Meny

.

Husbil till barnfamilj

Husbilar för Àldre par gÄr det tretton pÄ dussinet. Handlarnas gÄrdar Àr fulla av dem och i princip kan man blunda och peka och hitta en husbil som ger fritiden guldkant. Men dÄ en familj med ett, tvÄ eller tre barn ska vÀlja husbil fÄr de leta mer noggrant. Dels för att utbudet Àr skralare, dels för att det Àr mer som ska stÀmma för att alla i familjen ska trivas.

NÀr du lÀst denna artikel kommer du vara rustad att hos din lokala handlare eller via internet sÄlla fram lÀmpliga objekt.

Av Stefan Janeld

Vi börjar med att avfÀrda en av marknadens bÀst sÀljande husbilstyper. Den halvintegrerade med taksÀng. Visst, man kan Äka, Àta och sova fyra personer ombord. Men det krÀvs mer för att en husbil ska kunna kallas familjehusbil. Precis som man hÄller sig varm i alla husbilar vintertid men för den skull Àr inte alla husbilar vinterbilar.

DÀrför ska ni undvika halvintegrerad husbil med taksÀng!

TaksÀngen Àr alltid placerad över sittgruppen. Det innebÀr att om ni vuxna vill sitta uppe lite lÀngre Àn barnen blir det till att lÀgga barnen i den fasta sÀngen ombord. Eller lÄngbÀddarna om ni har den sÀnglösningen.

Dessa sÀngar saknar som regel fallskydd vilket kan göra det svÄrt för dig som förÀlder att koppla av.

Om ni med kuddar, filtar eller annat lyckats göra ett improviserat fallskydd och barnen somnat Àr det knappast lÀge att flytta dem till taksÀngen nÀr ni vill gÄ till kojs.

AlltsÄ fÄr ni sova i taksÀngen. En ofta smal historia som sÀllan fÄr belastas med mer Àn 150 kg.

NÀr barnen vaknar och vill ha frukost mÄste ni bÄda stiga upp. Man kan inte vara generös mot sin kÀresta och bjuda pÄ sovmorgon eftersom sÀngen mÄste stÀdas undan för att ge plats till bords.

Frukost under markisen tÀnker du dÄ. Bra idé. Men sÀllan en lösning. TaksÀngen blockerar i de flesta husbilar bodelsdörren.

Om ni bara har ett barn, ett litet som inte tjatar om att fÄ ta med kompisar, kan det fungera med halvintegrerad taksÀngsbil. VÀlj dÄ en bil med lÄngbÀddar som gÄr att bÀdda samman till en stor sÀng. Barnet kan sova mellan er.

Men dÄ kan man undra varför man ska slÀpa runt den extra vikt som en taksÀng innebÀr. BÀttre vÀlja en halvintegrerad utan taksÀng och fÄ mer rymd och högre lastvikt.

Grundtipset kvarstĂ„r alltsĂ„ – halvintegrerade husbilar med taksĂ€ng Ă€r inte för barnfamiljer. De Ă€r för resande par som vill sova i var sin stor sĂ€ng, eller för de som absolut inte vill bĂ€dda sittgruppen i hĂ€ndelse av nattgĂ€st.

StÀngt var det hÀr. Dinetten Àr blockerad, likasÄ bodelsdörren.

Familjehusbilen framför alla andra

Ingen typ av husbil passar barnfamiljen bÀttre Àn alkovbilen. I alkoven ryms en tre kvadratmeter stor sÀng som Àr en perfekt barnkammare eller förÀldrarnas eget krypin, beroende pÄ vilken sÀnglösning man valt bak i bilen.

Det finns tvĂ„ huvudsakliga sovrumslösningar i alkovbilar för barnfamiljer – tvĂ€rbĂ€dd och vĂ„ningssĂ€ng. BĂ„da Ă€r vĂ€ldigt utrymmeseffektiva och det Ă€r nog frĂ€msta förklaringen till att de dominerar utbudet.

LÄngbÀddar Àr ovanligt men en handfull tillverkare har det pÄ programmet. Det Àr faktiskt lite mÀrkligt att det inte Àr vanligare Àn det Àr med lÄngbÀddar i alkovbilar. Det Àr den i sÀrklass mest allsidiga sovrumslösningen. Men det krÀver en lÄng husbil, helst nÀrmare Ätta meter för att bli riktigt bra. Eller att man kompromissar med annat ombord.

Du kan hitta enstaka modeller med hörnsÀng, sÄ kallad fransk sÀng. De Àr trevliga att vistas i dÄ det blir en öppen planlösning. Men fransk sÀng Àr svÄrbÀddad och ofta smal. De senaste tio Ären har den tappat i popularitet.

Alkovbilar med fristÄende dubbelsÀng, queensbed, tillverkas inte sÄ vitt vi lyckats utröna. Om detta Àr er föredragna sÀnglösning finns det gott om helintegrerade alternativ. Vi Äterkommer till detta.

Alkovbilar Àr skrÀddarsydda för att passa barnfamiljer. Ofta har de en attraktiv prislapp ocksÄ.

