ljuset kvĂ€llstid kommer frĂ„n indirekt mysbelysning, upplyst vitrin i âHobbyblĂ„ttâ och punktbelysning frĂ„n halogenspotlights. Det kĂ€nns lite omodernt med halogen i en modell som Ă€r ny för Ă„ret.
Sovrummet Ă€r ett av de trivsammaste jag stött pĂ„ i en husbil. Mycket tack vare de tre fönstren. Den fristĂ„ende dubbelsĂ€ngen Ă€r 150 centimeter bred. Tack. Stuvutrymmet under sĂ€ngen Ă€r en lĂ„da, man slipper lyfta hela madrassen för att komma Ă„t prylarna. Tack Ă€n en gĂ„ng. SĂ€ngen har ett högt insteg â det Ă€r en garagebil, en hög bĂ€dd var vĂ€ntad â men varför inte höja hela golvet i sovrummet och fĂ„ ett mĂ€nskligt högt insteg? Visserligen fĂ„r man en nivĂ„skillnad, men ocksĂ„ ett lĂ„gt dubbelgolv som döljer hjulhusen och skapar ett fint stuv pĂ„ köpet. Nu blir det en trappa upp pĂ„ var sida om sĂ€ngen. Plats finns för vattenglas, bok och glasögon.
God ordning
Köket Ă€r ett modernt vinkelkök med avstĂ€llningsyta i vinkeln, gott om lĂ„dor och ett stort underskĂ„p. Ho och spis har gĂ„ngjĂ€rnsförsedda tĂ€cklock. TyvĂ€rr göms blandaren under locket till hon och fĂ„r ett lĂ„gt utkast â det kan bli trĂ„ngt att fylla karaffer och större kastruller. Kyl, frys, ugn Ă€r standard men ingen köksflĂ€kt. Matos vĂ€dras ut genom det stora fönstret.
Passagen genom bilen Ă€r trĂ„ng eftersom toalett och kök ligger mitt emot varandra. Toaletten Ă€r vĂ€l disponerad och dĂ€r rĂ„der god ordning. Taklucka och speglar trollar fram extra rymdkĂ€nsla. Toalettens modullösning Ă„terfinns i Ă„tskilliga fabrikat. I stort en bra lösning men den bĂ€r pĂ„ en svaghet: sitthöjden pĂ„ toa Ă€r för hög. Hemma sitter jag pĂ„ en 40 centimeter hög toastol. Den hĂ€r Ă€r 60 centimeter! â Ălskling, rĂ€ck mig platĂ„tofflorna Ă€r du snĂ€ll. Jag ska pĂ„ muggenâ.
I en bil med drottningbÀdd och vinkelkök tar dinetten stryk. Den trycks framÄt i bilen nÀr köket placeras pÄ samma sida som dinetten. Hobby har gjort det bÀsta av saken och valt en halvdinette istÀllet för den moderna vinkeldinetten. DÀrmed Àr bordet inte i vÀgen vid passage till och frÄn kupén. Bordet Àr dessutom stadigare Àn vinkeldinettens pelarförsedda.
Fem fÄr plats runt bordet, men det Àr trÄngt redan med fyra kuvert pÄ bordet. De som sitter i soffan bör vara smalare Àn mina styva hundra pannor för att mage inte ska skava mot bordskant. I övrigt Àr komforten god med bra sittdjup och en kil bakom ryggstödet som ger svankstöd.
Dinetten Àr bÀddbar. Resultatet gÄr an enstaka nÀtter. à r man tre i familjen finns bÀttre alternativ.
Hyfsat med stuv
KlÀder och smÄsaker fÄr plats i överskÄpen och i lÄdan under sÀngen, men de tvÄ smÄ garderoberna i sovrummet Àr för klen tilldelning. Garaget Àr rymligt och öppnar frÄn bÄda hÄll. DÀr finns öppna fack för smÄsaker, vilket Àr bra. Utmed bakstammen löper en övre och en undre aluminiumskena med fÀstöglor. Garagedörrarna öppnas uppÄt sÄ man kan inte fÀsta stuvfickor eller krokar att hÀnga upp saker pÄ insidan. Synd. Garaget Àr för lÄgt för vanliga cyklar. Testbilen hade ett cykelstÀll.
Tre sÀsonger
För den hÀngivne vintercamparen Àr Hobby Toskana Exklusive inget alternativ. Karossen Àr visserligen vÀl isolerad och spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Men luftburen vÀrme utan utblÄs i kupén fÄr svÄrt att hÄlla kylan stÄngen. Men en helg eller ett sportlov vid elstolpe med extra 220 volts element funkar. Glöm bara inte att isolera de stora takluckorna.
Jag tycker
BÄtmÀnniskan i mig förförs av kajutakÀnslan i sovrummet. Jag trivs bra bakom ratten och kan tÀnka mig att Äka riktigt lÄngt. Drivlinan Àr dyr men vÀrd vartenda öre. Att den Àr ett av fÄ extra tillbehör gör det lÀttare att motivera utgiften.
Allt ombord fungerar med fÄ kompromisser. Sovrum, kök och kupé fÄr höga betyg. Negativt Àr avsaknad av hall och en allt för hög toalettsitts. Dinetten hade vunnit pÄ en tjugo centimeter lÀngre bil. Faktiskt Àr alla husbilar tjugo centimeter för korta, oavsett lÀngd.
Letar man husbil med mycket bÄtkÀnsla, solid inredning och hög utrustningsnivÄ som standard ska man ta en provtur.
Fakta
- Modell Hobby Toskana Exclusive 690 GQSC
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 157 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (Comfort-Matic, robotiserad manuell)
- Totalvikt 4000 kg
- Max last 814 kg inkl resande
- LxBxH 747 x 231 x 290 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2+1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 825 000:- (2,3l motor)
- Pris testbil 892 000:-
Plus
- Drivlinan
- VÀlutrustad redan i grundutförande
- Sovrummet
Â
Minus
- Avsaknad av hall
- Hög toasits
- Â
Utrustning testbil
AutomatlÄda, ABS, AC, antispinn, antisladd, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, farthÄllare, CD, backkamera, navigator, uppvÀrmd isolerad spillvattentank, luftburen vÀrmare med elpatron, mörklÀggningsjalusier, markis, ugn, kyl, separat frys, mysbelysning, cykelstÀll för tvÄ cyklar