SÄ hÀr ska en bra alkov vara betingad

Precis som med allt annat finns det bra och mindre bra alkover. FÄ alkover lever upp till alla dessa kriterier. Du vÀljer sjÀlv vilka du kan kompromissa med.

– För det första ska stegen upp till alkoven vara stabil och försedd med bekvĂ€ma steg.

– VĂ€l pĂ„ plats ska takhöjden vara minst 70 cm för att det inte ska kĂ€nnas klaustrofobiskt.

– Ett lĂ€ttjobbat fallskydd sĂ„ barnen kan leka utan risk.

– AvstĂ€llningsyta som agerar nattduksbord.

– Lampor som kan stĂ€llas sĂ„ man fĂ„r ljus dĂ€r man vill ha det.

– Taklucka eller fönster (gĂ€rna bĂ„de och) för vĂ€dring. VĂ€rme stiger och det Ă€r skönt att kunna vĂ€dra.

Om bilen Àr tÀnkt att anvÀndas vintertid Àr det bra om det finns nÄgot som jagar bort kallras frÄn vÀggarna. I bilar med luftburen vÀrme löses detta med hÄlstucken vÀrmeslang utmed vÀggarna. Om vÀrmen Àr vattenburen Àr det istÀllet vÀrmerör och konvektorer som gör jobbet.

Det ska sÀgas direkt att detta Àr ovanliga lösningar. Det vanligaste Àr att det Àr luftburen vÀrme i alkovbilar och att tillverkaren nöjt sig med att placera ett utblÄs i alkoven.

Ibland saknas helt vÀrme i alkoven, man förlitar sig pÄ att vÀrmen ska stiga. Och det gör den ju faktiskt.

Knappast en plats som lockar fram klaustrofobin. Högt i tak, ljust och bra vÀdringsmöjligheter. Lampa pÄ flexibel arm, hyllor för smÄsaker. Bilen Àr en Laika.
Ofta kan man lyfta upp alkoven och fÄ mer rymd i bilen. Det underlÀttar Àven passagen till förarplatsen.
Ytterligare en riktigt trevlig alkov. Denna dessutom med vÀrmeslang utmed sidorna och tvÄ utblÄs i framkant. Bilden tagen i en Adria.

VÄningssÀng passar lite större barn

Med lite större barn som föredrar att sova sjÀlva Àr det en god idé att vÀlja vÄningssÀngar. DÄ fÄr barnen varsin binge medan förÀldrarna kan sova tillsammans i alkoven.

I familjer med ett barn kan vÄningssÀng ocksÄ vara en god idé. Underslafen Àr uppfÀllbar och trollar fram ett rymligt garage. Ofta stort nog för en cykel eller tvÄ.

TvÄ saker ska man ha i Ätanke nÀr man letar bil med vÄningssÀng.

1: I de modeller som har lÀngsmonterad vÄningssÀng Àr bÀddmÄtten ofta ganska klena. SÀrskilt pÄ bredden. Men Àven lÀngden Àr ibland anpassad för smÄ barn snarare Àn tonÄringar som vuxit om mor och far. Grundtipset Àr att vÀlja tvÀrstÀlld vÄningssÀng. De har betydligt generösare bÀddmÄtt.

2: Kontrollera sÄ överslafen tÄl vikten pÄ den som ska sova dÀr. Ofta Àr den begrÀnsad till 70 kg. Det finns vÀlvuxna tonÄrspojkar som Àr tyngre Àn sÄ.

I bilar med lÀngsgÄende vÄningssÀng fÄr man ett rejÀlt garage om man kan avstÄ den undre sÀngen. Bilden visar en Moovéo, ett lÄgprisfabrikat frÄn Pilote som inte sÀljs i Sverige lÀngre.
HÀr fÄr man in cyklar om sÄ önskas.
En stege som denna gör det till en plÄga att komma i sÀng barfota.
Även bilar med tvĂ€rstĂ€lld vĂ„ningssĂ€ng kan trolla fram ett garage om man lyfter upp underslafen. HĂ€r i en Knaus.
Man kommer Ät prylarna frÄn bÄda sidor i denna Knaus. Det Àr inte alltid fallet.
SÄ hÀr bekvÀm trappa upp till överslafen Àr vÀldigt ovanligt. TyvÀrr.

TvÀrbÀdd passar de flesta

Den mest klassiska sÀnglösningen i husbilar Àr en tvÀrstÀlld dubbelsÀng lÀngst bak. Ofta hög sÄ att det ryms ett stort garage under. Lösningen Àr mycket utrymmeseffektiv och ger antingen en kort husbil som Àr smidig pÄ vÀgen eller gott om plats för kök, badrum och sittgrupp att bre ut sig. I husbilar för par Àr det ingen populÀr sÀnglösning lÀngre, men i alkovbilar accepteras den, ja till och med föredras av mÄnga.

Med en dubbelsÀng bak och en alkovbÀdd fram finns fyra fasta sovplatser som kan anvÀndas oberoende av om nÄgon vill sitta uppe eller vakna tidigt och se solen gÄ upp utan att vÀcka resten av familjen.

Har man lite större barn som samsas vÀl kan de ta alkovbÀdden. TrÀter de lÀgger man en unge i var sÀng sÄ fÄr de dela sÀng med en förÀlder.

Samma sak om man har smÄ barn. Ett eller tvÄ. LÀgg barnet innerst sÄ kan du sova tryggt utan att missa om barnet vaknar.

Den största invÀndningen mot denna sÀngtyp Àr att man inte vill klÀttra över sin sÀngkamrat. Och visst kan det vara lite bökigt och kanske man vÀcker sin partner nÀr man blir nödig nattetid.

TÀnk pÄ detta nÀr du vÀljer bil med tvÀrbÀdd.

1: Det ska vara enkelt att komma pÄ plats. Ibland Àr sÀngen vÀldigt hög och passagen in till sÀngen smal. Det kan göra det trixigt att ta sig i- och ur.

2: RÀcker takhöjden? I vissa modeller har man prioriterat ett rymligt garage och dÀrmed puttat upp sÀngen sÄ pass att man inte kan sitta pÄ sÀngkanten.

En tvÀrbÀdd Àr alltid lÄng nog, men bredden varierar. Denna sÀng i en Dethleffs Àr stor och dessutom mad bra takhöjd. Fönstren jagar bort grottkÀnslan och med ett fönster pÄ var sida kan man under varma nÀtter fÄ hÀrligt korsdrag.
Med sÄ hÀr högt garage kan man fÄ in bÄde cykel och hÀnga in skrymmande ytterklÀder. Bilen Àr en Rimor pÄ Ford med bakhjulsdrift, en lastÄsna. Idag tillverkas inga husbilar pÄ bakhjulsdrivna Ford, tyvÀrr.
Det blir inte mycket till takhöjd i sÀngen med högt garage. Man fÄr rulla pÄ plats.

LĂ„ngbĂ€ddar – den flexiblaste lösningen

Vill man köpa en alkovbil som familjen kan vÀxa i Àr lÄngbÀddar det bÀsta sÀngvalet. Helt enkelt för att den passar familjer med smÄ barn lika vÀl som med tonÄringar och allt dÀremellan.

Oftast kan sÀngarna bÀddas ihop ett en stor dubbelsÀng, stor nog för tvÄ vuxna och ett barn. TvÄ barn om de Àr smÄ.

HopbÀddade lÄngbÀddar Àr lite svÄrare att ta sig i och ur. Detta för att man bÀddat bort trappan och istÀllet fÄr anvÀnda en stege.

Under sÀngarna Àr det ett stort garage med plats för cyklar. Ibland Àr det sÄ högt att takhöjden i sovrummet blir lidande, man kan inte sitta raklÄng pÄ sÀngkanten.

Att hitta alkovbil med lÄga lÄngbÀddar Àr hopplöst. Vill du ha lÄga lÄngbÀddar i en familjehusbil Àr det helintegrerade modeller som gÀller.

LÄngbÀddar som gÄr att bÀdda samman blir en gigantisk dubbelsÀng, stor nog för tvÄ vuxna med ett barn mellan sig. Bilden tagen i en Adria frÄn 2006.
Att ha cyklar i garaget hÄller dem rena och lockar inte tjuvar.

Ont om alkovbilar för vinterbruk

Eftersom alkovbilar riktar sig mot barnfamiljer försöker tillverkarna hÄlla nere prislappen. Det i sin tur betyder att de inte lÀgger pengar pÄ saker som dubbelgolv, vattenburen vÀrme eller aluminiumkjolar.

Bilar byggda för nordiska marknaden utrustas dock som regel med 6 kw vÀrmaren frÄn Truma, med elpatron, gasol- eller dieseldriven. Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank Àr vanligt och likasÄ elektriskt vÀrmegolv.

Vid elstolpe klarar man i en sÄdan bil Àven strÀng kyla. Men vill man kunna fricampa vintertid krymper utbudet och prislappen stiger ganska rejÀlt.

En husbil som sÀljs i Sverige bör Ätminstone ha följande:

Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank. Om spillvattentanken vÀrms av vÀrmesystemet fungerar det vid fricamping. Om det vÀrms av 230 volt krÀvs att du stÄr vid elstolpe.

Frostskyddad tömningsventil till spillvattentanken. Det hjÀlper föga att tanken Àr frostskyddad om den inte gÄr att tömma pÄ grund av fastfrusen tömningsventil.

I större alkovbilar kan man ibland dra för en dörr mot förarhytten. DÄ finns det möjlighet att ha en sÄ hÀr stor sittgrupp ombord. Bilden tagen i en Laika.

För familjer med tre eller fyra barn

JodÄ, det finns husbilar för sex personer. Till och med husbilar som har sju bÀltade platser och sju sovplatser. Men ingen har mer Àn sex platser till bords.

Vi pratar Äterigen om alkovbilar. Med vÄningssÀng bak. Det fiffiga Àr att bilarna har tvÄ dinetter. En med fyra platser och en bredvid med tvÄ.

I den med fyra sittplatser Ă€r det bĂ€lten pĂ„ alla platser. TrepunktsbĂ€lten för de som Ă„ker framĂ„t och midjebĂ€lten för de som Ă„ker baklĂ€nges. Ibland kan man fĂ€rdas baklĂ€nges Ă€ven i tvĂ„sittsdinetten – sju bĂ€ltade platser.

Man ska dock se upp med ryggstödens höjd. Vi har testat husbilar med ryggbrytande lÄga ryggstöd för de som Äker bakvÀnda.

Med dubbla dinetter kan man sitta sex personer till bords. De bÀddas snabbt ner till sÀngar lÀmpliga för ungdomar. Bilen pÄ bilden har farligt lÄga ryggstöd för de som Äker baklÀnges.
I denna bil, med samma planlösning har man kostat pÄ sig höga ryggstöd Ät alla. Betydligt sÀkrare för de som Äker bakvÀnt.

Helintegrerad - Familjebil med lite mer lyxkÀnsla

Om man inte vill ha en alkovbil kan man fÄ samma komfort och funktionalitet i en helintegrerad husbil. Ofta högre till och med.

Grundkonceptet Àr detsamma. En sÀng bak, en sÀng fram, den frÀmre Àr dock inte en fast sÀng utan en nedfÀllbar taksÀng. Ofta med klenare bÀddmÄtt Àn alkovbilens men fullt acceptabel. Kök, badrum och vardagsrum mellan de tvÄ sovrummen.

En helintegrerad husbil Àr ett mer avancerat bygge, lÀs dyrare. MÄlgruppen Àr egentligen inte barnfamiljer utan vÀlbestÀllda par.

Förutom att kompetensen Àr högre Àr sÄ Àven valmöjligheterna. I sovrummet kan man förutom de sÀnglösningar som alkovbilen bjuder Àven fÄ lÄga lÄngbÀddar och fristÄende dubbelsÀng, sÄ kallad queensbed.

Man lÀgger ofta mer vikt vid vinterkompetens. Det Àr gott om helintegrerade husbilar med dubbelgolv, vattenburen vÀrme och aluminiumkjolar. Men det kostar.

Vill man fÄ denna kompetens till priset av en alkovbil vÀljer man en begagnad bil med fem till tio Är pÄ vÀgarna. Vilket kan vara ett mycket bra alternativ. En helintegrerad premiumbil Äldras inte mycket under denna tid.

Helintegrerade husbilar har samma praktiska företrÀden som alkovbilar, men de kostar mer eftersom det Àr en mer avancerad konstruktion.
TaksÀngen i förarhytten Àr som en invÀndig alkov. Bilden tagen i en Dethleffs.

FristÄende dubbelsÀng

PÄ tio Är har den fristÄende dubbelsÀngen gÄtt frÄn att vara en smal nymodighet till att, jÀmte lÄngbÀddar, bli den populÀraste sÀnglösningen i husbilar. Smal Àr den numera sÀllan. Det finns modeller med 160 cm breda sÀngar.

I folkmun benĂ€mns den drottningssĂ€ng eller det internationellt klingande queensbed. Inte att förvĂ€xla med ”queen size bed” som Ă€r en amerikansk storleksangivelse, 60” x 80” vilket översĂ€tts till 152 x 203 cm.

Fördelarna med en fristÄende sÀng Àr dels att man sover tillsammans, men kanske frÀmst att man slipper sova intill vÀggen. Nackdelen Àr att det ofta Àr trÄngt att ta sig runt sÀngen.

Ett sÀtt att fÄ mer golvyta i sovrummet Àr att skjuta upp sÀngen mot bakvÀggen dagtid. En bekvÀm plats att halvligga och lÀsa.

Ett annat sÀtt att fÄ mer svÀngrum i sovrummet Àr att kunna sÀnka sÀngen. MÀnniskor Àr smalare i knÀhöjd. Offret Àr att garaget krymper, sÄ man fÄr ta ut cyklarna nÀr man slagit lÀger. Vid avfÀrd höjer man sÀngen igen och lyfter in cyklarna.

Inte alla sovrum med fristÄende dubbelsÀng Àr sÄ hÀr luftiga. Det krÀvs en lÄng bil för att kunna inreda sÄ hÀr. Bilden tagen i en Eura Mobil.

Fransk sÀng

För att fÄ en kort bil att kÀnnas rymlig kan man placera sÀngen i ena hörnet bak i bilen och badrummet i det andra hörnet. Man kan pÄ detta vis tjÀna nÀstan en meter i lÀngd utan att göra avkall pÄ boendekomfort. Offret man gör Àr att sÀngen blir smal och svÄrbÀddad och man fÄr inte rum med cyklar i det lÄga lastutrymmet under sÀngen. För mÄnga Àr det ett offer vÀl vÀrt att göra för att fÄ en smidig husbil.

De flesta som köper en helintegrerad husbil med fransk sÀng Àr par som vill ha var sin sÀng. Som planlösning för en barnfamilj Àr det inte en av de bÀttre. Men man kan fÄ det att fungera. SÀrskilt om familjen inte Àr storvuxen.

Det Àr ont om nya helintegrerade husbilar med fransk sÀng. Men pÄ begagnatmarknaden Àr de relativt vanliga ty för femton tjugo Är sedan var det en mycket populÀr planlösning. Denna bild Àr tagen i en Hymer frÄn 2004.

Helintegrerade husbilar har ofta bra vinteregenskaper

Helintegrerade husbilar har isolerade vÀggar över hela dess lÀngd. Oftast bara en dörr vilket ger obruten vÀgg utmed höger sida.

Men det Àr stora glasytor och dessa behöver man kompensera för, antingen med varmluft som stiger utmed insidan av rutorna, en rejÀl jalusi eller genom ett isolertÀcke.

Eftersom det redan frÄn början Àr en dyr konstruktion Àr det ingen mening att försöka göra billigast möjliga husbil, istÀllet satsar man pÄ att öka bilens kompetens och dÀrmed ge kunden valuta för sina slantar.

UppvÀrmda dubbelgolv Àr vanligt, med eller utan utvÀndiga luckor. Det ger varmt golv i bodelen utan att man behöver dra in elektrisk golvvÀrme. En annan fördel Àr att golvet Àr varmt Àven vid fricamping. Alla tankar och dess ventiler placeras i det uppvÀrmda dubbelgolvet.

Möbler byggs pÄ ett sÀtt som lÄter varm luft cirkulera bakom dem och jaga vÀck kondens och kallras.

Det som ibland hÀmmar vinterkompetensen Àr ett lÄngt överhÀng. De flesta husbilar Àr framhjulsdrivna och om ett lÄngt överhÀng tynger bilen bak fÄr framhjulen dÄligt grepp. I uppförsbackar förstÀrks detta. SÄ om du Àr ute efter en kompetent vinterhusbil, inte bara en vinterbostad, ta en titt pÄ överhÀnget. Om det Àr i lÀngsta laget har du tvÄ val. AvstÄ köp eller se till att inte lasta tungt i garaget.

Det finns en del bakhjulsdrivna husbilar. Idag byggs de frÀmst pÄ Iveco chassi, en del pÄ Mercedes Sprinter. Du kan hitta en hel del begagnade med attraktiv prislapp pÄ Mercedes Sprinter.

Ett uppvÀrmt dubbelgolv ser till att frostskydda tankar och teknik, det frigör ocksÄ stuvutrymme i bodelen. Bilden tagen i en Frankia.

En skÄpbil kan vÀl aldrig rymma en barnfamilj?

Jovisst kan den det! Det finns ett antal modeller som erbjuder en familj riktigt god komfort. Det de har gemensamt Àr att de byggs pÄ höjden.

Ett förhöjt tak med en lÀngsgÄende taksÀng över sittgruppen och en tvÀrbÀdd bak Àr den vanligaste lösningen. Men det finns ocksÄ modeller som har tvÄ breda tvÀrbÀddar bak. En lÄg fast och en taksÀng som sÀnks ner vid behov.

För barnfamiljer som vill ha ett allt-i-ett fordon Àr en familjeplÄtis ett av de smartaste och mest ekonomiska husbilsval de kan göra. I vardagen kan den anvÀndas till och frÄn skolan, till stormarknaden, frakta jordsÀckar, möbler. PÄ helger och under semestern Àr den ett Àventyrsfordon, en koja pÄ hjul.

Vill man ha mer utrymme Àr ett förtÀlt en bra lösning. De uppblÄsbara versionerna Àr lÀtta och snabba att resa.

Att det Àr trÄngt ombord sÀger sig sjÀlv, det har man accepterat. Det största hindret i vardagen Àr höjden. Du kommer inte in i ett P-hus.

PlÄtisar för barnfamiljer Àr vanligare Àn man kan tro. Det de har gemensamt Àr att de Àr höga. Ibland inreder man det högsta originalskÄpet, andra gÄnger monteras ett glasfibertak för att fÄ tillrÀcklig höjd.

PÄ bilden en Pössl pÄ blott 5,41 meters lÀngd som Àr byggd att husera en familj om fyra personer. Det Àr möjligt tack vare vÄningssÀngen bak och en lÀngsmonterad taksÀng.

Klicka för större bilder.

NÄgra ord om lastvikt

Att bedöma en husbils duglighet som familjenöje utifrÄn antal sov- och sittplatser kan vara grovt missledande. Vad Àr det för nytta med sov- och sittplatser om lastvikten inte tillÄter att man utnyttjar dem?

Börja med att lĂ€sa i registreringsbeviset hur mĂ„nga passagerare bilen Ă€r godkĂ€nd för. Även om det finns fyra bĂ€lten kanske man bara fĂ„ vara förare och tvĂ„ passagerare ombord under fĂ€rd.

Om antalet passagerare stÀmmer med era behov. Gör ett överslag pÄ hur mycket prylar ni behöver ha med er, vad de vÀger. LÀgg sedan till vad familjen vÀger.

Om ni köper tillvalsutrustning, se vad den vÀger och addera Àven detta.

Om det fortfarande ser bra ut. Skriv in i kontraktet att bilen ska vÀgas innan leverans. Ange en maximal fordonsvikt som om den överskrids Àr grund för att hÀva köpet.

Är det en begagnad husbil ni tittar pĂ„ kan den vĂ€gas innan ni skriver pĂ„ kontraktet.

Checklista familjehusbil

Det finns en del saker som en familj med barn bör vara extra uppmÀrksamma pÄ

BekvÀma sittplatser till alla resenÀrer. BaksÀtet i husbilar lÀmnar ofta en del i övrigt att önska. Det kan handla om sittdjupet (bör vara 50 cm för gott lÄrstöd), soffans bredd, eller att bordet Àr sÄ stort att det inkrÀktar pÄ de som sitter i soffan.

– God utsikt för alla. MĂ„nga husbilar saknar fönster utmed höger sida. Det ger baksĂ€tespassagerarna en utsiktslös fĂ€rd och risken Ă€r att de tröttnar.

– Om ni har smĂ„ barn. Finns det utrymme för babyskydd eller barnstolar? En del husbilar har IsoFix-fĂ€sten i baksĂ€tet, kan vara vĂ€rt att titta nĂ€rmare pĂ„.

HÄller pelarbordet för ett barn som hÀnger pÄ det? Jag vet, man ska inte hÀnga pÄ bordet. Men barn glömmer bort sig. Synd om det ska resultera i havererat bord och tÄrfyllda ögon. Ett vÀgghÀngt bord Àr barnvÀnligare Àn ett pelarbord.

– I en fyrsittsdinette kan tvĂ„ barn sitta mitt emot varandra. Det minskar risken för tjuvnyp och ger bĂ„da barnen fönsterplats.

– RĂ€kna antalet USB uttag och se sĂ„ de sitter lĂ€mplig placerade. Barn blir griniga om de inte kan ladda sina telefoner, spel och paddor.

– Finns det batterikapacitet nog ombord? Ladduttag i all Ă€ra. Men om det inte finns ström i dem Ă€r de vĂ€rdelösa.

– Lastvikten. GĂ€ller alla husbilar. Men extra viktigt dĂ„ man Ă€r fler ombord. Trist att behöva lĂ€mna saker hemma som skulle ge en roligare semester. Be handlaren vĂ€ga bilen ni Ă€r intresserade av, det som stĂ„r i registreringsbeviset tar inte hĂ€nsyn till extrautrustning.

– Se till sĂ„ reglage och elkontakter sitter sĂ„ placerade att de inte lockar nyfikna barnhĂ€nder. Ibland sitter exempelvis vĂ€rmarens reglage lĂ„gt.

– InvĂ€ndiga trappor och smĂ„ barn Ă€r ingen bra kombination. Ett barn som nyss lĂ€rt sig gĂ„ kan ramla och slĂ„ sig rejĂ€lt.

– Om barnet Ă€r litet kan det behöva hjĂ€lp pĂ„ toaletten och nĂ€r det ska duschas. Se till sĂ„ det finns plats för detta. Duschen behöver ha en stor öppning.

– En laddad powerbank sparar husbilens batteri och minskar risken för eltorsk med efterföljande gnĂ€ll och irritation. Se till att den kan laddas pĂ„ 12 volt sĂ„ ni kan ladda under fĂ€rd.

En fyrsittsdinette med tvÄ motstÄende soffor Àr en bra sittgruppslösning i en familjehusbil. - Barnen kan sitta mitt emot varandra under fÀrd - tvÄ fönsterplatser. - LÀtt att bÀdda ifall man har med sig kompisar. - Oftast tvÄ extra bÀltade platser, i hÀndelse av att kompis(ar) följer med. - Stabilt bord som tÄl att barnen hÀnger pÄ det. - Eftersom man inte snurrar bak framstolarna behövs ingen snurrplatta, det ger en lÀgre och bekvÀmare sittstÀllning.
SÄ kallad halvdinette. DÀr soffan och bakvÀnda framstolar bildar sittgrupp har fördelen att man utnyttjar förarhytten. Det ger mer plats i bodelen för badrum, sovrum, kök att bre ut sig pÄ. Eller sÄ anvÀnder man det extra utrymmet till ett större bord. En Àldre McLouis har stÄtt modell.
Vinkelsoffa med pelarbord Àr en vanlig sittgruppslösning. Det Àr lÀtt att se lockelsen. Ett centralt, ofta stort, bord och gott om sittplatser. Men pelarbord Àr aldrig lika stabila som vÀgghÀngda och vinkelsoffan mÄste byggas om inför avfÀrd om tvÄ ska sitta i baksÀtet. Ibland erbjuds en femte bÀltad plats i lillsoffan. Bilden Àr tagen i en Adria.
De senaste Ă„ren har det blivit populĂ€rt med sĂ„ kallade ”Face to Face” sittgrupper. I princip fyrsittsdinetter pĂ„ lĂ€ngden. De öppnar upp bodelen pĂ„ ett trevligt sĂ€tt. Man sitter en person pĂ„ var sida om bordet under fĂ€rd, i fĂ€rdriktningen. Det krĂ€ver ombyggnad av sittgruppen men resultatet Ă€r ofta en mycket bekvĂ€m fönsterplats.
Det Àr sÀllan plats för en barnstol i en husbil. Men en sÄn som pÄ bilden trollar fram en sÀker plats. KrÀver ett stabilt, lÀs vÀgghÀngt, bord.

Man kan inte rÀkna med att fÄ plats tvÄ personer i en husbils duchkabin. Ska man kunna hjÀlpa sitt lilla barn fÄr man göra det utifrÄn. DÄ Àr det bra om det Àr en stor öppning till duschkabinen och att utrymmet tÄl att det skvÀtts vatten.

SĂ€kerhet

För förÀldrar Àr sÀkerhetstÀnkandet vÀl utvecklat nÀr de vÀljer personbil. Men mycket av det man tar för givet i en personbil saknas i en husbil. Av flera skÀl. Det frÀmsta Àr att bilarna mÄste vara sÄ lÀtta som möjligt. Att bygga sidokollisionsskydd och montera bodelen pÄ ett vis som gör att den kan motstÄ krockvÄld skulle göra bilarna sÄ tunga att de inte skulle bli anvÀndbara.

Kom ihĂ„g att de undantagsregler vi har i Sverige, att man pĂ„ B-kort taget för 1 juli 1996 fĂ„r köra hur tung personbil som helst – husbilar registreras som Personbil Klass 2 –  inte finns i andra lĂ€nder. DĂ€r Ă€r 3,5 tons grĂ€nsen ovillkorlig.

En annan anledning till den lÀgre krocksÀkerheten Àr att man bygger husbilar pÄ transportbilschassin. Arbetsfordon. Deras syfte Àr att vara billiga och bra pÄ att frakta saker. SÀkerheten kommer i andra hand, om ens det.

Nya Mercedes Sprinter har ett relativt vÀlutvecklat sÀkerhetstÀnkande. SÀrskilt den aktiva sÀkerheten, förarhjÀlpmedel menade att undvika olycka, Àr det vÀl sörjt för.

Fiat Ducato som Àr den vanligaste plattformen att bygga husbil pÄ har en grundkonstruktion som Àr femton Är gammal. Visserligen förbÀttrad genom Ären med aktiva sÀkerhetssystem, men tyvÀrr hittar dessa system sÀllan in i husbilar eftersom tillverkarna inte bestÀller chassina med sÄdan utrustning. PÄ senare Är har det blivit bÀttre. Men du kan inte rÀkna med personbilssÀkerhet.

Det du kan krÀva av en modern husbil Àr:

God bĂ€ltesergonomi – sĂ€rskilt viktigt att kontrollera i helintegrerade husbilar. BĂ€ltet bör i dessa vara integrerat i stolen.

Dubbla airbags – Ovanligt i tyngre husbilar pĂ„ exempelvis Iveco.

ABS bromsar

Antispinnsystem – benĂ€mns vanligen ARS, i Fiat heter det bĂ€sta systemet Traction+ (T+).

Antisladdsystem – ESP (electronic stability system), ingĂ„r I Traction+ hos Fiat.

Om du vill ha filbytesvarnare, bromskraftförstÀrkare, autobroms, adaptiv farthÄllare, skyltlÀsning, döda vinkeln varnare och andra moderna sÀkerhetssystem Àr det ny husbil som gÀller och dÄ knappast en bil som stÄr hos handlaren. Du fÄr bestÀlla bilen och acceptera leveranstid, ty tillverkarna bestÀller sÀllan chassin med detta inkluderat.

Iso-Fix fÀsten för barnstolar blir allt vanligare i husbilar. Ibland Àr det standard, ibland tillval. Utan Iso-Fix fÀsten kan det vara nog sÄ trixigt att fÄ fast en barnstol i husbilens sittgrupp. Babyskydd, som anvÀnder bilens trepunktsbÀlte, brukar man fÄ fast i alla husbilar. I alla fall om man plockar bort bordet som annars kan vara i vÀgen. Men bordet bör man ta bort i ala fall eftersom det Àr en av de saker som lossnar i hÀndelse av krock, med risk att skada nÄgon. Bilden visar en barnstol i en Adria, de har Iso-Fix i de flesta av sina modeller.
PÄ en del modeller med AL-KO chassi kan man fÄ Iso-Fix fÀsten. Men inte till alla, det Àr tillverkaren som vÀljer om man ska erbjuda detta.

Tillverkare med extra familjetycke

Alla husbilsfabrikanter har modeller som kan passa en barnfamilj. Men vissa tillverkare prioriterar det högre Àn andra. Det kan vara bra för dig att veta vilka nÀr du letar. Att söka pÄ familjehusbil ger inte mÄnga trÀffar.

Vi listar i bokstavsordning.

Adria – Sveriges populĂ€raste husbilsfabrikat. Har bĂ„de enklare och mer pĂ„kostade modeller. Har sĂ„lt bra i mĂ„nga Ă„r sĂ„ det finns en hel del pĂ„ begagnatmarknaden. SĂ„vĂ€l alkovbilar som helintegrerade.

Benimar – Tre alkovbilar i sortimentet med de vanligaste planlösningarna. Har inte haft svensk representation sĂ€rskilt lĂ€nge sĂ„ begagnatutbudet Ă€r skralt.

BĂŒrstner – Har genom Ă„ren varit duktiga pĂ„ att ta fram familjehusbilar. Har idag allt frĂ„n mindre alkovbilar upp till treaxlade flaggskeppet Argos. Men inte lika mycket idag som innan deras satsning pĂ„ halvintegrerade taksĂ€ngsbilar tog fart.

Carado – Instegsbilar med de vanligaste planlösningarna. Har sĂ„lt bra i flera Ă„r sĂ„ det finns en del Ă€ven pĂ„ begagnatmarknaden.

Chausson/Challenger – Insteg- och mellanklass. LĂ„ng historia av att bygga familjehusbilar men pĂ„ svenska marknaden Ă€r det inte sĂ„ gott om begagnade familjehusbilar. HĂ€r har man sĂ„lt mest till resande par.

Ci/Rollerteam – Familjehusbilar var lĂ€nge deras ”bread and butter”. Begagnatmarknaden Ă€r full av ”Granducas” och ”Autorollers” med rymliga alkover och stora garage. Även idag har de familjehusbilar pĂ„ programmet, men inte i samma omfattning som tidigare.

Dethleffs – HĂ€r pratar vi klassiskt fabrikat med en uppsjö av familjemodeller genom Ă„ren. FrĂ„n mellanklass till premium. Idag Ă€r det deras Trend serie som Ă€r tĂ€nkt för barnfamiljer. PĂ„ begagnatmarknaden Ă€r utbudet stort.

Eura Mobil – Har en lĂ„ng historia av familjevĂ€nliga husbilar. PĂ„ begagnatmarknaden kan du hitta gott om dem. I dagens utbud Ă€r det frĂ€mst tvĂ„ alkovbilar och de flesta av de helintegrerade som lĂ€mpar sig för barnfamiljer.

Hobby – Mellanklasstillverkare som genom Ă„ren byggt mĂ„nga fina familjehusbilar, stora som smĂ„. Idag erbjuds tre alkovmodeller, tvĂ„ med tvĂ€rbĂ€dd och en med vĂ„ningssĂ€ng. SĂ€ljs i Sverige med hög utrustningsnivĂ„ frĂ„n start.

Hymer – Har genom Ă„ren haft flera modeller riktade mot barnfamiljer. Men idag Ă€r det skralt pĂ„ den fronten. Alkovbilar har man slutat med. Men det finns ett antal inredda skĂ„pbilar som kan fungera om man vĂ€ljer till popup-tak och pĂ„ sĂ„ vis fĂ„r en extra dubbelsĂ€ng. Men frĂ€mst Ă€r det begagnatmarknaden som gĂ€ller.

Knaus – Klassisk tillverkare med stort utbud. FrĂ„n mellanklass till premium. Har varit populĂ€ra i mĂ„nga Ă„r sĂ„ begagnatmarknaden Ă€r stor. För barnfamiljen finns alkovbilar, prispressade helintegrerade och Ă€ven ett par inredda skĂ„pbilar att vĂ€lja bland.

Laika – Italiensk premiumtillverkare som alltid haft modeller riktade sĂ€rskilt mot barnfamiljer. Gjorde dock ett uppehĂ„ll pĂ„ specifika familjebilar under nĂ„gra Ă„r. Men har Ă„ter börjat bygga alkovbilar och lite billigare helintegrerade.

McLouis – Prispressare frĂ„n Toscana med gott om familjevĂ€nliga husbilar. Bygger instegs- och mellanklassbilar. Har sĂ„lt bra i mĂ„nga Ă„r sĂ„ det finns gott om begagnade. Har idag flera modeller med familjetycke.

Pilote – Har en rik historia av familjehusbilar. Idag Ă€r det frĂ€mst tvĂ„ alkovbilar som marknadsförs som ”Gamme familiale” men de har Ă€ven en skĂ„pbil som kan gör tjĂ€nst för tvĂ„ vuxna och tvĂ„ barn.

Pössl – Specialist och marknadsledare pĂ„ att inreda skĂ„pbilar, har flera modeller med sikte pĂ„ barnfamiljer. Deras 2Win Vario har bildat skola i hur man inreder en plĂ„tis för en familj om fyra.

Rimor – Har alltid varit inriktade mot hyresmarknaden och barnfamiljerna. SĂ„ Ă€ven idag. Har en av fĂ„ halvintegrerade husbilar som fungerar för en familj om fyra. Med tvĂ„ lĂ€ngsmonterade vĂ„ningssĂ€ngar. Men det Ă€r deras rika utbud av alkovbilar som sticker ut pĂ„ marknaden. Ingen annan tillverkare har mer familjetycke.

Sun Living – Adrias instegsfabrikat har fyra alkovbilar pĂ„ programmet. Tre av dem med en helt unik badrumslösning som ger mer golvyta Ă€n i nĂ„gon annan bil i samma storlek. Bra för barnen att ha svĂ€ngrum under regniga dagar.

Sunlight – Instegsfabrikat med de vanligaste planlösningarna pĂ„ programmet. StorsĂ€ljare i mĂ„nga Ă„r sĂ„ det finns gott om begagnade.

Weinsberg – Knaus gruppens instegsfabrikat. Tidigare var man tvillingfabrikat med Knaus, sĂ„ de begagnade husbilarna spelar i mellanklassen. Dagens utbud av familjvĂ€nliga husbilar bestĂ„r av alkovmodeller, helintegrerade och Ă€ven en inredd skĂ„pbil.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift